Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Ja jag trodde att du var kristen enligt bibeln. Det mest du skrivet har tyder på det. Men jag ber om ursäkt att jag dragit förhastades slutsatser.
Jag funderar på det här du skriver om att du har hopp om något bättre. Är det ett bättre efterliv du syftar på då?
För vad gör det med moralen i detta liv tänker jag, om detta liv ändå bara är en väntan och en skärseld. Jag menar jag tror ju att detta är mitt enda liv, jag kommer inte att få en chans till bot och bättring efter döden. För då kommer jag att vara där jag var innan jag var född.
Lyssna om du kan ta emot det.
Det här är den första världen, den värld som den metafysiska, permanenta och transcendenta grunden till alltings existens kommer från. Den grunden skapas här i den sista generationen av verklighetens Kristus och han gör det som människa.
När han dör så går han in i den metafysiska byggnad som han själv med sina jordiska händer skapat och som är den fruktansvärda makt som utgör hela skillnaden mellan något och intet och som orsakat big bang.
Då, först då, är Gud kommen som ny, fräsch och med stor makt, oskyldig till vad som föregått honom här i världen, kapabel att döma över allt ont i världen, själv obefläckad. Han beror inte av något annat än sig själv och med honom kommer slutet på denna ordning, de dödas uppståndelse och det eviga livet och han ger det till vem han vill.
Hur det eviga livet blir vet jag inte, jag vet bara att det är ändlös glädje.