2023-07-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu vet jag inte riktigt vad din fråga var (blir som du säger lite snurrigt när man lägger ihop två trådar) Om det var ifall du tackar nej till Rusta o Matcha och vilka konsekvenserna blir så besvarar du ju det själv.

Om du anses passa in i Rusa o Matcha och inte har någon bra ursäkt till varför du inte vill delta så får du Första gången: 5 dagar utan ersättning.
Andra gången: 10 dagar utan ersättning.
Tredje gången: 45 dagar utan ersättning.
Fjärde och varje efterföljande gång: 45 dagar utan ersättning.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du givetvis överklaga det
https://arbetsformedlingen.se/kontak...tningsprovning

Jag vet att det är så på vissa a kassor. Min fråga specifikt var om det är någon som vet hur det är med kommunals a kassa. Inte kanske eller förmodligen, utan säkert och exakt.

Med andra ord kan endast någon som har eller har haft kommunals a kassa och tackat nej, alternativt någon som jobbat eller jobbar på kommunals a kassa veta med säkerhet.

De skurkarna vägrar ge mig ett hypotetisk svar utan hänvisar till att tacka nej för att få ett konkret svar efter att de gjort en individuell bedömning, men de måste ju veta på förhand vad som gäller och det är förmodligen ett förutbestämt straff man får men som de inte vill avslöja för att undvika att någon överlistar deras regelverk för att slippa rusta och matcha.

Tex om de bara drar av 1 dag tar jag mer än gärna det straffet istället för att dras med onödiga möten och kurser under lång tid som rusta och matcha innebär.
Citera
2023-07-19, 21:10
Medlem
Kan unionens kassa ge specifika förhandsvar på vilka straff man kan få, kan kommunal det också, problemet är att de inte vill. Googlat men hittar inga svar. Frågat dem anonymt men de ger luddiga eller inga svar.

Så provar lyckan här.

Det jag fick reda på idag via arbetsförmedlingen är dock att så fort jag hittar ett deltidsjobb så skrivs jag ut vilket känns lovande.
Citera
2023-07-20, 06:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepisse2023
Jag vet att det är så på vissa a kassor. Min fråga specifikt var om det är någon som vet hur det är med kommunals a kassa. Inte kanske eller förmodligen, utan säkert och exakt.

Med andra ord kan endast någon som har eller har haft kommunals a kassa och tackat nej, alternativt någon som jobbat eller jobbar på kommunals a kassa veta med säkerhet.

De skurkarna vägrar ge mig ett hypotetisk svar utan hänvisar till att tacka nej för att få ett konkret svar efter att de gjort en individuell bedömning, men de måste ju veta på förhand vad som gäller och det är förmodligen ett förutbestämt straff man får men som de inte vill avslöja för att undvika att någon överlistar deras regelverk för att slippa rusta och matcha.

Tex om de bara drar av 1 dag tar jag mer än gärna det straffet istället för att dras med onödiga möten och kurser under lång tid som rusta och matcha innebär.
Citat:
Kan unionens kassa ge specifika förhandsvar på vilka straff man kan få, kan kommunal det också, problemet är att de inte vill. Googlat men hittar inga svar. Frågat dem anonymt men de ger luddiga eller inga svar.

Så provar lyckan här.

Det jag fick reda på idag via arbetsförmedlingen är dock att så fort jag hittar ett deltidsjobb så skrivs jag ut vilket känns lovande.
Varifrån har du fått idén att olika a-kassor lyder under olika regelverk?

Anledningen till att a-kassor, myndigheter m.fl. inte generellt vill säga att om du agerar på ett visst sätt, kommer det i 100% av fallen att rendera i en viss konsekvens, är att det kan finnas andra omständigheter, andra regler m.m. som inverkar. Regelverket i sig är dock tydligt, du behöver inte göra mer än kika på 43 a § punkt 3.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1997-238/
Citera
2023-07-20, 06:50
Medlem
Kikat igenom länken lite snabbt och förstår ditt argument. Det verkar dock ändå skilja sig något i specifika frågor och hittade inte svaret på min fråga i dessa paragrafer.

Tack ändå
Citera
2023-07-20, 16:15
Medlem
Citat:
Fysiska möten fungerar inte för mig just nu. Hade man kunnat slippa dem så kan jag gå med på skiten.

