2023-07-20, 01:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsens
Det beror på. Använder en rekryterare tjänsten och sparar ner en dom till sin arbetsdator blir denne / dennes arbetsgivare personuppgiftsansvarig och behandlingen omfattas av GDPR, om inte de nu också innehar köpe-kryphålet med utgivningsbevis.

Blir en himla massa regler då som ska följas, som de flesta nog missar. Typ att informera den registrerade om den nya behandlingen som startar när domen laddades ner och vilka rättigheter den registrerade har.
Det handlar då om behandlingen av personuppgifter, och inte användandet av Lexbase i sig. Precis samma frågor skulle uppstå om man begärde ut samma handlingar direkt från myndigheterna.
Citera
2023-07-22, 20:20
Medlem
Bryter jag mot flashbacks regler ifall jag klistrar in dagboken (och kommande uppdateringar) från GDPRWarriors stämningsansökan?
Citera
2023-07-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsens
GDPRwarrior, ser att du är avstängd(?) men du läser säkert här ändå.

Se till att läsa överklagandet till HD som postades tidigare. (Och här: https://anonfiles.com/A3Td7c12z1/HD_3743_22_Aktbil_6_pdf )

Viktigt att du påpekar att det allmänna intresset för din dom är minimalt och att Lexbase endast gör detta av kommersiellt syfte, men att det kommersiella syftet har ett fruktansvärt tungt ingrepp på dina rättigheter enligt artikel 7-8 i EU-stadgan. Se i överklagandet till HD hur de parterna formulerade sig. Det är väl skrivet.

Du bör även ange varför artikel 85.1 inte kan användas i detta fall.

”Mot ovan angiven bakgrund kan konstateras att undantagsbestämmelsen i 1 kap. 7 § dataskyddslagen är alltför långtgående och står i klar strid med såväl artikel 85.1 GDPR som förordningens övergripande syfte. Bestämmelsen —som ovan berörts —
även verksamheter såsom mrkoll.se fråntas från GDPR:s tillämpningsområde. Detta trots att de särskilda yttrande- och informationfrihetsintressen som starkt gör sig gällande inom de i artikel 85.1 GDPR angivna samhällsområdena, uppenbarligen inte gör sig gällande i mrkoll.se:s verksamhet. Det är fråga om en renodlat kommersiell verksamhet där mrkoll.se mot betalning ger tillgång till mycket integritetskänsliga personuppgifter avseende personer som inte i något avseende är offentliga och där uppgifterna inte har något allmänintresse. Yttrande- och informationsfrihetsintresset är således svagt eller obefintligt på detta område under det att integritetsskyddsintresset är mycket framträdande.”
- punkt 14 i klagan i länken ovan.
Jag har han mejladress. Vidarebeforar det du skrev till honom.
Citera
2023-07-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes

Det är bra om du säger till honom att bifoga HD:s beslut i Mrkoll målet om att denna fråga ska prövas mot GDPR.

Det är mål 3743-22 hos HD.
Citera
2023-07-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Det är bra om du säger till honom att bifoga HD:s beslut i Mrkoll målet om att denna fråga ska prövas mot GDPR.

