2023-07-28, 05:04
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Är det korrekt uppfattat att Carina inte kan säga om det var en kombi eller halvkombi hon såg? Det är väl iaf fortfarande så att vi inte med säkerhet vet om Carinabilen har med försvinnandet att göra, eller om polisen fått någon mer info som kan förklara bilens udda parkering. Personligen kan jag tycka att det vore lite märkligt om den inte var inblandad på något sätt, men säkert känns det inte.

Det är väl inte heller säkert att det är samma bil som grabbarna på Hällristningsvägen såg o den som Carina med sällskap såg. Att grabbarna såg en Sierra halvkombi kan kanske inte uteslutas, storlek o typ/utseende verkar enligt min mening kunna stämma någorlunda.

Det jag har lite problem med är att Sierra, inte minst halvkombin, var en väldigt vanlig modell. Modellen fanns relativt oförändrad mellan 1982-93, så -92 var den en mycket vanlig syn på gatorna. Killarna verkar iaf vid tiden ha haft ett visst bilintresse så man kan kanske tycka att de skulle nämnt att det ev. var en Sierra dom såg alt. lik en sådan. I stället använder iaf den ene av dom däremot den betydligt ovanligare tidiga Toyota Celica som jämförelseobjekt, kan tyckas lite märkligt om det nu skulle varit en Sierra.

Det som komplicerar saken ytterligare är väl den korta tid som bilen bör ha varit möjlig för killarna att observera, borde röra sig om högst några få sekunder i halvskum belysning o dessutom på ca 50m avstånd (ren höftning). Detta förändrar dock inte deras sätt att beskriva bilen i termer som får tankarna att gå åt en ovanligare modell.

Carina uppger till mig bara två egenskaper: rails och tonade rutor. På fråga om bilen var kantig eller rund så svarar hon att den är åt det rundare hållet. Detta kan jämföras med vittnet på Hällristningsvägen som talar om en kantig bil. Men smaken är som baken.... Carina kan tycka att en bil är åt det rundare hållet medan andra fäster sig vid kantiga detaljer...

Vi bör notera att Dalsgaard "koncentrerar sig på halvkombibilar [av märket Ford]" när hon ger Carina foton att kika på. Jag tycker man skall vara öppen för att Carina kan ha varit något rund under fötterna. När Helena försvann och hon försökte dra sig till minnes bilen så kanske minnet av en skugga eller svarta lister förvanskades till rails. Med andra ord kanske hon fastnat för en sedan eller halvkombi liknande en Sierra men med rails.

För att vara övertydlig: Carina kan minnas en bil som aldrig tillverkats.

Beträffande färgen sade Carina inget till mig, vilket kan bero på att hon vet att vissa anser att hon ändrat sig. Det har dock gjorts psykologiska experiment där folk har fått se bilar i fingerade bilolyckor och därefter tillfrågats om bilens färg. Klara färger som rött, gult, blått, svart och vitt kommer folk bra ihåg, men inte till 100%. Om färgen är lite flytande, som beige, grå osv blir folk mer diffusa i sin hågkomst, vilket även kan bero på att vi som människor har lite individuella definitioner.

Experimentet med bilolyckor testar också hur lätt det är att förändra folks minnen. Frågar man först om bilens färg så får man en hög procent rätt svar. Men om man först frågar "minns du om den vita bilen styrdes av en man eller kvinna" och veckan efter frågar om bilens färg så kan man få ganska många att minnas att bilen var vit fast den i själva verket var blå.

Det går därför inte att utesluta att Carina påverkats av tidningens skriverier om en mindre vit bil. Grundpricipen i vittnespsykologi är att den första utsagan sannolikt är mer rätt än en senare korrigerad.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-07-28 kl. 05:15.
Citera
2023-07-28, 11:24
Medlem
Greenskys avatar
Nu är detta bara spekulation men inte helt omöjligt att AnLa faktiskt såg Helena kliva in i ErAn:s bil men sedan att han allt eftersom blir skraj att han minns fel och börjar bli osäker på sig själv?

Måhända han var lite ur gängorna efter diverse alkoholintag och med tuffa förhör från poliser med mera ökar hans osäkerhet så han blir skiträdd och backar ur, rädd att han minns fel och sätter dit en oskyldig ErAn så han drar sig ur och säger han hittat på alltihop.

Jag vill nog påstå att ett sånt scenario inte är omöjligt, och det är knappast någon mening fråga honom idag heller för då kan han åka dit för förtal såvida han inte totalt erkänner att han bluffat.

Det är nog ett bra tips till Kalla Fall att ta ett snack igen med AnLa.
Citera
2023-07-28, 11:48
Medlem
PartyVovvens avatar
Lustigt att Dalsgard plötsligt blivit så populär. Förut kritiserades boken starkt så jag har inte ägnat den något större intresse.

Nu har jag läst den ordentligt och det finns två saker jag reagerat på.

Den första saken är att Ulrika hade en väninna hos sig på natten som var orolig för ett bråk hon haft med sin pojkvän. Inget konstigt med det men det fick mig att tänka på en helt annan sak som i förstone ser ut att inte ha med flickvännen att göra. Jag kom helt enkelt att tänka på orden "avhugget bakparti". I tråden påstås det friskt att killarna på Hällristningsvägen sett en bil med avhugget bakparti, men det är inte riktigt sant. I det förhör som ligger ute används inte det uttrycket.