Jag har hört att höstens nya RoM tydligen ska ha stenhårt krav på fysisk närvaro. Tidigare kunde man komma överens med sin leverantör om telefonkontakt istället. Måste ju fortfarande finnas någon undantagsregel så man kan få ha telefonmöten eller liknande istället, tycker jag. Alla bor ju inte i närheten av en leverantör.
Citera
2023-07-28, 23:56
Medlem
Tar A-kassan reda på om man studerar eller ej?. Under förutsättning att inget studiemedlet tas emot från CSN?.
Citera
2023-07-29, 00:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Tar A-kassan reda på om man studerar eller ej?. Under förutsättning att inget studiemedlet tas emot från CSN?.
Ja, såvitt jag vet.
Citera
2023-07-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja, såvitt jag vet.

Hur då?.
Citera
2023-07-29, 03:14
Medlem
Jag ha aldrig varit med i någon A-kassa i hela mitt 50+ liv. Men vid årsskiftet upphör min anställning och jag har börjat fundera på om jag kan gå med i A-kassan.
Jag är arbetsbefriad med full lön just nu men är fortfarande anställd. Efter nyår kommer jag få ett litet avgångsvederlag också.
- Kan jag gå med i A-kassa nu?
- Vilken A-kassa ska jag gå med i?
- Hur länge måste man vara med innan man får ersättning?
- Något annat jag behöver tänka på?
Citera
2023-07-29, 06:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag ha aldrig varit med i någon A-kassa i hela mitt 50+ liv. Men vid årsskiftet upphör min anställning och jag har börjat fundera på om jag kan gå med i A-kassan.
Jag är arbetsbefriad med full lön just nu men är fortfarande anställd. Efter nyår kommer jag få ett litet avgångsvederlag också.
- Kan jag gå med i A-kassa nu?
- Vilken A-kassa ska jag gå med i?
- Hur länge måste man vara med innan man får ersättning?
- Något annat jag behöver tänka på?

- Det finns inget hinder för dig att bli medlem i en a-kassa.
- Vilka a-kassor du har möjlighet att bli medlem i (välja bland) är helt omöjligt att säga, eftersom du avslöjat varken vad du jobbar med eller hur din utbildningsbakgrund ser ut.
- Du kan få ersättning från första dagen du är medlem, men då endast grundbeloppet. Inkomstbaserad ersättning fordrar 12 månaders medlemskap.
- Det finns många saker att tänka på, men sammantaget är mitt tips att du helt enkelt läser på. Det finns hur mycket info som helst på nätet men tar inte mer än en timme at skaffa grundkunskap.

Lista med alla a-kassor, så att du kan kolla vilken eller vilka som är relevanta för dig. Börja sen med att läsa informationen på deras hemsida. Sveriges a-kassors hemsida, den som jag länkat till en sida hos nedan, är för övrigt proppfull med bra info om hur "a-kassesystemet" fungerar.
https://www.sverigesakassor.se/for-a...ta-din-akassa/

Information på Arbetsförmedlingens hemsida, om hur du ska göra när du blir arbetslös, vad gäller just a-kassa.
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...g-fran-a-kassa

När du hittat "din" a-kassa, läs på, på deras hemsida och på andra a-kassors hemsidor (regler, Q&A m.m.). Regelverket är detsamma för alla a-kassor, så informationen ser likadan ut, men de är givetvis olika bra på att förmedla den.
Citera
2023-07-29, 15:47
Medlem
Hej FB.

Kan man ta ut a-kassa fr.om. sista anställningsdag om arbetsgivare sagt upp mig?

Sen har jag ett annat problem. Har skrivit under ett nytt anställningsavtal på en ny arbetsplats med start i oktober. Kan jag redan nu höra av mig till de och förklara att jag ångrat mig men ändå kunna ta ut a-kassa samma dag jag blir arbetslös eller räknas det då som att jag själv sagt upp mig - dvs. då måste man vänta ca 3 månader, eller hur brukar det vara?
Citera
2023-07-29, 16:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Hej FB.

Kan man ta ut a-kassa fr.om. sista anställningsdag om arbetsgivare sagt upp mig?

Sen har jag ett annat problem. Har skrivit under ett nytt anställningsavtal på en ny arbetsplats med start i oktober. Kan jag redan nu höra av mig till de och förklara att jag ångrat mig men ändå kunna ta ut a-kassa samma dag jag blir arbetslös eller räknas det då som att jag själv sagt upp mig - dvs. då måste man vänta ca 3 månader, eller hur brukar det vara?
Sista anställningsdag...för den får du väl förhoppningsvis lön?

Angående din andra fråga, så avvisar du erbjudet lämpligt arbete. Det sker dock innan påbörjad ersättningsperiod, så om a-kassan ger dig en sanktion för det vågar jag inte uttala mig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in