2023-07-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta vad sanningen är om din själ efter din framtida död. Och hur du vet att det är sanningen. Och vad som ens är sant rent filosofiskt. Bibeln ger hur som helst ett förslag på ett svar.
Det finns många böcker som beskriver saker, det innebär inte att det som står i böckerna verkligen har inträffat eller att det är sant. En bok kan ge goda råd ändå.

Om sedan bibeln ger så goda råd är en annan sak.
Citera
2023-07-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du har inte lärt dig något av Gud. Du har lärt dig saker som skrivits om Gud i fiktiva berättelser.

Om du verkligen har lärt dig saker av Gud så får du först bevisa att hen finns. Det är vad tråden handlar om.
Gud visar sig bara för de som tror, inte för världen (Joh 14:22).
Citera
2023-07-28, 16:00
Medlem
Citat:
1) Du vet ju inte att de INTE finns, och får nog acceptera att andra har andra åsikter.
Och du vet inte om det finns en tekanna som flyger mellan månen och mars. Men ändå så anser jag att det är okej att du ifrågasätter att den finns, om nu någon envist hävdar att den finns.
Citat:
2) Är något mer värt om det finns i verkligheten än i någons tankar? Jag är inte säker på det. Själv är jag matematiker. Ingenting i matematiken finns i verkligheten, det är bara ett antal trossatser som finns i min hjärna och som logiskt hänger ihop. Men någon integral kan jag inte hitta i naturen.
Nu snurrar du till saker rejält. Du är fan ingen matematiker. Då hade du insett att matematik är logik på högsta nivå. Finns det något som är sant, så är det just matematik.
Citera
2023-07-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud visar sig bara för de som tror, inte för världen (Joh 14:22).
Precis. Så diskuterar en sekterist.
Citera
2023-07-28, 16:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och du vet inte om det finns en tekanna som flyger mellan månen och mars. Men ändå så anser jag att det är okej att du ifrågasätter att den finns, om nu någon envist hävdar att den finns.
Nu snurrar du till saker rejält. Du är fan ingen matematiker. Då hade du insett att matematik är logik på högsta nivå. Finns det något som är sant, så är det just matematik.
Fast du diskuterar ju inte "sant", du diskuterar ju "verkligt". Att Gud finns behöver inte vara verkligt, men är sant för ca 1 miljard människor, ganska många fler än vad som tycker en löst integralekvation är "sann". Jag spekulerar i att inte ens du vet om en nerskriven integralkalkyl här är sann eller inte. Du får helt enkelt lita på mig som matematiker. Precis som 1 miljard människor litar på en präst.
Citera
2023-07-28, 16:07
Medlem
Bibeln är dåtidens sagobok,pomperipossa har inte heller funnits
Citera
2023-07-28, 16:07
Medlem
Citat:
Precis. Så diskuterar en sekterist.
Varför skulle Gud visa sig för de som inte vill veta av honom?
Citera
2023-07-28, 16:08
Medlem
Citat:
Fast du diskuterar ju inte "sant", du diskuterar ju "verkligt". Att Gud finns behöver inte vara verkligt, men är sant för ca 1 miljard människor, ganska många fler än vad som tycker en löst integralekvation är "sann". Jag spekulerar i att inte ens du vet om en nerskriven integralkalkyl här är sann eller inte. Du får helt enkelt lita på mig som matematiker. Precis som 1 miljard människor litar på en präst.
En matematiker diskuterar inte som du. Matematik är logik och sann.

En tro kan såklart vara sann, men det innebär inte att Jesus funnits och att Gud finns. Och det är vad tråden handlar om.
Citera
2023-07-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Okej jag är med på noterna. Hur behandlar du figurer som Buddha, Sokrates och Zarathustra?

Det finns människor som menar att Sokrates aldrig existerade, och att det bara var Plato som skrev ner sina tankar. Det kan också vara att han existerade, och han utvecklade denna metod för att tala sig fram till sanningen, och det som skrevs är delvis intellektuell skönlitteratur.

Buddha är ju egentligen ingen Gud, men det är möjligt att han existerade och startade en religion, men att han egentligen inte alls liknar den person som han nu beskrivs som.

Zarathustra vet jag inte tillräckligt mycket om.

Men som bibeln har skrivits om och det är inte ens oblygt i Kristna historien att detta har hänt, så skulle jag inte ta bibeln som en helt totalt oredigerad källa. Konstantin som gjorde kristendomen till statsreligion i romerska riket redigerade mycket och ändrade som han tyckte.

Det finns till och med en konspirations teori som pekar på att romarna skapade kristendomen för att lugna ner de jobbiga judarna som alltid ägnade sig åt uppror. Därav tal om att vända andra kinden till och använda fredliga metoder.

Detta händer till och med i gamla filosofiska texter när de skrivits av att människor har lagt till och tagit bort en del av texterna. Sedan får man ju också tänka på att översättningarna inte är ordagranna heller.
Citera
2023-07-28, 16:10
Medlem
Citat:
För att det finns bilar även om man avsyr dem. Du tänker precis som de som tror på medium.

Ditt filosofiska tänk fungerar inte när du ska bevisa något. Men helt okej att du funderar och tror.
Citera
2023-07-28, 16:11
Medlem
Citat:

Varför skulle en allsmäktig gud inte skapa tillräckligt med bevis så att folk inte kunde tvivla på hens existens?
Citera
2023-07-28, 16:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
En matematiker diskuterar inte som du. Matematik är logik och sann.

En tro kan såklart vara sann, men det innebär inte att Jesus funnits och att Gud finns. Och det är vad tråden handlar om.
Eftersom jag sannolikt är den enda matematiker du någonsin samtalat med så handlar ditt påstående egentligen mest om dig själv vad säger du.

Att du inte ens tror på en matematiker på FB visar att du tvivlar på allt. Så jag behöver inte längre försvara bibeln. Ca 10% av alla människor betvivlar allt. Och inget fel med det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in