Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
Jag ska förklara det lite tydligare och hålla mig kortfattat. Du har citerat bra paragrafer från lagboken som jag inte motsätter mig. Det är gällande regelverk och det finns tillhörande rättspraxis.
Som du säger är förberedelse av våldtäkt av barn ett brott. I dumpens fall finns, som du själv skrivit, inte ett barn. Alltså begås i laglig mening inte ett brott. Barnet hade varit målsägande, men barnet finns inte. Vem är målsägande då? Jo, ingen. Det har i laglig mening inte skett ett brott. Och precis som du tycker jag det är svårt att greppa. De lagar du citerar borde räcka. Men om du läser dem igen ser du att de uttryckligen står ordet "barn". Ett barn måste alltså ha blivit utsatt av något av det du listade. Försöket måste alltså redan ha skett. För att förtydliga så pratar gäddan med en vuxen och lagrummet du refererar till skyddar inte vuxna.
Jag tar gärna emot din återkoppling på resten av det jag skrev i mitt tidigare svar såväl som ditt svar på det här. Eller höll du med om resten?
Vill kommentera, utifrån att det inte är ett brott för att det inte finns ett barn, vill formulär om det så att det är inget brott för att det inte finns något brottstillfälle. Ungefär som att man inte kan åka fast för fortkörning på motorväg om det inte finns en bil bara en motorväg. Man kan göra sig skyldig till brott på ett åldershem men svårt att göra sig skyldig för pedofili. Jag är av den åsikten att barn ger sig i lag med medelålders frivilligt är relativt sällsynt.
Några sådana siffror har inte Dumpen nämnt, de har nämnt om självmord 26 ggr högre. Missbruk o.s.v. och det är illa. Men finns inte möjligheten så kan inte brottet begås, möjligheten finns nog men ingen har visat att den finns.
Reserverar mig mot att Dumpenfolket kan ha bjudit ut sig i unga år, men det talar inte om hur vanligt det är.