Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Jodå, det är bara du som inte sett något.
Jag och många andra som tränat thaiboxning har fått lära oss flera varianter av rundsparkar. Ni som sitter i soffan och enbart ser på TV utan någon thaiboxningsträning saknar helt enkelt kunskapen.
Du gör ju samma fel med karaten och tkd och tror det bara finns snärtvarianten. Jag har inte ens lärt mig snärtvarianten då min instruktör var i militären och där sparkar man för att skada, inte markera. Han tillät inga tornadosparkar heller då de är bara trams. Eller dubbelsparkar.
Så jag sparkar minst lika hårt som kickboxare (och jag har använt skenbenet sedan jag var vitbältare), men jag saknar färdigheten att kombinera slag med sparkar. Då vi gör helt enkelt inte det. Och det är en stor nackdel om man vill tävla. Jag får typ skrämmas med tyngden av sparkarna på guarden.. Som bas rutten. Inga kombos..
Men jag ser ganska ofta att kickboxare på hobbynivå har sisådär form, ibland dålig. Så allt är inte bättre i Kickboxning. Om man hittar en bra TKD-klubb (lycka till med det) kan man vässa till findetaljerna sidan av