Uttrycket kom in i tråden den 1 mars 2011 och det var användaren Gatsten som lanserade det. Gatsten påstår sig nämligen ha talat med en person som tycks ha befunnit sig vid cykelvägen närmare Marieforsleden. Vid 23.30-24.00 observerar detta vittne en mindre troligen vit bil med avhugget bakparti som körde på cykelvägen mot Marieforsleden:

Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Så, mina damer och herrar, är ni redo för ytterligare ett vittne? Här kommer det!

Hittills har vi vittne 1 (med hunden), vittne 2 (på Lockerud) och vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen). Nu är det så att det finns ett fjärde vittne, men det här vittnets iakttagelser skiljer sig från de andras vad beträffar tiden.

Det jag nu kallar vittne 4 borde egentligen vara vittne 1, efter det här vittnet ligger först i tiden. Vittnet - som enligt egen utsago inte har hörts av polisen - bodde utmed cykelvägen och gör en högst märklig iakttagelse tidigare på kvällen. Runt 23.30-24.00 observerar vittnet en mindre ljus bil som kör på cykelvägen upp mot Marieforsleden! Vittnet har sagt att detta var högst märkligt, eftersom vittnet dittills aldrig hade sett en bil köra där - vare sig före eller efter det att Helena försvann. Vittnets beskrivning av bilen är alltså "en mindre ljus (troligen vit) bil med avhugget bakparti". Denna beskrivning ligger således helt i linje med den beskrivning som killarna på Hälllristningsvägen har gett, nämligen en "mindre vit bil med sluttande bakparti). Det förefaller ställt utom allt rimligt tvivel att det nya vittnet och killarna på Hälllristningsvägen har iakttagit samma bil: Först mellan 23.30-24.00 (det nya vittnet) och 02.30-03.00 (killarna på Hällristningsvägen).

Min största reflexion om detta är att någon var ute och spanade efter Helena eller kollade in "läget" redan 23.30-24.00. Vi ska också komma ihåg att vittne 2 på Lockerud såg en mindre ljus bil köra i idiotfart in på Lockerud bara minuter efter det att de gälla kvinnoskriken hade tystnat. Det mesta tyder enligt mitt sätt att se på saken att alla tre har observerat samma bil. Något var ta mig fasen i görningen redan tidigt på kvällen - och detta något flippar sedan ur helt.

Jag kan ge mig den på att någon antingen ville ha koll på Helena eller letade efter henne. Och i så fall bör ju denne ha vetat att Helena var borta tidigare på kvällen men inte visste vart hon skulle ta vägen: Hem eller till exempelvis Stadt.

Tja, synpunkter, tack!

Gatsten menar att någon vid denna sena timme spanat efter Helena genom att köra på cykelvägen och menar vidare att bilen stämmer överens med den bil killarna iakttog runt tre timmar senare. Förslaget att någon spanat efter Helena eller rekat inför ett planerat överfall på Helena föll inte i god jord. Om någon verkligen vet att Helena är på stan så kan denne ändå inte veta om Helena skall gå hem ensam, i sällskap eller ta taxi och än mindre veta när det skall ske.

Men jämför det hela med vad Ulrika säger i Dalsgards bok: "hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket..."

Varför antar vi att den vita bilen var ute efter Helena? Säg istället att en uppretad pojkvän vet att hans flickvän är på väg till Ulrika och försöker genskjuta henne på cykelvägen omedveten om att hon tagit taxi. Kanske pojkvännen senare på kvällen kör samma cykelväg för att se om flickvännen är på väg från Ulrika.

Ett annat alternativ skulle vara att flickvännen åkt någon form av svarttaxi som tog cykelvägen tillbaka. Polisen kanske vet exakt vem (svart?)taxiföraren är men har missat att bilen matchade killarnas signalement eftersom Gatstens vittne inte hört av sig till polisen.

Personligen lutar jag åt att en pojkvän åkt själv eller fått skjuts i en vit bil. Han har gett sig ut till området när flickvännen var på väg dit, men missat henne. Sedan har han åkt tillbaka till Stadt. Ulrikas meddelande om att flickvännen var på väg tillbaka kan ha varit avsedd som en hälsning till pojkvännen via Helena att flickvännen skulle återansluta på Stadt. Men kanske hade pojkvännen varit förbannad och gett sig ut på stan och därmed missat Helenas meddelande. Under tiden får han ett svagt alibi av några vänner innan han åter kör eller blir skjutsad till Kohagen. Under denna färd stöter han på Helena som får ta emot kvällens upparbetade vrede och fylla.

Om denna teori gillas bör pojkvännen identifieras samt dennes eller dennes kompis bil...

Det var den första saken jag reagerade på. Den andra saken jag reagerade på var att Carina uppfattade den parkerade bilen som att den campade, men tydligen utan tält. Bilen gick inte heller att se in i. Jag kom då att tänka på en släkting som hade barn. Hon hade solskydd för fönstren där bak för att skydda barnet. Det kan ju uppfattas som att någon ligger i bilen och sover. När den lilla vita bilen blir känd har Carinas minnesbild förvridits till tonade rutor. Faktum är att min släkting hade både gardiner och rails för hon hade en Ford Sierra Kombi, dvs en stor bil för att rymma barnvagn mm. Kanske har Carina under intryck av tidningens skriverier fått sin minnesbild förändrad så att hon minns en mindre bil än hon faktiskt såg? Bilen är i så fall en helt annan bil än den killarna på Hällristningsvägen och vittnet närmare Marieforsleden såg. Men om flickvännen och pojkvännen hade barn så kan pojkvännen ha kört tillbaka senare på natten i egen bil för att reka innan han kör hem och lägger sig i sin och flickvännens säng för att sova ruset av sig.
Senast redigerad av PartyVovven 2023-07-28 kl. 12:10.
Citera
2023-07-28, 11:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag håller helt med om att detta "alibi" kan tänkas ut i förväg innan ett förhör. Nu satt han dock häktad och inte hemma, men det hindrar inte att han minns ett band med två filmer.

