2023-07-22, 17:03
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Nä, du måste anmäla vilken klubb du representerar när du ansöker.
Ok men man ansöker själv? När jag tränade i Spanien så ansökte klubben åt en, sedan när man bytte klubb gjorde de överföringen av licensen också. Men man fick betala själv
Citera
2023-07-22, 22:06
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Ok men man ansöker själv? När jag tränade i Spanien så ansökte klubben åt en, sedan när man bytte klubb gjorde de överföringen av licensen också. Men man fick betala själv

Ja, du ansöker själv om tävlingskort där du får lämna info, vilket inkluderar vilket klubb det handlar om.
Citera
2023-07-23, 00:47
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
De som dominerar med nävarna i Muay Thai
(om det nu finns nån sån) vilken typ av fighter brukar de vara?

Om man ska jämföra dem med en boxare.... Vilken typ av boxare liknar de mest då?

Finns flera men tycker inte det går jämföra i thaiboxningen, med armbågar inblandat blir t.ex. krokar och uppercuts på längre distans i thaiboxningen jämfört med boxningen. Även de som är vassa med nävarna i thaiboxningen slänger direkt upp knän, sparkar och armbågar om de hamnar i det läget.

Det närmaste jag kan tänka på är Long guard i så fall, samma som Foreman använde på slutet, men den används generellt inte av thaiboxare som är vassa med nävarna, snarare tvärtom de som använder den för att undvika distansen för nävarna, antingen trycker de bort motståndarna eller så greppar de tag och clinchar med longguarden om motståndaren kommer för nära.

Är lättare att jämföra boxningen med kickboxningen då det saknas clinch och armbågar samt att knän är begränsade. Holländsk kickboxning påminner mest om peek-a-boo även om det så klart också finns många variationer och fighters med olika stilar.

I Japan finns det ett gäng kickboxare med boxningsbakgrund och de brukar sticka ut, kolla in Taiju Shiratori, ett bra exempel på hur det ser ut i Japan när de har en boxningsbakgrund istället för en karatebakgrund. Sen är Shiratori också väldigt vass med knän men det är ju efter att han har prickat sina motståndare med hårda smällar så de krökar ihop.
Citera
2023-07-23, 01:29
Avslutad
Citat:
Finns flera men tycker inte det går jämföra i thaiboxningen, med armbågar inblandat blir t.ex. krokar och uppercuts på längre distans i thaiboxningen jämfört med boxningen. Även de som är vassa med nävarna i thaiboxningen slänger direkt upp knän, sparkar och armbågar om de hamnar i det läget.

Det närmaste jag kan tänka på är Long guard i så fall, samma som Foreman använde på slutet, men den används generellt inte av thaiboxare som är vassa med nävarna, snarare tvärtom de som använder den för att undvika distansen för nävarna, antingen trycker de bort motståndarna eller så greppar de tag och clinchar med longguarden om motståndaren kommer för nära.

Är lättare att jämföra boxningen med kickboxningen då det saknas clinch och armbågar samt att knän är begränsade. Holländsk kickboxning påminner mest om peek-a-boo även om det så klart också finns många variationer och fighters med olika stilar.

I Japan finns det ett gäng kickboxare med boxningsbakgrund och de brukar sticka ut, kolla in Taiju Shiratori, ett bra exempel på hur det ser ut i Japan när de har en boxningsbakgrund istället för en karatebakgrund. Sen är Shiratori också väldigt vass med knän men det är ju efter att han har prickat sina motståndare med hårda smällar så de krökar ihop.

Samart Payakaroon använde teep hela tiden i Muay Thai så jag tycker inte att han kan nämnas även om en del av hans teknik var ren boxning. Men han hade faktiskt lika stor begåvning för boxing som Thaiboxning och kunde använda ovanligt mycket.
Senast redigerad av G-kraft89 2023-07-23 kl. 01:33.
Citera
2023-07-23, 01:38
Avslutad
Citat:

Det närmaste jag kan tänka på är Long guard i så fall, samma som Foreman använde på slutet,

Foreman kritiserades med den guarden då man inte kan slå en vettig rak höger ur den. Men han slog mest rallarsvingar med högern i vilket.

