Citat:
Är det korrekt uppfattat att Carina inte kan säga om det var en kombi eller halvkombi hon såg? Det är väl iaf fortfarande så att vi inte med säkerhet vet om Carinabilen har med försvinnandet att göra, eller om polisen fått någon mer info som kan förklara bilens udda parkering. Personligen kan jag tycka att det vore lite märkligt om den inte var inblandad på något sätt, men säkert känns det inte.
Det är väl inte heller säkert att det är samma bil som grabbarna på Hällristningsvägen såg o den som Carina med sällskap såg. Att grabbarna såg en Sierra halvkombi kan kanske inte uteslutas, storlek o typ/utseende verkar enligt min mening kunna stämma någorlunda.
Det jag har lite problem med är att Sierra, inte minst halvkombin, var en väldigt vanlig modell. Modellen fanns relativt oförändrad mellan 1982-93, så -92 var den en mycket vanlig syn på gatorna. Killarna verkar iaf vid tiden ha haft ett visst bilintresse så man kan kanske tycka att de skulle nämnt att det ev. var en Sierra dom såg alt. lik en sådan. I stället använder iaf den ene av dom däremot den betydligt ovanligare tidiga Toyota Celica som jämförelseobjekt, kan tyckas lite märkligt om det nu skulle varit en Sierra.
Det som komplicerar saken ytterligare är väl den korta tid som bilen bör ha varit möjlig för killarna att observera, borde röra sig om högst några få sekunder i halvskum belysning o dessutom på ca 50m avstånd (ren höftning). Detta förändrar dock inte deras sätt att beskriva bilen i termer som får tankarna att gå åt en ovanligare modell.
Det är väl inte heller säkert att det är samma bil som grabbarna på Hällristningsvägen såg o den som Carina med sällskap såg. Att grabbarna såg en Sierra halvkombi kan kanske inte uteslutas, storlek o typ/utseende verkar enligt min mening kunna stämma någorlunda.
Det jag har lite problem med är att Sierra, inte minst halvkombin, var en väldigt vanlig modell. Modellen fanns relativt oförändrad mellan 1982-93, så -92 var den en mycket vanlig syn på gatorna. Killarna verkar iaf vid tiden ha haft ett visst bilintresse så man kan kanske tycka att de skulle nämnt att det ev. var en Sierra dom såg alt. lik en sådan. I stället använder iaf den ene av dom däremot den betydligt ovanligare tidiga Toyota Celica som jämförelseobjekt, kan tyckas lite märkligt om det nu skulle varit en Sierra.
Det som komplicerar saken ytterligare är väl den korta tid som bilen bör ha varit möjlig för killarna att observera, borde röra sig om högst några få sekunder i halvskum belysning o dessutom på ca 50m avstånd (ren höftning). Detta förändrar dock inte deras sätt att beskriva bilen i termer som får tankarna att gå åt en ovanligare modell.
Carina uppger till mig bara två egenskaper: rails och tonade rutor. På fråga om bilen var kantig eller rund så svarar hon att den är åt det rundare hållet. Detta kan jämföras med vittnet på Hällristningsvägen som talar om en kantig bil. Men smaken är som baken.... Carina kan tycka att en bil är åt det rundare hållet medan andra fäster sig vid kantiga detaljer...
Vi bör notera att Dalsgaard "koncentrerar sig på halvkombibilar [av märket Ford]" när hon ger Carina foton att kika på. Jag tycker man skall vara öppen för att Carina kan ha varit något rund under fötterna. När Helena försvann och hon försökte dra sig till minnes bilen så kanske minnet av en skugga eller svarta lister förvanskades till rails. Med andra ord kanske hon fastnat för en sedan eller halvkombi liknande en Sierra men med rails.
För att vara övertydlig: Carina kan minnas en bil som aldrig tillverkats.
Beträffande färgen sade Carina inget till mig, vilket kan bero på att hon vet att vissa anser att hon ändrat sig. Det har dock gjorts psykologiska experiment där folk har fått se bilar i fingerade bilolyckor och därefter tillfrågats om bilens färg. Klara färger som rött, gult, blått, svart och vitt kommer folk bra ihåg, men inte till 100%. Om färgen är lite flytande, som beige, grå osv blir folk mer diffusa i sin hågkomst, vilket även kan bero på att vi som människor har lite individuella definitioner.
Experimentet med bilolyckor testar också hur lätt det är att förändra folks minnen. Frågar man först om bilens färg så får man en hög procent rätt svar. Men om man först frågar "minns du om den vita bilen styrdes av en man eller kvinna" och veckan efter frågar om bilens färg så kan man få ganska många att minnas att bilen var vit fast den i själva verket var blå.
Det går därför inte att utesluta att Carina påverkats av tidningens skriverier om en mindre vit bil. Grundpricipen i vittnespsykologi är att den första utsagan sannolikt är mer rätt än en senare korrigerad.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-07-28 kl. 05:15.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-07-28 kl. 05:15.