Jag har missat detta med att ErAn försvann till Danmark veckan efter Helenas försvinnande. Är det jag som läst dåligt eller i vilket kapitel står detta.

Ja, okey han var frihetsberövad då ja. Ja för mig är det helt klart att han måste ha förberett sitt "alibi"(sysselsättning) om man han var iblandad så snart som möjligt efter försvinnandet och memorerat denna historia. Självbevarelsedrift.

I ljudboken då , c.a 1:50h in i boken:

"Dansken gick hem tidigt från arbetet under Måndagen och sjukanmälde sig. Precis som Mannen i Pilotglasögon. Sen åkte han enligt egen utsago på semester till södra Jylland för att hjälpa några vänner att flytta."

Jag lägger även till PeNis påstådda bortavaro från loudamus källa, som skall ha sträckts sig i alla fall måndag till och med torsdag. PeNi som saknade körkort måste ha en chaufför.
Citera
2023-07-28, 23:58
Medlem
Xeitums avatar
https://www.klassiker.nu/public/styles/media_image/public/images/2021/05/1987_ford_sierra.jpg?itok=aZ3jrI6W

Citera
2023-07-29, 00:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Bra, Reimer. Som du säger beträffande vad PW sade om att Johla inte varit ihop med PWs syster så är det ju så då helt klart. Men detta utesluter ju då definitivt inte att denne Johla eller någon annan i "danskgänget" träffat på Helena vid något eller några tillfällen. Gabriella tror sig då veta mer eller mindre i detalj hur Helena fungerade, hur hennes bekantskaper såg ut o s v , får jag för mig. Nog lätt att göra kanske som storasyskon. Gabriella bodde ju inte ens i Mariestad då utan i Göteborg, arbetande som journalist. Jag tror inte hon hade så stor insikt i Helenas liv som hon kanske ville tro. Helena var ju med en väninna på Nya Zeeland bl a så hon var nog mer äventyrlig på det sättet än hennes äldre systrar.

Bilden av Helena framställs nästan som hon var en liten docka som bara kunde agera enligt ett givet rörelsemönster utan plötsliga infall. Ulrika sade ju till SLA även att Helena aldrig skulle åkt med ErAn("dansken") för att han missbrukade narkotika. Detta också att man medvetet eller omedvetet vill inte kan eller för den delen vill tänka sig Helena med sådana typer. Som Bratis ockå sade så finns det "fina" "partybrukare" och "mindre fina knarkare" om man säger så. Visst funkar det så, oavsett vad man tycker om det.

Ja, alltså Lotte Dalsgaard får ju ErAn att snacka en hel del. Hon är mycket smart och det går inte att undgå att se en röd tråd vart hennes vittring leder hela och vem hon starkt misstänker: ErAn. Självklart säger han att det inte är något problem för honom om Polisen vill hämta nya DNA-prover i detta sammanhang. Vad skall han säga ? Motsatsen offentligt ? Not. Sen är det nog säkert så att det inte var han som slängde ut skorna i bushen, därmed finns det inga tillgängliga "DNA-risker" för hans del ändå att vara rädd för. Hans Ford Sierra är nog skrotad för länge sedan.

Beträffande då hans Ford Sierra så bör det då varit en halvkombi modell. Det är ju en ljus halvkombibil som killarna ser på Hällristningsvägen. Det är också så att det är den enda bil som i princip går att frambringa som även har bakhjulsdrift, just det som Polisens brottsplatsundersökning påvisar (Efterlyst 1996). Det finns inga svarta "taklister" på halvkombimodellerna endast på sedanmodellen. Så detta kan vi stryka. Det är istället alltid dessa dropplister i plåt för montage av takräcke, lackerat i samma färg som bilen. Mycket intressant faktiskt det Du Reimer säger då att , det blir faktiskt då en mörk skugga under dessa. Carina sade även att denna bil först var bronsfärgad, även detta positionerar även ErAns ljusbeigea Sierra mot den riktningen. Sedan ändrar hon sig till vit, kan indikera på att vittnet Carinas berättelse och beskrivning om "rails som Volvo V40" och då färgen, inte kan tagas som fullständig bokstavlig sanning.

Jag skall säga det också att det är Lotte Dalsgaard själv som i sin bok vill sätta en Ford Sierra som det Carina ser samt det killarna på Hällristningsvägen ser, att det är samma bil. Hon trycker även på det , det falska vittnet säger om att Helena klev in i "danskens"(ErAn) Ford Sierra redan vid Stadt. För mig som för de flesta andra blir ju då killarna vid Hällristningsvägens observation styrande ihop med Polisens brottsplatsundersökning. Den är klarast och är helt närma i tid och vid brottsplatsen. Resten av pusslet med bilens identifikation byggs vidare ut från detta.

Min fetning: "Hämta nya DNA-prover"? 1992 togs det väl inga alls? Och exakt: Vad ska han säga?

