2023-07-25, 01:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tror att många av oss förstår att det finns både sanningar och lögner i deras berättelser.

Jo det förstår jag också, helt klart är att bägge ljuger.
Citera
2023-07-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Sista stycket:
Om Maja deltog i mordet och höll ner Toves armar så bör positionerna vara såsom du beskriver här. Finns inget annat sätt. Har skrivit om detta ett flertal gånger. Men vi har endast Johannas lösa prat om detta. Hon låtsas vara lite förvirrad och vill så väldigt gärna ha med Maja där inne i badrummet.
Nja… jag tror inte alls hon vill ha med Maja i badrummet eftersom Maja kan vittna om vad hon gjorde…. Och att hon säger att Maja var med är ju för att Maja var med ( dock kanske inte Maja hjälpte till om det är så du menar) Om Maja sov…. Så hade ju Johanna ALDRIG berättat att hon ströp Tove eller att hon knäade henne till golvet…. Då hade hon Hittat på en historia om att Tove började tjafsa igen o de började slåss o hon knuffade Tove som ramlade osv osv….. Men Johanna trodde ju att Maja berättat allt i förhör, så därför berättade hon ju allt och ljög inte om vem som ströp Tove eller fixade allt efter o brände osv…. Hon har ALDRIG i sin berättelse någonsin lagt över något på Maja. Det tycker jag är tydligt nog att hon pratar sanning. Hon har inget att vinna på att dra in Maja i mordet…. Kanske en viss hämd men så är det ju omöjligt att hon gör det själv….. så Maja måste varit med.

Jag ser dock ( om position över kroppen) andra möjligheter också om man tänker utanför boxen ( inte går efter Johannas berättelse), dock kommer jag och även RL o Tr och utredare fram till samma sak oavsett position att Johanna inte klarat det själv … eftersom det inte heller finns märken på henne alls.
Citera
2023-07-25, 02:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis. Som jag säkert nämnt 10 gånger så pågår ett typiskt strypmord flera minuter där det pågår en kamp mellan gm och offer. Offret vänder, vrider sig, försöker ta sig loss, slåss och klöser. Gm får oftast inte önskad effekt direkt och byter grepp, trycker på olika ställen medans offret kränger och vrider sig. Under denna kamp kan offret få i sig syre och processen som RL pratar om börjar om.

När grannen ringer på tror jag detta pågått ett par minuter, J får panik av ringklockan och trycker sina tummar allt hon kan djupt in i T s hals och någon eller några minuter efter det är T död.
Om jag då tolkat dig rätt, så är Ts agerande helt medvetet viljestyrt under förloppet fram till knackningarna och inte betingat av panikartad, icke viljestyrd överlevnadsreflex? Då har hon heller inte bedövande adrenalinpåslag som gör henne okänslig för smärta och illamående?
Citera
2023-07-25, 02:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat situationen. Men din motfråga var den jag besvarade. Jag ser det osannolikt att M eller J hade någon tanke på bensparkar
Jag tror inte heller att de var prio ett.
Citera
2023-07-25, 02:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du har rätt, för psykopaten anser inte att hen har gjort något fel. Allt dåligt är andras fel och allt bra är psykopatens förtjänst.

”Jag slog henne så att hon blev illa skadad. Hade hon inte tjatat så förbannat så hade det aldrig hänt.”
” Finns inget som är så värdefullt för henne som barnen. Men hon hotade med skilsmässa så jag låste stugan utifrån och satte eld på skiten med barn och allt.
Javadårå?Hade hon inte tjatat om skilsmässa igen så hade barnen levt idag så det är iaf inte mitt fel.”

Osv i all oändlighet. Såna individer lägger alltid ut sina egna tillkortakommanden på andra. De känner ingen skuld och skam. Deras hjärnor är inte funtade då.
Det skulle inte förvåna mig om M utåt resonerar på liknande sätt med att lägga skuld utanför sig själv, då hon ska skydda sig. Bärandet av T pekar ditåt.
Citera
2023-07-25, 03:01
Medlem
Alonens avatar
ENSAMHETENS VÄG…

OBS NU - FÖR BÖVELEN… Att det jag skriver här är mina spekulationer och inga ”sanningar”…

JAG TROR att det var två väldigt ensamma människor som mötte varandra…

Johanna som (bildligt och bokstavligt) bränt alla broar, som förbrukat alla vänner…

Maja, svart, adopterad, bokstavs-diagnoser, mobbad oxå väldigt ensam, inga riktiga kompisar…

Klart dom klickar, klickar direkt! Dom blir som ler och långhalm. Men… Johanna tar - som vanligt - rodret i relationen.

Sen väver Johanna långsamt in Maja i alla sina hämnd-planer, Maja åker med, vill inte förlora sin (enda?) kompis.

När de är på ”Nöjet” i Vetlanda så har Johannas hämnd-begär på systrarna Tönnies jäst länge…

Tove och My kom ju in på och påbörjade sina utbildningar i Linköping, men Johanna kom inte in på ”Arkitekten” Tove hade oxå en relation med pojkvän i Vetlanda, kanske blev det ”för mycket” för Johanna… och säkringen gick!

Resten vet vi alla, men jag TROR inte Maja deltog i själva mördandet, Majas föräldrar berättade ju att Maja tålde knappt se våld på tv…

Jag TROR Johannas dom står sig. Avseende Maja så blir de juridiska nötterna att knäcka (jag är inte jurist) gravfridsbrott vs grovt gravfridsbrott samt värdering av uppsåt. (passivitet, underlåtelse att avbryta?)

