2023-07-30, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
U-länderna USA (5.5%) och EMU (4.25%) is not impressed by your performance.

Men den veka svenska ekonomin med alla sönderbelånade BLTs och zombieföretag klarar väl knappast mer än 4% . En så kallad tipping point.

I september borde RB höja till 6% för att sedan avvakta och se hur det utvecklar sig. Hur nån mellanchef i Täbyvilla drabbas av det är helt ointressant ur ett NEK-perspektiv.

Varför nöja dig med 6%? Varför ska vi ha en egen RB om vi ändå ska följa FED?

Kan du plotta ut för mig vilka förbättringar du ser ske vid 6% som inte sker redan nu? Och jag vill inte höra att det är för att stärka valutan. Det har redan avhandlats innan och effekten är 1:1; i ören räknat.
Citera
2023-07-30, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite synd då att inflationen äter köpkraft som om det inte finns någon morgondag, men det är inget att oroa sig för?
Samtidigt sitter RB på händerna och följer John utan att inge förtroende.
mEn sNaRt sÄnKs rÄnTaN!
Skall vi sitta här om två år och vänta på räntesänkningen som aldrig kommer?

Arbetslöshet äter också köpkraft. Vad är din poäng?
Citera
2023-07-30, 23:49
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det är ju just denna osäkerhet som gör det irrationellt för ett par där båda är säg mellanchefer att låna SEX MILJONER kr.

Med din logik så kan man inte köpa en bostad alls då i ett attraktivt område.
Allt är osäkert- man kan dö eller bli av med jobbet och det ena med det tredje.
1998 så sade en väns pappa (CFO på ett stort statligt bolag) att jag borde sälja mitt hus då priserna peakade.
Det gjorde jag inte 😎
Citera
2023-07-30, 23:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför nöja dig med 6%? Varför ska vi ha en egen RB om vi ändå ska följa FED?

Kan du plotta ut för mig vilka förbättringar du ser ske vid 6% som inte sker redan nu? Och jag vill inte höra att det är för att stärka valutan. Det har redan avhandlats innan och effekten är 1:1; i ören räknat.

Du har läst nån ekånåm som sagt att man inte riktigt vet hur styrränta och FX korrelerar. Kolla på Polen och Tjeckien istället så ser du hur det fungerar i verkligheten.

Styrräntan ska användas för att dämpa prisökningar och den nuvarande nivån är otillräcklig. Man är försiktig på grund av BLT och zombieföretag. Dags att dra av plåstret.
Citera
2023-07-30, 23:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hur vet du så tvärsäkert att räntan inte blir lägre?
Inflationstakten måste under 2 %, baseffekten kommer att fortsätta att sänka inflationen men den effekten klingar av när inflationstakten sjunker och vi passerat toppen och höjningarna mäts mot allt lägre siffror. Sen har vi problemet att desto längre tid inflationen får bränna igenom ekonomin desto mer ger den orsak till prishöjningar då alla led försöker att kompensera sig. Det är just därför som RB borde ha varit aggressiv för att hindra inflationen att få fäste och kunna börja sänka räntan.
Sen har vi problemet att vi lever på en kontinent som har vinter och blir inte vintern mild, resning och blåsig så lär vi se stigande energipriser och det kommer att slå igenom och ge ökat inflationstryck. Sist men inte minst har RB’s ovilja att höja räntan tillräckligt kört förtroendet för SEK i botten och en svag valuta ökar även det inflationstrycket.
Så vi har en rad faktorer som visar att vi riskerar få en inflationstakt som visserligen går ned från dagens höga siffror men riskerar att fastna på en betydligt lägre nivå men ändå för hög för RB från att sänka räntan.
Så vi lär se ett fortsatt tryck mot bostadsmarknaden och pyspunka är väl det som bäst kommer att illustrera hur det kommer att se ut.
Citera
2023-07-30, 23:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Arbetslöshet äter också köpkraft. Vad är din poäng?
Att oavsett om vi bekämpar inflationen genom att strama åt eller låter den köpa så kommer konsumenterna att påverkas och det kommer att pressa bostadsmarknaden precis som alla andra marknader.
Citera
2023-07-30, 23:55
Avstängd
Citat:
Du har läst nån ekånåm som sagt att man inte riktigt vet hur styrränta och FX korrelerar. Kolla på Polen och Tjeckien istället så ser du hur det fungerar i verkligheten.

Styrräntan ska användas för att dämpa prisökningar och den nuvarande nivån är otillräcklig. Man är försiktig på grund av BLT och zombieföretag. Dags att dra av plåstret.

