2023-07-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver

Vad är kraven för dina bevis? Att se en återuppståndelse med egna ögon? Vad skulle i så fall vara speciellt med en återuppståndelse, om det är en händelse som alla kan se?

Vittnesmål som inte finns i bibeln räcker.
Citera
2023-07-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Vittnesmål som inte finns i bibeln räcker.

För alla fem punkter som presenteras i TS har jag inte en icke-kristen källa. Det finns icke-kristna källor för några av punkterna däremot. Saken är att om man köper alla fem punkter och inte anser att det finns någon annan bra förklaring till den tomma graven än återuppståndelsen så är det sannolikt att man konverterar till kristendomen. Därför finns naturligtvis inga eller väldigt få icke-kristna källor.
Citera
2023-07-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Olaga tvång, vad menar du med det?

Om man är religiös så tror man väl att det är Gud som skriver lagarna?

Har Gud stiftat sina egna lagar så att han inte får visa människorna tydligt och klart vad han vill att de ska göra? Enligt Pew Research Center, så var det bara 31,5% av världens befolkning som var kristna år 2012. Jag tror inte att andelen kristna har ökat våldsamt sedan dess.

https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/7/2012/12/01_groups.png

Hur kan Gud acceptera att nästan 70% av världens befolkning "tror fel", och att ganska många aldrig ens får chansen att konvertera till kristendom (t.ex. de som bor i muslimska länder)?

Har Gud stiftat sådana lagar som förbjuder honom att visa världens muslimer att de tror fel (under förutsättning att Gud är kristen)?

Ser han fram emot att plåga och straffa flera miljarder människor därför att de inte har trott på honom, eller för att de har trott fel?
Gud HAR visat sin vilja genom profeterna! Är du så trögfattad?

Vem har sagt att muslimer tror fel? De tror på Gud, därför får de det de tror på enligt Guds löften. Om de blivit lurade av falska profeter saknar betydelse, de kommer att bli upplysta.

Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där. Fil 3:15

Du kommer inte att plågas I den brinnande eldsjön, du kommer att dö och vara död för alltid där.

Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.« Upp 21:8

Den andra döden. Den första döden är när du hamnar i graven efter ditt liv på jorden.
Citera
2023-07-28, 18:42
Medlem
Citat:
För alla fem punkter som presenteras i TS har jag inte en icke-kristen källa. Det finns icke-kristna källor för några av punkterna däremot. Saken är att om man köper alla fem punkter och inte anser att det finns någon annan bra förklaring till den tomma graven än återuppståndelsen så är det sannolikt att man konverterar till kristendomen. Därför finns naturligtvis inga eller väldigt få icke-kristna källor.

Tack. Så det finns inga bevis.
Citera
2023-07-28, 18:44
Medlem
Citat:
Tack. Så det finns inga bevis.

Det finns bevis, med de når inte upp till dina krav. Har du en neutral källa som kan bekräfta empiriskt att talet roten ur 5 existerar?
Citera
2023-07-28, 18:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Yahweh är Fadern. Sonen sitter på Guds högra sida.

Så lyder Herrens ord till min härskare: Sätt dig på min högra sida Ps 110:1

Sonen blev inbjuden, han satt inte på Guds tron från tidernas begynnelse.

Efter uppståndelsen tog han plats på Guds högra sida igen.

När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Mark 16:19

Sonen hat FÅTT all makt. Av Fadern.

samma makt som jag har FÅTT av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp 2:28

Läs också Ps 45:8 där det står att Fadern smorde honom till Gud. Och därför kallas Sonen den Smorde.

Treenigheten är en falsk doktrin.
Du kan ju i evangelierna se vad Jesus Kristus själv säger om Ps 110, och eftersom du inte kan språken, ta det åtminstone från SFB 98.
Han, den andra personen i Gudomen, kan befria dig från dina små förvrängda tankar om honom, tankar med vilka du bara förnedrar dig själv och samlar ihop vrede åt dig till den dagen.
Allt vad Kristus får är sagt om hans mänskliga natur, som i förnedringestillståndet inte gjorde bruk av de gudomliga egenskaper som den i kraft av den personliga föreningen mellan naturerna hade tillgång till och ägde. Du kan studera detta noggrannare i den kristna trosläran, avdelningen kristologi (Läran om Kristus):
https://dogmatik.se/doku.php?id=start
Citera
2023-07-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Här är en bild som Hubbleteleskopet har fotograferat av en liten, liten del av "skapelsen". Alla de här galaxerna som du ser i bilden ligger på hisnande avstånd från oss, i allmänhet på flera miljarder ljusårs avstånd.

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2014/06/04/12/v2-hs-2014-27-a-large_web.jpg?width=1200&height=1200&fit=crop

Varför skapade Gud alla de här galaxerna? Vad skulle han ha dem till?

Alternativt, om Gud inte skapade alla de här galaxerna, varifrån kommer de då?
Så sade han: »Vad är då Guds rike likt? Vad skall jag jämföra det med? Det är som ett senapskorn som en man sätter i sin trädgård. Det växer och blir till ett träd, och himlens fåglar bygger bo bland grenarna.« Luk 13

Fler kommer till tro varje dag, Guds rike växer precis som universum expanderar. Gud har skapat allt detta fantastiska. Det är för bra för att ha kommit till av en slump.
Citera
2023-07-28, 18:50
Medlem
Citat:
Du har aldrig motbevisat att jag inte är gud.
Jag visste inte! Men vad kan du göra för att bevisa att du är en gud då?
Citera
2023-07-28, 18:53
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Kroppen flyttades av någon annan, Jesus begravdes aldrig där, hallucinationer/drömmar tolkades som visioner, människors martyrskap bevisar inte sanning, kroppen kan ha stulits av andra
Citera
2023-07-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Kroppen flyttades av någon annan, Jesus begravdes aldrig där, hallucinationer/drömmar tolkades som visioner, människors martyrskap bevisar inte sanning, kroppen kan ha stulits av andra
Hur förklarar du att stenen som man satt framför grottan delade sig?

Och såg inte vakterna när den delade sig och Jesus smet ut?

Och var han inte död när de satte honom i grottan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kan ju i evangelierna se vad Jesus Kristus själv säger om Ps 110, och eftersom du inte kan språken, ta det åtminstone från SFB 98.
Han, den andra personen i Gudomen, kan befria dig från dina små förvrängda tankar om honom, tankar med vilka du bara förnedrar dig själv och samlar ihop vrede åt dig till den dagen.
Allt vad Kristus får är sagt om hans mänskliga natur, som i förnedringestillståndet inte gjorde bruk av de gudomliga egenskaper som den i kraft av den personliga föreningen mellan naturerna hade tillgång till och ägde. Du kan studera detta noggrannare i den kristna trosläran, avdelningen kristologi (Läran om Kristus):
https://dogmatik.se/doku.php?id=start
Jag vet vad Jesus sa om Ps 110.

I Upp 2:28:talar han från Guds tron EFTER himmelsfärden, dvs som andeväsen!

Se där ja! Hela din dogmatiska tro debunked med några ord från Jesus mun!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag visste inte! Men vad kan du göra för att bevisa att du är en gud då?

Du har ju inte ens försökt att motbevisa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in