Det kommer inte att gå att fälla henne för mord, teknisk bevisning och verkligt uppsåt saknas.

Blir intressant att ta del av HRs bedömning. Skulle inte förvåna mig om detta går till HD, pga ny lag att döma så unga och validering av bevis.

Mina kondoleanser till Toves nära och kära…
Citera
2023-07-25, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
ENSAMHETENS VÄG…

OBS NU - FÖR BÖVELEN… Att det jag skriver här är mina spekulationer och inga ”sanningar”…

JAG TROR att det var två väldigt ensamma människor som mötte varandra…

Johanna som (bildligt och bokstavligt) bränt alla broar, som förbrukat alla vänner…

Maja, svart, adopterad, bokstavs-diagnoser, mobbad oxå väldigt ensam, inga riktiga kompisar…

Klart dom klickar, klickar direkt! Dom blir som ler och långhalm. Men… Johanna tar - som vanligt - rodret i relationen.

Sen väver Johanna långsamt in Maja i alla sina hämnd-planer, Maja åker med, vill inte förlora sin (enda?) kompis.

När de är på ”Nöjet” i Vetlanda så har Johannas hämnd-begär på systrarna Tönnies jäst länge…

Tove och My kom ju in på och påbörjade sina utbildningar i Linköping, men Johanna kom inte in på ”Arkitekten” Tove hade oxå en relation med pojkvän i Vetlanda, kanske blev det ”för mycket” för Johanna… och säkringen gick!

Resten vet vi alla, men jag TROR inte Maja deltog i själva mördandet, Majas föräldrar berättade ju att Maja tålde knappt se våld på tv…

Jag TROR Johannas dom står sig. Avseende Maja så blir de juridiska nötterna att knäcka (jag är inte jurist) gravfridsbrott vs grovt gravfridsbrott samt värdering av uppsåt. (passivitet, underlåtelse att avbryta?)

Det kommer inte att gå att fälla henne för mord, teknisk bevisning och verkligt uppsåt saknas.

Blir intressant att ta del av HRs bedömning. Skulle inte förvåna mig om detta går till HD, pga ny lag att döma så unga och validering av bevis.

Mina kondoleanser till Toves nära och kära…

Håller med dig på alla punkter och från alla vinklar.

Sansat klokt och balanserat.
Citera
2023-07-25, 08:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
”…sen bytte vi position”, sa Johanna. Minns inte om det var i polisförhör eller i TR.
Ja, men inte när grannen knackade på. Det var efter T sparkat I väggen efter fällningen, om vi ska ta Js story för sanning.
Citera
2023-07-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag då tolkat dig rätt, så är Ts agerande helt medvetet viljestyrt under förloppet fram till knackningarna och inte betingat av panikartad, icke viljestyrd överlevnadsreflex? Då har hon heller inte bedövande adrenalinpåslag som gör henne okänslig för smärta och illamående?

Ja, fast rörelserna kan ju te sig panikartade. Men dom är ju fortfarande viljestyrka. Kroppen är under dödshot och sätts i akut stress, så adrenalinpåslag lär hon haft.
Citera
2023-07-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det skulle inte förvåna mig om M utåt resonerar på liknande sätt med att lägga skuld utanför sig själv, då hon ska skydda sig. Bärandet av T pekar ditåt.

Ja, och inte bara bärandet. Precis allting lägger hon över på Johanna. I berättelsen gör hon sig själv till ett viljelöst verktyg för J. J tar alla initiativ och beordrar M till att göra saker som av rädsla inte vågar säga emot. M vill måla upp bilden av sig själv som så passiv, så hon ställer inte ens en endaste fråga om vad som hänt. Hon säger to.m att J låste badrumsdörren så hon inte skulle kunna höra.

M vill att alla ska tro att hon inte sett nåt, inte hört nåt och därför vet hon ingenting.
Citera
2023-07-25, 09:08
Medlem
Hoppas båda får livstid!

Vafan ska vi ha sådana rövhål ute i samhället för?
Citera
2023-07-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är motstånd från offret möjligt i konvulsionsfasen?
J kan ha lagt ett djupt grepp redan från början och T mist medvetandet inom en minut.

T måste ha försökt vrida sig loss men däremellan utsatts för huvuddunkningar och en tumme i ögat.

Det beror ju på vad för typ av kramper hon fick isåfall. Det finns ju nåt som heter funktionella kramper som delvis är viljestyrda, som man kan se vid avsvimningar. Heter tydligen konvulsiva synkope som orsakats av otillräckligt med blod till hjärnan eller skalltrauma. Något sådant kan man ju tänka sig ha hänt då, om nu J fick till det hårda greppet omedelbart. Problemet med just dom, är att dom sällan ger konvulsioner i ben och armar, och till skillnad från vid epilepsi är konvulsionerna sällan eller aldrig symmetriska. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvulsion

Ja, vi vet ju inte exakt hur gärningen gick till. Vi får pussla med dom ledtrådar som finns. Men att islaget i bakhuvudet som eventuellt ledde till en lättare hjärnskakning som kan ge upphov till yrsel och illamående är inget som normalt stoppar ett strypoffer från att göra motstånd. Och att det grannen hörde skulle komma från konvulsionsfasen har jag personligen väldigt svårt att tro.

Jag landar då i att strypningen pågått ca 3 min med en medveten T när grannen ringer på. Och T då sparkar medvetet 5-10 gånger i väggen, och kort därefter avlider. Oddsen för att J skulle komma ut från badrummet utan en skråma ser jag som extremt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in