2023-07-28, 11:48
Medlem
Svenska ekonomin går in i stagflation nu. This will end well.....

Min gissning som är dragen helt ur röven är att vi se nominella bostadspriser på -10% kommande år.
Citera
2023-07-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Svenska ekonomin går in i stagflation nu. This will end well.....

Min gissning som är dragen helt ur röven är att vi se nominella bostadspriser på -10% kommande år.

Ja problemet med denna period av stagflation är att räntan inte kan sänkas. QE går inte heller. Och sjuka skatteökningar väntar för att rusta upp det mesta, och enorm del av befolkningen är inproduktiv.

För bostadspriserna kommer det innebära fortsatt nedåttryck. Tror 10% ner till kommande året.

Vinnare är köpare om 1-3 år. Om 10-15 år är nog deras kåkar värderade ca 30-70% mer jmf med priserna 2024-2026.

Förutsatt att man köper ok objekt och inget skit.
Citera
2023-07-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Enig. Flera vänner (tidigare höginkomsttagare) har varslats senaste 4 mån. Även mitt jobb har börjat varsla, jag själv sitter nog illa till. Har planerat för BR-köp länge men jag tvingas nu vänta tills läget stabiliserats. Risken är för hög för att ta på mig ett stort lån. Vissa som varslats tvingas ju nu sälja, men även höginkomsttagare med fast jobb, i stort behov av BR, väntar ut stormen. Tänk IT-branschen, spelar ingen roll om de är fasta nu. Varsel kan komma när som. Dessa höginkomsttagare kommer inte ta stora lån på lång tid. Klart priser kommer gå ner stadigt under en längre tid

Blir kännbart för många. Vissa parförhållanden med stora skillnader i lön resulterar i att en ny billigare bostad säkerligen diskuteras. Har man gått in sent och för höga bolån kan det bli tal om en förlust på bostaden om det tar för lång tid. Priserna kommer gå ned. Stagnera. Köpläge snart. Jag väntar på hur det blir med arbetslösheten. (SvD skrev att den var upp här senast idag. 7,2 -> 7,9.). Vi är nog i början bara!
Citera
2023-07-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svenskar har i princip full sysselsättning, så det är som alltid invandringen av skräpmänniskor som är problemet.

Tror ingen har problem med migranter som arbetar om man säger så. Det är fortfarande så att Sverige behöver en del enkla jobb utförda. Kan det vara så att lönerna nu kan hållas nere under lågkonjunkturen och hjälpa Sverige ut ur den snabbare? Att folk har kvar jobben och att vi skapar fler lär vara produktivt för bostadsmarknaden.

Det är väl också så att låginkomsttagare får problem med boendet om de förlorar jobben.

De migranter som är utanför har ju sitt på det torra eftersom de får bostaden betald. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-07-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja problemet med denna period av stagflation är att räntan inte kan sänkas. QE går inte heller. Och sjuka skatteökningar väntar för att rusta upp det mesta, och enorm del av befolkningen är inproduktiv.

För bostadspriserna kommer det innebära fortsatt nedåttryck. Tror 10% ner till kommande året.

Vinnare är köpare om 1-3 år. Om 10-15 år är nog deras kåkar värderade ca 30-70% mer jmf med priserna 2024-2026.

Förutsatt att man köper ok objekt och inget skit.

Tror också på liknande siffror. Ett år åtminstone. 5-15 procent ned överlag. Allt hänger på om folk får behålla jobben!
Citera
2023-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jaså säger du det? Jag tycker det finns mycket jobb ute för i princip alla med en teknisk utbildning. Jag använder Linkedin och där kryllar det av lediga jobb inom teknisk försäljning exempelvis.
För att inte tala om alla arbetstillfällen inom stat och kommun där man helt enkelt inte får ansökningar knappt alls!

Ingenjörer har mindre än en procents arbetslöshet. Brist!
Citera
2023-07-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tror också på liknande siffror. Ett år åtminstone. 5-15 procent ned överlag. Allt hänger på om folk får behålla jobben!

Ja. Det mest positiva lärdomarna för nya köpare tror jag kommer vara.

