2011-03-01, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Börja läs typ 7-8 sidor bakåt i tråden så ser du att jag har presenterat en djupgående teori om just detta! Teorin går alltså ut på att vittne 1 med hunden hör det hon hör och en bil som kör iväg på Ekuddenvägen upp mot Marieforsleden. Någon minut efter detta ser vittne 2 på Lockerud en mindre ljus bil komma i idiotfart nere från Ekuddenväghållet och som kör in på Lockerud. Men eftersom tiderna för vittne 1:s uppgifter ligger långt ifrån tiderna för vittne 3:s uppgifter (alltså killarna på Hällristningsvägen) och om det är samma bil som vittne 1 och vittne 3 ser (vittne 2 är alltså inte akutellt i det här läget) måste vi på något sätt försöka förklara detta förhållande. Det är vad jag gör i min djupteori några sidor bakåt i tråden.

För övrigt stör jag mig så in i h-----e på folk som inte läser i tråden och lägger saker på minnet samt tänker efter vad det är de har läst. Din fråga ovan ("Var kommer uppgiften ifrån att den vita bilen återvänder till cyckelvägen igen?") är ett skolexempel på detta. Och dum som jag är lägger jag ner all den här tiden på att förklara - om och om igen!

Läs, ta in, begrunda. Skriv sedan!
Då kanske du förklarar något som inte stämmer!

I Veckans brott borde väl det tas upp isf, att samma bil återvänder en gång till. (viktig uppgift)
Men det finns inga uppgifter någonstans överhuvudtaget mer än att det går från mun till mun via FB:tråd och då blir det påhitt av allt.

När vittnet nr 1 hör Helenas röst sitter ju samtidigt killarna på Hällristningsvägen och ser en vit bil åka förbi på cyckelvägen vid samma tidpunkt!
Citera
2011-03-01, 14:30
Medlem
kungkarl12es avatar
Var någonstans "vilken båtplats!" blev båten stulen Natten till Lördag/Söndag?
Citera
2011-03-01, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Då kanske du förklarar något som inte stämmer!

I Veckans brott borde väl det tas upp isf, att samma bil återvänder en gång till. (viktig uppgift)
Men det finns inga uppgifter någonstans överhuvudtaget mer än att det går från mun till mun via FB:tråd och då blir det påhitt av allt.

När vittnet nr 1 hör Helenas röst sitter ju samtidigt killarna på Hällristningsvägen och ser en vit bil åka förbi på cyckelvägen vid samma tidpunkt!

Men snälla!

I Veckans brott kan de inte ta upp saker som polisen inte kan bekräfta. Eller hur? Det jag presenterar är en TEORI. En teori är ett tankemässigt förklaringsförsök - inte någon sanning beroende på att det är just sanningen vi saknar!

Om du har följt med i tråden borde du ha läst att det just tidsaspekterna som krånglar. Vittne 1 med hunden säger att hon var ute runt 02.15-02.20. Då hör hon en bil. Vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen) säger att de ser en bil mellan 02.30-03.00 (vilket tydligt framgick i Veckans brott). Och eftersom vittne 1 med hunden står där på cykelvägen och hör en bil försvinna upp mot Marieforsleden torde det vara näst intill självklart att det inte kan vara samma som killarna ser typ 20 minuter senare. Eller hur?! Tiderna stämmer ju inte. Det diffar rejält. Och någon bil på cykelvägen kan det ju absolut inte ha kommit när vittnet med hunden står där för då hade hon ju blivit överkörd. Om det är samma bil vid båda tillfälle måste bilen rimligen ha återvänt eftersom den i första läget kör bort från platsen för att typ 20 minuter senare observeras igen. Hänger du med?

