2023-07-20, 18:06
Medlem
Pappan har enligt en gemensam bekant i släkten protesterat redan flera barn bakåt i ledet då han inte ville ha fler. Det blev en fnurra på tråden då hon var gravid och valde att behålla barnet. Märkligt nog så blev det fler efter det. Mamman ser fin ut men styr familjen med järnhand. Hennes specialitet är att klä upp barnen och få dom att posera med nummerskyltar. De två äldsta tjejerna har hon själv framställt som motsatser, den ena är fotomodell och duktig, Vanessa var alltid den lilla klumpiga olycksfågeln med stora glasögon. Visst alla sörjer vi olika och uppenbarligen handlar mamman i förvirring nu men det finns lagar som ska skydda minderåriga från integritetskränkande exponering i sociala medier. Det är inte okej att kavla ut bilder på sörjande gråtande syskon. De måste få vara i fred och mamman behöver defenitivt en paus från sina kanaler. Det är trots allt hennes barn och inte "babydolls".
Citera
2023-07-20, 22:26
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chafissen66
Pappan har enligt en gemensam bekant i släkten protesterat redan flera barn bakåt i ledet då han inte ville ha fler. Det blev en fnurra på tråden då hon var gravid och valde att behålla barnet. Märkligt nog så blev det fler efter det. Mamman ser fin ut men styr familjen med järnhand. Hennes specialitet är att klä upp barnen och få dom att posera med nummerskyltar. De två äldsta tjejerna har hon själv framställt som motsatser, den ena är fotomodell och duktig, Vanessa var alltid den lilla klumpiga olycksfågeln med stora glasögon. Visst alla sörjer vi olika och uppenbarligen handlar mamman i förvirring nu men det finns lagar som ska skydda minderåriga från integritetskränkande exponering i sociala medier. Det är inte okej att kavla ut bilder på sörjande gråtande syskon. De måste få vara i fred och mamman behöver defenitivt en paus från sina kanaler. Det är trots allt hennes barn och inte "babydolls".
De var klara med barn efter sjunde. Ett gemensamt beslut. Sedan blev hon gravid med åttonde(inte på egen hand) och hon ville behålla, men inte han. Då var det jobbigt ett tag. Sedan blev såklart mannen glad över åttan när hon väl föddes och efter det ändrade han sig. Jag upplever snarare pappan som den som tar besluten i familjen. De verkar leva ganska traditionellt med att mannen jobbar och inte exempelvis tar barnen på natten. Satu har också alltid varit bra på att inte behandla barnen som ett kollektiv, utan framhållit deras olikheter utan att på något vis rangordna dem.
Citera
2023-07-23, 22:56
Medlem
Xilalos avatar
[quote=Kryptogam|85122586]
Citat:
Ursprungligen postat av Xilalo
Vanessa och Nicole (Satus äldsta dotter) gick några klasser under mig i grundskolan och jag minns att vi umgicks några få gånger då vi hade en gemensam vän. Det jag personligen har problem med är några av bilderna Satu lägger upp, bland annat där hon håller en hand på Vanessas gravkista, hon har då alltså stått och poserat för att ta denna bild. Varför tänker hon på sånt mitt under hennes dotters begravning?? Det finns även en bild på Nicole och två vänner till Vanessa, där även de poserar framför Vanessas grav. Varför. Varför tar man sånna bilder?[/QUOTE

Kommentar:

När jag själv har tagit farväl av släktingar som lämnat oss, har jag känt behov av att röra vid kistan: att klappa eller stryka på den, och att hålla kvar min hand ett tag.

När jag inte kunnat klappa eller smeka den döda kroppen, så kändes det som en form av närhet att i alla fall lägga handen på kistan....

Om någon hade fotograferat mig i ett sådant ögonblick så hade det kanske kunnat tolkas som "posering." Den som befinner sig vid kistan har nog sina tankar helt och hållet riktade mot den människa som gått bort och som man förlorat.
Nej det förstår jag helt och hållet. Det du beskriver är ett vackert och personligt ögonblick och hade någon då tagit en bild på henne utan att hon vetat skulle jag inte haft några problem med det överhuvudtaget, men hon hade själv tagit bilden när hon hade handen på kistan, vilket är en helt annan sak och känns bara så falskt.
Citera
2023-07-27, 16:43
Medlem
[quote=Xilalo|85166861]
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej det förstår jag helt och hållet. Det du beskriver är ett vackert och personligt ögonblick och hade någon då tagit en bild på henne utan att hon vetat skulle jag inte haft några problem med det överhuvudtaget, men hon hade själv tagit bilden när hon hade handen på kistan, vilket är en helt annan sak och känns bara så falskt.