Jag håller med dig, jag tror inte att EA slängde iväg skorna, men däremot kan han mycket väl ha varit föraren av bilen.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-07-29 kl. 00:29.
Citera
2023-07-29, 00:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bra, framgrävt med FilmNet. Filmnet, nostalgi det. Ska vi säga att detta räddar ErAn och han får löpa ? Inte en chans i helvete.

Detta förhör som ligger framme på SRs hemsida är då från 19920719. Ett kompletterande och fördjupande förhör till det som var dagen innan, 19920718. På det förhöret mindes inte ErAn ett endaste dyft vad han hade haft för sig från den 13 juni till och med den 14 juni 1992.

På detta andra förhör dagen efter minns han plötsligt en hel del. Särskilt väldigt detaljerat vad han har haft för sig från 00.35 då han startar videobandet med Rovdjuret. Han kom på detta för det var då han tittade på sin klocka innan han startade filmen. Han hade tänkt att hålla sig vaken för han hade en ide om att han ändå kanske skulle hämta de tjejer som han hade kört till Stadt från en förfest, trots att inget var avtalat om någon hämtning. Längre fram i förhöret säger han att det ändå inte kunnat vara viktigt att hämta trots allt, för han somnade ju framför TV:n och sedan då skall han ,enligt hans hittepå förklaring till nattsysselsättning, vakna upp till slutscenen av filmen Terminator som finns på samma videoband.

Om vi går då på Reimers förslag på hur detta videoband kan ha sett ut då så bör det då varit mycket riktigt inspelat med LongPlay-funktion, för att videobandet skall räcka till. Om vi går på detta förslag så kan faktiskt ErAn fått till "tiderna" riktigt så att detta efterkonstruerade "alibi"(e g sysselsättning) skall fungera rent TEKNISKT. På ett sätt vore det ju urbota dumt att ta enkelt på denna "uppgift" när man är misstänkt för mord/kidnappning och upplysa Polisen om ett videoband som de med all sannolikhet kollar mot vilka "hålltider" ErAn uppger att han var vaken/vaknade till. Och att detta videoband verkligen räcker till.

Skall vi ge ErAn den fördelen att han visste att han sett dessa filmer men var tvungen att inför detta andra förhör ögna igenom detta videoband en gång till för att verkligen "komma ihåg" och minnas denna natt. Vad han exakt detaljerat gjorde, upplevde och när i tid. He he. Det är ju självklart så att hans advokat som var med på förhören, råder honom till att försöka "minnas" bättre och därmed bättre kunna klargöra hans förehavanden före ,under och efter försvinnandet. Då ändrar han taktik och minns att han arbetat under dagen emellan 5.00-13.48 sätter sig hemma i sin lägenhet och filar på sitt konstruerade s k "alibi". Istället för sömn efter att han kommer hem, som hade varit ett lättare och i förlängningen trovärdigare val, väljer han det som det krångligare och sämre alternativet.

Han kan kanske ha lurats psykologiskt att TV:ns flimmer står på som ett sorts "alibi" och vän i natten med sina "hålltider" och med tillhörande detaljerat beskrivna filmsekvenser. Han måste ju då ta fram ett lämpligt videoband som täcker hela natten och välja en korrekt starttid (00:35) som han mindes att det var. Förslagsvis skriva ner detta på ett papper med tider o s v , som han sen eldar upp... Han vill också göra det lite väl övertydligt som lögnare ofta gör, då han då så passande vaknar till i den senare filmens(Terminator) sista filmsekvens. Detta blir klockrent, inga tveksamheter ! , OM då vi kör på Reimers förslag och han inte har schabblat till det och "glömt" t e x längden på videobandet. Alltså :VEM SOM HELST KAN JU SITTA OCH KONSTRURERA ETT SÅDANT HÄR "ALIBI" I LUGN OCH RO I SITT HEM FÖRE ETT FÖRHÖR.

Till Lotte säger han bl a att poliskommissarie Karl Erik Kvist aldrig släppte misstankarna mot honom : " Men jag kunde inte ha med detta att göra för då var jag hemma och såg på "Döden på Larvfötter". Ett tips kan vara, om du skall kunna ljuga över tid så måste man vara ständigt skärpt och hålla ordning på vad man har sagt tidigare. En vanlig fallgrop för lögnare.

ErAn minns endast sådant som kan vara till gagn för han själv. Är det inte det, ljuger han eller minns inte. Ett ytterligare rykande vapen är ju den kvinnliga kompis som lämnade upplysningar till Polisen om det utlovade lånet av ErAns bil för en kontraktskrivning på en lägenhet, som dock uteblev. Förklaringen på detta och varför det inte gick att låna bilen, är även där i första förhöret att ErAn inte minns så mycket alls om detta. Senare kommer dessa löjliga förklaringar om bilpolering men ingen tvätt av bilen innan (!), sedan blev det dock bara kompisen med "tre maskade bokstävers" bil som endast skulle poleras... Läs själva ett antal gånger. Allt blir bara väldigt misstänkt. Denne tre bokstävers man då som även var med kvällen innan på förfesten hos K*im M och E*va(högsta sannolikhet), men som ändå ErAn konstigt nog inte vet var han bor...Skitsnack. Denne man är med stor sannolikhet: Pe*r Niels*n, enligt min mening. De två sjukskriver sig sedan efterföljande vecka och tillsammans (med högsta sannolikhet) avreser till det gamla hemlandet Danmark och Jylland för en vecka.

