2023-07-30, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Kan någon kunnig förklara varför avgifter för BRF skjuter i taket medans HRF får några ynka ökningar på några hundralappar

Hur kommer det sig att vanliga hyror inte drar iväg?

Skulle gissa på att soliditeten i många kommunala hyresbolag är högre än i många bostadsrättsföreningar. Nu skiljer sig väl redovisningsprinciperna en del åt visserligen, men vid samma principer tror jag det är så. Mer lån per kvm i brf skulle jag tro.

Kan även tänka mig att man politiskt låter kommunala hyresbolag gå med förlust för att inte pressa socialgrupp 3 ännu mer. Sedan kör man ett kommunalt kapitaltillskott till bolaget för att täcka upp inom något eller några år.
Citera
2023-07-30, 11:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Kan någon kunnig förklara varför avgifter för BRF skjuter i taket medans HRF får några ynka ökningar på några hundralappar

Förresten, menar du HRF/HyresRättsFörening (som i kooperativ hyresrättsförening som funnit sedan 2002 och är mycket ovanlig, under 100 i sverige) eller menar du vanliga hyresrätter?
Citera
2023-07-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ok, såna ställen som du hänger på då alltså.

Inte köpläge än. Hushållen ska få välja att pressas av 30-50 k i månaden i boendekostnader eller sälja till rätt pris. Till slut väljer några att sälja och då kollapsar korthuset.

Just nu bärs de under armarna av att banken slopat amortering. Så då hyr BLT bara från banken och kastar pengar i ett svart hål. Som en hyrestorsk. Men bara till mycket högre kostnad.

Snart går proppen ur.

Vet inte om det blir proppen ur det lämnar jag åt framtiden att visa, men att BLT ska svettas efter typ 1,5 år av räntehöjningar där majoriteten fortfarande inte behövt lägga om särskilt många lån är ju BLTs egna fantasier. Tror bästa statstiken att följa är antalet gjorda affärer. Minskar dessa betyder det att köpviljan minskat och att folk inte är desperata att köpa.

Det finns självklart många som köpt för 5 år sedan som kan sälja sin 3a med några hundratusen i vinst som fortsätter upprätthålla bostadspriserna, men så småningom så kommer personer i denna situation minska.

De som tar sig in på marknaden med mindre lägenheter idag/senaste året kommer inte att kunna använda prisökningarna som hävstång för sin kontantinsats till en större lägenhet/hus och intjänade pengar/kapital från annat än bostad kommer att sätta gränsen för handpenningen och vi kommer slippa dessa fantasipriser.

Ska man skrapa ihop 600kkr i handpenning (4m villa) på arbete så får man spara rätt duktigt i flera år om inte priserna på bostäder går upp.
Citera
2023-07-30, 12:50
Avslutad
Citat:

Eftersom de som sitter i HR inte är bolånetorskar som darrar av räntor.
Citera
2023-07-30, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Eftersom de som sitter i HR inte är bolånetorskar som darrar av räntor.
Finns många hyrestorskar som har billån och blancolån på hundratusentals kronor. Dom äger inte ens kläderna på kroppen många gånger. Arma stackare. Klart dom darrar.
Citera
2023-07-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Vet inte om det blir proppen ur det lämnar jag åt framtiden att visa, men att BLT ska svettas efter typ 1,5 år av räntehöjningar där majoriteten fortfarande inte behövt lägga om särskilt många lån är ju BLTs egna fantasier. Tror bästa statstiken att följa är antalet gjorda affärer. Minskar dessa betyder det att köpviljan minskat och att folk inte är desperata att köpa.

Det finns självklart många som köpt för 5 år sedan som kan sälja sin 3a med några hundratusen i vinst som fortsätter upprätthålla bostadspriserna, men så småningom så kommer personer i denna situation minska.

De som tar sig in på marknaden med mindre lägenheter idag/senaste året kommer inte att kunna använda prisökningarna som hävstång för sin kontantinsats till en större lägenhet/hus och intjänade pengar/kapital från annat än bostad kommer att sätta gränsen för handpenningen och vi kommer slippa dessa fantasipriser.

Ska man skrapa ihop 600kkr i handpenning (4m villa) på arbete så får man spara rätt duktigt i flera år om inte priserna på bostäder går upp.

Jag tror det kommer krävas lite reformer för att inte bomarknaden skall återgå till samma synder när räntan åter sjunker.

Jag tror ju inte vi skall ner till 1% i bolåneränta igen... men även 2-3% är mycket lågt och där tror jag vi kan hamna igen.

Det blir en självgenererande spiral det där, efter som den stora lånevolymen gör att räntan bitter hårdare redan vid låga nivåer.

Det bästa vore att minska avskrivningsdelen sakta, som man gjorde i Danmark. Sänk den med en procentenhet om året. Rimligen bör även reavinstbeskatt6ningen minska till säg 25%.