- Man kommer undvika maxbelåning.
- Mindre stöd från föräldrar som höjer lånet på sina egna bostäder. Bra.
- Man kommer binda räntorna oftare. Kanske blir bundet >3år vanligare än rörligt i framtiden.
- Amorteringskulturen kommer öka. I snitt kanske man faktiskt börjar betala av sin kåk på 40 år. Även om det inte är bra så är det en förbättring.
Citera
2023-07-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vi får se hur prisutvecklingen på fritidshus kommer att utvecklas.
En att de sker få affärer i dagsläget är nog inget att förvånas över.
Ett fritidshus är en ren lyxkonsumption och har låg prioritering när räntan är hög och framtiden oviss.
Men det vore logiskt om priset på fritidshus faller då inflationen är hög och folk får mindre marginaler att roa sig med.
De behöver inte ha nån direkt koppling till priset på bostäder.
Vet för några år sen då man kunde köpa en villa i mindre orter 1 timme från större städer för 1/2 miljon samtidigt som en enkel stuga 3 minuter utanför byn såldes för 1.5 mille.

Vi får se hur många som _behöver_/_måste_ sälja sina fritidshus. Överlag kommer bubblan att pysa snabbare för fritidshus helt klart.
Citera
2023-07-28, 13:30
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nu ser konkunjukturen ut att ha skadats ordentligt tack vare de snabba räntehöjningarna - man skickar in Sverige i en onödig lågkonjunktur och att nästan alla får det sämre.
Bättre med Ingves helt klart då Sverige hade
det så mycket bättre!

https://www.di.se/nyheter/prognoschefen-overraskning-for-riksbanken/
Citera
2023-07-28, 13:32
Medlem
Citat:
Blir kännbart för många. Vissa parförhållanden med stora skillnader i lön resulterar i att en ny billigare bostad säkerligen diskuteras. Har man gått in sent och för höga bolån kan det bli tal om en förlust på bostaden om det tar för lång tid. Priserna kommer gå ned. Stagnera. Köpläge snart. Jag väntar på hur det blir med arbetslösheten. (SvD skrev att den var upp här senast idag. 7,2 -> 7,9.). Vi är nog i början bara!

Säger inte att du har fel, men det kan finnas flera faktorer som motarbetar varandra här. Högre arbetslöshet kan leda till att RB blir mer moderat med räntehöjningar.

Sedan beror det ju på vilka som förlorar jobbet också. Skillnad på reseledare under pandemin eller tjänstemän som under 90-talskrisen.
Citera
2023-07-28, 13:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tror ingen har problem med migranter som arbetar om man säger så. Det är fortfarande så att Sverige behöver en del enkla jobb utförda. Kan det vara så att lönerna nu kan hållas nere under lågkonjunkturen och hjälpa Sverige ut ur den snabbare? Att folk har kvar jobben och att vi skapar fler lär vara produktivt för bostadsmarknaden.

Det är väl också så att låginkomsttagare får problem med boendet om de förlorar jobben.

De migranter som är utanför har ju sitt på det torra eftersom de får bostaden betald. 🤷🏼‍♂️
Tror du att blattar som har låginkomstjobb betalar för sin egen samhällskostnad? De belastar samhällsekonomin mindre än blattar som lever på bidrag men de kostar likt förbannat. Hela tramset med behov av nya bostäder drivs av invandringen av bidragsinvandrare från Mena. Svenskar har generellt inte behov av nya bostäder, däremot har svenskar och skötsamma invandrare behov av att klämma ihop sig i områden där barnen de facto kan lära sig något och inte pratar med brytning.
Tyvärr är svensken generellt naiva idioter som gärna klappar med händerna åt vad MSM berättar för dem.
Citera
2023-07-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja. Det mest positiva lärdomarna för nya köpare tror jag kommer vara.

- Man kommer undvika maxbelåning.
- Mindre stöd från föräldrar som höjer lånet på sina egna bostäder. Bra.
- Man kommer binda räntorna oftare. Kanske blir bundet >3år vanligare än rörligt i framtiden.
- Amorteringskulturen kommer öka. I snitt kanske man faktiskt börjar betala av sin kåk på 40 år. Även om det inte är bra så är det en förbättring.

Håller väldigt mycket med om att det vore bra om amorteringarna blev väldigt mycket större samtidigt som ränteavdragen minskades successivt till en annan nivå. 25 procent åtminstone! Tjugo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in