Min fetning under "Visa mer": Har EA alltså sagt att han var hemma och tittade på "Döden på larvfötter"? Är detta helt säkerställt? I så fall är det ju en dundermiss de lux!!! Sannolikheten för att EA ljuger ökar kraftigt när han inte klarar av att upprepa samma "sanning"/"lögn". Så, EA: Vilken film/vilka filmer tittade du på? Eller var du i Kohagen?
Citera
2023-07-29, 00:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bra, framgrävt med FilmNet. Filmnet, nostalgi det. Ska vi säga att detta räddar ErAn och han får löpa ? Inte en chans i helvete.

Detta förhör som ligger framme på SRs hemsida är då från 19920719. Ett kompletterande och fördjupande förhör till det som var dagen innan, 19920718. På det förhöret mindes inte ErAn ett endaste dyft vad han hade haft för sig från den 13 juni till och med den 14 juni 1992.

På detta andra förhör dagen efter minns han plötsligt en hel del. Särskilt väldigt detaljerat vad han har haft för sig från 00.35 då han startar videobandet med Rovdjuret. Han kom på detta för det var då han tittade på sin klocka innan han startade filmen. Han hade tänkt att hålla sig vaken för han hade en ide om att han ändå kanske skulle hämta de tjejer som han hade kört till Stadt från en förfest, trots att inget var avtalat om någon hämtning. Längre fram i förhöret säger han att det ändå inte kunnat vara viktigt att hämta trots allt, för han somnade ju framför TV:n och sedan då skall han ,enligt hans hittepå förklaring till nattsysselsättning, vakna upp till slutscenen av filmen Terminator som finns på samma videoband.

Om vi går då på Reimers förslag på hur detta videoband kan ha sett ut då så bör det då varit mycket riktigt inspelat med LongPlay-funktion, för att videobandet skall räcka till. Om vi går på detta förslag så kan faktiskt ErAn fått till "tiderna" riktigt så att detta efterkonstruerade "alibi"(e g sysselsättning) skall fungera rent TEKNISKT. På ett sätt vore det ju urbota dumt att ta enkelt på denna "uppgift" när man är misstänkt för mord/kidnappning och upplysa Polisen om ett videoband som de med all sannolikhet kollar mot vilka "hålltider" ErAn uppger att han var vaken/vaknade till. Och att detta videoband verkligen räcker till.

Skall vi ge ErAn den fördelen att han visste att han sett dessa filmer men var tvungen att inför detta andra förhör ögna igenom detta videoband en gång till för att verkligen "komma ihåg" och minnas denna natt. Vad han exakt detaljerat gjorde, upplevde och när i tid. He he. Det är ju självklart så att hans advokat som var med på förhören, råder honom till att försöka "minnas" bättre och därmed bättre kunna klargöra hans förehavanden före ,under och efter försvinnandet. Då ändrar han taktik och minns att han arbetat under dagen emellan 5.00-13.48 sätter sig hemma i sin lägenhet och filar på sitt konstruerade s k "alibi". Istället för sömn efter att han kommer hem, som hade varit ett lättare och i förlängningen trovärdigare val, väljer han det som det krångligare och sämre alternativet.

Han kan kanske ha lurats psykologiskt att TV:ns flimmer står på som ett sorts "alibi" och vän i natten med sina "hålltider" och med tillhörande detaljerat beskrivna filmsekvenser. Han måste ju då ta fram ett lämpligt videoband som täcker hela natten och välja en korrekt starttid (00:35) som han mindes att det var. Förslagsvis skriva ner detta på ett papper med tider o s v , som han sen eldar upp... Han vill också göra det lite väl övertydligt som lögnare ofta gör, då han då så passande vaknar till i den senare filmens(Terminator) sista filmsekvens. Detta blir klockrent, inga tveksamheter ! , OM då vi kör på Reimers förslag och han inte har schabblat till det och "glömt" t e x längden på videobandet. Alltså :VEM SOM HELST KAN JU SITTA OCH KONSTRURERA ETT SÅDANT HÄR "ALIBI" I LUGN OCH RO I SITT HEM FÖRE ETT FÖRHÖR.

Till Lotte säger han bl a att poliskommissarie Karl Erik Kvist aldrig släppte misstankarna mot honom : " Men jag kunde inte ha med detta att göra för då var jag hemma och såg på "Döden på Larvfötter". Ett tips kan vara, om du skall kunna ljuga över tid så måste man vara ständigt skärpt och hålla ordning på vad man har sagt tidigare. En vanlig fallgrop för lögnare.

ErAn minns endast sådant som kan vara till gagn för han själv. Är det inte det, ljuger han eller minns inte. Ett ytterligare rykande vapen är ju den kvinnliga kompis som lämnade upplysningar till Polisen om det utlovade lånet av ErAns bil för en kontraktskrivning på en lägenhet, som dock uteblev. Förklaringen på detta och varför det inte gick att låna bilen, är även där i första förhöret att ErAn inte minns så mycket alls om detta. Senare kommer dessa löjliga förklaringar om bilpolering men ingen tvätt av bilen innan (!), sedan blev det dock bara kompisen med "tre maskade bokstävers" bil som endast skulle poleras... Läs själva ett antal gånger. Allt blir bara väldigt misstänkt. Denne tre bokstävers man då som även var med kvällen innan på förfesten hos K*im M och E*va(högsta sannolikhet), men som ändå ErAn konstigt nog inte vet var han bor...Skitsnack. Denne man är med stor sannolikhet: Pe*r Niels*n, enligt min mening. De två sjukskriver sig sedan efterföljande vecka och tillsammans (med högsta sannolikhet) avreser till det gamla hemlandet Danmark och Jylland för en vecka.

