2023-07-28, 21:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och många många mördare har också dömts trots sitt nekande, t ex pga att deras historia inte går ihop.

Nope, de har dömts för att det bevisats bortom rimligt tvivel att de var skyldiga.

Maja kommer inte fällas för att hon inte är trovärdig, hur otrovärdig hon än är. Hon kommer inte att fällas för att det inte är bevisat att hon deltog i mordet, hur otrovärdig hon än är.
Citera
2023-07-28, 21:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast här är det ju tvärtom. Johanna berättar att hon och Maja planerar att lura med sig Tove för att slå henne=hon erkänner att det är planerat.

Vidare erkänner Johanna att hon fäller Tove baklänges=det blir överlagt istället för en olyckshändelse eller självförsvar.
Det är inte alltid J tänker längre än näsan räcker.

Varken J eller Clea förefaller förstå att fällningen gör dådet överlagt eftersom de hävdar att dödsfallet är olyckligt och absolut inte avsiktligt.
Citera
2023-07-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tror att alla som har haft en smartphone de senaste 10 åren vet att en notis eller ett SMS normalt sett inte lyster upp mobilen.
Avel, faktiskt inte kollat...Men har inte det att göra beroende på vilka inställningar man har för notiser?
Jag har blivit väckt av att skärmen lyser upp flera ggr och då kan det vara någon app...alltså inte bara ett text till mig,,,men vet inte ...
Citera
2023-07-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Avel, faktiskt inte kollat...Men har inte det att göra beroende på vilka inställningar man har för notiser?
Jag har blivit väckt av att skärmen lyser upp flera ggr och då kan det vara någon app...alltså inte bara ett text till mig,,,men vet inte ...
Har dock ett fodral.....
Citera
2023-07-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det är inte "utrett" att Maja hämtade Tove.

Prova att läsa FUP.

Det finns film och tidsstämplar på i vilken ordning och vid vilka tidpunkter alla kommer ut.

A 153/117

"Maja lämnar vid 01:24"

/118
"Tove och I*da lämnar tillsammans vid 01:32"

Ni får ursäkta mig som inte läst fup 300 ggr och hänger här varje vaken minut jag var säker på att hon gjorde det men okej hon var bara inne och spanade efter henne med ond blick
Citera
2023-07-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
https://www.expressen.se/nyheter/sam-kusoffsky-21-doms--efter-mordet-i-solberga/

Precis som i fallet Maja... så hon ligger ganska risigt till...

Det ska bli ett rent nöje att se de båda sitta inne under låååång tid. Vidrigt hur denna tråd blivit någon försvarstråd för Maja, som att man helt glömmer Tove. Ska rentav skåla när de får domarna fastställda i HR. Men då kommer det väl heta rättsskandal i denna tråd 😅
Citera
2023-07-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Alternativt har hon använt ansiktsigenkänning vilket J även kan ha använt för att låsa upp T:s mobil. En samkörning av datafiler samtliga mobiler vore intressant ( T+J+M+grannen). I Hälsa-appen går även att få fram info om energiförbrukning vid vila, den informationen kanske även den kan vara intressant att kika på i M:s datafil. Om det är som hon säger att hon sover vid de kritiska tidstämplarna borde energinivån vara lägre än om hon är igång.
Ja, förhoppningsvis har någon yngre förmåga även tänkt på det hos åklagaren... även han (kanske kan vara något som inte kommit ut) Ang. ansoktsigenkänning...tänkte inte på det (för gammal), men för att använda ansiktsigenkänning krävs ju dock ändå en viss riktning av mobilen..(funkar aldrig bra för mig)..och att man vill komma in på den.....Du kommer ju inte in på mobilen för att du somnar över den med ansiktet direkt....
mmm aldrig tänkt på hur J Ev kom in i Toves mobil ( Minns inte att vi diskuterat det....kan vara mitt minne)
Tack Pythia!
Citera
2023-07-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag förlitar mig till 100% på Avels info om osäkerheten runt skärmtändningen. Journalistens formulering är utifrån hens tolkning, vilken kan vara antingen rätt eller fel. Ytterligare info krävs för fastställande.
OK, det förstår jag men trodde journalisten fick den infon...eller att vi utgår från den..
Citera
2023-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, uppgifterna stärker inte hennes trovärdighet, men de sänker den inte heller.
Frågan är nu vad sengångartiden står för. Om det går att få fram hur hon rörde sig, kanske det kan bringa lite mer klarhet åt ena eller andra hållet.
Sänker de inte? GUD, det får man hoppas o tro att de gör..... men är helt öppen utan dömande för vad du tror osv.

