Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-29, 18:28
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Stresstest? Snarare ditt egna tvångsmässiga behov att medvetet hårklyva och misstolka det jag skrev. Jag har aldrig sett en cirkulationsplats i Sverige där utfarterna är så tätt placerade att en högerblink strax efter att man passerat utfarten innan den man ska svänga av i skulle kunna feltolkas.
Det är frågan om ca en sekund i förvarning isf, och är inte i god tid.
Men det beror ju på hur övriga bilister är placerade hur man bör agera med blinkningar, något många trångsynta i tråden inte kan förstå.
2023-07-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det är frågan om ca en sekund i förvarning isf, och är inte i god tid.
Men det beror ju på hur övriga bilister är placerade hur man bör agera med blinkningar, något många trångsynta i tråden inte kan förstå.

Begreppet "i god tid" måste givetvis sättas i förhållande till rondellens storlek. Det är oavsett av värde för medtrafikanter att man blinkar i så god tid som möjligt utan att ens intentioner kan misstolkas genom att man blinkar för tidigt.
2023-07-29, 20:12
Avslutad
Citat:
Låter inte som ditt präktiga " i god tid" riktig höll för en stesstest.
Men ja, ska man av i andra avfarten och det finns en bil i i första som ska ut blinkar man inget, då vet den att man troligen ska fortsätta förbi denne.
Ska man ut i tredje låter man bli att blinka eller blinkar vänster. Vänster speciellt om det närmar sig en bil till den andra infarten som är väldigt intresserad av om man ska ut i andra eller tredje.
Var i regelverket hittar du att det är så man "bör göra"?

Bara för att man tycker nåt är fel eller dåligt så kan man inte bara bestämma själv för att "nu gör jag så här istället för det tycker jag är bättre". Vill man ändrat nåt oavsett vad det handlar om, så går man via myndigheterna och försöker få de att ändra reglerna.

Många rondeller är idiotiska och för små, det håller jag med om, men sitter det en Cp-skylt där innan så är det ett visst regelverk som gäller, och man SKA följa detta, för att vi inte vill ha Afrika, utan ett civiliserat samhälle där vi inte agerar godtyckligt och på känsla.

Se Transportstyrelsens film om rondellkörning som finns länkad otaliga ggr i tråden. De råden har sett likadan ut sen den första rondellen byggdes och samma regelverk gäller än idag.
2023-07-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du har fel. Vänsterblink underlättar. Tydligen inte för alla, men många i tråden vittnar om att det hjälper dem att planera körningen bättre.

Hur planerar man annorlunda mot om en bil inte blinkar vänster?

Gör man skillnad gör man fel.
För en vänsterblinkad och en oblinkad betyder samma sak regelmässigt. Därför går det inte att planera annorlunda ifall en bil blinkar vänster eller är oblinkad.
2023-07-30, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

För en vänsterblinkad och en oblinkad betyder samma sak regelmässigt. Därför går det inte att planera annorlunda ifall en bil blinkar vänster eller är oblinkad.
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2023-07-30, 11:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

När jag tog körkort skulle man blinka vänster om man skulle åt vänster i en rondell.

Numera blinkar jag vänster tills utfartsvägen före jag ska av, då blinkar jag höger istället.

Om jag ska in i en rondell så bryr jag mig inte om hur folk blinkar, utan hur folk styr sin bil, så om den som kommer från vänster blinkar höger så kör jag inte förrän denne börjar styra ut en bit på utfarten, innan jag kör in i rondellen.

Jag kör ibland vänster i en rondell där man ofta möter långtradare, de vill helst inte stanna om de kan slippa och rondellen är ganska liten, då är de ganska hjälpta av om jag blinkar vänster, då de då ser att de behöver stanna för mig.
Senast redigerad av Enydrion 2023-07-30 kl. 11:59.
2023-07-30, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
När jag tog körkort skulle man blinka vänster om man skulle åt vänster i en rondell.
.
Då har du blivit lurad, eftersom ingen kör vänster runt en rondell, alla kör motsols, och sen av åt höger.

De fungerar inte som en korsning utan är en cirkulationsplats. Sluta tänk "vägkorsning" så blir det rätt.
2023-07-30, 15:43
Medlem
Citat:
Har märkt att folk blinkar kors och tvärs i rondeller men få som blinkar rätt. Man blinkar höger i god tid innan man ska ut ur rondellen, det räcker så. Det värsta jag vet är folk som blinkar vänster när dom ska ut ur en rondell. Kan mycket väl tänka mig hur deras små amöbahjärnor opererar "Men bilen svänger ju åt vänster i rondellen så jag blinkar åt vänster."

Att vissa lyckas blinka illa, felaktigt, eller inte alls, sker överallt i trafiken, inte bara i samband med CP. Och vi alla råkar även missa, klanta, glömma, att blinka ibland. Ingen är 100% perfekt i trafiken och aldrig gör några fel/missar, det gäller även dig…

Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Du har helt rätt. I en enfilig cirkulationsplats är det enbart högerblinkers som är nödvändig. Bilar på motsatt sida som ska in i cirkulationsplatsen måste ge företräde tills bilarna i cirkulationsplatsen blinkat höger och lämnat, oavsett vänsterblinkers eller inte. Här kan diskussionen egentligen stanna men p.g.a. stolthet försöker vänsterblinkarna hitta på argument för att legitimera sina irrationella handlingar.

