2023-07-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Vill du uppleva midnattssol går Luleå bort. Lägenheter är mer eller mindre omöjliga i Gällivare och Kiruna. Pajala och Kiruna har noll uteliv. Alla orter går bort gällande ohövliga invandrare och eparaggare, de finns liksom överallt men bäst är kanske Pajala då de flesta är rätt integrerade.

Kan du få jobb hade jag satsat på Jokkmokk, annars kan du börja i Gällivare/Kiruna om du hittar bostad, jobb är jätte enkelt att få där. Pajala är för öde och värdelöst, skit i den orten.

Luleå är ett mini stockholm. Däremot kan du kolla på orter lite utanför och närmare Piteå, sen kanske pendla. Finns många fina ställen runt om utanför Luleå.

Även om inte Luleå har midnattssol så blir det ju aldrig mörkt där under några veckor kring midsommar. Detta trotts att solen går ned under horisonten.

Själv så tycker jag bättre om midvintermörkret och det blå ljuset som är mitt på dagen.

Edit:
Sen beror det ju på vart i Luleå kommun man är i för att få midnattssol i minst ett dygn. Faktum är att gränsen för den teoretiska midnattssol går i 65,73°N.

Luleå är två mil söder om den men exempelvis Boden är norr om denna breddgrad.

https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/teoretisk-spaning-hur-langt-soderut-nar-midnattssolen-1.172071
Senast redigerad av zapohd 2023-07-29 kl. 00:05.
Citera
2023-07-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Mo i Rana. Ligger dock i Norge. Trevlig by med en massa glada norrmän. Bodde där ett tag och trivdes ypperligt.

Äsch norrmän är inte glada,bakom deras falska leenden så döljer det sig väldigt gnälliga o avundsjuka människor.
Den uppfattningen har jag skaffat mig genom jobb i landet ifråga.

Om ni är i Norge så kan ni läsa insändarsidorna i dom lokala dagstidningarna.
Det kan ge en fingervisning om vad jag menar.

För att inte vara helt off topic så skulle jag kunna tänka mig att flytta till Riksgränsen eller Björkliden.
Men det är väl stor risk för att drabbas av lappsjuka kanske.
Citera
2023-07-29, 00:50
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Luleå är definitivt bäst av de orter du räknar upp

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Kan du motivera ditt svar?

Jag är själv intresserad av en stuga någonstans norr ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Eftersom Norrland kan komma som en chock för en smålänning är väl Luleå en bra kompromiss. Det är skitlångt upp i landet men du kan bo där som om det vore vilken stad som helst.

Nej Luleå är inget att rekommendera om du vill ha ett aktivt friluftsliv och fin Norrländsk natur.

Luleå är som ett träsk vid kusten.
Luleåbor som gillar att gå på tur / åka skoter / fiska åker 20-30 mil in i landet för att utföra dessa aktiviteter.

Jag skulle säga att Luleå suger om du ser framför dig en typisk Norrländsk stad med närhet till fin utsikt och trevliga turer i naturen.

Då slår jag ett slag för Jokkmokk, Kiruna eller Gällivare.

Personligen skulle jag hellre titta inlandet i Västerbotten eller närhet till Umeå, där finns allt du söker.

Men vill du ha riktig ödslig vildmark så är det Jokkmokk, Kiruna eller Gällivare som gäller.

Det roliga är att många i Piteå/Luleå har stugor 30 mil bort inlandet. Medans många ifrån Gällivare / Kiruna har stugor ute vid kusten typ Piteå.
Citera
2023-07-29, 01:14
Medlem
Skummade igenom ditt inlägg, Gällivare eller kanske Arjeplog skulle jag lägga pengarna på. Skulle undvika Luleå.
Citera
2023-07-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KockerSaka
Håll truten Sollefteå är trevligt, minus Djupön

Negrerna knivar varandra i kör på dammen nej du trevligt var det innan svarta pesten kom. Nu ska iofs regementet igång igen så jobb kommer nog finnas.

Säger Östersund ja men inte stan utan nån by utanför. Stadsfolk i Norrland är fan det sämsta man kan råka ut för det är liksom alltid de som är fullständigt odugliga som hamnar där och så ensamstående morsor då såklart.