Fastighetsskatten... KDs politik var katastrofal, och det visste Borg, men kunde inte hålla emot. Det blev ju KDs profilfråga. Men vi behöver en återställare där.
Citera
2023-07-30, 13:00
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Går inte att skambuda på Liiiidingö 🤪

https://www.booli.se/bostad/3734643

-31%, 8.7m under "budstart"

Just dessa "unika" hus har ibland väldigt fantasifulla priser så har man luskat lite så kan man göra ett slemhögsklipp.

Hahaha, underbart inlägg, Lidingömäklare som inte vill se skambud. Snacka om att försöka leva kvar i toklågränta-, 100% belåning-, samt noll amorteringstider
Det är som jag sagt tidigare, ned med buden.
Citera
2023-07-30, 13:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrestorsten
Det är väl hög tid att någon vuxen kliver in här och tar dig i örat lite.

Du har blåst upp dig lite väl mycket nu i tråden här. Du har tagit på dig lite för stor kostym nu så att säga.

Tittar man i din posthistorik, så ser man att du tidigare bara gjort vinst på dina tidigare (påstått) ägda fastigheter på cirka 200.000 SEK. Och du har även gjort förluster på
över miljonen när det kommer till aktier/värdepapper. Man kan kort sammanfattat säga att du har inte någon aning om vad du sysslar med. Du är dålig.

1. Hur lyckas man enbart göra en vinst på 200.000 SEK på den svenska bostadsmarknaden, om man inte tvingats sälja nu? Under den sämsta tiden. Hur? Hur kan man misslyckas så
brutalt? 200.000 SEK? Pinsamt. När sålde du? Och vad köpte du för?

2. Du klarar uppenbarligen inte av att hantera värdepapper heller. Miljonförluster.

- Allt finns att se i din posthistorik. Tillgängligt för alla

Det är ganska tydligt att du sitter här inne i tråden, och känner avund för dom som gjort bostadskarriär. Du reder uppenbarligen inte ut bostadsmarknaden. Dessutom klarar du inte
ens av börsen heller. Då förstår jag att man blir bitter och sur. Men det kan du gott ha Det är du värd!

Det är så genomskinligt det du håller på med i tråden. Du gapar och ylar om att priserna ska ner. Först då ska du köpa in dig på marknaden (med vilket kapital kan man ju undra)
när du inte ens klarar av att förvalta dina småpengar. När bostadspriserna sjunker lite till, då ska du köpa in dig. Varför det? I varenda inlägg, svartmålar du och förkastar du
bostadsmarknaden. Den kommer minsann aldrig repa sig enligt dig. Så varför då köpa in sig? Varför så bråttom? Du klarade ju knappt av att göra vinst förra gången?
Är det svettigt i bostaden som socialen ordnat åt dig?

Nejdu lilla vän. Du får ta skeden i vacker hand, och sitta i din äckliga svettiga, tragiska lilla hyresrätt bland dom andra misslyckade nollorna.
Du klarar ju inte av att ta vara på dina pengar, så mitt förslag till dig är att du lägger dom i madrassen till din 90-säng från IKEA. För att investera rätt reder du ju inte ut. Det övergår ditt
begränsade förstånd.

Givetvis kommer priserna gå upp ordentligt på marknaden när den stabiliserar sig. Vi kommer se en välförtjänt ökning av priserna inom 2-3 år. Räkna kallt med 60-70%.
Du får sitta vid sidan av och titta på. Klarar man inte av marknaden, ska man hålla sig borta. Det måste du försöka lära dig kära du. Du får värma avbytarbänken. Eller
vara bollkalle, som bäst.

Nu ska jag släppa kopplet för tillfället så får du löpa fritt i forumet, så ser vi hur du sköter dig. Blir du uppkäftig och hörs och syns lite väl mycket, går vi bara
in och tittar på din posthistorik igen och plockar ner dig på jorden ännu en gång.

Puss och kram lilla hyrestorsk! <3

Kapar in mig lite. Tror också att det finns en massa bitterfittor här inne som är sura för att de missat 30 år av prisuppgång.

De hoppas på prisras och verkar på allvar tro att vindsvåningarna i innerstan innehas av deltidsarbetande vårdbiträden som köpt våningarna för 15-20 mille med 99% belåning. Verkligheten ser som bekant inte riktigt ut så. De riktigt dyra bostäderna köps ofta cash eller med mycket låg belåningsgrad av folk som både har pengar och tjänar bra. Folk som alltid har gjort det. De har i allmänhet mycket bättre ekonomi än the average flashbackanvändaren.

De som först hamnar i kris lär nu liksom vid tidigare kriser vara de som köpt skitbostäder samtidigt som man har låg inkomst. Det kan handla om ruckel på landet, eller i ombildade miljonprogram där såväl innehavare som förening har dassig ekonomi. Långt ifrån några drömobjekt. Inget jag själv skulle vilja ta i med tång ens en gång.

Sen ska man komma ihåg att bankerna under lång tid före dessa ränteuppgångar haft ganska höga krav på vilka de lånar ut pengar till. De har räknat på att folk ska klara 7-8% ränta. Man har max fått låna 5 gånger årsinkomsten osv. Att ha en massa ungar sänker kalkylen direkt. De som har de största lånen är allmänhet de personer med bäst ekonomi. Tror väldigt många inte riktigt fattar det. Folk tycks tro att om de promenerar förbi en flott villa med sjötomt och det på infarten står en ny Mercedes, Tesla och en Porsche, ja då måste det vara "bolånetorskar" som bor där.

