2023-07-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den mätbart intolerante i den här tråden är du. Om du är överraskad över det så säger det en del om dig själv. Om du vägrar ta emot dessa fakta så säger det en del om dig själv. Om du tror att din intolerans gynnar din sak så säger det en del om dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Etablera (giltigheten i) analogin mellan Harry Potter, Tomten, Star Trek (och kanske även annat dylikt som din lite infantila* hjärna sysselsätter sig med) och Bibeln, kristendomens etablerat historiska heliga skrifter, när det kommer till vederhäftighet och sanningshalt.

*Ingen skugga må falla över barnens tro bara för det.

Du får gärna redovisa dina bevis för denna så kallade ”vederhäftighet och sanningshalt” om du vill. Reglerna är busenkla.

Presentera din bevis för att något av det som står i bibeln är sant och att det finns en Gud, endast genom att använda dig av testbara och sammanhängande bevis vilka stämmer överens med etablerad kunskap och som följer vetenskapliga principer och utan att använda dig av några som helst logiska felslut?

Du får exempelvis inte alltså citera bibeln för att bevisa något i bibeln eftersom det är ett cirkelargument och en logiskt falasi som är felaktig och du får inte heller citera eller referera till någon pseudo-forskning eller arkeologi som inte bevisligen accepteras eller granskats enligt eller av vetenskapliga priciper.

Inkluderar Lund på denna utmaning eftersom han också tjatar i tråden om fakta så utmaningen är öppen för fler. Kom igen. Ge mig bevisen!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-29 kl. 14:16.
Citera
2023-07-29, 14:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du får gärna redovisa dina bevis för denna så kallade ”vederhäftighet och sanningshalt” om du vill. Reglerna är busenkla.

Presentera din bevis för att något av det som står i bibeln är sant och att det finns en Gud, endast genom att använda dig av testbara och sammanhängande bevis vilka stämmer överens med etablerad kunskap och som följer vetenskapliga principer och utan att använda dig av några som helst logiska felslut?

Du får exempelvis inte alltså citera bibeln för att bevisa något i bibeln eftersom det är ett cirkelargument och en logiskt falasi som är felaktig och du får inte heller citera eller referera till någon pseudo-forskning eller arkeologi som inte bevisligen accepteras eller granskats enligt eller av vetenskapliga priciper.

Inkluderar Lund på denna utmaning eftersom han också tjatar i tråden om fakta så utmaningen är öppen för fler. Kom igen. Ge mig bevisen!
Etablera giltigheten i fråga om sanningshalt i analogin mellan Harry Potter och Bibeln. Du har redan drivit den analogin, nu är det hög tid att du försöker etablera giltigheten. Du kommer naturligtvis att misslyckas, men du måste väl själv tycka att analogin är giltig och att du har något försvar, något skäl, till att ha drivit den? Eller är du bara en fullödig snackare som håller på med barnsligheter som Star Trek, Harry Potter och vem vet vad mer?

Or maybe you are just another idiot.
Citera
2023-07-29, 14:53
Medlem
Citat:
Etablera giltigheten i fråga om sanningshalt i analogin mellan Harry Potter och Bibeln. Du har redan drivit den analogin, nu är det hög tid att du försöker etablera giltigheten. Du kommer naturligtvis att misslyckas, men du måste väl själv tycka att analogin är giltig och att du har något försvar, något skäl, till att ha drivit den? Eller är du bara en fullödig snackare som håller på med barnsligheter som Star Trek, Harry Potter och vem vet vad mer?

Or maybe you are just another idiot.

Ok!

Båda är litterära verk som innehållet historier som skrivits av mänskliga författare och reflekterar därför också till viss del själva författarens personlighet och värderingar.

Båda har ”troende” som tror på att hela eller delar av berättelserna och att karaktärerna existerar eller är sanna.

Dom innehåller båda många moraliska lärdomar som dess följare använder som vägledning och inspiration i sina egna liv.

Precis som Harry Potter-serien är förankrad i en fiktiv magisk värld, så återspeglar även berättelserna i Bibeln den historia och de trosföreställningar som fanns i samhället när de de skrevs.

Både Bibeln och Harry Potter har haft betydande kulturell påverkan och skapat övertygelser hos sina följare helt oberoende av det som skrivs i berättelserna är objektivt sant eller ej utan bara genom den hängivenhet och betydelse de har för att de som tror på dem.

Så! Nu ser jag fram emot att du presterar några bevis som du skrev att du hade och som jag frågade om i det andra inlägget.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-29 kl. 15:12.
Citera
2023-07-29, 15:01
Medlem
Dubbelpost
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-29 kl. 15:08.
Citera
2023-07-29, 15:13
Medlem
Citat:
Bibeln är en del av verkligheten och författad av Verkligheten (Skaparen) som skapade verkligheten (skapelsen). Bibeln är därför ofelbar i allt den lär.
Verkligheten - och hans bok, följaktligen sann i allt den lär - kan inte vederläggas av verkligheten och läror som rör sig inom den.
Läror som försöker vederlägga Bibeln är osanningar.
Att tro på Verkligheten och hans Bok gör dem givetvis inte sanna utan anammar dem som sanna.

