2023-07-27, 12:03
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Gott om bevis från flera trovärdiga och av varandra oberoende källor. Och nej, Jesus lever inte upp till de kraven.

Det kan säkert ha funnits flertalet faktiska personer som sagofiguren Jesus löst baserats på, men karaktären som beskrivs i Bibeln har givetvis inte funnits.
Om du tror/tycker att Jesus är en sagofigur vill jag nog inte veta vad du tycker om dig själv.

Är du nöjd med det goda du samlat ihop från etern? Gör det dig till en bra person. Det du valt och väljer att vara..
Citera
2023-07-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Gissar att du läst Lee Strobels "Fallet Jesus" eller "Människa och mer" av Bengt Holmberg ..?

Jag har läst dessa böcker och kände mig övertygad under en period av deras resonemang och logiska slutsats. Idag är jag dock inte lika övertygad, och har (tyvärr) tappat tron till att kristna tron skulle bygga på något mer förnuftigt än någon annan religion. Ur ett "inifrån-perspektiv" så kan det kännas logiskt och förnuftigt, men om man försöker se sig själv utifrån - så är det lika förnuftigt som att guden Ganesha har fått ett elefanthuvud och hjälper barnen till skolan. Så tänker jag idag iaf.

Det var dock inte svar på din fråga. Men det finns en osäkerhet i alla de premisser Bengt Holmberg och Lee Strobel utgår ifrån. Men "som man ropar får man svar", som ordspråket säger, och det är lätt att dras med i deras logiska slutledning, speciellt om man bortser från Ockhams rakkniv och i stället hoppas på och önskar att uppståndelsen är ett historiskt faktum.

Liknande resonemang för Lee Strobel om hur profetiorna i GT med all sannolikhet uppfylls av just Jesus. Problemet är att han utgår från Jesus, och därefter tolkar "profetior" i GT som passar in bra. Och därmed faller hela logiken.
På samma sätt för han argument kring uppståndelsen som ett historiskt faktum. Han utgår ifrån att det är ett historiskt faktum, och pekar därefter på orimligheterna i de olika valda alternativen.

Jag har själv absolut ingen som helst aning om vad som hänt med Jesu kropp, men enligt Ockhams rakkniv-resonemang så vore det ändå mer sannolikt att något av de föreslagna alternativen inträffat (eller något helt annat som inte nämnts) än att en människa uppstår från det döda. Men om man är troende - så hoppas man ju givetvis på det sistnämnda.
Citera
2023-07-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jesses. Inga kvinnor är födda med såna bröst som kvinnan i din avatar. Ingen normal kvinna ser ut så!

Jag har jobbat som lärare, och för många år sen hade jag en elev som berättade att hon hade låtit förminska brösten. De hade varit för stora för henne, och hon fick ont i ryggen av dem. Jag såg henne ju aldrig i baddräkt eller något sånt - jag var ju inte hennes gymnastiklärare! - men med vanliga kläder på sig såg hon väldigt fin ut i kroppen.

Stackars tjejen i din avatar. Hon måste verkligen plågas. Men, tja, kvinnor har ju tvingats förstöra sina kroppar på många sätt genom århundradena.

Du får skruva upp sociala ingenjörskonsten lite till då så att män slutar vara attraherade av stora mjölkiga bröst. Mums! Det är väl vad ni försöker göra? Skapa människan i eran bild med köttkniven och skalpellen. Själv följer jag den roll som Gud givit mig, och den är uppenbarligen att älska stora bröst.

Jag valde inte bröstälskande livet, det valde mig.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 12:12.
Citera
2023-07-27, 12:14
Medlem
Citat:
Det står knappt någonting om Lucifer i Bibeln! Det mesta som folk tror om honom är historier som inte finns i Bibeln (alltså folksagor).

Allt behöver inte stå i Bibeln för att räknas som metaforiskt sant. En metaforisk sanning är definierad på följande vis.

Citat:
Bret Weinstein’s concept of a “metaphorical truth” is one of the interesting new ideas I’ve heard recently — it’s a belief that may not be factually/scientifically true, but believing it in practice turns out to be beneficial due to the behaviours it results in

Genom att tro på påståendet "stora tuttar är bra" så dras jag till miljöer där kvinnor är feminina och behagliga och vill se till att män är tillfredsställda. Då kan jag göra min manliga plikt och tillfredsställa och ta hand om dem. Jag är anti-bögfeminism.

Om en kvinna tror på påståendet "stora tuttar är bra" så kan hon gå med rak rygg, älska den kropp som Gud givit henne. Hon slipper psykisk ohälsa och att sätta sig under kirurgens kniv. Hon kan springa längs gröna fält i ungdomens vår.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 12:17.
Citera
2023-07-27, 12:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Duger detta? Citat från Påve Johannes Paulus II under en gudstjänst i Den heliga gravens kyrka, återgett på Vatikanens officiella hemsida?

Here, in the Church of the Holy Sepulchre, I kneel before the place of his burial: “Behold, the place where they laid him”

https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/homilies/2000/documents/hf_jp-ii_hom_20000326_holy-sepulchre.html

Nja, kan ju vara symboliskt menat...
Citera
2023-07-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ja, det står så!!! Det står en massa olika saker i olika sagor!

Varför behandlades inte Maria som en särskilt utvald kvinna av sin egen samtid? Om hon hade blivit gravid genom helig Ande?

Och varför står det i Lukasevangeliet att Jesus besökte templet som 12-åring, och hans föräldrar tappade bort honom, och Jesus ska ha sagt: "Varför behövde ni söka efter mig? Vet ni inte att jag bör vara där min Fader är?"

