2023-07-29, 15:47
Medlem
Gud är enligt mig 100% ren kärlek vilket verkar vara vad allt består av och är en del av. När man agerar i motsatt håll får man problem vilket speglas i denna värld fylld av lidande och död. Eftersom lidande existerar så betyder det ju att det inte är fritt fram att bete sig hur som helst eller hur? Det får konsekvenser. Alla vet innerst inne vad som är rätt och vad som är fel och alla vet att det finns något bättre än detta.
Citera
2023-07-29, 15:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det var inte min avsikt att påstå att att just DU gör sånt, även om det kanske kunde tolkas så. Om du gör det så är det din ensak men det är ändå moraliskt förkastligt.

Min poäng handlar om samvetet därför tog jag upp just en sådan handling som de flesta gör men som man, om man inte är skamlös, vanligen känner skam för och därför inte vill vara öppen med.

Bevisar du min poäng när du blir så förnärmad av ämnet?

Tråden handlar om moral så det är inte OT. Den kristna moralen stämmer mer med samvetet än den profana.
Jag ser vissa problem i porrbranschen, helt klart. (Men det finns ju också stora problem i textilbranschen och i diamantgruvor i Afrika). Men nej, jag känner ingen skam om jag skulle ha tittat på porr, inte någonting alls. Om ingen skadas, tvingas eller plågas och det inte är med barn. Det är inte OK, det är skamligt och omoraliskt. Men en erotisk bild på ett vuxet par som kramas utan kläderna på, och de deltar 100% frivilligt, det är absolut inget fel eller skamligt med det, nej. Föddes du på 1800-talet eller?

Du hade alltså inget argument om att kristna är mer moraliska. I stället har du visat upp en elak och dömande sida, alltså bristande moral från din sida. Är du stolt över dig själv?
Citera
2023-07-29, 15:57
Medlem
Näjje detta är allt som finns och det är kasst
Citera
2023-07-29, 15:57
Medlem
Giant Squids avatar
Kom att tänka på Aleister Crowley och den avsomnade Thelemakulten.
"Do what thou wilt shall be the whole of the Law"
Sånt där gick jag igång på under tonåren och har säkert format en resten av livet.
Citera
2023-07-29, 16:00
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Bröderna Karamazov är en roman av Dostojevskij skriven 1880. Den handlar om relationen mellan tre bröder och deras far. Varje bror förkroppsligar en aspekt av människans natur. En av bröderna brottas i synnerhet med tankar om Gud och tro. En av idéerna som framförs är

Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

Anser ni att detta citat stämmer, och vad är moralens beskaffenhet?

Anser ni att det stämmer bokstavligt eller att det stämmer blott psykologiskt, det vill säga att människan kräver Gud för att agera på det sätt som vi menar med ordet "rätt"?

Moralen är nog en kombination av instinkter och beteenden som vi har nedärvt i vårt DNA och en "konstruktion" som under mänsklighetens historia har vuxit fram med en gemensam uppsättning regler och tabun som hjälpt till att göra livet lättare som gjort att familjer, klaner, stammar och folk kunnat leva fungerande liv. Osunda beteenden har selekterats bort både av naturen själv och av att människa insett att de är just osunda.
Summa sumarum det har ingenting med någon påhittad gud att göra.
Citera
2023-07-29, 16:00
Medlem
Nietzsche definierar ateistisk moral på följande vis
Citat:
Vad är godhet? – Vad än som förstärker känslan av makt, viljan till makt, makten själv, hos människan.

Vad är ondska? – Vad än som kommer ur svaghet. Vad är lycka? – Känslan av att makten ökar – att motståndet övervinns.

(Antikrist, § 2)
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-29 kl. 16:11.
Citera
2023-07-29, 16:10
Medlem
anomaligns avatar
Om det som motiverar en att göra gott och hindrar en från att göra ont är ett löfte om belöning/bestraffning i efterlivet så har man en jäkla tappad etik. Dostoevskys oro över etiska konsekvenser av ateismen är nog bäst att betrakta som växtvärk hos en filosofi som äntligen började bli vuxen efter årtusenden som undernärt barn.
Citera
2023-07-29, 16:16
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Moralen är nog en kombination av instinkter och beteenden som vi har nedärvt i vårt DNA och en "konstruktion" som under mänsklighetens historia har vuxit fram med en gemensam uppsättning regler och tabun som hjälpt till att göra livet lättare som gjort att familjer, klaner, stammar och folk kunnat leva fungerande liv. Osunda beteenden har selekterats bort både av naturen själv och av att människa insett att de är just osunda.
Summa sumarum det har ingenting med någon påhittad gud att göra.