För att citera dig:
"Det finns ett djupt, djupt missförstånd här."
I ditt inlägg - såvida du inte förvanskar med vett och vilja!

Du påminner mig om en släkting jag hade, som trodde att vartenda ord i bibeln var sant.

Och en gång sa hon att även om hon hade vuxit upp bland kannibaler i Afrika och aldrig hade fått träffa en missionär, så skulle hon ändå ha varit pingstvän, för Gud skulle ha talat till hennes hjärta och visat henne sin rätta väg.

Håller du med min släkting? Hävdar du att Gud viskar det kristna (eller pingstvänliga) budskapet till allas hjärtan, så att alla kan höra det om de bara lyssnar? Även om de har vuxit upp bland kannibaler i Afrika och aldrig träffat en missionär?

Så att ingen har någon ursäkt att inte vara kristen, eftersom Gud viskar sitt rätta budskap till allas hjärtan?

Jag skulle tro att de flesta eller alla ni kristna som har skrivit i den här tråden har vuxit upp i kristna familjer. I så fall har ni vant er sen barnsben vid att gå i kyrkan eller kanske gå på väckelsemöten, och ni har troligen alla era närmaste vänner i era egna kristna kretsar. Att vara kristen betyder för er att umgås och mysa med människor som känner och tänker som ni.

Men ni tycker att alla ska tänka som ni? Alla ska hålla med om att allt som står i bibeln är sant? Även om de har vuxit upp i länder och i tider där ingen hade hört talas om kristendomen, eller om man lever i områden där man riskerar utstötning eller rent av kanske lynchning om man söker sig till kristendomen?

Ni kristna som tror på en Gud som straffar alla som inte tror på honom: Ni har en grym, grym Gud. Om ni säger att er Gud är god, så ljuger ni alldeles uppenbarligen.

Och om ni säger att ni själva är goda därför att ni tror på en Gud som är så uppenbart grym, så lurar ni bara er själva. Men er ondska kommer att misslyckas med att lura oss.
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-29 kl. 15:44.
Citera
2023-07-29, 15:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Jag har inte ens läst bibel. Bibeln är inte en faktabok, det finns ingen som påstår det som inte är kristen, och det är hans tro som talar inte fakta. Gud har visat sig för honom.

Leta du upp din kommande fru med vetenskapliga principer. Du kommer att bli överraskad över det trista resultatet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-29 kl. 15:32.
Citera
2023-07-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Och ändå så är det genom en människa som skapelsen blivit till?

Ha ha! Ja, Gud är verkligen en människa. En fåfäng, lättkränkt, krävande, ilsken människa, men en människa likafullt.

Jag roade mig en gång med att räkna hur många mänskliga kroppsdelar Gud tillskrivs i bibeln. Han har definitivt öga, mun, hand, finger och rygg. Kanske några andra kroppsdelar också som jag har glömt bort.

Gud är löjligt mänsklig. Det är det som gör det så ofattbart bisarrt att tänka sig att han skulle ha skapat universum.

Som är så obegripligt mycket större än oss människor!

Första gången jag närmade mig ateismen var när jag var fjorton år, och jag hade just lånat en bok om universum på biblioteket där det stod att alla stjärnor är solar. Och jag gick ut på kvällen och tittade på stjärnorna. Och jag minns att jag tänkte:

Om alla de där stjärnorna är solar precis som solen, hur längt borta måste de vara då?

Och sen tänkte jag:

Gud spionerar på oss hela tiden. Han ser alla synder vi begår, och han läser våra tankar. Om han är så besatt av att spionera på oss, varför skulle han då ha skapat alla de där stjärnorna som ligger så fruktansvärt långt bort?

Och sen tänkte jag:

Det skulle han inte. Gud har inte skapat stjärnorna.
Citera
2023-07-29, 15:29
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det som fascinerar är att du har lika rätt till din åsikt som en bibeltroende. Däremot kommer din lära inte att diskuteras om 2000 år i ett forum fullt med anti-boobis. Det är bara bibeln som har den makten och uthålligheten och kvaliteten.

Ja, du har helt rätt. Nu tänkte jag mig inte att bli förevigad med mitt inlägg på Flashback. TS ställer ateister till svars och jag svarade med nonsens. Det visar min vilja att diskutera en totalt menlös diskussion. Tom eller inte tom, vem bryr sig?

Who came first?
The prayer or God?

Ps. Fanns det inte ens råttskit i graven? Det måste jag säga vara intressant om något.
Senast redigerad av early.bird 2023-07-29 kl. 15:53.
Citera
2023-07-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Ha ha! Ja, Gud är verkligen en människa. En fåfäng, lättkränkt, krävande, ilsken människa, men en människa likafullt.

Jag roade mig en gång med att räkna hur många mänskliga kroppsdelar Gud tillskrivs i bibeln. Han har definitivt öga, mun, hand, finger och rygg. Kanske några andra kroppsdelar också som jag har glömt bort.

Gud är löjligt mänsklig. Det är det som gör det så ofattbart bisarrt att tänka sig att han skulle ha skapat universum.