Citat:
Jag håller helt med om att detta "alibi" kan tänkas ut i förväg innan ett förhör. Nu satt han dock häktad och inte hemma, men det hindrar inte att han minns ett band med två filmer.

Jag har missat detta med att ErAn försvann till Danmark veckan efter Helenas försvinnande. Är det jag som läst dåligt eller i vilket kapitel står detta.

Men även om EA satt häktad kan han innan dess ha tänkt ut ett "filmalibi" i händelse av att han skulle kunna bli häktad. Då kan man fråga sig varför han inte redan i det första förhöret sa att han hade tittat på två filmer (eller rättare sagt sovit sig igenom två filmer), men han kanske bara trodde att det skulle räcka med att "flumma sig fram" i det första förhöret. I det andra förhöret kanske han insåg att det inte var en bra taktik och tog till "alibit"? Men självklart kan han ha "värkt fram" ett "filmalibi" efter det första förhöret. Men det blir väldigt konstigt när EA senare ska ha sagt att han tittade på "Döden på larvfötter" ... Som lök på laxen framstår inte förhörsledarna som de vassaste knivarna i lådan, men det har vi ju å andra sidan vant oss vid i det här fallet vid det här laget.

Och rent generellt är det oerhört märkligt hur dåligt EA mindes inledningsvis, för att senare ha full koll på framför allt tiderna från 00:35 och framåt. Här gör EA en "omvänd" PU! Men han verkar likt förbaskat inte ha koll på när "poleringen" skulle ha ägt rum, dessutom av en - vad det verkar - otvättad bil.

Jag vill också se bevis för att EA skulle ha sjukskrivit sig på måndagen. Men visst är det en kittlande tanke om så var fallet och att han åkte hem till Danmark - samtidigt som PN ska ha varit borta. Och samtidigt som "Mannen med pilotglasögon" (KM) också var sjukskriven. Märkligt allt detta med så många samtidigt sjukskrivna personer som alla dessutom tar stor plats i spekulationerna som misstänkta.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-07-29 kl. 00:34.
Citera
2023-07-29, 12:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: "Hämta nya DNA-prover"? 1992 togs det väl inga alls? Och exakt: Vad ska han säga?

Jag håller med dig, jag tror inte att EA slängde iväg skorna, men däremot kan han mycket väl ha varit föraren av bilen.

Ur Lottes bok vid 1.54.07 h, säger ErAn:

"Han berättar att Polisen tog DNA-prover på honom redan på den tiden. Jag lämnade in två behållare med blod och en del hår. Dom måste ha det kvar fortfarande annars är det bara komma och ta nytt, säger han"

Innan detta citat så diskuterar Lotte med ErAn. He he, jag hennes avsikter med detta är ju mycket lätt att se. Att hon är intelligent det är en underdrift, det vill jag anse efter att igen ha lyssnat på boken. Hon vill ju få han att prata på, det gör han ju och någon "DNA-oro" verkar han inte lida av då han säger vidare:

"Dansken tror inte att det händer så mycket i fallet även om Kalla Fall-gruppen har tagit över. Det har inte hänt något på 28 år, så det händer nog inte något nu heller, om inte gärningsmannen erkänner så klart. Eller om nån berättar vad som hände. Även om dom hittar henne kan ju inte gärningsmannens DNA hittas på hennes kropp efter så här lång tid. "

Detta fetade vet han då. Han har ju rätt i om själva kroppen, att den inte finns kvar, men då måste han anta att inga kläder på hennes kropp inte finns kvar heller. Eller om han t e x VET att kroppen med kläderna på har då dumpats i Vänern. Då finns då nog inget DNA kvar på dessa, inte heller kropp och kanske inget skelett kvar heller att finna.

Han är helt rökt denne man.
Senast redigerad av IB03 2023-07-29 kl. 12:41.
Citera
2023-07-29, 12:39
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
---Jag vill också se bevis för att EA skulle ha sjukskrivit sig på måndagen. Men visst är det en kittlande tanke om så var fallet och att han åkte hem till Danmark - samtidigt som PN ska ha varit borta. Och samtidigt som "Mannen med pilotglasögon" (KM) också var sjukskriven. Märkligt allt detta med så många samtidigt sjukskrivna personer som alla dessutom tar stor plats i spekulationerna som misstänkta.

IB03 svarade på min fråga om belägg för att ErAn sjukskrivit sig på måndagen och åkt till Danmark:

Citat:
---I ljudboken då , c.a 1:50h in i boken:
[i]"Dansken gick hem tidigt från arbetet under Måndagen och sjukanmälde sig. Precis som Mannen i Pilotglasögon. Sen åkte han enligt egen utsago på semester till södra Jylland för att hjälpa några vänner att flytta."---

Jag kollade upp det med boken där det står på sid 43/52 i den elektroniska varianten. Ironiskt nog tänkte jag på PeNi när jag läste det, så det var därför jag missade att det handlade om ErAn.

Noteras skall att enligt Dalsgaard så är det ErAn som säger att han åkte till Danmark. Men skall man vara petig så framgår det inte på något sätt vilken dag det skedde.
Citera
2023-07-29, 16:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ja, okey han var frihetsberövad då ja. Ja för mig är det helt klart att han måste ha förberett sitt "alibi"(sysselsättning) om man han var iblandad så snart som möjligt efter försvinnandet och memorerat denna historia. Självbevarelsedrift.