Och när du tittar på länder med lägre styrränta så är din ryggmärgsreflex vad? Failed states? Du får nog ta in att olika länder fungerar lite olika och att styrräntan inte ska skötas av aspies som dig själv. Det är därför vi har en RB.
Citera
2023-07-30, 23:57
Avstängd
Citat:

Hur gick det förresten med Norges senaste höjning? Går som en tesla lr? Den vart till och med oväntad så där borde RB kunna titta på nåt om det är valutan man vill höja.
Citera
2023-07-31, 00:02
Avstängd
Citat:
Inflationstakten måste under 2 %, baseffekten kommer att fortsätta att sänka inflationen men den effekten klingar av när inflationstakten sjunker och vi passerat toppen och höjningarna mäts mot allt lägre siffror. Sen har vi problemet att desto längre tid inflationen får bränna igenom ekonomin desto mer ger den orsak till prishöjningar då alla led försöker att kompensera sig. Det är just därför som RB borde ha varit aggressiv för att hindra inflationen att få fäste och kunna börja sänka räntan.
Sen har vi problemet att vi lever på en kontinent som har vinter och blir inte vintern mild, resning och blåsig så lär vi se stigande energipriser och det kommer att slå igenom och ge ökat inflationstryck. Sist men inte minst har RB’s ovilja att höja räntan tillräckligt kört förtroendet för SEK i botten och en svag valuta ökar även det inflationstrycket.
Så vi har en rad faktorer som visar att vi riskerar få en inflationstakt som visserligen går ned från dagens höga siffror men riskerar att fastna på en betydligt lägre nivå men ändå för hög för RB från att sänka räntan.
Så vi lär se ett fortsatt tryck mot bostadsmarknaden och pyspunka är väl det som bäst kommer att illustrera hur det kommer att se ut.

Du menar att vi kommer att ha högre energipriser i vinter för att alla fastighetsinnehavare har glömt bort den senaste vintern och därför bränt besparingarna på Thailand istället? Skulle iofs kunna förklara kronfallet.

Energi kommer inte att påverka uppåt jfrt med föregående år är mitt bet. Jag tror att du t.o.m. kan binda för ett par kronor billigare i denna stund. Så det borde du verkligen göra. Du verkar få panikångest så fort det regnar men att SMHI har prognostiserat ingen nederbörd.
Citera
2023-07-31, 00:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du menar att vi kommer att ha högre energipriser i vinter för att alla fastighetsinnehavare har glömt bort den senaste vintern och därför bränt besparingarna på Thailand istället? Skulle iofs kunna förklara kronfallet.

Energi kommer inte att påverka uppåt jfrt med föregående år är mitt bet. Jag tror att du t.o.m. kan binda för ett par kronor billigare i denna stund. Så det borde du verkligen göra. Du verkar få panikångest så fort det regnar men att SMHI har prognostiserat ingen nederbörd.
Så vad händer om det blir en kall och stilla vinter? Hur länge räcker gaslagren i Tyskland? Inte hela hösten och vintern, om de måste fyllas på under vinter så driver det priserna.Är det inte milt och blåsigt så kommer inte vind bidra med någon substantiell produktion och den planerbara kraften räcker inte eller straffbeskattas likt olja/kol och blir dyr.
Ovanstående problem kommer återkomma flera vintrar framöver.
Vi får hoppas att vintern blir mild, regnig och blåsig så elpriserna hålls i schack.
Men det är väl bra om du bundit dina räntor och elpriser, då har nog resten av Sveriges och EU’s befolkning och företag gjort detsamma.
Citera
2023-07-31, 00:26
Avstängd
Citat:
Så vad händer om det blir en kall och stilla vinter? Hur länge räcker gaslagren i Tyskland? Inte hela hösten och vintern, om de måste fyllas på under vinter så driver det priserna.Är det inte milt och blåsigt så kommer inte vind bidra med någon substantiell produktion och den planerbara kraften räcker inte eller straffbeskattas likt olja/kol och blir dyr.
Vi får hoppas att vintern blir mild, regnig och blåsig så elpriserna hålls i schack.
Men det är väl bra om du bundit dina räntor och elpriser, då har nog resten av Sveriges och EU’s befolkning och företag gjort detsamma.

Mr doomsday. Priserna måste ändå bli högre än förra året för att driva inflationen. Och ingenting just nu ser ut att det kommer att hända.

Kan du inte bara köpa dig en fastighet nu å landa i dig själv? Katastroftänk är en bra sak att ha med sig i bagaget; men det tjänar inte mycket till när du endast försöker hitta på osannolika scenarion för att göda ditt eget narrativ.

För övrigt får jag kanske sälla mig till Boije; det finns en potentiell nedrida för bostäder om 5% framgent. Men ta det inte från mig; jag tycker det har varit en bubbla sen 2004.
Citera
2023-07-31, 00:28
Avstängd
Citat:

Och btw;det kommer att bli en kall vinter. Vintrar har som regel varit kalla. Och jag tror även spekulerade befarar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in