2023-07-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Frågan här var väl mer att om man slänger ut 30 bud så är det oseriöst. Eller ska man slå till på 3st lägenheter om de accepterar buden..?

Absolut inte oseriöst. Man slänger ut precis så många bud som man vill. 30 eller 100 spelar ingen roll. Buden är inte bindande. Kontraktsskrivningen är det. Släng ut 200 bud, är det 3st som accepterar, så gå vidare med den lägenheten du tycker bäst om. Hoppa av dom 2 andra.

Just den här mentaliteten gällande lägenheter som är fel i Sverige. Priset ska vara "schysst", man ska undvika "skambud" etc. FEL!

DU (!) avgör priset. Inte läget, inte ryktet, inte något. Vill säljaren inte, gå vidare. Vill du verkligen ha lägenheten, höj priset.

Resonerar du likadant när du köper en bil? Nej, då hårdnar tonen och man räds inte hårda förhandlingar.

Vi har ingen prutkultur I Sverige och det utnyttjar mäklarna.
Citera
2023-07-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det jag reagerade på var ett idiotiskt inlägg om att man skulle skambjuda 25% på 20-30 objekt. Min motfråga var då vad man gör om man får accept på flera skambud. Ska man då backa från flera av sina bud helt plötsligt? Då bygger man ju bara vidare på uppfattningen att skambjudare ändå inte är seriösa köpare.

Jag är helt för att man kan erbjuda sitt pris men då ska man vara seriös. Och ett skambud ska förstås mötas med ett motbud i form av ett annat pris eller att det blir med friskrivningsklausul eller annat.

Med ditt resonemang så bör en säljare också sälja objektet för de priset de lagt ut det för utan vidare budgivning under säljarens marknad. Vilket jag kan säga absolut inte hände då. Säljare var då inte oseriösa utan strategiskt smarta, dom fick oftast högre pris än om dom sålt för första budet.

Nu är det omvända roller. Som köpare ska du absolut buda på flera objekt. Vänta tills du får svar från alla dina 30bud och försök sedan se om du kan förhandla ner priset. Det är inget som säger att du inte kan sänka det budet du gett. Att säljare och mäklare blir griniga är inte ditt problem. Mäklaren jobbar inte för dig, han bryr sig bara om att sälja till vilket pris som helst. Säljaren, beroende situation, bryr sig ibland bara om att få sin bostad såld.
Senast redigerad av Matipa 2023-07-29 kl. 11:15.
Citera
2023-07-29, 11:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Alternativ 1) är orimligt. Det blir då en snabb krasch där priserna kan börja stiga långsamt från den lägre nivån och kanske återhämta sig om 15-20 år.
Alt 1 har väl mindre med bostadsmarknaden att göra. Det leder till att mycket näringsliv skadas och BNP/Capita rasar i Sverige, kanske mer än det gjorde för Grekland för 10 år sedan.

Det kommer driva upp hyrorna och sänka bostadsbidrag, akassa, pensioner, reallöner och göra att folk får flytta ihop 2 familjer i samma HR osv. Inget bostadsbyggande på 20 år. Byggsektorn konkar i stort sett helt. Storföretagen tappar konkurrenskraft och migrerar ut ur landet successivt.

Bostadspriserna följer naturligtvis med ner, när levnadsstandarden rasar. Men det är mer en konsekvens av skadorna på näringslivet.

Beroende på hur mycket av näringslivet RB skadar så kommer återhämtning ta mer eller mindre tid. 15-20 år förutsätter att RB inser sitt misstag och går över i minusränta. Ungefär som FED gjorde efter att ha orsakat finanskrisen. I USA tog det 6 år att återkomma i samma BNP/Capita. Men det förutsatt också att staten skuldsatte sig rejält för att upprätthålla omsättning. Det har dom inte återställt än. Bostadspriserna tog 10 år att återhämta.
Citera
2023-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Absolut inte oseriöst. Man slänger ut precis så många bud som man vill. 30 eller 100 spelar ingen roll. Buden är inte bindande. Kontraktsskrivningen är det. Släng ut 200 bud, är det 3st som accepterar, så gå vidare med den lägenheten du tycker bäst om. Hoppa av dom 2 andra.

Just den här mentaliteten gällande lägenheter som är fel i Sverige. Priset ska vara "schysst", man ska undvika "skambud" etc. FEL!

