Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Har märkt att folk blinkar kors och tvärs i rondeller men få som blinkar rätt. Man blinkar höger i god tid innan man ska ut ur rondellen, det räcker så. Det värsta jag vet är folk som blinkar vänster när dom ska ut ur en rondell. Kan mycket väl tänka mig hur deras små amöbahjärnor opererar "Men bilen svänger ju åt vänster i rondellen så jag blinkar åt vänster."
Att vissa lyckas blinka illa, felaktigt, eller inte alls, sker överallt i trafiken, inte bara i samband med CP. Och vi alla råkar även missa, klanta, glömma, att blinka ibland. Ingen är 100% perfekt i trafiken och aldrig gör några fel/missar, det gäller även dig…
Citat:
Ursprungligen postat av
Refugen
Du har helt rätt. I en enfilig cirkulationsplats är det enbart högerblinkers som är nödvändig. Bilar på motsatt sida som ska in i cirkulationsplatsen måste ge företräde tills bilarna i cirkulationsplatsen blinkat höger och lämnat, oavsett vänsterblinkers eller inte. Här kan diskussionen egentligen stanna men p.g.a. stolthet försöker vänsterblinkarna hitta på argument för att legitimera sina irrationella handlingar.
Om du hade haft koll på vad regelverket, Trafikförordningen, säger så hade du insett att mycket av det du skrev där inte stämmer, vare sig rent juridiskt eller rent praktiskt.
Betänk själv hur det skulle påverka trafikflödet om man strikt skulle följa det du skrev, att bilar på motsatt sida i CP måste vänta till du (som precis kommit in i CP) blinkat HB och lämnat CP, innan de kan köra in i CP. Det skulle kunna totalt kaos och enorma köer i en mängd CP runt om i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Många rondeller är ca tio meter i diameter, så att blinka i god tid är då samma som att ofta blinka höger före fel utfart.
Då får man anpassa blinkandet efter aktuell situation och förhållanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Nej men man kan blinka höger innan man svänger iaf. Många som slår igång blinkersen när dom redan svängt av och då kan man lika gärna skita i att blinka överhuvudtaget.
Medhåll
Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Låter inte som ditt präktiga " i god tid" riktig höll för en stesstest.
Men ja, ska man av i andra avfarten och det finns en bil i i första som ska ut blinkar man inget, då vet den att man troligen ska fortsätta förbi denne.
Ska man ut i tredje låter man bli att blinka eller blinkar vänster. Vänster speciellt om det närmar sig en bil till den andra infarten som är väldigt intresserad av om man ska ut i andra eller tredje.
I CP gäller precis som på övriga ställen och situationer i trafiken, att det kan finnas vissa minsta krav på signalgivning, men även att det är tillåtet att ge ytterligare signalgivning utöver vad som är minsta krav TF, så länge denna extra signalgivning inte direkt strider mot TF. Enkelt uttryckt så får man signalera extra tydligt utöver vad TF kräver så länge det inte är bokstavligen otillåtet.
Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Var i regelverket hittar du att det är så man "bör göra"?
Bara för att man tycker nåt är fel eller dåligt så kan man inte bara bestämma själv för att "nu gör jag så här istället för det tycker jag är bättre". Vill man ändrat nåt oavsett vad det handlar om, så går man via myndigheterna och försöker få de att ändra reglerna.
Många rondeller är idiotiska och för små, det håller jag med om, men sitter det en Cp-skylt där innan så är det ett visst regelverk som gäller, och man SKA följa detta, för att vi inte vill ha Afrika, utan ett civiliserat samhälle där vi inte agerar godtyckligt och på känsla.
Se Transportstyrelsens film om rondellkörning som finns länkad otaliga ggr i tråden. De råden har sett likadan ut sen den första rondellen byggdes och samma regelverk gäller än idag.
Det tråkiga för dig är att TF faktiskt tillåter godtyckligt agerande, signalerande, så länge det inte blir i strid med reglerna i TF, och det gäller överallt i trafikmiljön.
Nej, du har fel. Tidigare info i t ex folders från tidigare överordnad myndighet (Transportstyrelsen bildades 2009…) så visades tydligt att VB skulle utföras om man skulle vidare till tredje utfart. Dessutom finns det gott om info och vittnesmål/uttalande från bl a myndighetspersoner i berörda myndigheter (t ex Ingemar Skogö Generaldirektör för Vägverket med diarienummer och allt) där det bevisligen sägs att det var andra regler/rekommendationer för CP förr innan man anammade de nya reglerna. Så ditt påstående att det skulle varit samma regler sen den första rondellen byggdes stämmer helt enkelt inte (på tal om att fara med osanningar, som du själv tog upp….) och detta har jag redan citerat och länkat flera gånger tidigare i tråden och skedmatat dig med, men här har du en länk igen som visar det och motbevisar dina felaktiga påståenden när du far med osanning…
http://www.trafiksakerhet.se/vagverket-rondellkorning-olika-svar.htm
Och fortfarande gäller att myndigheterna har koll på vad körskolorna pysslar med, och skulle de få för många kuggningar, eller bedriva utbildningen felaktigt, så skulle de absolut reagera. Men som vi alla kan se så lär körskolor ut VB i CP, vilket då sker med styrande myndigheters godkännande.