2023-07-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Förmodligen damer med låg inkomst som stannar för tryggheten helt enkelt
Ja kanske, varför annars?
Citera
2023-07-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jo jag har varit kär men aldrig i någon pedofil. Hur kär man än är så hade det försvunnit i samma ögonblick man fått reda på att man har ett fejkat äktenskap.
Ja precis, kärlek bygger på förtroende.
Citera
2023-07-27, 19:01
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Det stämmer att de går ut med efterlysningar, men namnen publiceras aldrig på hemsidan. De håller sig alltså innanför lagen. Gäddorna dyker upp till offentliga platser där filmning och fotografering är tillåten. Loggarna har dumpen själv varit delaktig i och får därför publicera. De begår inget brott i vad de göra. De enda argumentet är att deras metod är framfusig. Ja, det är den. Den kanske utvecklas med tiden. Men jag ser ingen anledning till att vad de gör måste stoppas. De har utgivningsbevis och ansvarar för att vad de skriver håller sig inom lagen, gäddorna bär också sin del i ansvaret.

I och med att ansikte publiceras så tydligt på både bild och video kan personen identifieras, det vill säga det är ett utpekande i förtalsregelns mening. Namn behövs inte. Det räcker med att ett fåtal, ja rentav en person, utifrån publiceringen säkert kan identifiera personen så är det fråga om ett utpekande.

Huruvida gäddpubliceringarna är lagliga eller ej kokar ner till hur man ser på försvarlighetsrekvisitet i förtalsbestämmelsen.
Citera
2023-07-27, 19:06
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
I och med att ansikte publiceras så tydligt på både bild och video kan personen identifieras, det vill säga det är ett utpekande i förtalsregelns mening. Namn behövs inte. Det räcker med att ett fåtal, ja rentav en person, utifrån publiceringen säkert kan identifiera personen så är det fråga om ett utpekande.

Huruvida gäddpubliceringarna är lagliga eller ej kokar ner till hur man ser på försvarlighetsrekvisitet i förtalsbestämmelsen.

Vi får se om de blir stämda i framtiden. Det skulle inte förvåna mig. Vet vi om de blivit anmälda till polisen någon gång?
Citera
2023-07-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
]En majoritet av oss svenska män[/b] tycker nog att sexköp är helt ok (jag menar så klart av vuxna, friska sexsäljare), det blir ju inte fel bara för att nån tokig feministpolitiker har gjort det olagligt för tjugo år sedan. Sen kanske det inte är något man berättar för kvinnliga arbetskamrater, släktingar, morsan eller ännu värre frugan. "What happens in Vegas..." osv.

Däremot sex med barn är ju helt sjukt och emot naturens lagar oavsett om det råkar vara lagligt i nått skithåls-land där de tillber pedofilprofeter och stenar kvinnor. Så nej, moral är inte subjektiv. När det gäller sex med barn, kannibalism och kvinnomisshandel och ett fåtal saker till så är det oerhört objektivt och naturgivet.
Kanske en generationsfråga, för jag vill inte köpa någons kropp och att köpa sex av en person som säljer det är helt främmande för mig och för de flesta jag vuxit upp och umgås mer. Jag har stött på det i internationell företagskultur men det är mest äldre personer och då från kulturer med sunkig människosyn. Jag fördömer det väl inte egentligen, så länge det är 100% vuxet och konsesuellt, men att bedöma det är svårt och jag tror det är mycket få som vill befinna sig i prostitution. Så nä.
Citera
2023-07-27, 19:09
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Vi får se om de blir stämda i framtiden. Det skulle inte förvåna mig. Vet vi om de blivit anmälda till polisen någon gång?
Det skulle vara en syn om en gädda skulle stämma dumpen. Inte så kul att få ännu mer publicitet om att man tänder på barn.

Skulle väl leda till böter/skadestånd i värsta fall men då är jag med och betalar.
Citera
2023-07-27, 19:10
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Ja, vi får se. Skulle vara intressant med en stämning. Vet ej säkert, men har för mig att jag har sett något i flödet om att JK har varit inkopplad, men lagt ner.
Citera
2023-07-27, 19:15
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ja, vi får se. Skulle vara intressant med en stämning. Vet ej säkert, men har för mig att jag har sett något i flödet om att JK har varit inkopplad, men lagt ner.

Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det skulle vara en syn om en gädda skulle stämma dumpen. Inte så kul att få ännu mer publicitet om att man tänder på barn.

Skulle väl leda till böter/skadestånd i värsta fall men då är jag med och betalar.

Har man inget att dölja och är verkligt oskyldig så är domstol rätt väg att ta. Johnny Depp lyckades rentvå sig.
Citera
2023-07-27, 19:18
Medlem
Citat:
De är anmälda till JK över 50 gånger men det har konsekvent lagts ner.
Citat:
När de första anmälningarna om förtalsbrott av Dumpen kom in till justitiekansler Mari Heidenborg, gjordes en ordentlig genomlysning av ärendena. Men varken då eller ett par år senare finns något av principiellt intresse att lyfta, anser hon, och därför har hon inte inlett en förundersökning i något fall.
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/lz7yn2zr/oc-bd-0kr-dp_week
Citera
2023-07-27, 19:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Ja.

Men än en gång, att betala för sex av en vuxen människa som gör det frivilligt är något som är upp till var och ens moral. Att ens nämna det i samma mening som pedofili är att devalvera och förringa övergrepp på barn.

Jag tror att detta många gånger hör ihop.
Och ingen vill att ens egen dotter, fru eller mamma ska bli sexsäljare. Det ska andra vara.
Ursäkta of topic. Nu åter till on topic.
Senast redigerad av MeggieCleary 2023-07-27 kl. 19:26.
Citera
2023-07-27, 19:25
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Har man inget att dölja och är verkligt oskyldig så är domstol rätt väg att ta. Johnny Depp lyckades rentvå sig.

Men då måste personen i fråga väcka enskilt åtal och betala allt. Vilket kan kosta en bra slant. Hundratusen kr eller mer har jag hört.Vilken (oskyldig) har råd med det ?
Citera
2023-07-27, 19:25
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

I förtalshänseende är det irrelevant om man är oskyldig eller inte - i gäddsammanhang huruvida chattarna i sanning visar att gäddorna är klandervärda i sitt levnadssätt.

Oavsett skuld, etiskt eller rättsligt, är det intressanta om det är försvarligt i lagens mening att publicera på sätt Dumpen gör.

Det ska nog mycket till för att en gädda skulle stämma för förtal; ytterligare uppmärksamhet, ytterligare social stigmatisering - de vet ju om att de har ägnat sig åt något som i mycket breda folklager anses förkastligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in