I ljudboken då , c.a 1:50h in i boken:

"Dansken gick hem tidigt från arbetet under Måndagen och sjukanmälde sig. Precis som Mannen i Pilotglasögon. Sen åkte han enligt egen utsago på semester till södra Jylland för att hjälpa några vänner att flytta."

Jag lägger även till PeNis påstådda bortavaro från loudamus källa, som skall ha sträckts sig i alla fall måndag till och med torsdag. PeNi som saknade körkort måste ha en chaufför.

Citat:
IB03 svarade på min fråga om belägg för att ErAn sjukskrivit sig på måndagen och åkt till Danmark:

Jag kollade upp det med boken där det står på sid 43/52 i den elektroniska varianten. Ironiskt nog tänkte jag på PeNi när jag läste det, så det var därför jag missade att det handlade om ErAn.

Noteras skall att enligt Dalsgaard så är det ErAn som säger att han åkte till Danmark. Men skall man vara petig så framgår det inte på något sätt vilken dag det skedde.

Citat:
Men även om EA satt häktad kan han innan dess ha tänkt ut ett "filmalibi" i händelse av att han skulle kunna bli häktad. Då kan man fråga sig varför han inte redan i det första förhöret sa att han hade tittat på två filmer (eller rättare sagt sovit sig igenom två filmer), men han kanske bara trodde att det skulle räcka med att "flumma sig fram" i det första förhöret. I det andra förhöret kanske han insåg att det inte var en bra taktik och tog till "alibit"? Men självklart kan han ha "värkt fram" ett "filmalibi" efter det första förhöret. Men det blir väldigt konstigt när EA senare ska ha sagt att han tittade på "Döden på larvfötter" ... Som lök på laxen framstår inte förhörsledarna som de vassaste knivarna i lådan, men det har vi ju å andra sidan vant oss vid i det här fallet vid det här laget.

Och rent generellt är det oerhört märkligt hur dåligt EA mindes inledningsvis, för att senare ha full koll på framför allt tiderna från 00:35 och framåt. Här gör EA en "omvänd" PU! Men han verkar likt förbaskat inte ha koll på när "poleringen" skulle ha ägt rum, dessutom av en - vad det verkar - otvättad bil.

Jag vill också se bevis för att EA skulle ha sjukskrivit sig på måndagen. Men visst är det en kittlande tanke om så var fallet och att han åkte hem till Danmark - samtidigt som PN ska ha varit borta. Och samtidigt som "Mannen med pilotglasögon" (KM) också var sjukskriven. Märkligt allt detta med så många samtidigt sjukskrivna personer som alla dessutom tar stor plats i spekulationerna som misstänkta.

I P4-dok del 3, 4.50min. in: "Åh Polisen har också fått veta att han gick hem tidigare från jobbet måndagen efter försvinnandet. Och att han sjukskrev sig på Tisdagen"

Det blir väl så här då att han säger till chefen/arbetsledaren för hans avdelning att han går hem för han känner sig dålig. Sedan stämplar han ut då. Dagen efter måste han ju då ringa till något särskilt telefonnummer på E-lux som behandlar sjukskrivning/frånvaro, . Sådana här stora arbetsplatser har väl kanske en särskild enhet för sådant här, eller hur det funkar.

De säger i P4-dok då det de minimalt måste säga om ErAn, att han sjukskrev sig på Tisdagen. Självklart är det så att han påbörjar sjukskrivningen då. För lägger man då till det han själv säger till Lotte ,att han sedan åkte på semester till södra Jylland för att hjälpa vänner att flytta, blir det ju ett mycket logiskt konstaterande att han blir borta upp emot en vecka. Lägger man till även PNs påstådda sjukrivning från samma arbetsplats och bortavaro en vecka, så det blir mycket intressant då PN som bekant var tvungen att ha chaufför, då han saknade körkort.

De fina i allt detta är även i det förhör på SRs hemsida om hans tjejkompis som upplyser Polisen om att hon hade blivit lovad att låna ErAns bil på Söndag eftermiddag för att skriva på ett lägenhetskontrakt, men blivit nekad av ErAn för att han och "XXX" (person med tre bokstäver i förnamnet) skulle polera "XXXs" bil blev det till slut, fast ingen tvätt före. Han vill också verkligen förtydliga för Polisen i förhöret att han aldrig sagt till tjejkompisen att han skulle tvätta bilen på Söndagen den 14 juni (SR förhör s.4 längst ner). Ordet "tvätt" i detta sammanhang verkar ErAn sky som pesten. Helt livsfarligt. XXX är enligt min mening ingen annan än P e*r Nielse*n.

* PN var i så fall då på samma förfest som ErAn, den 13 juni 1992 hos Ki*m M och Ev*a.

* PN hade också enligt uppgifter pratat med kompisar om att de skulle till Stadt den kvällen.

* Vi har också misstänkt biltrafik från PNs bostad på Bråtenvägen 70 vid 22:30 och senare efter 2:00 någon gång enligt loudamus källa som bodde vägg i vägg med PN. Denna bil som bl a annat sågs, skall ha varit i alla fall beige av halvkombi typ till småbil. Kan även ha varit ErAns ljusbeigea Ford Sierra.
En ljusbeige bil återkommer sedan till hit på Söndagen vid 10:30 snåret (kom de tillbaks från Trankärr då?) Samma bil är sedan borta efterkommande vecka (Danmark med ErAn, största sannolikhet).