Sengångartid, är det något från Avels info om att man kan röra sig sakta eller snabbt? Förstår att det är något sånt.... Vi vet ju inte... Kanske rör man sig med mobilen i bakfickan/linningen/BHn... Maja går mot köket eller toan, hjälper Johanna att mörda Tove så i samma stegserie följer kanske kortare steg"/rörelse ..(sengångar?)men kanske inte med STEG...tiden förlängs eftersom man tar ett steg då o då...Hon aktar sig, /går runt till andra sidan, sätter sig osv .......Allt misshandlande/sparkande på Tove/ och förflyttningar i badrummet hit o dit när de slåss och övermannar Tove runt i det lilla badrummet och såklart hållandet i Toves händer gör kanske att stegserien förlängs pga mycket rörelse/aktivitet...... Min enkla tanke...

Jag vet inte heller vad sluttiderna innebär..... men jag förmodar att de såklart hänger ihop med starttiden.... " En sekvens" av steg/rörelse..... måste det ju innebära... och då är det ju solklart att M ÄR VAKEN/ RÖR sig mellan tidigare 02.19 ( Du nämnde att det finns en kvart ff där vi inte vet om hon sov'....men det är väl det , de nya uppgifterna visar...?) och 02.43....nu 02.19-02.26 sen 02.33.02.43
Citera
2023-07-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det som KAN ha skapat förvirring i rapporteringen är att den först låses upp 02:33 och i samband med det tänds men det återstår att se. Blir många frågetecken som klaras ut då de släpper det till hovrätten.

Ny artikel från P4 Jönköping i dag.

Nu blir det ännu mer intressantare.

Ny bevisning i Tove-fallet har lämnats in

https://sverigesradio.se/artikel/ny-bevisning-i-tove-fallet-har-lamnats-in

Såg nu att du redan hade postat detta.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-07-28 kl. 22:33.
Citera
2023-07-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
” Åklagaren lämnade idag in beviset, det framgår av handlingar till hovrätten. Beviset handlar om att polisen nu fått fram inte bara starttider, utan också sluttider, för de två stegserier som registrerats i 18-åringens hälsoapp.”

https://sverigesradio.se/artikel/ny-bevisning-i-tove-fallet-har-lamnats-in

Detta kommer till att bli intressant.
Citera
2023-07-28, 22:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ni får ursäkta mig som inte läst fup 300 ggr och hänger här varje vaken minut jag var säker på att hon gjorde det men okej hon var bara inne och spanade efter henne med ond blick

Nu är det ju så att det inte bara står i FUP, utan också har avhandlats här i tråden, flera gånger, och senast bara för några dagar sedan, i mycket ingående detalj. Och när du nu är medveten om att du själv inte har läst FUP 300 ggr, vilket tydligen är vad du menar att du skulle behöva för att kunna tillgodogöra dig vad som står däri, så kanske du ska sluta göra så bestämda uttalanden om saker och ting som du egentligen inte har kunskap om.

Maja har inte hämtat Tove på Nöjet och det var inte Maja som "lurade" med Tove till lägenheten, så som ni Maja-hatare gång på gång ljuger om i tråden. Johanna sa åt Maja att gå in och titta efter Tove, och Maja gick in på Nöjet, såg Tove därinne och gick därpå ut igen. Därefter väntade de utanför tills Tove kom ut igen och då frågade Johanna om Tove ville följa med hem och reda ut händelsen inne på Nöjet. Kan du få in det i din skalle nu, eller måste det upprepas 300 gånger innan du fattar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in