2023-07-25, 07:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Skulle du kunna lägga ut en bild på eller en länk till en Sierra som har lister som skulle kunna misstolkas som rails?

Datorn krånglar lite så det är lite problem att länka testar att länka till en dålig bild på blocket:https://www.blocket.se/annons/jamtland/ford_sierra_2_0i_clx/110198804

Annars så kan du gå in på Autoscout24 och sök på Ford Sierra där finns just nu två till salu en för 4500 euro och en annan för 11950 euro..
Citera
2023-07-25, 22:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Den senaste tidens intresse för ErAn har väckt lite frågor hos mig.

Jg utgår från nedanstående inlägg av Thord, som är för långt för att citeras:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Det man skall ha i minne när man läser förhöret med ErAn är att det inte är det första förhöret som blivit offentligt. Tvärtom hänvisar förhöret till ett annat förhör som hölls dagen innan. Det offentliga förhöret är troligen förhör nummer två eftersom inget annat förhör nämns. Förhöret är med andra ord en fördjupning på de punkter där oklarhet råder.

I förhöret nämns ofta en kvinna med fem bokstävers namn. Jag misstänker att denna kvinna inte är någon annan än MaPa/MaLu, det vill säga den kvinna som PeNi senare blev ihop med. Enligt Thords inlägg hörde MaPa till de tjejer som KiMa körde till Stadt, men efter kontakt med Thord så bekräftar han att detta var en tolkning. Källan på "danskfesten" hemma hos KiMa och EvLu har inte nämnt vilka som åkte ned. Däremot nämner källan EvLu och hennes syster samt MaPa som tre tjejer som var med på festen. Vidare säger källan att PeNi förmodligen träffade MaPa för första gången på denna fest.

Denna kvinna spelar hur som helst en nyckelroll i förhöret. Hon har uppgivit för polisen att ErAn tvättade bilen på söndagen. Vidare verkar det som om hon hade blivit lovad att få låna bilen av ErAn 04:00 på söndagen men inte fått det. Hon skulle skriva kontrakt på lägenhet så vi får väl förmoda att 04:00 på eftermiddagen avses och inte på morgonen... Hennes uppgifter om ErAn måste ses som utpekande mot ErAn och därmed bör hon ha tillskrivits hög tillförlitlighet av konstaplarna.

ErAn menar att kvinnan missuppfattat detta om biltvätt. Det rörde sig om en polering av en bil (ute på Ekudden) och inte en tvätt. Kvinnan bör själv ha hört när ErAn och XXX gjorde upp om detta på festen hos KiMa, menar ErAn i förhöret. Detta visar att kvinnan var med på festen. ErAn är osäker om överenskommelsen med XXX gjordes före eller efter det att han lämnat flickorna på Stadt. Av den formuleringen förstår vi att ErAn återvänt till danskfesten men också att kvinnan stannat på festen. ErAn har alltså inte bara återvänt till festen, han har varit i lägenheten efter återkomsten och sedan kört kvinnan hem till Lockerudsvägen där hon bor i samma trappuppgång som ErAn. IB03 har kollat upp MaPa och hon är skriven i Hassle till början av 1993. Men vi vet av Loudamus att MaPa bott på Bråtenvägen tillsammans med PeNi. Det är inte ovanligt att unga är skrivna hos någon förälder även om de flyttat hemifrån...

Om kvinnan i fråga är MaPa så skall man betänka att MaPa och PeNi har en son född i slutet av april 1993. Sonen bör alltså vara avlad ungefär när ErAn satt häktad. Romansen mellan PeNi och MaPa bör alltså vara i full gång när hon vittnar mot ErAn, som skall ha varit PeNis bästa vän.

Thord föreslår att XXX är densamme som ToTh (T*ommy Ni*else P*eter Thoms*en), men då kallad "Tom" eller missuppfattad av konstapeln som "Tom". Men det saknas belägg för att Tom var hans smeknamn. XXX skulle hypotetiskt kunna stå för Per, men ErAn uppger sig i förhöret inte veta var XXX bor, så det talar mot att XXX är PeNi. Thord har felaktigt "dödförklarat" ToTh. ThTh bor i Vester Skerninge på Fyn och fick den 9 juli i år tack av en kvinna för utfört trädgårdsarbete:
https://www.facebook.com/majbritt.niels*n.39 (e)

Generellt har ErAn svårt att peka ut personer med bestämdhet. I förhöret nämns en finländare som skall ha sett ErAn och vinkat till ErAn när de körde runt på stan, efter det att ErAn släppt av flickorna på Stadt. Finländaren skall vidare (eventuellt) ha hjälpt ErAn sätta in en bilstereo. (Förhöret tycks maska ErAn:s efternamn med två s..., men det kan inte uteslutas att en helt annan bilägare avses). ErAn känner dock inte till finländarens efternamn. Thord har frågat sin källa på festen om vilken finländare som kan avses. Källan föreslår en M*arco som haft en grön Ford Sierra, men M*rco passar inte in i maskningen, såvida inte konstapeln använder stavningen Mar*kko. Polisen föreslår dock ett komplett namn på finländaren och om stavningen är Markk*o så stämmer det in på en Markk*o Ra*ntala, en person som idag äger inte mindre än tio fordon enligt Ratsit...

Finländaren spelar också en märklig roll i förhöret. På något sätt skall finländaren användas för att bekräfta hur ErAn kört efter att ha lämnat flickorna. ErAn uppger att finländaren bekräftat att det var han som vinkade till ErAn. Samtidigt uppger ErAn att han inte talat med finländaren efter den 13:e och att poleringen var innan den 13:e, vilket ju inte stämmer överens med uppgiften att poleringen överenskoms på danskfesten den 13:e. Vidare uppger ErAn att de träffades när ErAn testade polermedlet på sin egen bil, men i samma förhör uppger han bestämt att endast XXX:s bil polerades, så det hela går inte ihop...