Det är mål 3743-22 hos HD.
Fixat.
Citera
2023-07-28, 10:57
Medlem
Citat:
Hälsa även och säg att han gör något oerhört bra för hela samhället.
Citera
2023-07-28, 18:42
Medlem
Nu är jag riktigt jävla trött på dessa sidor som hänger ut folk med domar. Vi har väntat i evigheter på att något ska hända, men nej. Förra regeringen misslyckades två gånger med att ändra grundlagen så att dessa sidor förbjuds, innan sosse regeringen så snackade alliansen då att det "ska förbjudas". Dagens regering verkar helt ointresserade av ämnet och svarar bara att det behöver diskuteras, som om snart 10 år inte är nog med diskussioner. Så tyvärr är politikerna och riksdagen helt ointresserade av att göra något åt situationen. Överlag verkar det bara vara märkligt jäkla tyst kring detta ämne som gör att många kommer i kläm och inte kan fixa iordning sitt liv.
Jag hoppades att EU skulle snart börja agera men där också, knäppt tyst. Hoppet kom till liv igen efter högsta domstolens beslut om mrkoll fallet, synd att de förlikade.
Har sett att en viss GDPRWARRIOR stämt lexbase men utan hjälp av advokat eller jurist. Han må vara duktig men utan en jurist är det nästan omöjligt att stå emot dessa sidor som har oändligt med resurser och advokater på sin sida.
Att sitta och skriva på flashback eller hoppas att någon annan ska göra något åt saken kommer inte göra mycket nytta, bara lexbase etc gynnas av att vi bara hoppas utan handling!
Vad säger ni? låt oss gå ihop och starta någon form av rörelse mot dessa sidor. Vi kan väl samlas ett par hundra personer och stå för advokatkostnader o ev förluster. Vi kan väl bistå med den senaste stämningen gdprwarrior har gjort?
Det finns mycket vi kan göra och möjligheterna är många om vi bara enas tillsammans mot de!!
Tror nog att kvinnan som stämde mrkoll blev rädd för rättegångskostnaderna och valde att förlika, för någon stor vinst gjorde hon inte med mrkoll, hon finns ju kvar på lexbase, verifiera mm.
Citera
2023-07-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privacy-1
Nu är jag riktigt jävla trött på dessa sidor som hänger ut folk med domar. Vi har väntat i evigheter på att något ska hända, men nej. Förra regeringen misslyckades två gånger med att ändra grundlagen så att dessa sidor förbjuds, innan sosse regeringen så snackade alliansen då att det "ska förbjudas". Dagens regering verkar helt ointresserade av ämnet och svarar bara att det behöver diskuteras, som om snart 10 år inte är nog med diskussioner. Så tyvärr är politikerna och riksdagen helt ointresserade av att göra något åt situationen. Överlag verkar det bara vara märkligt jäkla tyst kring detta ämne som gör att många kommer i kläm och inte kan fixa iordning sitt liv.
Jag hoppades att EU skulle snart börja agera men där också, knäppt tyst. Hoppet kom till liv igen efter högsta domstolens beslut om mrkoll fallet, synd att de förlikade.
Har sett att en viss GDPRWARRIOR stämt lexbase men utan hjälp av advokat eller jurist. Han må vara duktig men utan en jurist är det nästan omöjligt att stå emot dessa sidor som har oändligt med resurser och advokater på sin sida.
Att sitta och skriva på flashback eller hoppas att någon annan ska göra något åt saken kommer inte göra mycket nytta, bara lexbase etc gynnas av att vi bara hoppas utan handling!
Vad säger ni? låt oss gå ihop och starta någon form av rörelse mot dessa sidor. Vi kan väl samlas ett par hundra personer och stå för advokatkostnader o ev förluster. Vi kan väl bistå med den senaste stämningen gdprwarrior har gjort?
Det finns mycket vi kan göra och möjligheterna är många om vi bara enas tillsammans mot de!!
Tror nog att kvinnan som stämde mrkoll blev rädd för rättegångskostnaderna och valde att förlika, för någon stor vinst gjorde hon inte med mrkoll, hon finns ju kvar på lexbase, verifiera mm.

Det alla bör göra är att lämna in ett klagomål på: https://www.europarl.europa.eu/petitions/sv/registration/register

Uppge att ni anser att er rätt till dataskydd och privatliv återkommande och storskaligt kränks i Sverige till följd av den svenska regleringen med utgivningsbevis som undantar databaser som Lexbase från GDPR.

Om ni gör en framställning till EU måste kommissionen titta på och utreda ärendet.
Senast redigerad av Serons 2023-07-29 kl. 14:04.
Citera
2023-07-30, 02:25
Medlem
Citat:
Det alla bör göra är att lämna in ett klagomål på: https://www.europarl.europa.eu/petitions/sv/registration/register

Uppge att ni anser att er rätt till dataskydd och privatliv återkommande och storskaligt kränks i Sverige till följd av den svenska regleringen med utgivningsbevis som undantar databaser som Lexbase från GDPR.

Om ni gör en framställning till EU måste kommissionen titta på och utreda ärendet.
Det där kommer inte funka. Det var någon som postade denna länk i fjol. Folks anmälningar försvann i ett svart hål och inget hände.
Citera
2023-07-30, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privacy-1
Vad tycker ni? Ska jag ordna en Facebook grupp och så samlas vi 200 pers. Sen betalar vi 2000 kr var när vi har hittat en försvarsadvokat åt GDPRWarrior?
Citera
2023-07-30, 12:01
Medlem
Citat:

Är det skillnad mellan att lämna ett klagomål till eu-kommissionen via deras formulär och att lämna in en "framställning"? Förstår inte riktigt vad de menar med att lämna en framställning.
Citera
2023-07-30, 12:12
Medlem
Citat:
Vad tycker ni? Ska jag ordna en Facebook grupp och så samlas vi 200 pers. Sen betalar vi 2000 kr var när vi har hittat en försvarsadvokat åt GDPRWarrior?

Jag är på. Om inte alla så är det majoriteten av alla som finns med på dessa sidor som gärna hade velat tas bort och att dessa sidor stänger ner för gott. Tusentals människor finns med där, så om man lyckas nå ut väl så tror jag faktiskt många hade hängt på. Vi behöver ta och uppmärksamma det här, det är FÖR tyst kring ämnet därav många som tappade hoppet och och blivit tvungen till att "gilla läget".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in