Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Bibeln är en del av verkligheten och författad av Verkligheten (Skaparen) som skapade verkligheten (skapelsen). Bibeln är därför ofelbar i allt den lär.
Verkligheten - och hans bok, följaktligen sann i allt den lär - kan inte vederläggas av verkligheten och läror som rör sig inom den.
Läror som försöker vederlägga Bibeln är osanningar.
Att tro på Verkligheten och hans Bok gör dem givetvis inte sanna utan anammar dem som sanna.
För att citera dig:
"Det finns ett djupt, djupt missförstånd här."
I ditt inlägg - såvida du inte förvanskar med vett och vilja!
Du påminner mig om en släkting jag hade, som trodde att vartenda ord i bibeln var sant.
Och en gång sa hon att
även om hon hade vuxit upp bland kannibaler i Afrika och aldrig hade fått träffa en missionär, så skulle hon ändå ha varit pingstvän, för Gud skulle ha talat till hennes hjärta och visat henne sin rätta väg.
Håller du med min släkting? Hävdar du att Gud viskar det kristna (eller pingstvänliga) budskapet till allas hjärtan, så att alla kan höra det om de bara lyssnar? Även om de har vuxit upp bland kannibaler i Afrika och aldrig träffat en missionär?
Så att ingen har någon ursäkt att inte vara kristen, eftersom Gud viskar sitt rätta budskap till allas hjärtan?
Jag skulle tro att de flesta eller alla ni kristna som har skrivit i den här tråden har vuxit upp i kristna familjer. I så fall har ni vant er sen barnsben vid att gå i kyrkan eller kanske gå på väckelsemöten, och ni har troligen alla era närmaste vänner i era egna kristna kretsar. Att vara kristen betyder för er att umgås och mysa med människor som känner och tänker som ni.
Men ni tycker att alla ska tänka som ni? Alla ska hålla med om att allt som står i bibeln är sant? Även om de har vuxit upp i länder och i tider där ingen hade hört talas om kristendomen, eller om man lever i områden där man riskerar utstötning eller rent av kanske lynchning om man söker sig till kristendomen?
Ni kristna som tror på en Gud som straffar alla som inte tror på honom: Ni har en grym, grym Gud. Om ni säger att er Gud är god, så ljuger ni alldeles uppenbarligen.
Och om ni säger att ni själva är goda därför att ni tror på en Gud som är så uppenbart grym, så lurar ni bara er själva. Men er ondska kommer att misslyckas med att lura oss.