2023-07-04, 06:32
Medlem
Treschows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmyra
Pappan i familjen arbetar, och Satu är föräldraledig med den yngsta.
Sen har de barnbidrag. Vad mer behöver du veta?

Deras inkomster är inte viktiga. De har klarat av att få sin familj att fungera. När deras barn blir 16 får de studiebidrag.
Du menar att enkom barnbidrag får en familj av denna storlek att gå runt? Imponerande! Du kan verkligen detta med ekonomi.

Detta är en av många, men kanske den starkaste, att efter två barn, så ska barnbidraget strypas helt och hållet eller radikalt minska.
Senast redigerad av Treschow 2023-07-04 kl. 06:35.
Citera
2023-07-04, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmyra
Pappan i familjen arbetar, och Satu är föräldraledig med den yngsta.
Sen har de barnbidrag. Vad mer behöver du veta?

Deras inkomster är inte viktiga. De har klarat av att få sin familj att fungera. När deras barn blir 16 får de studiebidrag.

Ibland gör hon även samarbeten och med flera hundra tusen följare kan man tjäna väldigt mycket på det.
Citera
2023-07-05, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dewittalice
Nytt filmat inlägg där hon radat upp barnen och önskar sina följare en bra dag. Det ör något med den näst intill tvångsmässiga exponeringen av sina blöjbarn parallellt med att hon mist en av sina äldsta som jag finner stötande. I samma inlägg skriver hon att det är i barnens intresse att återgå till en så normal vardag det går efter förlusten av sin syster. Det håller jag med om men sättet hon gör det på kan diskuteras…

Men vänta nu, hennes insta är väl en del av hennes inkomstkälla? Det finns ett intresse hos folk att följa en familj med många barn och allt går väl ut på att öppna upp och visa såväl ljust som mörkt. Jag tror också kontakten med följare blir ett stöd i sig i det oerhört tunga sorgearbetet.
Motsatsen att bara försvinna och isolera sig ger inte mkt styrka för att kämpa vidare.

Oerhört tragiskt för hela familjen och flickan fick lämna alldeles för tidigt.
Citera
2023-07-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backuphallihallo
Ibland gör hon även samarbeten och med flera hundra tusen följare kan man tjäna väldigt mycket på det.

Såklart, det är inte bara Bianca Ingrosso som tjänar pengar på sitt instagramkonto.
Satu är ju smart som hittat ett sätt att jobba trots att hon är hemma med barnen. Detta stör sig folk på och samtidigt stör sig folk på de som bara lever på bidrag.
Citera
2023-07-05, 11:58
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Såklart, det är inte bara Bianca Ingrosso som tjänar pengar på sitt instagramkonto.
Satu är ju smart som hittat ett sätt att jobba trots att hon är hemma med barnen. Detta stör sig folk på och samtidigt stör sig folk på de som bara lever på bidrag.

Precis. Det är smart jag håller med.
Tycker hon får orättvist mycket hat.
Hon har en jättefin familj och dom verkar ha det bra utöver förlusten av dottern.
Alla barn ser friska och krya ut och dom har ett fint hem.
Folk behöver sluta vara avundsjuka och hata på någon som inte förtjänar det.
Citera
2023-07-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Du menar att enkom barnbidrag får en familj av denna storlek att gå runt? Imponerande! Du kan verkligen detta med ekonomi.

Detta är en av många, men kanske den starkaste, att efter två barn, så ska barnbidraget strypas helt och hållet eller radikalt minska.
En familj med sex barn får ut drygt 11k i barnbidrag, har du då 10-11 barn lär du få ut minst 20k ENDAST i barnbidrag och flerbarnstillägg. Lägg till föräldrapenningen så lär ju bara morsan få ut närmare 40k i månaden på att inte jobba.

