2023-07-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Ni som säger "gå till tandläkaren".
A. Är det inte sjukt lång väntetid? Förra gången jag sökte om tid var det ett års väntetid.
B. Har man ens råd? 10 000 sek typ.
A. Nej, det brukar gå ganska snabbt - kolla med lite olika tandläkare.
B. Går det laga, dvs ingen rotfyllning etc, så kostar det 1500-3000 kr, så klart överkomligt.
Citera
2023-07-30, 17:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
A. Är det inte sjukt lång väntetid? Förra gången jag sökte om tid var det ett års väntetid.
A. Beror på var du bor. Här är det några månaders väntetid, men det finns akuttider också.
B. Kostar en del, går den laga.. 1000 - 2000, dragning ca 1000, Rotfyllning 5 - 10 000 (beroende på om det blir bra, ibland måste det göras om)
Citera
2023-07-30, 17:57
Medlem
Citat:

Har du haft tandvärk någon gång?
En av de värre smärtorna som man kan uppleva om det sätter sig djupt.

En normal människa som kommit över 30-strecket 2023, lägger in tandvård i bufferten, ca 30K.
Alternativet är en tandvårdsförsäkring men jag skulle hellre välja att ha en buffert så man slipper sitta och tjafsa om försäkringsbolaget börjar bråka.

Visst kan det va långa väntetider men det är därför som man går mer regelbundet till tandläkaren när man kommer över 30-40.

Då ser de problemen när de är mindre akuta och bokar in halvakut tid för det inom rimlig tid.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-07-30 kl. 18:05.
Citera
2023-07-30, 17:58
Medlem
Citat:
Hela mitt liv har jag haft ganska god tandhälsa. Nästan aldrig några hål och generellt fina tänder.
Nu är det emellertid så att en tand håller på att bokstavligen falla sönder. För några veckor sedan lossnade en bit av tanden och idag lossnade en bit till. Det gjorde inte ont. Det kom inget blod, men den faller sönder. Hur skall man tänka här?

Ju mer trasig ju mer kostar det men det är ett måste annars är risken ett stor att du får svår tandvärk och allt bli akut och ännu dyrare.

Alternativet är dra ut den (billigast)
Laga den (ny krona tex) 5-10 000:-
Citera
2023-07-30, 17:59
Medlem
KingHisss avatar
Är det en visdomstand?
Citera
2023-07-30, 18:00
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Är det en visdomstand?

Nä, längre fram, typ mitt på kinden.
Citera
2023-07-30, 18:01
Medlem
Citat:

A) det är väntetid att skriva in sig som ny patient och få regelbundna undersökningar. I det här läget ska man söka akut, då är det inte väntetid.

B) det lär inte bli billigare av att avvakta.
Citera
2023-07-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
A. Beror på var du bor. Här är det några månaders väntetid, men det finns akuttider också.
B. Kostar en del, går den laga.. 1000 - 2000, dragning ca 1000, Rotfyllning 5 - 10 000 (beroende på om det blir bra, ibland måste det göras om)

Nackdelen med akuttider är att de oftast bara gör akuta saker, dvs inga rotfyllningar, riktiga lagningar osv utan de gör bara det mest akuta så att du slipper ha ont.

För att få bort smärtan så är det väl väl investerade pengar men kan man vänta så ska man nog göra det.

Att en klinik har 1-3månaders väntetid brukar tyda på att de är bra på sitt jobb.
Hittar man en duktig privat tandläkare utan väntetider så bör man hålla hårt i den jäveln.
Citera
2023-07-30, 18:03
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Så då är det rysk roulette med rotfyllning. Kan man inte veta på förhand om tandläkaren är värdelös eller bra?
Citera
2023-07-30, 18:07
Avslutad
Citat:
Hela mitt liv har jag haft ganska god tandhälsa. Nästan aldrig några hål och generellt fina tänder.
Nu är det emellertid så att en tand håller på att bokstavligen falla sönder. För några veckor sedan lossnade en bit av tanden och idag lossnade en bit till. Det gjorde inte ont. Det kom inget blod, men den faller sönder. Hur skall man tänka här?

Det kanske är läge att boka tid hos en tandläkare? 😎
Citera
Medlem
Citat:
Så då är det rysk roulette med rotfyllning. Kan man inte veta på förhand om tandläkaren är värdelös eller bra?

Nej.
Det är rysk roulette att gå till tandläkaren idag.

Men kolla recensioner på nätet, eller ännu bättre, fråga jobbkollegor eller släkt&vänner om de känner nån.
Om du går till folktandvården så fråga specifikt efter någon som de (övriga personalen) rekommenderar.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-07-30 kl. 18:10.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Tyvärr inte, råkar det komma ner bakterier i borrningen så blir det infektion/inflammation, du får ont nåt så innihelvete, morfin och de får göra om samma procedur en gång till. jag klarade mig på första men har både ett ex och en arbetskamrat som åkte på dubbla turer.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-07-30 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in