Som är så obegripligt mycket större än oss människor!

Första gången jag närmade mig ateismen var när jag var fjorton år, och jag hade just lånat en bok om universum på biblioteket där det stod att alla stjärnor är solar. Och jag gick ut på kvällen och tittade på stjärnorna. Och jag minns att jag tänkte:

Om alla de där stjärnorna är solar precis som solen, hur längt borta måste de vara då?

Och sen tänkte jag:

Gud spionerar på oss hela tiden. Han ser alla synder vi begår, och han läser våra tankar. Om han är så besatt av att spionera på oss, varför skulle han då ha skapat alla de där stjärnorna som ligger så fruktansvärt långt bort?

Och sen tänkte jag:

Det skulle han inte. Gud har inte skapat stjärnorna.
Korrekt, han har inte skapat stjärnorna, varken stjärnorna på himlen eller på Jorden.

Det som är skapat är den metafysiska orsaken till big bang. Denna skapelse har gett upphov till honom själv och allt annat, inklusive stjärnorna.
Citera
2023-07-29, 16:11
Medlem
Citat:
Korrekt, han har inte skapat stjärnorna, varken stjärnorna på himlen eller på Jorden.

Det som är skapat är den metafysiska orsaken till big bang. Denna skapelse har gett upphov till honom själv och allt annat, inklusive stjärnorna.

Din invändning är löjlig och missar poängen, inte bara för att metafysik inte kan skapa universum.

Utan därför att ett universum sprunget ur Big Bang inte kan ha skapats av bibelns gud.

Därför att den guden är en människa.

För om den guden inte är en människa, varför skulle han annars ha skapat människan till sin avbild?

Men en människogud kan inte skapa universum. Universum har frambringat människan, inte tvärtom!

I bibelns skapelseberättelse skapar Gud ett pyttelitet universum som knappt är större än Skåne. Jo, lite större är det väl, men ni fattar vad jag menar.

I bibelns skapelseberättelse är jorden i centrum, och allt kretsar kring människan. Ett sånt litet dockuniversum passar utmärkt bra ihop med en Gud som lever för att styra och ställa med människorna.

Och det var därför som katolska kyrkan dömde Galileo Galilei till livstids husarrest, därför att han hade haft fräckheten att påstå att jorden kretsade kring solen och inte tvärtom. För om jorden kretsade kring solen, så hotades ju hela den katolska kyrkans budskap och lära!

Att det finns folk i den här tråden som kan inbilla sig att bibelns löjlige lille gud kan ha skapat Big Bang och universums hisnande bråddjup övergår mitt förstånd.

Men det är väl som Albert Einstein formulerade saken: Två ting är oändligt stora, universum och människans dumhet. Men, tillade han, jag är inte säker på universum.
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-29 kl. 16:18.
Citera
2023-07-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Din invändning är löjlig och missar poängen, inte bara för att metafysik inte kan skapa universum.

Utan därför att ett universum sprunget ur Big Bang inte kan ha skapats av bibelns gud.

Därför att den guden är en människa.

För om den guden inte är en människa, varför skulle han annars ha skapat människan till sin avbild?

Men en människogud kan inte skapa universum. Universum har frambringat människan, inte tvärtom!

I bibelns skapelseberättelse skapar Gud ett pyttelitet universum som knappt är större än Skåne. Jo, lite större är det väl, men ni fattar vad jag menar.

I bibelns skapelseberättelse är jorden i centrum, och allt kretsar kring människan. Ett sånt litet dockuniversum passar utmärkt bra ihop med en Gud som lever för att styra och ställa med människorna.

Och det var därför som katolska kyrkan dömde Galileo Galilei till livstids husarrest, därför att han hade haft fräckheten att påstå att jorden kretsade kring solen och inte tvärtom. För om jorden kretsade kring solen, så hotades ju hela den katolska kyrkans budskap och lära!

Att det finns folk i den här tråden som kan inbilla sig att bibelns löjlige lille gud kan ha skapat Big Bang och universums hisnande bråddjup övergår mitt förstånd.

Men det är väl som Albert Einstein formulerade saken: Två ting är oändligt stora, universum och människans dumhet. Men, tillade han, jag är inte säker på universum.
Eftersom universum är allt fysiskt så är det helt relevant att tänka att orsaken till det är metafysisk. Är skapelsen rumtidens orsak så beror den inte av dito och därför saknar tid och plats betydelse för dess skapelse, förutom att det behöver finnas tid och rum och någon som kan skapa för att den ska kunna skapas.

Orsaken till allt är därför sitt eget upphov likaväl som att den person som skapade den orsaken är sitt eget upphov.

Sedan sa någon att "man behöver ha typ IQ 160 för att förstå vad jag menar". Så den som inte förstår detta är ursäktad.
Citera
2023-07-29, 17:13
Medlem
Citat:

Du hajar väl att det du påstår inte på något sätt stöds av bibeln utan nu tar du ut svängarna du rätt friskt. Men whatever? Det är helt ok det med, men kan du hitta något bevis med vetenskaplig förankring för din teori eller kör du bara på lite som det kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in