* De båda ErAn och PeNi är då med mycket stor sannolikhet enligt min mening även tillsammans dagen efter på Söndagen den 14 juni, engagerade i "bilvård".

* På den dagen när PeNi kommer tillbaka till lägenhet på Bråtenvägen 70 är hans flickvän där och hon skall ha frågat enligt loudamus källa som skall hört denna igenom en öppen balkongdörr: "Hur gick det med Helena ?", därefter hon bryskt nedtystas av minst två arga mansröster att : "De aldrig skulle nämna Helena igen". Detta skall ha hänt strax efter de kom hem och då bör de två arga mansrösterna tillhört: än en gång, ErAn och PeNi.
Senast redigerad av IB03 2023-07-29 kl. 16:58.
Citera
2023-07-30, 11:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nej, jag vet inte mer, men kollade upp efternamnet. Trodde han var svensk. Han har en syster L*en*tt* Boj* (e) som har EvLu samt hennes syster P*ia på sin vänlista plus allas vår PeNi! Dessutom är Jytt* Niss*n (e) med på hennes vänlista. Jytt* är ju den danska som jag tror Muscaria avsåg i det inlägg Ugglan lade ut häromsistens.

Thorbj*rn B har dessutom JeLu:s äldsta son på sin vänlista...

Här parar vi ihop en viss sektion knarkare med en intressant sektion danskar...

Bra jobbat!'

P.S. L*enett* har även en Höndrup Andersen med på sin vänlista, en person som i sin tur är vän med ErAn.

Citat:
Det intressanta är om Helena var bekant med ErAn, om hon kanske träffat ErAn tillsammans med en annan god vän. Det kan kanske vara tillräckligt för att se ErAn som in pålitlig skjutsare.[/b] Helena har dessutom arbetat på en resebyrå vilket ytterligare ställer till det. Hon kan känna igen en kund som en bekants bekant och därmed lägga märke till kunden på ett särskilt sätt. Jag tycker därför att Gabriellas resonemang kan läggas åt sidan.

Jag greppar tag igen då i detta. Vilken vän som kan tänkas vara den förbindelselänk emellan Helena och ErAn samt PeNi ? OM hon kan ha bekantat sig med dessa innan försvinnandet . Tankarna går då till den person som har dryftats länge i detta sammanhang och som var jämnårig vän med Helena och nu är avliden : Jen *s Lu. (f.1970). Denne man skall varit ödmjuk och snäll och varit vän med Helena. Var de klasskompisar ? Dock hade han missbruksproblem med narkotika då och tills han avled.

Enligt Prinzezzan skall han trott sig veta vad som hände Helena. Han skall även kanske p ga detta haft dåligt samvete också av detta. Han hade en misstänkt som han delgett till Prinzezzan, som jag inte tror hon vill lämna ut då. Min gissning är att det var: PeNi.

JeLu skall med stor sannolikhet umgåtts med Le*ne*tte Bo*je (f.1971) och hon är vän med så väl ErAn som med PeNi. Då som ThordOlav skriver uppe, så är hennes bror ThBo vän med JeLus son. LeBo är dessutom vän med Ki*m M och E*va L som hade den förfest som ErAn körde tjejerna ifrån, till Stadt enligt SR förhöret. LeBo är även vän med E*vas syster Pi*a. Med på denna fest var också med stor sannolikhet(enligt ThordOlav) även MaPa(f.1972) den kvinna som PeNi efter denna fest blev ihop med och fick barn med. Det kan alltså vara E*va, Pi*a och MaPa som ErAn kör till Stadt.

Ser man i SR förhöret om man mäter maskningen med linjal och jämför med typsnittet, är det ett kvinnonamn som har fem bokstäver, som var lovad av ErAn att låna bilen. Detta kan alltså vara MaPa som har fem bokstäver i förnamnet. OM det är hon kan hon ha blivit lovad detta på denna förfest eller tidigare. Det intressanta här är att denna kvinnliga kompis vem det än må vara, ändå väljer att lämna dessa uppgifter om ErAn till Polisen.

JeLu kände alltså ErAn ,PeNi samt LeBo. Han var bekant med "danskkretsen", droger hade han gemensamt med de två förstnämnda. Han bodde även i föräldrahemmet vid Lugnås i alla fall på våren 1992. Lugnås och Trankärr-trakten kan då varit bekant för dessa danskar , när vi även hade en annan dansk med knytning till PeNis krets som bott där i närheten: Benn*y Sai*ne-Bran*dt.

Om han kan ha hängt med t e x LeBo på Stadt kan han även ha introducerat kanske även ErAn och även PeNi för Helena vid några tillfällen. ErAn som körde ungdomar till och från fester i stan bör ju många känt till och ha spridit sig i denna lilla småstad Mariestad. Alltså många tjejer i Helenas ålder åkte ju med honom. Enligt Lotte säger hon i sin bok att: "Och alla vet vem han e". PW hade aldrig varken sett eller hört talas om han förut, då hon sade: "Vem e han ? Han har jag aldrig sett i stan förut ." Frågan är då hur mycket hon var ute egentligen, då hon hade fast sällskap då. De verkade lite olika Helena och PW. Helena var nog öppen och dömde ingen på förhand, men visste nog vad hon ville. PW gör ett mycket mindre sympatiskt intryck, enligt min bedömning.

Vad säger Prinzezzan om JeLu och Helenas vänskap ? Hur såg den ut egentligen ? Var de klasskompisar ?
Senast redigerad av IB03 2023-07-30 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in