Förhörets intresse för finländaren kan möjligtvis vara för att polisen vill veta vem XXX är och vad finländaren eventuellt sett.

Eftersom ErAn återvänt till festen och skjutsat hem kvinnan så blir det oerhört svårt att tänka sig att detta skall ha skett efter det att ErAn misstänks ha mördat Helena. Om mordet sker 02:30 så måste ju ErAn hinna köra iväg Helena och dumpa henne, eller menar konstaplarna att ErAn hade Helena i kofferten när han körde hem kvinnan? Om ErAn återvänder till festen efter 02:30 så borde ett antal personer kunna bekräfta detta, inte minst kvinnan som verkar tala fritt och obehindrat.

Förhörets intresse för vad ErAn gjorde efter att ha lämnat flickorna är därför svårt att förstå. Möjligtvis är man bara ute efter att spräcka ErAn:s tidsschema. Ett alternativ är dock att man försöker koppla ErAn till skjutsningen av PeNi och Loudamus vittnes vittnesmål:

En tanke då är att konstaplarna misstänker att ErAn lämnat flickorna på Stadt och sedan åkt till Bråtenvägen och skjutsat PeNi till danskfesten. Dvs polisens intresse för vad ErAn gör efter att ha lämnat flickorna kan vara för att de misstänker även PeNi. Om PeNi är XXX och rengör sin bil på söndagen så är det mycket intressant. Men ErAn uppger att han inte vet var XXX bor, vilket stämmer dåligt om ErAn och PeNi är bästa vänner.

Så vitt jag förstår skall ErAn ha haft en ljusbrun bil med sluttande bakparti, vilket kan jämföras med vad Loudamus skriver:

Kan vittnet ha misstagit sig om färgerna när han/hon talade med Loudamus? Kan den vita bilen ha tillhört PeNi medan den som hämtade honom beskrivs som beige? Detta fungerar dock bara om ErAn har fel om tiden då han kom hem, vilket antyder att tjejerna skjutsades till Stadt runt 11:30. På samma gång måste Loudamus vittne ha misstagit sig om tiden.

Detta var spridda tankar från mig. Å ena sidan vill jag belysa felaktigheter i ErAn:s protokoll men å andra sidan vill jag belysa att förhöret inte kretsar kring en för mordet intressant tidpunkt. Förhöret är dessutom slarvigt gjort eftersom förhörsledaren aldrig följer upp anomalin att finländaren kom till bilpoleringen, som gjordes upp på danskfesten men skedde innan danskfesten, och bekräftade ett möte som ju inte skulle ägt rum om bilpoleringen skedde före mordet. Dessutom bekräftade finländaren mötet på mordnatten när ErAn polerade sin egen bil, vilket skedde innan ErAn polerade XXX:s bil...

För övrigt vill man ju veta att en bil är absolut ren från gruspartiklar innan man polerar den. Därför sker polering på en plats där man kan tvätta en bil, vilket ju inte verkar stämma på den i förhöret beskrivna poleringen.

Ett svar till Ugglan skulle vara att ErAn:s förhör är fullt av motsägelser. Han gör dessutom inget direkt försök att ge sig själv alibi för tiden efter 00:35, då han uppger sig vara ensam i lägenheten utan vittnen.

Tack!

Kan du länka till förhöret med EA?

Edit: Just det, det fanns på P4 Skaraborg i samband med radiodokumentären.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-07-25 kl. 23:18.
Citera
2023-07-26, 10:03
Medlem
Nu har jag läst deckaren från i våras om en försvunnen ung kvinna i Mariestad. En förlorad sommar av Pavic Lundberg. https://www.bokus.com/bok/9789100189792/en-forlorad-sommar/

Det handlar om en kvinna som försvinner i nutid, men då blir ett mycket likt fall för 30 år sedan, också i Mariestad, intressant och det finns kopplingar mellan de båda fallen.

Författaren har inte gjort fallet för 30 år sedan som en kopia av Helena Anderssons försvinnande, men en hel del likheter finns. Gabriella var ju upprörd över att någon skulle tjäna pengar på att skriva en deckare om hennes systers försvinnande. Nu handlar inte boken om just det, men självklart blir det kopplingar när det handlar om Mariestad och någon som försvann i början av 1990-talet.
Upplösningen är ganska intressant. Tryck inte på spoilerknappen om du tänker läsa boken.

Citera
2023-07-26, 18:31
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har också alltid tyckt att detta med att han skulle varit så fantastiskt intresserad av Helena och tokstött på henne inne på Stadt är lite konstigt att tänka sig mot den bakgrunden. De båda kom ju i samma taxibuss med Helenas syster Ulrika och en icke namngiven mansperson till, från PWs förfest i Töreboda. Denne fjärde person löser Helenas entre in på Stadt (Att lösa ett mord, Viasat).

Att han MMPG(KM) hängde på Helena där inne på Stadt bland allt folk kan ju varit, att de kom just i samma sällskap, som vänner. Han var även rejält dragen också därinne, men sen när han kommer ut direkt efter stängning går han ju plikttroget och ringer sin nattarbetande sambo på KSS från en utav torgets telefonautomater.

Ett syfte med P4-dok som gjordes av Pernilla Wadebäck och Mats Öfverström var ju att lyfta fram MMPG(KM) som starkt misstänkt samt i det också blidka Gabriella. Gabriella framför ju både i den dokumentären och till Lotte i Mardrömmen i Mariestad att för henne är ingen annan aktuell som GM än just MMPG(KM).