Du skriver: "När vittnet nr 1 hör Helenas röst sitter ju samtidigt killarna på Hällristningsvägen och ser en vit bil åka förbi på cyckelvägen vid samma tidpunkt!". Om du anser dig kunna belägga att vittne 1 och vittne 3 hör och ser samma sak samtidigt (vid samma tidpunkt) får du mer än gärna kasta fram det belägget. I avsaknad av detta får du mer än gärna förklara hur den bil som vittne 1 med hunden hör lämna området upp mot Ekuddenvägen samtidigt skulle kunna observeras på cykelvägen utan att vittne 1 med hunden blir manglat! Och mig veterligen kan ingen person eller föremål vara på två ställen samtidigt. Det här är inte Arkiv X.
Citera
2011-03-01, 14:44
Bannlyst
Rättelse: " I avsaknad av detta får du mer än gärna förklara hur den bil som vittne 1 med hunden hör lämna området upp mot Ekuddenvägen samtidigt ..." ska vara " I avsaknad av detta får du mer än gärna förklara hur den bil som vittne 1 med hunden hör lämna området upp mot Marieforsleden samtidigt ...".
Citera
2011-03-01, 15:11
Medlem
Micke13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Var någonstans "vilken båtplats!" blev båten stulen Natten till Lördag/Söndag?

Har frågat min källa, återkommer när jag får detaljer (om h*n har)
Citera
2011-03-01, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Nästan allt rätt, du rör dock till det lite. Jag kör om din sammanfattning med några justeringar.

Men först måste vi ha vittnesordningen klar:

Vittne 1: Kvinnan med hunden.
Vittne 2: Vittnet på Lockerud.
Vittne 3: Killarna på Hällristningsvägen.
Det är ju i den här ordningen observationerna görs!

Sammfattning:

Helena bör ha kommit in i det kritiska området runt 02.15 (-02.20).
Vittne 1 med hunden hör Helena, mansröster, gräl, bildörrar och en bil som kör upp mot Marieforsleden.

Vittne 2 står ungefär 700 meter bort i bostadsområdet Lockerud. Några minuter efter det att de gälla skriken hade tystnat ser vittnet en mindre ljus bil i idiotfart på Marieforsleden nere ifrån stan som svänger in höger vid sjukhuset, sedan direkt vänster in mot bostadsområdet Lockerud, svänger vänster igen för att sedan följa den vägen höger ner på Lockerudsvägen/Mariegärdes väg. Vittnet uppger att bilen kör till de två sista husen på gatan. Efter detta blir allt tyst.

Vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen) observerar en mindre ljus bil som kör förbi Hällristningsvägen nere på cykelvägen och återkommer efter ca tio minuter (allt detta ska ske mellan typ 02.30 och 03.00).

Tankar om en ljus bil som har setts i Sjöngen.

Iaktagelse vid sjukhuset 04:20-04:30 är intressant hos Veckans brott och polisen, och det tyder också på en person i shorts med bil som kan ha viss anknytning till sjukhuset, därmed inte menat att han/hon har jobbat på sjukhuset.

En båt blev polisanmäld stulen, den ska ha blivit stulen på lördagen/natten till söndagen.
Polisen ska tydligen inte följt upp det här alls, inte ens kommit och kollat på båten då den återfanns och var väldigt repig och hanterad.

Några dagar efter försvinnandet, röjs det sly o dylikt i skogen bakom sjukhuset. Några får då se en liten vit bil med två killar i komma i en väldig fart från sjön, förbi pulkabacken och ut mot Lockerud.

Självmord strax intill "pulkabacken".

Letande efter gammal brunn bakom sjukhuset (gamla UG = UngdomsGården).

Nu tror jag att ordningen är rätt.

Ständigt återkommer en "mindre ljus bil". Dessutom tycks Lockerud hamna i blickfånget.
Till vittnet med hunden finns det andra vittnet som stod några hundra meter bort. Det vittnet hörde också de gälla skriken och sedan blev det tyst. De två vittnena råkade komma i samtal med varandra vid tillfälle och de upptäckte då förbluffat att de hade varit ute samtidigt och med största sannolikhet hört samma sak. Av den här anledningen är jag säker på att vittnet med hunden är tillförlitligt.
Nej jag hänvisade till dina noteringar i ditt eget inlägg, sedan skippade jag killarna i bilen med flit.
Annars blir det ju 4 vittnen ????
1. Hanna, 2. vittnet som ser Hanna, 3. killar på Hällristningsvägen, 4. vittnet (netto)
Lockerudsvägen