DU (!) avgör priset. Inte läget, inte ryktet, inte något. Vill säljaren inte, gå vidare. Vill du verkligen ha lägenheten, höj priset.

Resonerar du likadant när du köper en bil? Nej, då hårdnar tonen och man räds inte hårda förhandlingar.

Jag tycker det är fel att kalla det prutkultur. Vi pratar om ett boende. Alla boende jag bott i har jag alltid räknat hur mycket det kostar mig i månaden att bo i, och därefter avgör jag om det månadspriset är värt.

Det är bekvämt att bo i en villa, jag personligen vill inte lägga 20tusen (+förlora eventuell avkastning I andra tillgångar) för den bekvämligheten. Jag kanske kan tänka mig betala 10tusen i månaden för den bekvämligheten om det är rätt läge.

Det är en villa, det finns tusentals villor likt den specifika villan. Det är inget speciellt med en villa i Sverige. Jag fattar att man budar 20miljoner för en villa med havsutsikt, men vafan 7miljoner för något som ligger på en åker. Hur tänker folk?

Jag förstår charmen med skog, men hela Sverige består av skog. Köp en villa i Norrland för några hundra tusen, få en massa mark och bo där utan att behöva arbeta. Du kan få avkastning på dina miljoner långt över kostnaderna för bostaden om du vill ha ensamhet och skog.
Citera
2023-07-29, 11:19
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag tycker det är fel att kalla det prutkultur. Vi pratar om ett boende. Alla boende jag bott i har jag alltid räknat hur mycket det kostar mig i månaden att bo i, och därefter avgör jag om det månadspriset är värt.

Det är bekvämt att bo i en villa, jag personligen vill inte lägga 20tusen (+förlora eventuell avkastning I andra tillgångar) för den bekvämligheten. Jag kanske kan tänka mig betala 10tusen i månaden för den bekvämligheten om det är rätt läge.

Det är en villa, det finns tusentals villor likt den specifika villan. Det är inget speciellt med en villa i Sverige. Jag fattar att man budar 20miljoner för en villa med havsutsikt, men vafan 7miljoner för något som ligger på en åker. Hur tänker folk?

Jag förstår charmen med skog, men hela Sverige består av skog. Köp en villa i Norrland för några hundra tusen, få en massa mark och bo där utan att behöva arbeta. Du kan få avkastning på dina miljoner långt över kostnaderna för bostaden om du vill ha ensamhet och skog.
Du ser uppenbarligen världen enbart i en svart/vit skala. De flesta andra människor har ett större spektrum när de överväger och värderar kring ett stort beslut.
Citera
2023-07-29, 11:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det jag reagerade på var ett idiotiskt inlägg om att man skulle skambjuda 25% på 20-30 objekt. Min motfråga var då vad man gör om man får accept på flera skambud. Ska man då backa från flera av sina bud helt plötsligt? Då bygger man ju bara vidare på uppfattningen att skambjudare ändå inte är seriösa köpare.

Jag är helt för att man kan erbjuda sitt pris men då ska man vara seriös. Och ett skambud ska förstås mötas med ett motbud i form av ett annat pris eller att det blir med friskrivningsklausul eller annat.
Folk får väl bjuda det dom vill.
Jag sålde ett ärvt fritidshus för en tid sedan.
Första budet var ett sk skambud men jag accepterade det naturligtvis som ett bud. Det är ju lite svårt att veta vart ett fritidshus skall landa.
Men det var ju en bit under utgångspriset så jag som säljare tog det ganska lugnt.
Med tiden poppade det upp fler intresserade köpare och budstriden slutade nästan på dubbla skambudet. Och en bra bit över utgångspriset.

Det är ju så att mixen köpare ändras varje vecka. Och intresset för det objekt man säljer varierar ju. En del är inte så intresserade av egenskaperna det har medan andra uppskattar de.
Så det kan ju ta två månader innan man krattat ihop ett gäng intresserade för att få ett bra slutpris. Under den tiden kan ju den första skambudaren försvinna naturligtvis. Men det gör ju inte så mycket. Å andra sidan försvinner kanske inte skambudaren just för att denne kommer ju aldrig till köp.

Så vill ju inte mäklare jobba. Det tar för mycket tid. Dom vill lägga ut objektet och få ett slutpris inom 2 veckor. Men då blir ju slutpriserna lägre också. Men det gör inte mäklarna något. För dom är omsättningen det viktiga.