Dessa båda reportrar gör då denna s k dokumentär i vad jag helt klart anser i enlighet med just Gabriellas önskningar, då de endast framställer det falska vittnet (Törebodabon AnLa) som typ bara en full kille som ringde in ett falskt tips. De utelämnar att denne AnLa faktiskt hade blivit hemskjutsad av just denne "dansken"(ErAn) den sista helgen i maj innan försvinnandet från Stadt, hem till Töreboda. Han visste då vad Eran hade för bil, att han var svarttaxichaufför till och från Stadt på helger, körsätt och hur han såg ut. Allt detta väljer dessa reportrar att utelämna. De klipper ju även åklagare Aldens medverkan därefter också ,självklart.

Vi vet ju också från denna P4-dokumentär att syster Gabriella skrev till denne dansk(ErAn) i häktet med b l a orden : "Jag tror inte att det är du men om du vet något så snälla sig det". ErAn skall ha svarat : "Jag vet ingenting" och "Jag känner inte din syster" (Mardrömmen i Mariestad). I den första meningen ljuger han. I den andra talar han sanning då han inte borde känt Helena.

Hon menar att Helena aldrig skulle klivit in i hans bil. Kanske inte, men detta vet vi faktiskt inte med säkerhet. Det som ställer till det här är ju trots att Polisen som Alden säger "har gjort ett mycket gott arbete" med att bl a fastslå att ErAn inte har något som helst godtagbart alibi. Hans bil stämmer också in mycket bra (en ljus Ford Sierra) med vad killarna ser på Hällristningsvägen och med Polisens brottsplatsundersökning att bilen är bakhjulsdriven. Då blir det den ENDA modellen som stämmer in och är aktuell. Så blir det.

Det blir tyvärr olyckligt och märkligt när detta huvudvittne AnLa visar sig vara ett falskt vittne. Att han suttit denna kväll med berusningsgrad bland vänner och hittat på att han också varit på Stadt även denna kväll, dansat med Helena och sett henne gå in i ErAns bil. När detta ljugande då uppdagas kan inte Alden åtala ErAn och han släpps. Det märkliga i allt detta är att det är så att detta falska vittne ändå har prickat rätt GM, en utav dem: chauffören. Så ser jag ju det.

Man kan nog även konstatera att utan detta falska vittnes medverkan, så hade nog aldrig Polisen nånsin fått upp ögonen för ErAn. Det har jag mycket svårt att tro. Det framkommer i alla fall mycket klart vem Lotte Dalsgard misstänker som delaktig i detta försvinnande och det är ErAn som jag nämnt tidigare. Hon söker och vill fastslå i sin bok att det just är Ford Sierra som vittnena ser, men det skall sägas att hon uppger felaktigt att denna modell är framhjulsdriven. Vidare vill hon länka ErAns Ford Sierra med de två andra vittnesuppgifterna då hon säger:

"Vad var det som hände Helena natten emellan lördagen den 13 juni och söndagen den 14 juni 1992. Klev hon in i en bil vid Stadshotellet som stämmer överens med signalementen på den bil som de två unga männen och Carina Karlsson såg på cykelvägen vid bostadsområdet ute vid Ekudden ?

Gick hon över Marieholmsbron tillsammans med en man som hade pilotglasögon ? Och vad var det i så fall som hände när de kom över bron ? Plockades de upp av en bil båda två ? Skildes de åt ? Eller gick de tillsammans på skogsstigen ? Eller kidnappades Helena på vägen hem och hennes skor och ringar placerades ut för att vilseleda polisen ? Var det ett planerat brott eller ett övergrepp som gick för långt ? Talade vittnet sanning när han hade sett Helena gått in i en bil utanför Stadshotellet ? Och varför blev hans berättelse i så fall osammanhängande senare ?

Förhoppningsvis hittar Kalla Fall-gruppen svaren på dessa frågor så att familjen Andersson och Mariestad kan få andas ut"

Vi ser här att det jag fetat den citerade texten ur Lottes ljudbok återkopplar med varandra i sitt misstänkliggörande av ErAn. ibland får jag förr mig att detta bara flyter på naturligt hos Lotte ,även omedvetet. Den sista fetningen är i det närmaste sensationell av Lotte som har även detta som en möjlighet.

Snyggt jobbat IB03! Själv har jag mest kört Ockhamns rakkniv i fallet och då går ju dansken bort för han måste ju vara 100% granskad/kollad enligt principen: 1+1=2

Men så behöver ju inte vara fallet, jag kan mycket väl ha överskattat polisens arbete i detta fallet så jag kan ha haft grovt fel därav.

Kämpa på!
Citera
2023-07-26, 20:14
Medlem
Citat:
Nej, detta tar vi inte lätt på. Det är alltså så här att vittnet "Hanna" endast baserar sin uppfattning på att de är svenskar på utropet "Fan !" Det är det enda hon säger i förhöret som ligger uppe på SRs hemsida. Ordagrant: "Hanna"(maskad) tillägger nu att mansrösterna som var aggressiva troligen var det svenska män efter som hon hörde en av dem säga "fan".

Självklart blir "fan" både på svenska och danska förbi en klunga träd ner mot stigen till, på det avståndet mycket likt. Tar vi ErAn och PeNi så hade de bott i Sverige i 3 år innan händelsen. De hade svenska flickvänner och kompisar samt arbetade på den stora arbetsplatsen E-lux. Självklart är det så att deras danska brytning har filats av, sett mot denna bakgrund.