Fått många matchningar på tinder i Östersund så jag tror det fattas kuk där

Stan hatar bilar så glöm att åka/bo där med bil det är ont om parkering pga kuksugare till politiker (gröna äckel såklart).
Citera
2023-07-29, 01:31
Medlem
pilsnerattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Skummade igenom ditt inlägg, Gällivare eller kanske Arjeplog skulle jag lägga pengarna på. Skulle undvika Luleå.
Verkar som att det är ganska 50/50 när det gäller synen på Luleå. Många gillar det, många ogillar det. Baserat på äldre inlägg om just norrländska orter hade jag för mig att Umeå var Norrlands mini-Stockholm? Är Luleå värre kanske?
Citera
2023-07-29, 01:48
Medlem
KockerSakas avatar
Jag föreslår Kramfors, riktig fin stad på uppsving! Bara en mil bort har du den vackra Väjafabriken. Inte en apa i sikte heller
Citera
2023-07-29, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Var tvungen att kolla Hemmet och hittade den mest absurda bostadsannons-texten ever! Gällivare. Skulle gärna bo där, om det fanns fiber och inga mygg. Apbilligt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-rane-alvdal-gallivare-kommun-mardsel-innigarn-20309195

Bra pris, billigt för en sommarstuga som man kan renovera och kanske t.o.m hyra ut ovanvåningen. Men texten var fyndig
Citera
2023-07-29, 03:37
Medlem
Giant Squids avatar
Har man ingen anknytning så kommer man aldrig in på djupet med lokalarna. Man kommr alltid ses som en utböling, Nollåttor är lika populära som somalier.
Citera
2023-07-29, 06:42
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerattack
Verkar som att det är ganska 50/50 när det gäller synen på Luleå. Många gillar det, många ogillar det. Baserat på äldre inlägg om just norrländska orter hade jag för mig att Umeå var Norrlands mini-Stockholm? Är Luleå värre kanske?

Umeå är en vidrig sosse-feminist-vegan-stad.
Jag ogillar skarpt den staden.
Citera
2023-07-29, 08:13
Medlem
Luleå är. ju inte ovanför norra polcirkeln om det är ett hårt krav. Annars är det som vilken mellanstor stad som helst och om inte polcirkelnkravet är hårdare än att du kan tänka dig Luleå skulle jag rekommendera dig att överväga Piteå istället. Mycket trevligare på allehanda sätt.

Vill du däremot ovanför polcirkeln och lyckas hitta bostad rekommenderar jag Kiruna för mer av en normal stad, Abisko för upplevelsen och friluftslivet. Om du lyckas hitta en bostad där förstås.
Citera
2023-07-29, 08:26
Medlem
Luleå-Piteå-Älvsbyn-Boden benämns som "Fyrkanten" och har stor samt varierad arbetsmarknad. Älvsbyn-Boden har relativt billigt boende, Piteå något dyrare och Luleå klart dyrast.
Fyrkanten har (extremt)goda framtidsutsikter om man är optimist och tror fullt på alla satsningar gällande "grön teknik".
Frågan är hur du har tänkt bo och vad du tänkt jobba med? '
En villa i Boden-Älvsbyn kostar från 1,5 miljon och då bor du bra, en lägenhet på Sveafältet i Boden kostar inte så mycket att bo i men då har du inget bra liv.
Bara att parkera din (nödvändiga) bil är svårt om du har tänkt bo i lägenhet, motorvärmare(elstolpe) är ett måste.
Orterna som t.ex. Jokkmokk eller Arjeplog har betydligt mindre utbud av arbete och i malmfältet finns det som sagt mängder med jobb men svårt att fixa boende.
Det är exakt lika lätt/svårt att få nya bekanta i en ort i Norr-Västerbotten som i exempelvis Åstorp, jag har testat!
Problemet i Norrbotten på vintern är knappast snö och mörker, snö är en tillgång och mörkt är i nästan hela Sverige, men du måste klara av -30 och ibland kallare. Eller rättare sagt, din bil måsta klara av det!
Du kan nästan inte ha ett enkelt liv i Norrbotten utan en väl fungerande bil (precis som i de flesta län när du inte bor i en storstad) och då kan du välja mellan en ny/nästan ny eller själv ta hand om en gammal. Den ska vara i bra skick, ha bra däck och fungera ner mot -40, är det kallare än så stannar du hemma den dagen. Minus -30 och kallare är tufft för ditt hus, dig själv och dina fordon! Kylan är helt klart den största utmaningen vintertid, klarar du det kan du bo här uppe.
Mygg på sommaren? Finns inte i tätorten!
Senast redigerad av DeepBD 2023-07-29 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in