Då borde det bli så här.
Vittne 1. med hund HÖR Helena, mansröster, gräl och bildörrar
Vittne 2. stod några hundra meter bort, ser hanna med hund. Vittnet hör också de gälla skriken och sedan blir det tyst.
Vittne 3. två killar i bil på hällristningsvägen ser en ljusbil.
Vittne 4. står ungefär 700 meter bort i bostadsområdet Lockerud (borde vara vid netto).

eller fattar jag dig fel i din text, spelar ingen roll iofs. det är tråden som är viktig.
Vi ser ju gemensamma nämnare och en passande (flykt väg)
Senast redigerad av prytz67 2011-03-01 kl. 15:20.
Citera
2011-03-01, 15:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Det fanns väl två stycken personer som dog den hösten med bara två dagars mellanrum.
Det fanns också flera personer som flyttade från Mariestad efteråt, varav en som dödsförklarades 9 dagar efter Helenas försvinnande på annan ort.

De två personer som dog under hösten är väl Gullbrantz, 18 år, och Ponten, 29 år.

Vem skulle den tredje personen ha varit som dog 9 dagar effter att Helena försvann?
Citera
2011-03-01, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
De två personer som dog under hösten är väl Gullbrantz, 18 år, och Ponten, 29 år.

Vem skulle den tredje personen ha varit som dog 9 dagar effter att Helena försvann?

Citera
2011-03-01, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Till vittnet med hunden finns det andra vittnet som stod några hundra meter bort. Det vittnet hörde också de gälla skriken och sedan blev det tyst. De två vittnena råkade komma i samtal med varandra vid tillfälle och de upptäckte då förbluffat att de hade varit ute samtidigt och med största sannolikhet hört samma sak. Av den här anledningen är jag säker på att vittnet med hunden är tillförlitligt.
Nej jag hänvisade till dina noteringar i ditt eget inlägg, sedan skippade jag killarna i bilen med flit.
Annars blir det ju 4 vittnen ????
1. Hanna, 2. vittnet som ser Hanna, 3. killar på Hällristningsvägen, 4. vittnet (netto)
Lockerudsvägen

Då borde det bli så här.
Vittne 1. med hund HÖR Helena, mansröster, gräl och bildörrar
Vittne 2. stod några hundra meter bort, ser hanna med hund. Vittnet hör också de gälla skriken och sedan blir det tyst.
Vittne 3. två killar i bil på hällristningsvägen ser en ljusbil.
Vittne 4. står ungefär 700 meter bort i bostadsområdet Lockerud (borde vara vid netto).

eller fattar jag dig fel i din text, spelar ingen roll iofs. det är tråden som är viktig.
Vi ser ju gemensamma nämnare och en passande (flykt väg)

Aha, nu förstår jag. Du hänvisar till ett inlägg från mig innan jag preciserade exakt var vittne 2 stod. Det som från början var "vittnet några hundra meter bort" är alltså vittne 2 på Lockerud 700 meter bort.

Så, slutgiltigt blir det så här:

Vittne 1 med hunden
Vittne 2 på Lockerud
Vittne 3 på Hällristningsvägen

Men bara under förutsättning att den bil som vittne 1 hör lämna Ekuddenområdet är samma som vittne 2 ser några minuter senare på Lockerud och som senare återkommer på cykelvägen förbi Hälllristningsvägen.

Jag ber om ursäkt om jag slarvade till det där i början av mina inlägg.

Men förbered er gott folk, för snart droppar jag en ny ingrediens i vittnesfloran!
Citera
2011-03-01, 16:07
Medlem
Xeitums avatar
Det har pratats en del om personer som begått självmord efter mordet på H. Har någon av dessa självmördare varit heta spår i detta fall? Ett exempel hittade jag på ett annat forum. Citat från en person som där kallar sig Skaraborg

"En person pekades dessutom ut genom programmet "Förnimmelse av mord" via en teckning. Dock var denna person avliden när detta gjordes genom självmord åratal innan. Denne avlidne person kom från en mindre ort utanför Mariestad (där han också begick självmord). Han var en välkänd person & han hade ett öknamn som alla kallade honom för. Han körde omkring med olika amerikanare. Vill ej omnämna detta öknamn men alla visste direkt att det var han via denna teckning. Kan inte tänka mig att Helena Andersson hade något att göra med denna person? De rörde sig nog i helt olika kretsar."