Det är också så att det är mycket stor skillnad på den danskan som pratas idag och hur det var 1992. Vid denna tid gick det hjälpligt till bra att förstå det danska språket. Men idag är det omöjligt för de flesta eftersom den har blivit så mycket grötigare. Detta har till och med blivit ett problem i Danmark visat på bl a Svt , då det till och med tar längre tid för de danska barnen att lära sig modersmålet. Detta fenomen har flera svenskar även berättat om på senare tid, då de väljer engelskan istället att kommunicera med dansken på.

Alltså annorlunda på 70 talet -90-talet te x. Vi har också detta om det fanns en tredje man med också, och om det i så fall var JohLa (f.1970), så var han ju i princip svensk med noll brytning då hans familj redan anlände till Sverige 1974-1975. Han är även döpt i Sverige. Tar vi med PU då också för sakens skull som ett alternativ var han ju svensk.

Det "Hanna" hörde tydligt genom vegetationen var ju en skräckslagen och förtvivlad Helena som illskrek och gav utrop som : "Så får ni inte göra " och "Nej,nej" .
Vet du vart de jobbade inne på Elux?
Citera
2023-07-27, 08:34
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
---Som sagt det spelar ingen roll för EAs patetiska förklaringar om vad han gjorde själv uppe i sin lägenhet, då han påstår att han somnade till Rovdjuret och vaknade upp till Terminator vid 5.00-6.00, stämmer inte ett skit med längden på filmerna och videobandet. Filmerna var sen länge då slut. Man kan spekulera som Lotte i "Mardrömmen i Mariestad" att det fanns en film till i mitten som han inte har förklarat, o s v . Nej, han blåljuger rakt igenom. Det står fullständigt klart för mig. Ta bara det han säger i förhöret med de tjejer som han körde till Stadt och sedan planerar att hämta efter stängning utan att det är avtalat något. Han vänder och vrider och inget går ihop..---

För att kunna avgöra om ErAn ljuger måste man granska det aktuella videobandet. Om filmerna är inspelade från reklam-tv så blir längden på filmerna längre.

Citat:
---Om ryktet stämmer att han hade "polat" eller känt PWs syster också närmar han sig även Helenas bekantskapskrets. Detta vet vi ju förstås inte hur det var med detta.---

Jag har kontaktat Pernilla W angående hennes intervju av Sonja. I det sammanhanget nämnde Pernilla att det är ett falskt rykte att hennes syster varit tillsammans med JohLa. Vi får nog utgå från att det är sant att danskgänget inte umgicks med kretsen kring Gabriella. Samtidigt är uppgiften inte särskilt relevant. Gabriellas vänkrets kan omöjligen vara 100% identisk med Helenas.

Begreppet "känna" är också flytande och förmodligen irrelevant. Det intressanta är om Helena var bekant med ErAn, om hon kanske träffat ErAn tillsammans med en annan god vän. Det kan kanske vara tillräckligt för att se ErAn som in pålitlig skjutsare. Helena har dessutom arbetat på en resebyrå vilket ytterligare ställer till det. Hon kan känna igen en kund som en bekants bekant och därmed lägga märke till kunden på ett särskilt sätt. Jag tycker därför att Gabriellas resonemang kan läggas åt sidan.

I Dalsgaards bok uttrycker ErAn en beredvillighet att lämna DNA till polisen. ErAn menar att polisen redan har hans DNA eftersom han lämnat blodprov: "Annars är det bara att komma och ta nytt.".

Beträffande C*arinas identifikation av bilen så säger hon till mig att bilen har rails. Om denna idé fanns redan 1992 så bör polisen snabbt ha avfärdat Carina om ErAn:s bil saknade rails. Om bilen alls skall vara intressant måste den alltså ha en annan detalj som framstår som rails. I boken säger Carina att railsen var svarta, en uppgift som jag inte fick och inte heller frågade om. Uppgiften är dock intressant. Det kan röra sig om en minneskontamination eller ett ursprungligt minne. Det finns Sierror som har en svart bård på taket där rails skall vara:
https://media.autoweek.nl/m/8iqyg4jb549l.jpg

Å andra sidan kan fästet till takräcken uppfattas som svart om ljuset faller på rätt sätt, dvs minnet av svarta rails kan vara minnet av en skugga:
https://findcarspecs.com/images/5/ford-sierra-sierra-hatchback-ii-1.jpg

Som lök på laxen har Ford Sierra Station Wagen rails, men då har vi övergått till en helt annan storlek på bil:
https://cdn.nettiauto.com/live/10585002/Ford-Sierra-a9be7c3888779d32-large.jpg

Om det var en Station Wagon Carina såg så tror jag hennes observation kan läggas åt sidan. Dalsgaard har bara skickat bilder på Ford Combi av olika varianter, så Carina har inte kunnat ta ställning till en Station Wagon.

Beträffande Carinas sällskaps perceptionsförmåga kan följande citat kanske vara en ledtråd:
Citat:
Våra vänner tyckte vi skulle ta en taxi hem men vi hade med oss cyklarna så vi cyklade...

Huruvida Carinas egen perceptionsförmåga var nedsatt är oklart.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-07-27 kl. 08:40.
Citera
2023-07-27, 13:44
Medlem
ReimerDenYngres avatar
I tillägg till mitt inlägg ovan kan nämnas att ErAn enligt förhöret har spelat in från Filmnet, som inte skall förväxlas med TV4:as senare tjänst med samma namn.

