2023-07-29, 23:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Aktiekapitalet kan användas till allehanda investeringar. Är den likafullt i för låg nivå så gäller kbr, men det innebär givetvis inte likvidation.

Varför måste man ha aktiekapital? Vad är det för vett att göra kapitalet till aktier?
Citera
2023-07-29, 23:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför måste man ha aktiekapital? Vad är det för vett att göra kapitalet till aktier?
Poängen med att bedriva ett aktiebolag är att aktieägarnas ansvar är begränsat till sin insats (aktiekapitalet).
Aktiekapitalet har betydelse för att det sätter gränsen för hur mycket eget kapital som bolaget kan dela ut till ägarna. Om aktiekapitalet är högt så låser bolaget fast mer eget kapital, vilket är bra för fordringsägrarna och bolagets kreditvärdighet. Däremot aktieägaren som struntar i kreditvärdighet (t.ex. Inga behov av att ta krediter i bolaget) vill givetvis sträva efter att ha ett så lågt aktiekapital som möjligt (f.n. 25K)
Citera
2023-07-29, 23:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Poängen med att bedriva ett aktiebolag är att aktieägarnas ansvar är begränsat till sin insats (aktiekapitalet).
Aktiekapitalet har betydelse för att det sätter gränsen för hur mycket eget kapital som bolaget kan dela ut till ägarna. Om aktiekapitalet är högt så låser bolaget fast mer eget kapital, vilket är bra för fordringsägrarna och bolagets kreditvärdighet. Däremot aktieägaren som struntar i kreditvärdighet (t.ex. Inga behov av att ta krediter i bolaget) vill givetvis sträva efter att ha ett så lågt aktiekapital som möjligt (f.n. 25K)

Tack den förklaringen klarnade upp en del saker. Med ägarna så menar du delägarna av bolaget inte de vanliga aktieägarna som Kurt och Anders?
Citera
2023-07-30, 00:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tack den förklaringen klarnade upp en del saker. Med ägarna så menar du delägarna av bolaget inte de vanliga aktieägarna som Kurt och Anders?
Med ägarna menar jag aktieägarna. Delägare är exakt samma sak som en aktieägare. Kompanjon är ett annat begrepp som betyder samma sak.
Citera
2023-07-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ni har redan fått svar på det mesta.

Aktieägare kan vara en enskild person som äger samtliga aktier, inte så ovanligt när det gäller småföretag, eller tusentals ägare som ofta är fallet med börsnoterade bolag. Givetvis allt därimellan också. Aktieägare behöver inte vara en fysisk person heller.
Citera
2023-07-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Metallformerna för att massproducera min produkt kommer kosta 57k, första orderbeloppet kommer ligga på 39k, plus frakt och tull ~13k, vill verkligen inte riskera hela min privatekonomi för ett bolag som förmodligen hade gått bra men ändå

Du tror inte själv på din produkt, varför ska någon annan göra det? Likvidera bolaget, det har skräpstatus redan nu ser jag...
Citera
2023-07-30, 00:21
Medlem
När det gäller eget kapital så finns det fritt eget kapital och bundet kapital.
Citera
2023-07-30, 01:11
Medlem
Leckies avatar
Nej det behöver inte likvideras.
Du har lån som täcker det.

Man måste förstå att lån är en bra sak så länge man har råd att betala tillbaka.
Citera
2023-07-30, 02:03
Medlem
gilpos avatar
Låter som att det kan vara läge att också titta på att ”aktivera kostnader” något som bolag i utvecklingsfasen har stor nytta av.
Citera
2023-07-30, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Du tror inte själv på din produkt, varför ska någon annan göra det? Likvidera bolaget, det har skräpstatus redan nu ser jag...

Jag tror givetvis på min produkt men man är helt efterbliven om man riskerar hela sitt privata sparande på en affärsidé. En bra är idé är 10% resten är utförandet. Dessutom spelar det ingen roll om du vet vad du håller på med för kineserna kan fullständigt slarva bort dina pengar som du lagt på formen och du kommer aldrig kunna få tbx dem.

Du behöver helt enkelt lite tur också.
Citera
2023-07-30, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilpo
Låter som att det kan vara läge att också titta på att ”aktivera kostnader” något som bolag i utvecklingsfasen har stor nytta av.

Hade ingen aning om detta. Då måste jag också ändra lite i bokföringen från föregående år antar jag?
Citera
2023-07-30, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Nej det behöver inte likvideras.
Du har lån som täcker det.

Man måste förstå att lån är en bra sak så länge man har råd att betala tillbaka.

Sista stycket förstår jag men kan du utveckla det första?

Det står ganska tydligt på skatteverkets hemsida att mindre än halva aktiekapitalet kvar -> kbr -> tillsätta mer kapital eller begära konkurs.

Så det verkar inte spela någon roll att jag har 128k på banken, går bolaget i konkurs verkar jag kunna bli personligt ansvarig för hela skulden trots att lånevillkoren bara anger 10% personlig borgen.

Behöver hjälp här grabbar snälla ge mig tips hur jag ska gå tillväga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in