2023-07-30, 21:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
BNP rasar. Det är ju uppenbart att konsumtionen då rasat
Minus 1.5% på 1 månad är det ras?
Citera
2023-07-30, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fullt med folk i stan som handlar och spenderar pengar. Men kanske inte i Kramfors och liknande!
Man kan välja kolla på siffror, eller åka till centrum och titta på folk och fantisera fritt.

-1.5 är inte uppåt iallafall. Hursomhelst är det ju en minskning. Vilket du efterfråga
Citera
2023-07-30, 22:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
BNP rasar. Det är ju uppenbart att konsumtionen då rasat
Nej. Båda meningarna fel.
BNP-indikatorn, inte BNP, indikerar -1.5% för Juni.

Och det är inte hushållens konsumtion som sägs vara den stora bidragande orsaken.

Du kan ju läsa pressmeddelandet från SCB.

-----------------------
Siffrorna justeras ganska kraftigt i efterhand. Vi ska nog inte dra för mycket slutsatser av detta.
Citera
2023-07-30, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja inga problem med dessa fortfarande låga räntor. Vi behöver försvara SEKetas för att bota inflationen. Danmark som liknande land är redan på 2,5% inflation p g a pegg mot Euron. Nu är du förvisso inte den skarpaste kniven i lådan, men enklare inflationssamband kanske du kan förstå? Vi har idag typ normalränta enligt experterna, inga konstigheter när vi har så svag växelkurs och extremt låg köpkraft mot våra grannländer och Euro-länder. Eller hur går tankarna där? Träffade precis en Spansk familj som tyckte allt var löjligt billigt här, Danskarna översvämmar nu Skåne då de nu nästan ligger på 2 gånger köpkraft, bra för den Svenska storstadsregion i Norden såklart. Beklagansvärt för övriga polar Sverige dock, men ett val utifrån låga räntor och valutan som gått nedsides likt Rubeln och Turkisk Liran

Hur kan vi ha normalränta när RB aviserat eventuellt en höjning till? Menar dom då på att nuvarande nivå eller den efter nästa höjning inte är åtstramande? Jag tycker mig se att det mesta faller brant just nu. Dina experter är väl som vanligt cornu som alltid har fel och förmodligen gör en poäng för att trolla experter som dig själv.

Det har avhandlats tidigare i tråden att nivån på räntan gör mer eller mindre ingenting för ”värdet” på valutan.
Citera
2023-07-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur kan vi ha normalränta när RB aviserat eventuellt en höjning till? Menar dom då på att nuvarande nivå eller den efter nästa höjning inte är åtstramande? Jag tycker mig se att det mesta faller brant just nu. Dina experter är väl som vanligt cornu som alltid har fel och förmodligen gör en poäng för att trolla experter som dig själv.

Det har avhandlats tidigare i tråden att nivån på räntan gör mer eller mindre ingenting för ”värdet” på valutan.

Ingves har ju sagt att 2.5 - 4.0% är normalränta.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent

De kan höja en gång till och ändå vara i det intervallet.
Citera
2023-07-30, 22:23
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Malmö låg på en ganska låg nivå från början och den svaga kronan gör det ännu mer attraktivt för danskar som kan tänka sig pendla antar jag
Nej, danskar flyttar inte till Malmö i några mätbara mängder. Den vågen var runt 2000 och några år framåt. Sedan kom de på att Sverige inte var som Danmark och att det kostade en förmögenhet att pendla över bron och att släkt och vänner hamnade långt bort. Många flyttade tillbaka runt 2010.

Det är faktiskt fler som som flyttar från Sverige till Danmark och har varit så i rätt många år. Köpenhamn är ju en storstad och det lockar.
Citera
2023-07-30, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ingves har ju sagt att 2.5 - 4.0% är normalränta.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent

De kan höja en gång till och ändå vara i det intervallet.

Kul för honom att han 2018 visste vad en normalränta är för all framtid. Men sen har vi verkligheten och data att förhålla oss till. Min lekmannabedömning är att nuvarande nivå är åtstramande år 2023. Jag kan säkert hitta stöd för det bland andra äggsperter. Vill minnas att direktionen inte var enig ens kring den förra höjningen.

Men den som lever får se. In b4 ägg-Niklas vill köra u-landsräntor för att ”stärka kronan”. Oknyt era ihoptrasslade kalsonger och lugna ner er. Just nu finns det inga direkta orosmoln på himlen förutom att RB överreagerat på uppsidan.
Citera
2023-07-30, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Båda meningarna fel.
BNP-indikatorn, inte BNP, indikerar -1.5% för Juni.

Och det är inte hushållens konsumtion som sägs vara den stora bidragande orsaken.

Du kan ju läsa pressmeddelandet från SCB.

-----------------------
Siffrorna justeras ganska kraftigt i efterhand. Vi ska nog inte dra för mycket slutsatser av detta.
Om du gillar SCB kan du kolla dessa minussiffror:

Omsättning i detaljhandeln, årsförändring

-4,4 %
Jämfört med motsvarande månad föregående år. Kalenderkorrigerade värden.

Referenstid: juni 2023

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/inrikeshandel/omsattning-inom-tjanstesektorn/
Citera
2023-07-30, 23:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kul för honom att han 2018 visste vad en normalränta är för all framtid. Men sen har vi verkligheten och data att förhålla oss till. Min lekmannabedömning är att nuvarande nivå är åtstramande år 2023. Jag kan säkert hitta stöd för det bland andra äggsperter. Vill minnas att direktionen inte var enig ens kring den förra höjningen.

Men den som lever får se. In b4 ägg-Niklas vill köra u-landsräntor för att ”stärka kronan”. Oknyt era ihoptrasslade kalsonger och lugna ner er. Just nu finns det inga direkta orosmoln på himlen förutom att RB överreagerat på uppsidan.
Lite synd då att inflationen äter köpkraft som om det inte finns någon morgondag, men det är inget att oroa sig för?
Samtidigt sitter RB på händerna och följer John utan att inge förtroende.
mEn sNaRt sÄnKs rÄnTaN!
Skall vi sitta här om två år och vänta på räntesänkningen som aldrig kommer?
Citera
2023-07-30, 23:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:

U-länderna USA (5.5%) och EMU (4.25%) is not impressed by your performance.

Men den veka svenska ekonomin med alla sönderbelånade BLTs och zombieföretag klarar väl knappast mer än 4% . En så kallad tipping point.

I september borde RB höja till 6% för att sedan avvakta och se hur det utvecklar sig. Hur nån mellanchef i Täbyvilla drabbas av det är helt ointressant ur ett NEK-perspektiv.
Citera
2023-07-30, 23:35
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite synd då att inflationen äter köpkraft som om det inte finns någon morgondag, men det är inget att oroa sig för?
Samtidigt sitter RB på händerna och följer John utan att inge förtroende.
mEn sNaRt sÄnKs rÄnTaN!
Skall vi sitta här om två år och vänta på räntesänkningen som aldrig kommer?

Hur vet du så tvärsäkert att räntan inte blir lägre?
Citera
2023-07-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hur vet du så tvärsäkert att räntan inte blir lägre?

Det är ju just denna osäkerhet som gör det irrationellt för ett par där båda är säg mellanchefer att låna SEX MILJONER kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in