Hade jag haft lika bråttom som en mäklare så hade jag åkt på att sälja objektet för lite drygt halva marknadspris. Så det var ju tur att jag sålde själv och bara anlitade mäklare för skrivtjänsten.

Så det är väldigt rationellt som många gör att ta det lite lugnt nu och inte låta mäklarna stressa fram avslut.

Så var det när sonen köpte. Den säljaren hade haft objektet ute en tid och var helt ovillig att pruta ett endaste öre. Till slut kapitulerade sonen och köpte. Men det verkar ha varit ett bra köp. Har gått andra objekt i huset sedan för stigande priser. Säljaren som sålde till sonen borde ha dragit upp priset och väntat lite till. Men kanske inte hade tålamod och ekonomi till det.
Citera
2023-07-29, 12:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

Det är smått patetiskt att se svennebanan som ensam budgivare direkt gå på utgångspris eller lägga sig 1-2% under i nån form av tröstprutning. Sen kan det såklart vara så att mecklare drar sig för att visa underbud men jag har sett ett som låg 1.5m under (6m på en villa ute för 7.5m) men det blev ingen affär där och huset ligger fortfarande ute för 7.5m.

Nu har väl artikeln varit uppe förut men det GM skriver här är ett bra sätt att hantera ett bostadsköp:

https://www.svd.se/a/69vGm3/bostadskop-forbered-dig-gunther-marders-rad-om-du-vill-lagga-skambud-pa-en-bostad
Citera
2023-07-29, 12:43
Medlem
DVikings avatar
Schysst av mecklaren här att ge en boendekalkyl med 2% ränta:

https://www.husmanhagberg.se/objekt/brudkronevagen-3-alvsjo-solberga/OBJ21308_1821487136/?utm_source=hemnet&utm_medium=hemnet#boendekalkyl

Kanske kan lura in nåt BLT-bi i honungsfällan. Ser att andra ligger kvar med en kalkyl på 3.5%. Borde i dagens läge snarare vara 5% då rörlig ränta ligger där inom 6 månader.
Citera
2023-07-29, 12:45
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Märks att ni är extremt fattiga.

Ingen förmögen reflekterar på detta vis.

Att jämföra sina tillgångar i olika valutor är sunt och vettigt.

Hur jämför du dina tillgångar i olika valutor?
Citera
2023-07-29, 12:48
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är smått patetiskt att se svennebanan som ensam budgivare direkt gå på utgångspris eller lägga sig 1-2% under i nån form av tröstprutning. Sen kan det såklart vara så att mecklare drar sig för att visa underbud men jag har sett ett som låg 1.5m under (6m på en villa ute för 7.5m) men det blev ingen affär där och huset ligger fortfarande ute för 7.5m.
Nu har väl artikeln varit uppe förut men det GM skriver här är ett bra sätt att hantera ett bostadsköp:
https://www.svd.se/a/69vGm3/bostadskop-forbered-dig-gunther-marders-rad-om-du-vill-lagga-skambud-pa-en-bostad
Här är en öppen artikel om Mårders strategier.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/0R1QB/expertens-basta-knep-for-budgivningen
Tydligen gick han på 110 visningar och var med i 40 budgivningar. Vi kan nog anta att Mårder är lite mer intensiv i sina gärningar än vad många av oss andra är.

Hur fan hittar man ens 40 hus man kan tänka sig att bo i??

EDIT, sitt nuvarande hus skambjöd Mårder inte på eftersom det verkar ha sålts för 5% över utgångspris.
Senast redigerad av TeEsEr 2023-07-29 kl. 12:56.
Citera
2023-07-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, och under året har priserna på lägenheter stigit.

Mest har de stigit i Stormalmö. Upp 10.5% i år. (Enligt Boolis prisindex).

Är det kanske så att priserna på bostäder stiger med stigande pris på krediter?

---
På 12 månader har de faktiskt fallit med hela 2.1% dock.

I Storstockholm är prisfallet mindre. Ynka 0.1% på 12 månader.

Undras hur mycket det svider för BR-innehavare med ett prisfall på 0.1%?

Det spelar ingen roll, de köper och säljer på samma marknad. Går det ner 50% är det samma sak.
Citera
2023-07-29, 14:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Det spelar ingen roll, de köper och säljer på samma marknad. Går det ner 50% är det samma sak.

Om det hus du köpt för 10m med 60% belåning säljs för 5m efter en nedgång på 50% har du -1m i eget kapital och kan inte köpa något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in