En tablå för aktuell filmnet från 1990 finns på:
https://www.youtube.com/watch?v=cNnQPnGwy1M

Av denna tablå framgår att Serpent & Rainbow startar 01.00 och nästa film tar vid 03.00. Det ger 120 minuter för en film som är 98 minuter lång. Reklamen lägger till 22 minuter => 22,4%

Om vi gör en tablå för detta får vi:
00:35 Rovdjur / Predators börjar
02:46 Rovdjur slutar
02:46 Terminator börjar
04:57 Terminator slutar

I praktiken måste det finnas lite marginal mellan första filmens slut och andra filmens början. Dessutom gäller tablån på youtube för nattetid. Storfilmer som Predator och Terminator lär ha visats på bästa sändningstid och reklamen bör då ha tagit något mer plats. ErAn är även diffus om tiden på morgonen då han vaknade.

Mot bakgrund av tablån från Filmnet skulle jag dock vilja hävda att ErAn:s uppgifter om nattens videouppspelning förefaller vara en högst rimlig beskrivning av hur ett band inspelat från Filmnet kan ha sett ut. Det hela förutsätter dock att inspeling skett med LP (Long Play) istället för SP (Standard Play) så att filmerna får plats rent fysiskt. Tyvär säger protokollet inget om inspelningstakten.
Citera
2023-07-27, 14:02
Medlem
Xeitums avatar
Är det korrekt uppfattat att Carina inte kan säga om det var en kombi eller halvkombi hon såg? Det är väl iaf fortfarande så att vi inte med säkerhet vet om Carinabilen har med försvinnandet att göra, eller om polisen fått någon mer info som kan förklara bilens udda parkering. Personligen kan jag tycka att det vore lite märkligt om den inte var inblandad på något sätt, men säkert känns det inte.

Det är väl inte heller säkert att det är samma bil som grabbarna på Hällristningsvägen såg o den som Carina med sällskap såg. Att grabbarna såg en Sierra halvkombi kan kanske inte uteslutas, storlek o typ/utseende verkar enligt min mening kunna stämma någorlunda.

Det jag har lite problem med är att Sierra, inte minst halvkombin, var en väldigt vanlig modell. Modellen fanns relativt oförändrad mellan 1982-93, så -92 var den en mycket vanlig syn på gatorna. Killarna verkar iaf vid tiden ha haft ett visst bilintresse så man kan kanske tycka att de skulle nämnt att det ev. var en Sierra dom såg alt. lik en sådan. I stället använder iaf den ene av dom däremot den betydligt ovanligare tidiga Toyota Celica som jämförelseobjekt, kan tyckas lite märkligt om det nu skulle varit en Sierra.

Det som komplicerar saken ytterligare är väl den korta tid som bilen bör ha varit möjlig för killarna att observera, borde röra sig om högst några få sekunder i halvskum belysning o dessutom på ca 50m avstånd (ren höftning). Detta förändrar dock inte deras sätt att beskriva bilen i termer som får tankarna att gå åt en ovanligare modell.
Citera
2023-07-27, 22:28
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
För att kunna avgöra om ErAn ljuger måste man granska det aktuella videobandet. Om filmerna är inspelade från reklam-tv så blir längden på filmerna längre.

Jag har kontaktat Pernilla W angående hennes intervju av Sonja. I det sammanhanget nämnde Pernilla att det är ett falskt rykte att hennes syster varit tillsammans med JohLa. Vi får nog utgå från att det är sant att danskgänget inte umgicks med kretsen kring Gabriella. Samtidigt är uppgiften inte särskilt relevant. Gabriellas vänkrets kan omöjligen vara 100% identisk med Helenas.

Begreppet "känna" är också flytande och förmodligen irrelevant. Det intressanta är om Helena var bekant med ErAn, om hon kanske träffat ErAn tillsammans med en annan god vän. Det kan kanske vara tillräckligt för att se ErAn som in pålitlig skjutsare. Helena har dessutom arbetat på en resebyrå vilket ytterligare ställer till det. Hon kan känna igen en kund som en bekants bekant och därmed lägga märke till kunden på ett särskilt sätt. Jag tycker därför att Gabriellas resonemang kan läggas åt sidan.

I Dalsgaards bok uttrycker ErAn en beredvillighet att lämna DNA till polisen. ErAn menar att polisen redan har hans DNA eftersom han lämnat blodprov: "Annars är det bara att komma och ta nytt.".

Beträffande C*arinas identifikation av bilen så säger hon till mig att bilen har rails. Om denna idé fanns redan 1992 så bör polisen snabbt ha avfärdat Carina om ErAn:s bil saknade rails. Om bilen alls skall vara intressant måste den alltså ha en annan detalj som framstår som rails. I boken säger Carina att railsen var svarta, en uppgift som jag inte fick och inte heller frågade om. Uppgiften är dock intressant. Det kan röra sig om en minneskontamination eller ett ursprungligt minne. Det finns Sierror som har en svart bård på taket där rails skall vara:
https://media.autoweek.nl/m/8iqyg4jb549l.jpg

Å andra sidan kan fästet till takräcken uppfattas som svart om ljuset faller på rätt sätt, dvs minnet av svarta rails kan vara minnet av en skugga:
https://findcarspecs.com/images/5/ford-sierra-sierra-hatchback-ii-1.jpg

Som lök på laxen har Ford Sierra Station Wagen rails, men då har vi övergått till en helt annan storlek på bil:
https://cdn.nettiauto.com/live/10585002/Ford-Sierra-a9be7c3888779d32-large.jpg

Om det var en Station Wagon Carina såg så tror jag hennes observation kan läggas åt sidan. Dalsgaard har bara skickat bilder på Ford Combi av olika varianter, så Carina har inte kunnat ta ställning till en Station Wagon.

Beträffande Carinas sällskaps perceptionsförmåga kan följande citat kanske vara en ledtråd:

Huruvida Carinas egen perceptionsförmåga var nedsatt är oklart.

