2023-07-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
förs det någon slags statistik lr register över extremfallen av långvarigt biståndsmottagande, typ hur lång tid någon har uppburit ekonomiskt bistånd? vad kan det röra sig om i tid och varaktighet för personer i extrema fall?

Sekretess efter 3 år så det tvivlar jag starkt på finns.
Citera
2023-07-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Vad händer om man har socbidrag och söker jobb men inte får något? Dras bidraget in till slut? För man kan väl inte leva på soc i all evighet. Om man dessutom har skaffat en lägenhet som socialen betalar ut för hyran till, hur funkar det då?
Jag har en polare som tänker skaffa lägenhet då socialen har sagt att dom kan betala hyran, men polaren i fråga har ingen utb eller erfarenhet av att jobba så jag tänker på vad som händer när soc märker att han aldrig kommer få ett jobb.

Det hade ju varit jävligt smart att sluta ge nån pengar som inte kan få jobb. Not. Då börjar ju personen med att langa knark/göra rån.
Citera
2023-07-27, 00:00
Medlem
Jag blev spärrad från nordea och ska byta till ica banken.

Kan socialtjänsten begära förklaring för varför jag bytte bank? Kommer de begära handlingar/papper från banken varför jag stängt kontot och bytt till ica banken?
Kan man komma undan med en enkel förklaring "Gillade ica banken mer"? eller kommer de misstänka mig för något?

Jag tänkte koppla min ica bank genom SUS-konto utan att meddela
sen om handläggaren frågar så säger jag en enkel ursäkt.

Jag har precis gett de kontoutdrag för senaste 3 månader,
så de kan väl inte begära en till bara för jag "byter" bank?

Tacksam för svar
Citera
2023-07-27, 02:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfKltolv
Jag blev spärrad från nordea och ska byta till ica banken.

Kan socialtjänsten begära förklaring för varför jag bytte bank? Kommer de begära handlingar/papper från banken varför jag stängt kontot och bytt till ica banken?
Kan man komma undan med en enkel förklaring "Gillade ica banken mer"? eller kommer de misstänka mig för något?

Jag tänkte koppla min ica bank genom SUS-konto utan att meddela
sen om handläggaren frågar så säger jag en enkel ursäkt.

Jag har precis gett de kontoutdrag för senaste 3 månader,
så de kan väl inte begära en till bara för jag "byter" bank?

Tacksam för svar

Dom kan begära kontoutdrag för 3mån tebax för att dom såg en rosa Saab på vägen till jobbet om dom vill.

Dom lär iaf vilja ha papper på att du avslutat kontot hos gamla banken.
Citera
2023-07-27, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom kan begära kontoutdrag för 3mån tebax för att dom såg en rosa Saab på vägen till jobbet om dom vill.

Dom lär iaf vilja ha papper på att du avslutat kontot hos gamla banken.

Kan man avsluta ett konto efter man blivit spärrad för misstanke av penningtvätt? Eller kan det leda till att de anmäler mig
Tänker så jag kan få papper till handiläggaren utan att hen misstänker mig för något illa.

Tips hur man kan komma undan detta?
Citera
2023-07-27, 12:02
Medlem
Citat:
Kan man avsluta ett konto efter man blivit spärrad för misstanke av penningtvätt? Eller kan det leda till att de anmäler mig
Tänker så jag kan få papper till handiläggaren utan att hen misstänker mig för något illa.

Tips hur man kan komma undan detta?

Ifall jag vill svara på bankens frågor om mina swish, spelvinster och försörjningsstöd.
Kan de meddela socialtjänsten om mina swish och spelvinster? Eller meddelar de inte?
Citera
2023-07-27, 13:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ifall jag vill svara på bankens frågor om mina swish, spelvinster och försörjningsstöd.
Kan de meddela socialtjänsten om mina swish och spelvinster? Eller meddelar de inte?

Finanspolisen

Nej, banken meddelar inte Socialtjänsten, banken meddelar Finanspolisen som underrättar Socialtjänsten, även Skatteverket kan bli informerade eftersom en stor mängd Swish kan tyda på svartarbete.
Senast redigerad av trottwell 2023-07-27 kl. 13:26.
Citera
2023-07-27, 13:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Men Gud. Kan man inte alls komma undan detta?

Jag är en tjej på villkorlig dom. Kan absolut inte riskera bli anmäld.

Därför desperat nog att erbjuda gåva till någon som kan hjälpa mig med detta haha

Låt din nuvarande bank vara, gör ingenting där, låt det kontot bara vara. Med lite tur gör banken ingen anmälan till Finanspolisen.

Öppna konto i en annan bank och hoppas på det bästa.

Istället för Swish skall du i fortsättningen begära kontant betalning.

OBS!

Har du BankID hos din nuvarande bank?
Det kan stängas av när som helst, skaffa ny bank och BankID där, det kan du göra på nätet, gör det NU!
Senast redigerad av trottwell 2023-07-27 kl. 13:38.
Citera
2023-08-01, 02:21
Medlem
ApanNegersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Låt din nuvarande bank vara, gör ingenting där, låt det kontot bara vara. Med lite tur gör banken ingen anmälan till Finanspolisen.

Öppna konto i en annan bank och hoppas på det bästa.

Istället för Swish skall du i fortsättningen begära kontant betalning.

OBS!

Har du BankID hos din nuvarande bank?
Det kan stängas av när som helst, skaffa ny bank och BankID där, det kan du göra på nätet, gör det NU!

En fråga, min kusin kan inte få jobb och han har inte råd med hyra och behöver socialbidrag. Hur kan han gör socialen ger bidrag?

Han har överfört alla pengar han har på kontot, så nu är det 0 kr men jag har läst att socialen kan se 3 månade tillbaka. Så min kusin måste vänta 3 månader.. finns något sätt man kan kringå detta? Och slippa vänta 3 månader?
Citera
2023-08-01, 02:25
Kan man få ekonomiskt bistånd ifall man hyr en bostad från sin förälder?
Citera
2023-08-01, 07:52
Medlem
Bränna pengar på Maldiverna sedan be socialen om hjälp

Hej!
Jag undrar hur det fungerar om en person utan inkomst men med sparade pengar åker på lyxsemester till Maldiverna, återvänder till Sverige helt pank och ber om pengar för att köpa mat. Får denne då ekonomiskt bistånd?

Hur fungerar det för personer som är helt panka men som haft extremt onödiga utgifter under tiden innan de sökte bidrag? Får de hjälp ändå och hur påverkar det slösaktiga beteendet framtida chanser att få hjälp?
Citera
2023-08-01, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Hej!
Jag undrar hur det fungerar om en person utan inkomst men med sparade pengar åker på lyxsemester till Maldiverna, återvänder till Sverige helt pank och ber om pengar för att köpa mat. Får denne då ekonomiskt bistånd?

Hur fungerar det för personer som är helt panka men som haft extremt onödiga utgifter under tiden innan de sökte bidrag? Får de hjälp ändå och hur påverkar det slösaktiga beteendet framtida chanser att få hjälp?
Det är betydligt svårare att få ekonomiskt bistånd än vad de flesta verkar att tro.
Det här låter som en extremt korkad idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in