• 1
  • 2
2023-07-29, 20:01
Medlem
Jag har AB, 25 000kr insatt eget aktiekapital och lån från banken på 120 000.

Bolagets affärsidé är att designa en produkt och sedan sälja via E handel.

När jag nu ska skicka in årsredovisningen så blev årets förlust 16 000 (pga ränte och designkostnader, produkten är inte färdig än)

Förlust dras sedan mot det egna kapitalet vilket gör att jag nu har 9k i eget kapital och 128 500kr på banken, måste bolaget likvideras??? Låter helt sjukt då jag aldrig hade kunnat lägga en större varuorder om så är fallet…. Snälla hjälp mig att besvara detta
Citera
2023-07-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2

När jag nu ska skicka in årsredovisningen så blev årets förlust 16 000 (pga ränte och designkostnader, produkten är inte färdig än)

Förlust dras sedan mot det egna kapitalet vilket gör att jag nu har 9k i eget kapital och 128 500kr på banken, måste bolaget likvideras??? Låter helt sjukt då jag aldrig hade kunnat lägga en större varuorder om så är fallet…. Snälla hjälp mig att besvara detta

Köpt in några inventarier eller annat som får belasta aktiekapitalet?
Citera
2023-07-29, 20:12
Medlem
pn222jws avatar
Ditt AB saknar skulder - kör på.
Citera
2023-07-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Du blev ägd.

Så bolaget ska uppföra en kontrollbalansräkning och sedan likvideras?
Detta betyder ju att bolag aldrig kan genomföra satsningar för mer än hälften av det egna kapitalet?
Citera
2023-07-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ditt AB saknar skulder - kör på.
Nej jag har långfristiga skulder till banken
Citera
2023-07-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Köpt in några inventarier eller annat som får belasta aktiekapitalet?
Har varumärkesregistrering på gång men inga inventarier. Har ”immateriella tillgångar” också som är svårt att uppskatta värdet på eftersom det är design av en produkt som inte hunnit ut på marknaden än.
Citera
2023-07-29, 20:22
Medlem
Citat:
Så bolaget ska uppföra en kontrollbalansräkning och sedan likvideras?
Detta betyder ju att bolag aldrig kan genomföra satsningar för mer än hälften av det egna kapitalet?
Aktiekapitalet kan användas till allehanda investeringar. Är den likafullt i för låg nivå så gäller kbr, men det innebär givetvis inte likvidation.
Citera
2023-07-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Aktiekapitalet kan användas till allehanda investeringar. Är den likafullt i för låg nivå så gäller kbr, men det innebär givetvis inte likvidation.

Så vad rekommenderar du utifrån det jag har skrivit? Att jag skriver upp mina tillgångar innan jag skickar årsredovisningen på måndag? Vill absolut inte bli personligt betalningsansvarig men hela situationen är mycket märklig.

Lånehandläggaren på banken visste att uppstartskostnaderna skulle bli höga (över 12 500kr) och borde ha sagt något?

Ska ringa Bolagsverket , Skatteverket och banken på måndag. Blir riktigt nervös nu
Citera
2023-07-29, 20:31
Medlem
Skjut till lite nya pengar till bolaget så löser det sig. Tror du på idén får du ju snart igen pengarna. Går det bra och du börjar tjänar pengar, så kan du ta tillbaka det extra tillskottet.
Citera
2023-07-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Skjut till lite nya pengar till bolaget så löser det sig. Tror du på idén får du ju snart igen pengarna. Går det bra och du börjar tjänar pengar, så kan du ta tillbaka det extra tillskottet.

Metallformerna för att massproducera min produkt kommer kosta 57k, första orderbeloppet kommer ligga på 39k, plus frakt och tull ~13k, vill verkligen inte riskera hela min privatekonomi för ett bolag som förmodligen hade gått bra men ändå…
Citera
2023-07-29, 21:02
Medlem
Citat:
Så vad rekommenderar du utifrån det jag har skrivit? Att jag skriver upp mina tillgångar innan jag skickar årsredovisningen på måndag? Vill absolut inte bli personligt betalningsansvarig men hela situationen är mycket märklig.

Lånehandläggaren på banken visste att uppstartskostnaderna skulle bli höga (över 12 500kr) och borde ha sagt något?

Ska ringa Bolagsverket , Skatteverket och banken på måndag. Blir riktigt nervös nu
Ett villkorat aktieägartillskott kan vara första åtgärden.
Har du någon redovisningskonsult som är tillhjälplig med bokslut? Om så är fallet, bolla detaljerna med denne!
Citera
2023-07-29, 21:39
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:

Ja det är sant, man måste ha eget kapital över 25000 kr annars måste du tillsätta eget kapital. Att ta lån hjälper bara om du kan investera inom samma kalenderår och sen få intäkter (som räknas som eget kapital). Det är ett helvete att ta fram en produkt utan att få intäkter. Vi gick i konkurs pga denna situation.

Tillgångar = Eget Kapital + Skulder. Du har tillgångar genom ditt banklån men vad du behöver är eget kapital för att hålla igpng bolaget.

Gör ett villkorat ägartillskott (googla).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in