Ett tips om man vill studera de verkliga bolånetorskarna är att studera vilken typ av objekt som säljs av Kronofogden. Det är till 99% jävla ruckel långt ifrån några fashionabla adresser. Sen finns det säkert ett och annat undantag, men så ser det i allmänhet ut.
Citera
2023-07-30, 13:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hahaha, underbart inlägg, Lidingömäklare som inte vill se skambud. Snacka om att försöka leva kvar i toklågränta-, 100% belåning-, samt noll amorteringstider
Det är som jag sagt tidigare, ned med buden.

Ja, och det finns gott om liknande exempel. Just dyra villor verkar som sagt ha rätt dynamisk prissättning så det kan såklart komma in bud som avviker kraftigt.

https://www.booli.se/bostad/1930702 - minus 20% / 4.3m

https://www.booli.se/annons/4794004 - minus 14% / 3m

https://www.booli.se/annons/4953038 - minus 15% / 4m

Här har mäklaren förekommit dumpbuden och sänkt 7m:

https://www.booli.se/annons/4792976
Citera
2023-07-30, 13:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kapar in mig lite. Tror också att det finns en massa bitterfittor här inne som är sura för att de missat 30 år av prisuppgång.

De hoppas på prisras och verkar på allvar tro att vindsvåningarna i innerstan innehas av deltidsarbetande vårdbiträden som köpt våningarna för 15-20 mille med 99% belåning. Verkligheten ser som bekant inte riktigt ut så. De riktigt dyra bostäderna köps ofta cash eller med mycket låg belåningsgrad av folk som både har pengar och tjänar bra. Folk som alltid har gjort det. De har i allmänhet mycket bättre ekonomi än the average flashbackanvändaren.

De som först hamnar i kris lär nu liksom vid tidigare kriser vara de som köpt skitbostäder samtidigt som man har låg inkomst. Det kan handla om ruckel på landet, eller i ombildade miljonprogram där såväl innehavare som förening har dassig ekonomi. Långt ifrån några drömobjekt. Inget jag själv skulle vilja ta i med tång ens en gång.

Sen ska man komma ihåg att bankerna under lång tid före dessa ränteuppgångar haft ganska höga krav på vilka de lånar ut pengar till. De har räknat på att folk ska klara 7-8% ränta. Man har max fått låna 5 gånger årsinkomsten osv. Att ha en massa ungar sänker kalkylen direkt. De som har de största lånen är allmänhet de personer med bäst ekonomi. Tror väldigt många inte riktigt fattar det. Folk tycks tro att om de promenerar förbi en flott villa med sjötomt och det på infarten står en ny Mercedes, Tesla och en Porsche, ja då måste det vara "bolånetorskar" som bor där.

Ett tips om man vill studera de verkliga bolånetorskarna är att studera vilken typ av objekt som säljs av Kronofogden. Det är till 99% jävla ruckel långt ifrån några fashionabla adresser. Sen finns det säkert ett och annat undantag, men så ser det i allmänhet ut.

Just det fetade stämmer ju inte och kan enkelt kontrolleras. 5.5x årsinkomst är rätt standard, upp till 7x fullt möjligt. Sen har många banker räknat på 6% kalkylränta sedan 2020. Var har du hittat 8%?
Citera
2023-07-30, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Precis. Man maskerar sin avundsjuka, och sitt missunnande med tankesättet: "Hade jag fått topplåna till denna bostaden, hade alla andra fått göra det också" - Det blir då mer hanterbart.

Dessutom snackas det "fynd och klipp" här inne bland hyrestorskarna/fattiglapparna. Och det är lite tragikomiskt.

Landar en bostadsrätt/villa hos KFM idag, är det inget klipp. Den hamnar ju där av en anledning. Ingen har ju velat köpa den. Hade det varit ett "klipp och fynd" hade det blivit budkrig på objektet långt innan KFM blivit inblandade. Men så långt tänker inte hyrestorskarna/fattighjonerna.

Det är dags att kliva på tåget. Snart blir det avgång mot nya höjder, igen!
Citera
2023-07-30, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Just det fetade stämmer ju inte och kan enkelt kontrolleras. 5.5x årsinkomst är rätt standard, upp till 7x fullt möjligt. Sen har många banker räknat på 6% kalkylränta sedan 2020. Var har du hittat 8%?

Varierar säkert något mellan banker och över tid, men visst vi kan säga 5,5 gånger inkomsten istället för 5 gånger då. Om det är 6 eller 8% kalkylränta spelar heller ingen jätteroll. Min poäng är att inga banker lånat ut till dem som bara klarat 1,5-2% som räntan varit nu i snart 10 års tid. Senaste åren har dessutom amorteringskrsven varit rätt tuffa. Det har antingen krävts en bra påse med pengar eller mycket goda inkomster för att kunna köpa dyrare objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in