Har du självt upplevt en nära anhörigs plötsliga och dramatiska bortgång?

Det är inte onormalt att vilja föreviga kistan, eller sig själv tillsammans med kistan. Det är som en sista bild med kärlek tillsammans med den avlidna. Kistan symboliserar den som avlidit, eftersom vi inte längre kan se och röra vid personen.
Det är vanligt att ta sådana där bilder. En del lägger upp alla dessa bilder i sociala medier som ett avsked och som en del av bilderna från själva begravningen.

Det är mycket jag tycker är tveksamt med hur Satu visar upp sina barn i sociala medier men det här tycker jag inte är konstigt. Hennes barn dog helt plötsligt framför deras ögon. Hon vill vara så nära sin dotter som möjligt.
Citera
2023-07-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henna0313
En familj med sex barn får ut drygt 11k i barnbidrag, har du då 10-11 barn lär du få ut minst 20k ENDAST i barnbidrag och flerbarnstillägg. Lägg till föräldrapenningen så lär ju bara morsan få ut närmare 40k i månaden på att inte jobba.

Flerbarnstillägget är helt efterblivet och borde verkligen tas bort.
Hon får knappast ut närmare 20k efter skatt i föräldrapenning. För att få ut den summan behöver hon jobbat och haft ca 600 000 i årslön.
Citera
2023-07-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Hon får knappast ut närmare 20k efter skatt i föräldrapenning. För att få ut den summan behöver hon jobbat och haft ca 600 000 i årslön.
Lol, vart får du 600k ifrån? 😂 Du sitter ju bara och killgissar just nu. Maxbeloppet på 1116kr per dag får du om du har en årslön på drygt 500 000 vilket ger ut drygt 23k efter skatt. Jätteoklart vart du fått dina fantasibelopp ifrån.

Hon kan mycket väl ha fått ut någon form av inkomst för sina sociala medier ett halvår och då har hon sina närmare 20k efter skatt
Citera
2023-07-29, 20:15
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Kryptogam 2023-07-29 kl. 20:29.
Citera
2023-07-29, 20:25
Medlem
Felpost
Citera
2023-07-29, 21:17
Medlem
Citat:
Lol, vart får du 600k ifrån? 😂 Du sitter ju bara och killgissar just nu. Maxbeloppet på 1116kr per dag får du om du har en årslön på drygt 500 000 vilket ger ut drygt 23k efter skatt. Jätteoklart vart du fått dina fantasibelopp ifrån.

Hon kan mycket väl ha fått ut någon form av inkomst för sina sociala medier ett halvår och då har hon sina närmare 20k efter skatt
Det var ju du som påstod att hon får ut nästan 20 000 i föräldrapenning!
Senast redigerad av Tesla83 2023-07-29 kl. 21:20.
Citera
2023-07-30, 12:00
Medlem
Citat:
Det var ju du som påstod att hon får ut nästan 20 000 i föräldrapenning!
Skrev väl ändå inte att jag vet det, men det kan vara ett troligt scenario som inte är en omöjlighet. Spekulerar som alla andra på Flashback men det du skriver är ju direkt felaktigt 😂

Men ändå fin tanke att försäkringskassan skulle ha SGI-taket på minst 600k <3 men det hade ju dessvärre gynnat ännu fler skattebetalare och färre bidragstagare
Citera
2023-07-31, 00:54
Medlem
Citat:
Skrev väl ändå inte att jag vet det, men det kan vara ett troligt scenario som inte är en omöjlighet. Spekulerar som alla andra på Flashback men det du skriver är ju direkt felaktigt 😂

Men ändå fin tanke att försäkringskassan skulle ha SGI-taket på minst 600k <3 men det hade ju dessvärre gynnat ännu fler skattebetalare och färre bidragstagare
Det förstår du väl att det inte alls är ett "troligt scenario" att hon har en SGI på en halv miljon?
Du trodde att hon får ut 20 000 efter skatt i föräldrapenning, läs på hur hög SGI man behöver ha för att få ut det, så inser du att dina siffror är orimliga.
Citera
2023-08-01, 23:48
Medlem
Citat:
Det förstår du väl att det inte alls är ett "troligt scenario" att hon har en SGI på en halv miljon?
Du trodde att hon får ut 20 000 efter skatt i föräldrapenning, läs på hur hög SGI man behöver ha för att få ut det, så inser du att dina siffror är orimliga.
Aaa nu trodde jag ju att hon får ut mindre än 20k och med en halv miljon i sgi så får man ut drygt 23, så nej. Jag tror inte hon har en sgi på en halv miljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in