Man ska komma ihåg att självmord faktiskt är den vanligaste dödsorsaken för personer mellan 15-40 år. För en kommun på ca 20-25 000 inv. (ex. M-stad) så borde under ett normalår ca 3-6 personer ta sitt eget liv. På 18 år alltså mellan ca 54-108 st.

Till sist en länk till något som jag missat men verkade vara ett bomskott.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7488209.ab
Citera
2011-03-01, 16:55
Medlem
Vill börja med att tacka alla som jobbar för att komma framåt i detta fall!

Inte för att jag brukar ha så mycket att tillföra i fallet.... men jag kan inte hitta att någon har spekulerat i rånteorin förut?
Om killarna i bilen ville ha pengar av henne, antingen som betalning för en svarttaxiresa eller ett simpelt rån. När hon säger att hon verkligen inte har någon plånbok (vilket vem som helst som varit ute och på stan borde ha på sig) tappar de tålamodet och vänder upp och ned på hennes väska så att ringar och andra saker ramlar ut på marken. Och ringarna såg väl ut att inte vara så mycket värda eller också ville de bara ha kontanter.

I så fall hade även skorna kunnat ha legat i väskan, hon hade helt enkelt andra skor på sig just då. Det behöver inte vara dansskorna men om hon nu varit hemifrån en dag, eller mer (?), är det fullt rimligt att ta med sig extra skor. Skall man ut och åka båt som någon skrev att hon gjort tar man absolut reservskor med sig.

Ja, när de sedan märker att hon verkligen inte har något av värde med sig tvingar de in henne i bilen.

Eller är detta uttänkt förut?
Citera
2011-03-01, 19:41
Bannlyst
Så, mina damer och herrar, är ni redo för ytterligare ett vittne? Här kommer det!

Hittills har vi vittne 1 (med hunden), vittne 2 (på Lockerud) och vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen). Nu är det så att det finns ett fjärde vittne, men det här vittnets iakttagelser skiljer sig från de andras vad beträffar tiden.

Det jag nu kallar vittne 4 borde egentligen vara vittne 1, efter det här vittnet ligger först i tiden. Vittnet - som enligt egen utsago inte har hörts av polisen - bodde utmed cykelvägen och gör en högst märklig iakttagelse tidigare på kvällen. Runt 23.30-24.00 observerar vittnet en mindre ljus bil som kör på cykelvägen upp mot Marieforsleden! Vittnet har sagt att detta var högst märkligt, eftersom vittnet dittills aldrig hade sett en bil köra där - vare sig före eller efter det att Helena försvann. Vittnets beskrivning av bilen är alltså "en mindre ljus (troligen vit) bil med avhugget bakparti". Denna beskrivning ligger således helt i linje med den beskrivning som killarna på Hälllristningsvägen har gett, nämligen en "mindre vit bil med sluttande bakparti). Det förefaller ställt utom allt rimligt tvivel att det nya vittnet och killarna på Hälllristningsvägen har iakttagit samma bil: Först mellan 23.30-24.00 (det nya vittnet) och 02.30-03.00 (killarna på Hällristningsvägen).

Min största reflexion om detta är att någon var ute och spanade efter Helena eller kollade in "läget" redan 23.30-24.00. Vi ska också komma ihåg att vittne 2 på Lockerud såg en mindre ljus bil köra i idiotfart in på Lockerud bara minuter efter det att de gälla kvinnoskriken hade tystnat. Det mesta tyder enligt mitt sätt att se på saken att alla tre har observerat samma bil. Något var ta mig fasen i görningen redan tidigt på kvällen - och detta något flippar sedan ur helt.

Jag kan ge mig den på att någon antingen ville ha koll på Helena eller letade efter henne. Och i så fall bör ju denne ha vetat att Helena var borta tidigare på kvällen men inte visste vart hon skulle ta vägen: Hem eller till exempelvis Stadt.

Tja, synpunkter, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in