ENSAMHETENS VÄG…
OBS NU - FÖR BÖVELEN… Att det jag skriver här är mina spekulationer och inga ”sanningar”…
JAG TROR att det var två väldigt ensamma människor som mötte varandra…
Johanna som (bildligt och bokstavligt) bränt alla broar, som förbrukat alla vänner…
Maja, svart, adopterad, bokstavs-diagnoser, mobbad oxå väldigt ensam, inga riktiga kompisar…
Klart dom klickar, klickar direkt! Dom blir som ler och långhalm. Men… Johanna tar - som vanligt - rodret i relationen.
Sen väver Johanna långsamt in Maja i alla sina hämnd-planer, Maja åker med, vill inte förlora sin (enda?) kompis.
När de är på ”Nöjet” i Vetlanda så har Johannas hämnd-begär på systrarna Tönnies jäst länge…
Tove och My kom ju in på och påbörjade sina utbildningar i Linköping, men Johanna kom inte in på ”Arkitekten” Tove hade oxå en relation med pojkvän i Vetlanda, kanske blev det ”för mycket” för Johanna… och säkringen gick!
Resten vet vi alla, men jag TROR inte Maja deltog i själva mördandet, Majas föräldrar berättade ju att Maja tålde knappt se våld på tv…
Jag TROR Johannas dom står sig. Avseende Maja så blir de juridiska nötterna att knäcka (jag är inte jurist) gravfridsbrott vs grovt gravfridsbrott samt värdering av uppsåt. (passivitet, underlåtelse att avbryta?)
Det kommer inte att gå att fälla henne för mord, teknisk bevisning och verkligt uppsåt saknas.
Blir intressant att ta del av HRs bedömning. Skulle inte förvåna mig om detta går till HD, pga ny lag att döma så unga och validering av bevis.
Mina kondoleanser till Toves nära och kära…