Om du hade haft koll på vad regelverket, Trafikförordningen, säger så hade du insett att mycket av det du skrev där inte stämmer, vare sig rent juridiskt eller rent praktiskt.

Betänk själv hur det skulle påverka trafikflödet om man strikt skulle följa det du skrev, att bilar på motsatt sida i CP måste vänta till du (som precis kommit in i CP) blinkat HB och lämnat CP, innan de kan köra in i CP. Det skulle kunna totalt kaos och enorma köer i en mängd CP runt om i landet.

Citat:
Många rondeller är ca tio meter i diameter, så att blinka i god tid är då samma som att ofta blinka höger före fel utfart.

Då får man anpassa blinkandet efter aktuell situation och förhållanden.

Citat:
Nej men man kan blinka höger innan man svänger iaf. Många som slår igång blinkersen när dom redan svängt av och då kan man lika gärna skita i att blinka överhuvudtaget.

Medhåll

Citat:
Låter inte som ditt präktiga " i god tid" riktig höll för en stesstest.
Men ja, ska man av i andra avfarten och det finns en bil i i första som ska ut blinkar man inget, då vet den att man troligen ska fortsätta förbi denne.
Ska man ut i tredje låter man bli att blinka eller blinkar vänster. Vänster speciellt om det närmar sig en bil till den andra infarten som är väldigt intresserad av om man ska ut i andra eller tredje.

I CP gäller precis som på övriga ställen och situationer i trafiken, att det kan finnas vissa minsta krav på signalgivning, men även att det är tillåtet att ge ytterligare signalgivning utöver vad som är minsta krav TF, så länge denna extra signalgivning inte direkt strider mot TF. Enkelt uttryckt så får man signalera extra tydligt utöver vad TF kräver så länge det inte är bokstavligen otillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Var i regelverket hittar du att det är så man "bör göra"?

Bara för att man tycker nåt är fel eller dåligt så kan man inte bara bestämma själv för att "nu gör jag så här istället för det tycker jag är bättre". Vill man ändrat nåt oavsett vad det handlar om, så går man via myndigheterna och försöker få de att ändra reglerna.

Många rondeller är idiotiska och för små, det håller jag med om, men sitter det en Cp-skylt där innan så är det ett visst regelverk som gäller, och man SKA följa detta, för att vi inte vill ha Afrika, utan ett civiliserat samhälle där vi inte agerar godtyckligt och på känsla.

Se Transportstyrelsens film om rondellkörning som finns länkad otaliga ggr i tråden. De råden har sett likadan ut sen den första rondellen byggdes och samma regelverk gäller än idag.

Det tråkiga för dig är att TF faktiskt tillåter godtyckligt agerande, signalerande, så länge det inte blir i strid med reglerna i TF, och det gäller överallt i trafikmiljön.

Nej, du har fel. Tidigare info i t ex folders från tidigare överordnad myndighet (Transportstyrelsen bildades 2009…) så visades tydligt att VB skulle utföras om man skulle vidare till tredje utfart. Dessutom finns det gott om info och vittnesmål/uttalande från bl a myndighetspersoner i berörda myndigheter (t ex Ingemar Skogö Generaldirektör för Vägverket med diarienummer och allt) där det bevisligen sägs att det var andra regler/rekommendationer för CP förr innan man anammade de nya reglerna. Så ditt påstående att det skulle varit samma regler sen den första rondellen byggdes stämmer helt enkelt inte (på tal om att fara med osanningar, som du själv tog upp….) och detta har jag redan citerat och länkat flera gånger tidigare i tråden och skedmatat dig med, men här har du en länk igen som visar det och motbevisar dina felaktiga påståenden när du far med osanning…
http://www.trafiksakerhet.se/vagverket-rondellkorning-olika-svar.htm

Och fortfarande gäller att myndigheterna har koll på vad körskolorna pysslar med, och skulle de få för många kuggningar, eller bedriva utbildningen felaktigt, så skulle de absolut reagera. Men som vi alla kan se så lär körskolor ut VB i CP, vilket då sker med styrande myndigheters godkännande.
2023-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Detta lärdes ut av trafikskolorna långt in på 80-talet. Troligen därför vissa fortfarande gör det.
2023-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

Hur skulle man kunna skilja på om en bil inte HB, eller HB, när man står i en sådan position att man inte kan se aktuell bild högra blinkers…..?
2023-07-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Då har du blivit lurad, eftersom ingen kör vänster runt en rondell, alla kör motsols, och sen av åt höger.

De fungerar inte som en korsning utan är en cirkulationsplats. Sluta tänk "vägkorsning" så blir det rätt.

Sluta bete dig som en snorunge, så jäkla korkad (men jag börjar fan tvivla….) att du inte förstår vad han menar….?
2023-07-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur skulle man kunna skilja på om en bil inte HB, eller HB, när man står i en sådan position att man inte kan se aktuell bild högra blinkers…..?

Ser du inte HB (även om den HB) så behöver du planera som om denne VB. Tills den lämnar eller du ser HB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in