2023-07-29, 05:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Nu skrev du bara seriositet och då blir dina åsikter lite som en ping-pong match.

Klarar man att bli fri från missbruk så klarar man det mesta

Avhållsamhet efter missbruk betyder dock inte nödvändigtvis frihet från beroende...

Läste för en tid sedan (i Expressen, visserligen -- jaja, men skribenten var själv hjärnforskare i ämnet) att, enligt nutida forskning, vissa "må bra"-synapser vid drogmissbruk långvarigt får signaler i övermått, tillbakabildas eller försvinner permanent. "Före detta" missbrukare kan därför, pga bortfallet av synapser, vid avhållsamhet från droger ha ett behov i övermått av "må bra"-kickar. Vad som ger dem dessa "kickar" kan variera, beroende på personliga preferenser och behov.
Citera
2023-07-29, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hur i helvete kan du påstå att narkotikabrott bara drabbar brukaren?
Menar du att brukarnas barn inte blir drabbade?
Tusentals barn blir omhändertagna för att narkotikabrukande föräldrar inte kannta hand om sina barn.

MISSbrukande föräldrar kan göra att barnen drabbas, ja, tyvärr ser lagen och då socialtjänsten inte skillnad på bruk och missbruk och många barn blir då drabbade utav byråkratin och lagarna när där inte finns något problem mer än tyckande från soc.
Citera
2023-07-29, 06:45
Medlem
Haubits77Bs avatar
Lite kul är det när Patrik och Sara i Dumpen-podden ställer sig frågande till varför så många centerpartister avslöjats som pedofiler.
Givetvis tar de även upp pedofilskandalerna kring Federley.
Mycket underhållande!
Citera
2023-07-29, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Avhållsamhet efter missbruk betyder dock inte nödvändigtvis frihet från beroende...

Läste för en tid sedan (i Expressen, visserligen -- jaja, men skribenten var själv hjärnforskare i ämnet) att, enligt nutida forskning, vissa "må bra"-synapser vid drogmissbruk långvarigt får signaler i övermått, tillbakabildas eller försvinner permanent. "Före detta" missbrukare kan därför, pga bortfallet av synapser, vid avhållsamhet från droger ha ett behov i övermått av "må bra"-kickar. Vad som ger dem dessa "kickar" kan variera, beroende på personliga preferenser och behov.
Det här är en komponent jag tror är viktigare än många vill inse... Tror också det gäller både S och en del av gäddorna. P är svårt att säga då han varit mindre öppen om hur hans situation sett ut.
Citera
2023-07-29, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det är ingen som skulle tänka så, men gäddhjärnor står långt ifrån den mänskliga hjärnan.

Ja just det. Gäddhjärnor.

Du ska inte snacka om citatfusk.
Det vore ungefär som att Kim Jong-Un skulle prata om mänskliga rättigheter.

Du avstod försiktigtvis att följa diskussionen till slut:

Citat:
Det har i så fall inget samband med det citat du anförde. Visa var, i det inlägg du replikerade på, jag har involverat dumpen i den kritiken!

Citat:
Då missförstod jag ditt inlägg. Du syftade till de som dömdes för misshandeln? I den här tråden diskuterar vi dumpen så mitt missförstånd är kanske lätt att förstå.
Senast redigerad av Brooz 2023-07-29 kl. 08:20.
Citera
2023-07-29, 07:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Du avstod försiktigtvis att följa diskussionen till slut:
Jag har inget minne av att jag har skrivit så som du visar här.
Jag skrev endast raden om att det är fräckt att kalla alla för pöbeln.
Citera
2023-07-29, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har inget minne av att jag har skrivit så som du visar här.
Jag skrev endast raden om att det är fräckt att kalla alla för pöbeln.

Mea Culpa! Det var kontot TottemHorse som stod för dem. Ber om ursäkt för mitt slarv!
Citera
2023-07-29, 08:39
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Offentlig förnedring är rehabilitering via kärnvapen. Du förstör målet. Och allt däromkring. De flesta gäddor har ett sexberoende och har inte våldtagit några barn. Det bästa hade varit att hjälpa dem med det och inte skada deras anhöriga mer än nödvändigt.

Ahh du skyltar tydligt om hur enfaldig och dum du är.

Hur många av de anhörigas barn anser du att Dumpen skadat då?

Det är många som blivit skadade av dumpens avslöjanden. Det finns ingen lösning där ingen kommer att bli skadad eller kränkt. Att avslöjas i ett brottsligt beteende är säkert inte lätt. Alla med avvikande sexuella böjelser ska kontakta preventell eller psykvården innan de begår ett brott.
Citera
2023-07-29, 08:44
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok. Ja, jag tycker att det skulle vara en väldigt dålig motion.

Även om jag inte tror du menar det på det sättet så tycker jag det där är lite oärlig debatteknik. Det blir lite "den som säger så är elak och elak får man inte vara"

Det finns goda (ej helt entydigt självklara) argument för att det Dumpen gör är kontraproduktivt. Per definition är det då konstruktiv kritik att de lägger ner. Det är lite som dagens narkotikapolitik, med skillnaden att där finns det väldigt mycket mer forskning som stödjer tesen att dagens politik är kontraproduktiv. Man måste inte komma på någon "aktiv" handling att göra istället. Det är fullt tillräckligt att visa att det vi gör idag inte bara är ineffektivt, utan till och med kontraproduktivt.

Elak får du vara. Du kan exempelvis säga att hemsidan är ful som satan, gör om bannern.

Jag förstår inte argumentet att narkotikapolitiken är kontraproduktiv. Dumpen har redan visat att de fungerar genom att deras konfrontationer lett till att män inom yrken där de kommer I kontakt med barn fråntagits sin anställning. Likaså anmäler de alla som delar bilder eller filmer på barnövergrepp och alla som redan begår brott. De hade lämnats i det dolda utan dumpen.
Citera
2023-07-29, 08:49
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Absolut inte. Människors i beroende kämpar säkerligen resten av sitt liv. Spännande citat. Tack för att du delade. Jag köper det till 100%. Det finns "beroende personligheter". Att en last byts ut mot någon annan är säkert en (inte fullt nyttig) strategi många använder sig av. Finns lagliga beroenden också som går ut över familj.
Citera
2023-07-29, 09:00
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Samhället är illa ute om lågbegåvade skall hänga ut andra lågbegåvade med fiktiva barn. Den ekvationen går inte ihop. Leker moralpoliser för att dra in Swish.
Finns något som heter föräldraansvar.

Samhällsansvar är ordet du söker. Upprepa mantrat SSPF (skola socialtjänst polis fritid).
Citera
2023-07-29, 09:06
Medlem
Citat:
Elak får du vara. Du kan exempelvis säga att hemsidan är ful som satan, gör om bannern.

Jag förstår inte argumentet att narkotikapolitiken är kontraproduktiv. Dumpen har redan visat att de fungerar genom att deras konfrontationer lett till att män inom yrken där de kommer I kontakt med barn fråntagits sin anställning. Likaså anmäler de alla som delar bilder eller filmer på barnövergrepp och alla som redan begår brott. De hade lämnats i det dolda utan dumpen.
Allt ovanstående hade gått utmärkt att uppnå utan offentlig uthängning. Det går att nå mål utan social terrorism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in