Men varken Josef eller Maria fattar vad Jesus menar! Maria hade blivit gravid med Jesus genom ett mirakel, och en ängel har sagt till henne att hon ska föda Guds son, men hon fattar inte vad Jesus menar när han säger att han stannade kvar i templet (=Guds hus) därför att han bör vara där hans Fader är???
De hade inte fått order om att göra det offentligt.

Och Jesus föräldrar visste inte vilket uppdrag han hade fått av Gud.
Citera
2023-07-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så du vet inte, utan "troligen" gjorde han inte det. Du tror inte att han gjorde det. Varför skulle jag dela din tro och inte hålla med Jesus?
Det handlar inte om en tro att inte tro.
Citera
2023-07-27, 12:25
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
"som man ropar får man svar", som ordspråket säger, och det är lätt att dras med i deras logiska slutledning, speciellt om man bortser från Ockhams rakkniv och i stället hoppas på och önskar att uppståndelsen är ett historiskt faktum.

Liknande resonemang för Lee Strobel om hur profetiorna i GT med all sannolikhet uppfylls av just Jesus. Problemet är att han utgår från Jesus, och därefter tolkar "profetior" i GT som passar in bra. Och därmed faller hela logiken.
På samma sätt för han argument kring uppståndelsen som ett historiskt faktum. Han utgår ifrån att det är ett historiskt faktum, och pekar därefter på orimligheterna i de olika valda alternativen.

Tovia Singer har skrivit/talat mycket om hur kristenfomen desperat söker "argument" för de (med gammaltestamentligt perspektiv ) ganska knasiga nytestamentliga trosuppfattningarna ex om den tomma graven:
https://youtu.be/O7PLUrCsz6s

Har man GT som utgångspunkt så blir det svårt att tro på NT.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-07-27 kl. 12:37.
Citera
2023-07-27, 12:35
Medlem
Snark Weibull hade vänt sig i sin grav...

1. Bibeln skrevs så klart med ett syfte och inte enbart som en objektiv skildring. Varför skulle man annars ta med massa gamla tidigare ideer om frälsaren med jungfrufödsel, återuppstånden osv. Ska vi behandla det som ett historisk dokument så behöver flertalet aspekter diskuteras ;
1a. Identifikationen - vet vi med säkerhet att författarna verkligen var de som skrev delarna av bibeln? Finns det några bevis för detta? Är källan äkta? Vad har vi som bevisar detta?
1b. Tidskriteriet - har de som skrev om händelsen upplevt den? Hur lång tid efter händelsen skrevs det ner? Jämför med vittnen i ett polisförhör som vittnar lång tid efteråt. Minnet lurar oss väldigt lätt och vi ser gärna det vi vill se.
1c. Beroendekriteriet - Vilka andra källor från samma tid kan styrka dessa händelseförlopp? Var kan jag läsa andra oberoende källor om att Jesus återuppstod?
1d. Tendenskriteriet - Finns det anledning att tro att skildringen skrevs med ett specifikt syfte? Fanns det en anledning att slira lite på sanningen för att göra berättelserna mer uppseendeväckande? Fanns det politiska motiv bakom? (Väldigt troligt med tanke på hur kristendomen växte fram i Rom som en sekt bland rika romare.) Och säkert 1000 andra anledningar.

2. Korsfästelsen. Detta är ju det mest intressanta egentligen, vilket nog borde gå att styrka med andra källor. Romarna gillade administration. Beskrivningen av korsfästelsen känns dock som den har väldigt låg sanningshalt. Korsfästa två tjuvar och en snubbe som predikar ett kärleksbudskap? Extremt tveksamt. Korsfästelse i romarriket var extremt ovanligt och tjuvar och predikanter lär aldrig ha korsfästs. Däremot så någon som försökte göra revolt mot romarna och dess medhjälpare däremot. Om Jesus korsfästes så var han troligtvis en rebell som konspirerade mot staten och försökte organisera en väpnad revolution.

3. Vill ni läsa en mer historisk analys av Jesus så kan jag varmt rekommendera Reza Aslans - Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth

4. Min mening är inte att trasha er tro eller religion men vill ni behandla saker ur ett historisk perspektiv får ni använda er av de akademiska verktygen och göra riktiga analyser. Man kan vara troende men ändå kritiskt analysera saker.
Citera
2023-07-27, 12:36
Medlem
Citat:
Varför vill jag operera bort stora tuttar från kvinnor?

99999 av 100000 kvinnor har absolut inte såna tuttar. Den hundratusendel av kvinnor som naturligt har såna bröst måste ha rent jävligt ont i ryggen av dem. Och det dröjer inte många år innan deras bröst hänger nere på benen på dem, om de från början var så stora!

Gravitationen, du vet!

Det finns en sak som kallas BH! Jag är redo att göra min manliga plikt och agera BH om hon vill.
Citera
2023-07-27, 12:44
Medlem
Citat:
Varför vill jag operera bort stora tuttar från kvinnor?

99999 av 100000 kvinnor har absolut inte såna tuttar. Den hundratusendel av kvinnor som naturligt har såna bröst måste ha rent jävligt ont i ryggen av dem. Och det dröjer inte många år innan deras bröst hänger nere på benen på dem, om de från början var så stora!

Gravitationen, du vet!

Du påstår att man typ tvingar kvinnor att begå könsoperationer om man visar bilder på stora bröst. Med den logik så är filmen 300 också skadlig för män? Denna logik håller jag inte med. Jag älskar både 300 och stora bröst trots att de är orealistiska. Vi har IDEAL av en anledning.
Citera
2023-07-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Om du tror/tycker att Jesus är en sagofigur vill jag nog inte veta vad du tycker om dig själv.

Är du nöjd med det goda du samlat ihop från etern? Gör det dig till en bra person. Det du valt och väljer att vara..

Jepp, jag är en väldigt bra person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in