Bra, Reimer. Som du säger beträffande vad PW sade om att Johla inte varit ihop med PWs syster så är det ju så då helt klart. Men detta utesluter ju då definitivt inte att denne Johla eller någon annan i "danskgänget" träffat på Helena vid något eller några tillfällen. Gabriella tror sig då veta mer eller mindre i detalj hur Helena fungerade, hur hennes bekantskaper såg ut o s v , får jag för mig. Nog lätt att göra kanske som storasyskon. Gabriella bodde ju inte ens i Mariestad då utan i Göteborg, arbetande som journalist. Jag tror inte hon hade så stor insikt i Helenas liv som hon kanske ville tro. Helena var ju med en väninna på Nya Zeeland bl a så hon var nog mer äventyrlig på det sättet än hennes äldre systrar.

Bilden av Helena framställs nästan som hon var en liten docka som bara kunde agera enligt ett givet rörelsemönster utan plötsliga infall. Ulrika sade ju till SLA även att Helena aldrig skulle åkt med ErAn("dansken") för att han missbrukade narkotika. Detta också att man medvetet eller omedvetet vill inte kan eller för den delen vill tänka sig Helena med sådana typer. Som Bratis ockå sade så finns det "fina" "partybrukare" och "mindre fina knarkare" om man säger så. Visst funkar det så, oavsett vad man tycker om det.

Ja, alltså Lotte Dalsgaard får ju ErAn att snacka en hel del. Hon är mycket smart och det går inte att undgå att se en röd tråd vart hennes vittring leder hela och vem hon starkt misstänker: ErAn. Självklart säger han att det inte är något problem för honom om Polisen vill hämta nya DNA-prover i detta sammanhang. Vad skall han säga ? Motsatsen offentligt ? Not. Sen är det nog säkert så att det inte var han som slängde ut skorna i bushen, därmed finns det inga tillgängliga "DNA-risker" för hans del ändå att vara rädd för. Hans Ford Sierra är nog skrotad för länge sedan.

Beträffande då hans Ford Sierra så bör det då varit en halvkombi modell. Det är ju en ljus halvkombibil som killarna ser på Hällristningsvägen. Det är också så att det är den enda bil som i princip går att frambringa som även har bakhjulsdrift, just det som Polisens brottsplatsundersökning påvisar (Efterlyst 1996). Det finns inga svarta "taklister" på halvkombimodellerna endast på sedanmodellen. Så detta kan vi stryka. Det är istället alltid dessa dropplister i plåt för montage av takräcke, lackerat i samma färg som bilen. Mycket intressant faktiskt det Du Reimer säger då att , det blir faktiskt då en mörk skugga under dessa. Carina sade även att denna bil först var bronsfärgad, även detta positionerar även ErAns ljusbeigea Sierra mot den riktningen. Sedan ändrar hon sig till vit, kan indikera på att vittnet Carinas berättelse och beskrivning om "rails som Volvo V40" och då färgen, inte kan tagas som fullständig bokstavlig sanning.

Jag skall säga det också att det är Lotte Dalsgaard själv som i sin bok vill sätta en Ford Sierra som det Carina ser samt det killarna på Hällristningsvägen ser, att det är samma bil. Hon trycker även på det , det falska vittnet säger om att Helena klev in i "danskens"(ErAn) Ford Sierra redan vid Stadt. För mig som för de flesta andra blir ju då killarna vid Hällristningsvägens observation styrande ihop med Polisens brottsplatsundersökning. Den är klarast och är helt närma i tid och vid brottsplatsen. Resten av pusslet med bilens identifikation byggs vidare ut från detta.
Senast redigerad av IB03 2023-07-27 kl. 22:37.
Citera
2023-07-28, 01:17
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
I tillägg till mitt inlägg ovan kan nämnas att ErAn enligt förhöret har spelat in från Filmnet, som inte skall förväxlas med TV4:as senare tjänst med samma namn.

En tablå för aktuell filmnet från 1990 finns på:
https://www.youtube.com/watch?v=cNnQPnGwy1M

Av denna tablå framgår att Serpent & Rainbow startar 01.00 och nästa film tar vid 03.00. Det ger 120 minuter för en film som är 98 minuter lång. Reklamen lägger till 22 minuter => 22,4%

Om vi gör en tablå för detta får vi:
00:35 Rovdjur / Predators börjar
02:46 Rovdjur slutar
02:46 Terminator börjar
04:57 Terminator slutar

I praktiken måste det finnas lite marginal mellan första filmens slut och andra filmens början. Dessutom gäller tablån på youtube för nattetid. Storfilmer som Predator och Terminator lär ha visats på bästa sändningstid och reklamen bör då ha tagit något mer plats. ErAn är även diffus om tiden på morgonen då han vaknade.

Mot bakgrund av tablån från Filmnet skulle jag dock vilja hävda att ErAn:s uppgifter om nattens videouppspelning förefaller vara en högst rimlig beskrivning av hur ett band inspelat från Filmnet kan ha sett ut. Det hela förutsätter dock att inspeling skett med LP (Long Play) istället för SP (Standard Play) så att filmerna får plats rent fysiskt. Tyvär säger protokollet inget om inspelningstakten.

Bra, framgrävt med FilmNet. Filmnet, nostalgi det. Ska vi säga att detta räddar ErAn och han får löpa ? Inte en chans i helvete.

Detta förhör som ligger framme på SRs hemsida är då från 19920719. Ett kompletterande och fördjupande förhör till det som var dagen innan, 19920718. På det förhöret mindes inte ErAn ett endaste dyft vad han hade haft för sig från den 13 juni till och med den 14 juni 1992.