Moral är samhällets kollektiva åsikter om vad som anses vara rätt och fel.
Det har naturligtvis ingenting med verkligheten att göra utan det är bara en samlad åsikt
som de flesta följer för att inte bli ifrågasatta om man gör något utanför detta.
Citera
2023-07-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om det som motiverar en att göra gott och hindrar en från att göra ont är ett löfte om belöning/bestraffning i efterlivet så har man en jäkla tappad etik. Dostoevskys oro över etiska konsekvenser av ateismen är nog bäst att betrakta som växtvärk hos en filosofi som äntligen började bli vuxen efter årtusenden som undernärt barn.

Hans oro blev ju berättigad när de materialistiska ideologierna skapade det blodigaste århundrandet någonsin.
Citera
2023-07-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag ser vissa problem i porrbranschen, helt klart. (Men det finns ju också stora problem i textilbranschen och i diamantgruvor i Afrika). Men nej, jag känner ingen skam om jag skulle ha tittat på porr, inte någonting alls. Om ingen skadas, tvingas eller plågas och det inte är med barn. Det är inte OK, det är skamligt och omoraliskt. Men en erotisk bild på ett vuxet par som kramas utan kläderna på, och de deltar 100% frivilligt, det är absolut inget fel eller skamligt med det, nej. Föddes du på 1800-talet eller?

Du hade alltså inget argument om att kristna är mer moraliska. I stället har du visat upp en elak och dömande sida, alltså bristande moral från din sida. Är du stolt över dig själv?
Jag höll med dig om att kristna inte nödvändigtvis är mer moraliska. Men den kristna läran fördömer sexuell omoral.

Jag ville belysa att även ateister vanligen har ett samvete som pekar på en transcendens eftersom det inte annars skulle vara konsekvent att skämmas för det man gör i hemlighet som inte skadar någon annan.

Du fördömer mig för att jag fördömer porr och kallar den för otukt. Är det denna tidens moral? De hade det bättre ställt med moralen på artonhundratalet tydligen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-29 kl. 16:32.
Citera
2023-07-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att blanda ihop tro med moral är typiskt för religioner och religiösa.
De tycks tro att moral inte kan existera utanför en religiös kontext.

Jag vill påstå att om det nu finns något sådant som grundläggande moral så har den ett evolutionärt ursprung.
Med det menar jag att vissa till synes osjälviska beteenden har gynnat vår arts fortlevnad.

Evolutionen kan förklara mekanismen för moralen (EDIT: moraluppfattningars) framväxt och fortplantning, men den ger inget svar på vad den sanna morallagen är. Men ja, det är ju ingen slump att ett av de första moraliska imperativen i GT är "var fruktsam och föröka dig". Vi kan nog vara ganska säkra på att påståendet "det är rätt att föröka sig" är sant.

Ett problem jag ser med denna förklaring är att intelligens inte är ett särskilt vanligt drag i naturen. Om man endast baserar moralen på en evolutionär förklaring så kan man lika gärna komma fram till att det är tigrar som lever rätt eller det är virus/bakterier/bläckfiskar. Vi vet ju inte vem av dem som kommer vinna i slutändan. Det verkar ganska absurt. Bläckfiskarna har väl levt väldigt länge? Människor har funnits i 200 000 år, vilket inte är mycket i evolutionär kontext. Så utöver uppenbara satser som "du bör föröka dig", "du bör äta tillräckligt" så kan det vara svårt att basera en moral på evolutionen. Vi vet mekanismen men inte endgamet.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-29 kl. 17:10.
Citera
2023-07-29, 18:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du fördömer mig för att jag fördömer porr och kallar den för otukt. Är det denna tidens moral? De hade det bättre ställt med moralen på artonhundratalet tydligen.
Det är helt rätt att kritisera fördömande och mästrande attityder. Du bör ta åt dig i stället för att skjuta ifrån dig. Om du är en god kristen, var god då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in