Foreman är en boxare som jag gärna hade velat se i en Thaiklinch. Han var brutalt stark i klinch.

Han sade själv att han hade gjort mma om det fanns och att han inte tyckte det hade varit någon större omställning stående då han slogs på gatan mycket.
Citera
2023-07-23, 09:57
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Samart Payakaroon använde teep hela tiden i Muay Thai så jag tycker inte att han kan nämnas även om en del av hans teknik var ren boxning. Men han hade faktiskt lika stor begåvning för boxing som Thaiboxning och kunde använda ovanligt mycket.

Märktes också stor skillnad på Samarts thaiboxning efter att han gått över till boxningen. Han fortsatte med boxningsstancen men använde sidsparkar istället för teeps då stancen passade bättre för det.
Citera
2023-07-23, 11:45
Avslutad
Citat:
Märktes också stor skillnad på Samarts thaiboxning efter att han gått över till boxningen. Han fortsatte med boxningsstancen men använde sidsparkar istället för teeps då stancen passade bättre för det.

Ja jag menade sidosparkar. Han tränade boxning typ. ett och halvt år innan han vann VM i boxning.

En sån där BJ Penn inom boxning.
Citera
2023-07-23, 12:00
Medlem
Protons avatar
Citat:
Kan man få tävlingskort i Sverige utan att vara klubbansluten?
Nej.

Hade du förresten tänkt att tävla efter att ha genomgått en brevkurs i muaythai, eller hur tänker du?
Citera
2023-07-23, 13:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nej.

Hade du förresten tänkt att tävla efter att ha genomgått en brevkurs i muaythai, eller hur tänker du?
Vilken jävla pissattityd du ger på en fråga om förtydligande som redan Brottargalning redan gett et svar på.

Hoppas att du trampar på en legobit
Citera
2023-07-23, 13:55
Medlem
Protons avatar
Citat:
Vilken jävla pissattityd du ger på en fråga om förtydligande som redan Brottargalning redan gett et svar på.

Hoppas att du trampar på en legobit
En förbannelse av klass minsann

Frågan är trots det relevant, var ska man lära sig om man inte tränar på en klubb?
Åtskilliga gånger har man ju sett de som dyker upp i ringen med mer eller mindre märkliga titlar från nån slags stadion i Thailand för att på ett relativt smärtsamt sätt bli varse om att de matcher de gått i Thailand varit mot Tuktukchaffisar som såg en chans att få in lite extra cash för en kväll.

Oavsett vilket är det dock förenat med en viss risk att kliva upp i ringen, än större sådan om man inte tränat innan.
Citera
2023-07-23, 14:09
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
En förbannelse av klass minsann

Frågan är trots det relevant, var ska man lära sig om man inte tränar på en klubb?
Åtskilliga gånger har man ju sett de som dyker upp i ringen med mer eller mindre märkliga titlar från nån slags stadion i Thailand för att på ett relativt smärtsamt sätt bli varse om att de matcher de gått i Thailand varit mot Tuktukchaffisar som såg en chans att få in lite extra cash för en kväll.

Oavsett vilket är det dock förenat med en viss risk att kliva upp i ringen, än större sådan om man inte tränat innan.
Jag har tränat MT i fem år och innehaft licens och fått en skada som fick mig att lägga handskarna på hyllan förevigat tyvärr. (Har en träningslogg om du vill kolla om det stämmer.) Men efter som detta var i Spanien så funkar saker lite annorlunda, där av min fråga.

I teorin skulle du kunna gå till en privattränare, som har massa koola diplom och bälten, träna och sedan tävla som frifräsare. Att det sedan funkar bra i filmer och sämre i verkligheten är en helt annan sak. Att de flesta som erbjuder privatklasser utanför klubbar är fulla av skit kan vi också bortse ifrån
Citera
2023-07-23, 23:33
Medlem
Brottargalnings avatar
Blev ju officiellt för några dagar visserligen men Buakaw ska möta Pacquiao i en boxningsmatch. Buakaw har dominerat i stort sett alla stående fullkontaktssporter han försökt och det är väl bara boxningen kvar. Thaiboxning, K-1, en vända i Kina, till och med en bare knuckle match har han hunnit med. Tror dock det knappast kommer sluta bra för honom mot Pacquiao.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in