Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Det jag reagerade på var ett idiotiskt inlägg om att man skulle skambjuda 25% på 20-30 objekt. Min motfråga var då vad man gör om man får accept på flera skambud. Ska man då backa från flera av sina bud helt plötsligt? Då bygger man ju bara vidare på uppfattningen att skambjudare ändå inte är seriösa köpare.
Jag är helt för att man kan erbjuda sitt pris men då ska man vara seriös. Och ett skambud ska förstås mötas med ett motbud i form av ett annat pris eller att det blir med friskrivningsklausul eller annat.
Folk får väl bjuda det dom vill.
Jag sålde ett ärvt fritidshus för en tid sedan.
Första budet var ett sk skambud men jag accepterade det naturligtvis som ett bud. Det är ju lite svårt att veta vart ett fritidshus skall landa.
Men det var ju en bit under utgångspriset så jag som säljare tog det ganska lugnt.
Med tiden poppade det upp fler intresserade köpare och budstriden slutade nästan på dubbla skambudet. Och en bra bit över utgångspriset.
Det är ju så att mixen köpare ändras varje vecka. Och intresset för det objekt man säljer varierar ju. En del är inte så intresserade av egenskaperna det har medan andra uppskattar de.
Så det kan ju ta två månader innan man krattat ihop ett gäng intresserade för att få ett bra slutpris. Under den tiden kan ju den första skambudaren försvinna naturligtvis. Men det gör ju inte så mycket. Å andra sidan försvinner kanske inte skambudaren just för att denne kommer ju aldrig till köp.
Så vill ju inte mäklare jobba. Det tar för mycket tid. Dom vill lägga ut objektet och få ett slutpris inom 2 veckor. Men då blir ju slutpriserna lägre också. Men det gör inte mäklarna något. För dom är omsättningen det viktiga.
Hade jag haft lika bråttom som en mäklare så hade jag åkt på att sälja objektet för lite drygt halva marknadspris. Så det var ju tur att jag sålde själv och bara anlitade mäklare för skrivtjänsten.
Så det är väldigt rationellt som många gör att ta det lite lugnt nu och inte låta mäklarna stressa fram avslut.
Så var det när sonen köpte. Den säljaren hade haft objektet ute en tid och var helt ovillig att pruta ett endaste öre. Till slut kapitulerade sonen och köpte. Men det verkar ha varit ett bra köp. Har gått andra objekt i huset sedan för stigande priser. Säljaren som sålde till sonen borde ha dragit upp priset och väntat lite till. Men kanske inte hade tålamod och ekonomi till det.