På detta andra förhör dagen efter minns han plötsligt en hel del. Särskilt väldigt detaljerat vad han har haft för sig från 00.35 då han startar videobandet med Rovdjuret. Han kom på detta för det var då han tittade på sin klocka innan han startade filmen. Han hade tänkt att hålla sig vaken för han hade en ide om att han ändå kanske skulle hämta de tjejer som han hade kört till Stadt från en förfest, trots att inget var avtalat om någon hämtning. Längre fram i förhöret säger han att det ändå inte kunnat vara viktigt att hämta trots allt, för han somnade ju framför TV:n och sedan då skall han ,enligt hans hittepå förklaring till nattsysselsättning, vakna upp till slutscenen av filmen Terminator som finns på samma videoband.

Om vi går då på Reimers förslag på hur detta videoband kan ha sett ut då så bör det då varit mycket riktigt inspelat med LongPlay-funktion, för att videobandet skall räcka till. Om vi går på detta förslag så kan faktiskt ErAn fått till "tiderna" riktigt så att detta efterkonstruerade "alibi"(e g sysselsättning) skall fungera rent TEKNISKT. På ett sätt vore det ju urbota dumt att ta enkelt på denna "uppgift" när man är misstänkt för mord/kidnappning och upplysa Polisen om ett videoband som de med all sannolikhet kollar mot vilka "hålltider" ErAn uppger att han var vaken/vaknade till. Och att detta videoband verkligen räcker till.

Skall vi ge ErAn den fördelen att han visste att han sett dessa filmer men var tvungen att inför detta andra förhör ögna igenom detta videoband en gång till för att verkligen "komma ihåg" och minnas denna natt. Vad han exakt detaljerat gjorde, upplevde och när i tid. He he. Det är ju självklart så att hans advokat som var med på förhören, råder honom till att försöka "minnas" bättre och därmed bättre kunna klargöra hans förehavanden före ,under och efter försvinnandet. Då ändrar han taktik och minns att han arbetat under dagen emellan 5.00-13.48 sätter sig hemma i sin lägenhet och filar på sitt konstruerade s k "alibi". Istället för sömn efter att han kommer hem, som hade varit ett lättare och i förlängningen trovärdigare val, väljer han det som det krångligare och sämre alternativet.

Han kan kanske ha lurats psykologiskt att TV:ns flimmer står på som ett sorts "alibi" och vän i natten med sina "hålltider" och med tillhörande detaljerat beskrivna filmsekvenser. Han måste ju då ta fram ett lämpligt videoband som täcker hela natten och välja en korrekt starttid (00:35) som han mindes att det var. Förslagsvis skriva ner detta på ett papper med tider o s v , som han sen eldar upp... Han vill också göra det lite väl övertydligt som lögnare ofta gör, då han då så passande vaknar till i den senare filmens(Terminator) sista filmsekvens. Detta blir klockrent, inga tveksamheter ! , OM då vi kör på Reimers förslag och han inte har schabblat till det och "glömt" t e x längden på videobandet. Alltså :VEM SOM HELST KAN JU SITTA OCH KONSTRURERA ETT SÅDANT HÄR "ALIBI" I LUGN OCH RO I SITT HEM FÖRE ETT FÖRHÖR.

Till Lotte säger han bl a att poliskommissarie Karl Erik Kvist aldrig släppte misstankarna mot honom : " Men jag kunde inte ha med detta att göra för då var jag hemma och såg på "Döden på Larvfötter". Ett tips kan vara, om du skall kunna ljuga över tid så måste man vara ständigt skärpt och hålla ordning på vad man har sagt tidigare. En vanlig fallgrop för lögnare.

ErAn minns endast sådant som kan vara till gagn för han själv. Är det inte det, ljuger han eller minns inte. Ett ytterligare rykande vapen är ju den kvinnliga kompis som lämnade upplysningar till Polisen om det utlovade lånet av ErAns bil för en kontraktskrivning på en lägenhet, som dock uteblev. Förklaringen på detta och varför det inte gick att låna bilen, är även där i första förhöret att ErAn inte minns så mycket alls om detta. Senare kommer dessa löjliga förklaringar om bilpolering men ingen tvätt av bilen innan (!), sedan blev det dock bara kompisen med "tre maskade bokstävers" bil som endast skulle poleras... Läs själva ett antal gånger. Allt blir bara väldigt misstänkt. Denne tre bokstävers man då som även var med kvällen innan på förfesten hos K*im M och E*va(högsta sannolikhet), men som ändå ErAn konstigt nog inte vet var han bor...Skitsnack. Denne man är med stor sannolikhet: Pe*r Niels*n, enligt min mening. De två sjukskriver sig sedan efterföljande vecka och tillsammans (med högsta sannolikhet) avreser till det gamla hemlandet Danmark och Jylland för en vecka.
Senast redigerad av IB03 2023-07-28 kl. 01:48.
Citera
2023-07-28, 01:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vet du vart de jobbade inne på Elux?

Ja, jäklar jag fick dubbelkolla i Lottes bok igen för säkerhets skull och ja, ErAn arbetande på E-lux. Hon säger vid start c.a 35 min in:

"Dansken arbetar på den nu nedlagda elektronikfabriken Electrolux och tjänar lite extra genom att erbjuda ungdomar i Mariestad till och från fester på stan. Även om han själv inte är en del av kompisgänget runt Helena , Ulrika och Pernilla så vet alla vem han e. Och Ulrika hade ju sagt till Helena att hon skulle ta en taxi hem"

Man ser här en än gång vad Lotte jagar ErAn... Sista meningen är ju en särskilt intressant tankegång, men den bygger även på om det falska vittnet ändå skall tala sanning i denna del. Hm.