Flerbarnstillägget är helt efterblivet och borde verkligen tas bort.
Citera
2023-07-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henna0313
En familj med sex barn får ut drygt 11k i barnbidrag, har du då 10-11 barn lär du få ut minst 20k ENDAST i barnbidrag och flerbarnstillägg. Lägg till föräldrapenningen så lär ju bara morsan få ut närmare 40k i månaden på att inte jobba.

Föräldrapenningen bygger på inkomstförlust. Om det inte finns ngn inkomst som försäkringen skyddar? Det är larvigt ta upp föräldrapenning då den ändå bara utges under en begränsad tid.
Övriga bidrag ger givetvis en trygg plattform. Det är väl också anledningen till att högerpartierna vill ändra systemet så bidrag inte ska bli mer lönsamt än jobb även för familjer med många barn.
Citera
2023-07-08, 07:31
Medlem
Citat:

Håller med, har du inte råd med barn så skaffa inga, och 11 barn, efterblivet
Citera
2023-07-19, 15:39
Medlem
Xilalos avatar
Vanessa och Nicole (Satus äldsta dotter) gick några klasser under mig i grundskolan och jag minns att vi umgicks några få gånger då vi hade en gemensam vän. Det jag personligen har problem med är några av bilderna Satu lägger upp, bland annat där hon håller en hand på Vanessas gravkista, hon har då alltså stått och poserat för att ta denna bild. Varför tänker hon på sånt mitt under hennes dotters begravning?? Det finns även en bild på Nicole och två vänner till Vanessa, där även de poserar framför Vanessas grav. Varför. Varför tar man sånna bilder?
Citera
2023-07-19, 21:57
Medlem
[quote=Xilalo|85118621]Vanessa och Nicole (Satus äldsta dotter) gick några klasser under mig i grundskolan och jag minns att vi umgicks några få gånger då vi hade en gemensam vän. Det jag personligen har problem med är några av bilderna Satu lägger upp, bland annat där hon håller en hand på Vanessas gravkista, hon har då alltså stått och poserat för att ta denna bild. Varför tänker hon på sånt mitt under hennes dotters begravning?? Det finns även en bild på Nicole och två vänner till Vanessa, där även de poserar framför Vanessas grav. Varför. Varför tar man sånna bilder?[/QUOTE

Kommentar:

När jag själv har tagit farväl av släktingar som lämnat oss, har jag känt behov av att röra vid kistan: att klappa eller stryka på den, och att hålla kvar min hand ett tag.

När jag inte kunnat klappa eller smeka den döda kroppen, så kändes det som en form av närhet att i alla fall lägga handen på kistan....

Om någon hade fotograferat mig i ett sådant ögonblick så hade det kanske kunnat tolkas som "posering." Den som befinner sig vid kistan har nog sina tankar helt och hållet riktade mot den människa som gått bort och som man förlorat.
Citera
2023-07-19, 22:31
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Kommentar:

När jag själv har tagit farväl av släktingar som lämnat oss, har jag känt behov av att röra vid kistan: att klappa eller stryka på den, och att hålla kvar min hand ett tag.

När jag inte kunnat klappa eller smeka den döda kroppen, så kändes det som en form av närhet att i alla fall lägga handen på kistan....

Om någon hade fotograferat mig i ett sådant ögonblick så hade det kanske kunnat tolkas som "posering." Den som befinner sig vid kistan har nog sina tankar helt och hållet riktade mot den människa som gått bort och som man förlorat.

Jojo, men det är sedan ett ganska stort steg till: "Hörredu Lisa, dom där bilderna som du tog på mig på begravningen... blev dom bra? Skulle inte du kunna skicka över dom till mig, så jag kan lägga ut dom på insta? De kommer få riktigt många likes"
Citera
2023-07-19, 23:25
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:

Sluta vara så efterbliven. Barn behövs, så länge horor på livets kukkarusell som du själv inte klämmer ur dig ungar är det lika bra att vettiga mammor som nämnd bloggerska gör det. I övrigt vore såklart skattelättnader bättre än bidrag men i brist på annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in