2023-07-27, 23:54
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Du gör ju samma fel med karaten och tkd och tror det bara finns snärtvarianten. Jag har inte ens lärt mig snärtvarianten då min instruktör var i militären och där sparkar man för att skada, inte markera. Han tillät inga tornadosparkar heller då de är bara trams. Eller dubbelsparkar.

Nej, det gör jag inte. Jag spenderade min barndom i sport ju jutsun och känner mycket väl till karatesparkar som t.ex. mawachi geri. Sen har jag också tränat thaiboxning i en jävla massa år, både i Sverige och i Thailand.

Snärtvarianten är den vanliga traditionella rundsparken i både Karate och Taekwondo.

Ger blanka fan i militären, nuförtiden använder de skjutvapen och artilleri, de springer inte runt i skytteskravar och rundsparkar varandra.

Citat:
Så jag sparkar minst lika hårt som kickboxare (och jag har använt skenbenet sedan jag var vittbältare), men jag saknar färdigheten att kombinera slag med sparkar. Då vi gör helt enkelt inte det. Och det är en stor nackdel om man vill tävla. Jag får typ skrämmas med tyngden av sparkarna på guarden.. Som bas rutten. Inga kombos..

Men jag ser ganska ofta att kickboxare på hobbynivå har sisådär form, ibland dålig. Så allt är inte bättre i Kickboxning. Om man hittar en bra TKD-klubb (lycka till med det) kan man vässa till findetaljerna sidan av

Om du nu sparkar lika hårt som en kickboxare och alla andra är så jävla dåliga så är det bara att slänga upp en video på när du sparkar eller en lista på alla dina meriter.

Ditt tidigare argument med att du kollat på K-1 i nio år imponerar nog knappast på någon, särskilt inte när du inte ens kan grunderna på hur en vanlig rundspark fungerar inom thaiboxningen.
Citera
2023-07-28, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning

Snärtvarianten är den vanliga traditionella rundsparken i både Karate och Taekwondo.

I japansk karate, ja.. Inte i TaeKwonDo. Jag länkade till ett säckklipp där han sparkade utan att dra tillbaka foten. Jag vet inte varför du envisas trots att det finns på film.

Citat:

Om du nu sparkar lika hårt som en kickboxare och alla andra är så jävla dåliga så är det bara att slänga upp en video på när du sparkar eller en lista på alla dina meriter.

.

Du kan få en bild i PM.
Citera
2023-07-28, 00:43
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
I japansk karate, ja.. Inte i TaeKwonDo. Jag länkade till ett säckklipp där han sparkade utan att dra tillbaka foten. Jag vet inte varför du envisas trots att det finns på film.

Konstigt att du tidigare skrev om att du tränat karate men nu börjar svamla om TKD istället. Det är fan ingen större skillnad, mer än att TKD har ännu sämre rundsparkar. Ju jutsuklubben jag tränade på delade lokal med en TKD-klubb så det tränades hejvilt bland stilarna.

Citat:
Du kan få en bild i PM.

Ska du sitta och snacka skit och vara kaxig öppet på internet får du väl för fan stå för det också.
Citera
2023-07-28, 00:50
Avslutad
Citat:
Konstigt att du tidigare skrev om att du tränat karate men nu börjar svamla om TKD istället. Det är fan ingen större skillnad, mer än att TKD har ännu sämre rundsparkar. Ju jutsuklubben jag tränade på delade lokal med en TKD-klubb så det tränades hejvilt bland stilarna.

Det är en stor skillnad om man tränat båda. Utöver att inte snärta (vilket sabbar knäet) så har traditionell TKD mer höft i sparkarna. I karate vrider de stående benet 45 grader.. i TKD vrider de 180 grader..

Det är en massiv skillnad för kraften.

Men minst 90% suger på att slåss. De har inga coacher som vet nåt om att slåss. Det förnekar jag inte. Men äldre varianten tränade åtminstone tekniker för att skada.
Senast redigerad av G-kraft89 2023-07-28 kl. 00:54.
Citera
2023-07-28, 02:02
Avslutad
Citat:

Ska du sitta och snacka skit och vara kaxig öppet på internet får du väl för fan stå för det också.

Been there done that. En brottare/mma-kille sade samma sak. Sen postade jag en dollyo chagi som gjorde säcken på 30 kg-till ballong vid träffpunkten och då ville han minsann se mig sparra.. jag träffade likförbannat mest med fotryggen den gången..så hur mycket massa fick jag egentligen igenom där...

Du blir säkert impad men du hade aldrig erkänt det.
Senast redigerad av G-kraft89 2023-07-28 kl. 02:12.
Citera
2023-07-28, 07:01
Medlem
Citat:
Det var ingen tyngd i hans spark i klippet jag länkade.

Inte dessa heller. https://m.youtube.com/watch?v=BBSV6f2JNEA&t=4s&pp=ygUZbXVheSB0aGFpIHJvdW 5kaG91c2Uga2ljaw%3D%3D

Holländarna har tunga sparkar.

Precis.
All sparkar går inte ut på "tyngd", precis som att alla slag inte är knockouthårda.
Citera
2023-07-28, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Precis.
All sparkar går inte ut på "tyngd", precis som att alla slag inte är knockouthårda.

Om du alltid tränar tyngd kommer även de kontrollerade sparkarna ha bättre kraft.
Citera
2023-07-29, 12:44
Medlem
Citat:
Om du alltid tränar tyngd kommer även de kontrollerade sparkarna ha bättre kraft.

Om du alltid tränar tyngd så kommer du bli enkelspårig och lättavläst.
Citera
2023-07-29, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du alltid tränar tyngd så kommer du bli enkelspårig och lättavläst.

Jag sade till en av instruktörerna att jag tror jag knockar med huvudspark även om jag håller tillbaka. En flexibel person kan kontrollera teknikernas hastighet. Jag kan endast utföra dem snabbt. Jag har långa skenben också, så även en snärt kommer ha mycket kraft med min spak.

Precis som en långarmad person har en längre färd att bänkpressa, så har min snärt en längre färd att sträcka ut.. och det bygger upp mycket accelererad kraft.

Testade att snärta handflatan på en när vi tränade tekniker och han fick ganska ont.
Citera
2023-07-29, 23:51
Avslutad
Sidosparken i Muay Thai känns jävligt underskattad.

Om det inte fanns nedtagningar hade man kunnat använda den som jabben i boxning. Den är designad för hur de står också.
Citera
2023-07-29, 23:58
Avslutad
Vad säger ni om Bas Ruttens argument att huvudsparkar bör utföras med foten?

4:26.

https://www.youtube.com/watch?v=7X_DUzxk5os&t=6s

Det är lite lustigt för avståndsproblemet är ju samma med skenben mot kroppen- du måste stå närmare även där... Så lite konstigt resonemang ändå?`Han menar kanske att man måste kröka kroppen jättemycket om den ska nå huvudet?

Men en fotspark går in in heller på nära håll, så i vilket fall måste man backa.. om man inte vill kröka kroppen mycket.
Senast redigerad av G-kraft89 2023-07-30 kl. 00:06.
Citera
2023-10-01, 22:45
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Tja en fråga ang handskar till MT.

Är det stor skillnad på MT handskar och vanliga boxningshandskar?

Sitter och kikar på nya handskar då mina gamla vittrar sönder as we speak, kollar just nu på Fairtex BGV1, men känns segt att lägga typ 1100 kr på handskar om det finns liknande kvalite för kanske 500 eller så?

Har ni några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in