Alltså PeNi och ErAn arbetade på E-lux. Vet ej dock vilken avdelning dessa båda jobbade på.
Senast redigerad av IB03 2023-07-28 kl. 02:31.
Citera
2023-07-28, 04:41
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Bra, framgrävt med FilmNet. Filmnet, nostalgi det. Ska vi säga att detta räddar ErAn och han får löpa ? Inte en chans i helvete.

Detta förhör som ligger framme på SRs hemsida är då från 19920719. Ett kompletterande och fördjupande förhör till det som var dagen innan, 19920718. På det förhöret mindes inte ErAn ett endaste dyft vad han hade haft för sig från den 13 juni till och med den 14 juni 1992.

På detta andra förhör dagen efter minns han plötsligt en hel del. Särskilt väldigt detaljerat vad han har haft för sig från 00.35 då han startar videobandet med Rovdjuret. Han kom på detta för det var då han tittade på sin klocka innan han startade filmen. Han hade tänkt att hålla sig vaken för han hade en ide om att han ändå kanske skulle hämta de tjejer som han hade kört till Stadt från en förfest, trots att inget var avtalat om någon hämtning. Längre fram i förhöret säger han att det ändå inte kunnat vara viktigt att hämta trots allt, för han somnade ju framför TV:n och sedan då skall han ,enligt hans hittepå förklaring till nattsysselsättning, vakna upp till slutscenen av filmen Terminator som finns på samma videoband.

Om vi går då på Reimers förslag på hur detta videoband kan ha sett ut då så bör det då varit mycket riktigt inspelat med LongPlay-funktion, för att videobandet skall räcka till. Om vi går på detta förslag så kan faktiskt ErAn fått till "tiderna" riktigt så att detta efterkonstruerade "alibi"(e g sysselsättning) skall fungera rent TEKNISKT. På ett sätt vore det ju urbota dumt att ta enkelt på denna "uppgift" när man är misstänkt för mord/kidnappning och upplysa Polisen om ett videoband som de med all sannolikhet kollar mot vilka "hålltider" ErAn uppger att han var vaken/vaknade till. Och att detta videoband verkligen räcker till.

Skall vi ge ErAn den fördelen att han visste att han sett dessa filmer men var tvungen att inför detta andra förhör ögna igenom detta videoband en gång till för att verkligen "komma ihåg" och minnas denna natt. Vad han exakt detaljerat gjorde, upplevde och när i tid. He he. Det är ju självklart så att hans advokat som var med på förhören, råder honom till att försöka "minnas" bättre och därmed bättre kunna klargöra hans förehavanden före ,under och efter försvinnandet. Då ändrar han taktik och minns att han arbetat under dagen emellan 5.00-13.48 sätter sig hemma i sin lägenhet och filar på sitt konstruerade s k "alibi". Istället för sömn efter att han kommer hem, som hade varit ett lättare och i förlängningen trovärdigare val, väljer han det som det krångligare och sämre alternativet.

Han kan kanske ha lurats psykologiskt att TV:ns flimmer står på som ett sorts "alibi" och vän i natten med sina "hålltider" och med tillhörande detaljerat beskrivna filmsekvenser. Han måste ju då ta fram ett lämpligt videoband som täcker hela natten och välja en korrekt starttid (00:35) som han mindes att det var. Förslagsvis skriva ner detta på ett papper med tider o s v , som han sen eldar upp... Han vill också göra det lite väl övertydligt som lögnare ofta gör, då han då så passande vaknar till i den senare filmens(Terminator) sista filmsekvens. Detta blir klockrent, inga tveksamheter ! , OM då vi kör på Reimers förslag och han inte har schabblat till det och "glömt" t e x längden på videobandet. Alltså :VEM SOM HELST KAN JU SITTA OCH KONSTRURERA ETT SÅDANT HÄR "ALIBI" I LUGN OCH RO I SITT HEM FÖRE ETT FÖRHÖR.

Till Lotte säger han bl a att poliskommissarie Karl Erik Kvist aldrig släppte misstankarna mot honom : " Men jag kunde inte ha med detta att göra för då var jag hemma och såg på "Döden på Larvfötter". Ett tips kan vara, om du skall kunna ljuga över tid så måste man vara ständigt skärpt och hålla ordning på vad man har sagt tidigare. En vanlig fallgrop för lögnare.

ErAn minns endast sådant som kan vara till gagn för han själv. Är det inte det, ljuger han eller minns inte. Ett ytterligare rykande vapen är ju den kvinnliga kompis som lämnade upplysningar till Polisen om det utlovade lånet av ErAns bil för en kontraktskrivning på en lägenhet, som dock uteblev. Förklaringen på detta och varför det inte gick att låna bilen, är även där i första förhöret att ErAn inte minns så mycket alls om detta. Senare kommer dessa löjliga förklaringar om bilpolering men ingen tvätt av bilen innan (!), sedan blev det dock bara kompisen med "tre maskade bokstävers" bil som endast skulle poleras... Läs själva ett antal gånger. Allt blir bara väldigt misstänkt. Denne tre bokstävers man då som även var med kvällen innan på förfesten hos K*im M och E*va(högsta sannolikhet), men som ändå ErAn konstigt nog inte vet var han bor...Skitsnack. Denne man är med stor sannolikhet: Pe*r Niels*n, enligt min mening. De två sjukskriver sig sedan efterföljande vecka och tillsammans (med högsta sannolikhet) avreser till det gamla hemlandet Danmark och Jylland för en vecka.

Jag håller helt med om att detta "alibi" kan tänkas ut i förväg innan ett förhör. Nu satt han dock häktad och inte hemma, men det hindrar inte att han minns ett band med två filmer.

Jag har missat detta med att ErAn försvann till Danmark veckan efter Helenas försvinnande. Är det jag som läst dåligt eller i vilket kapitel står detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in