Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Okej jag är med på noterna. Hur behandlar du figurer som Buddha, Sokrates och Zarathustra?
Det finns människor som menar att Sokrates aldrig existerade, och att det bara var Plato som skrev ner sina tankar. Det kan också vara att han existerade, och han utvecklade denna metod för att tala sig fram till sanningen, och det som skrevs är delvis intellektuell skönlitteratur.
Buddha är ju egentligen ingen Gud, men det är möjligt att han existerade och startade en religion, men att han egentligen inte alls liknar den person som han nu beskrivs som.
Zarathustra vet jag inte tillräckligt mycket om.
Men som bibeln har skrivits om och det är inte ens oblygt i Kristna historien att detta har hänt, så skulle jag inte ta bibeln som en helt totalt oredigerad källa. Konstantin som gjorde kristendomen till statsreligion i romerska riket redigerade mycket och ändrade som han tyckte.
Det finns till och med en konspirations teori som pekar på att romarna skapade kristendomen för att lugna ner de jobbiga judarna som alltid ägnade sig åt uppror. Därav tal om att vända andra kinden till och använda fredliga metoder.
Detta händer till och med i gamla filosofiska texter när de skrivits av att människor har lagt till och tagit bort en del av texterna. Sedan får man ju också tänka på att översättningarna inte är ordagranna heller.