Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.
Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.
Så hur förklarar ni det?
Gissar att du läst Lee Strobels "Fallet Jesus" eller "Människa och mer" av Bengt Holmberg ..?
Jag har läst dessa böcker och kände mig övertygad under en period av deras resonemang och logiska slutsats. Idag är jag dock inte lika övertygad, och har (tyvärr) tappat tron till att kristna tron skulle bygga på något mer förnuftigt än någon annan religion. Ur ett "inifrån-perspektiv" så kan det kännas logiskt och förnuftigt, men om man försöker se sig själv utifrån - så är det lika förnuftigt som att guden Ganesha har fått ett elefanthuvud och hjälper barnen till skolan. Så tänker jag idag iaf.
Det var dock inte svar på din fråga. Men det finns en osäkerhet i alla de premisser Bengt Holmberg och Lee Strobel utgår ifrån. Men "som man ropar får man svar", som ordspråket säger, och det är lätt att dras med i deras logiska slutledning, speciellt om man bortser från Ockhams rakkniv och i stället hoppas på och önskar att uppståndelsen är ett historiskt faktum.
Liknande resonemang för Lee Strobel om hur profetiorna i GT med all sannolikhet uppfylls av just Jesus. Problemet är att han utgår från Jesus, och därefter tolkar "profetior" i GT som passar in bra. Och därmed faller hela logiken.
På samma sätt för han argument kring uppståndelsen som ett historiskt faktum. Han utgår ifrån att det är ett historiskt faktum, och pekar därefter på orimligheterna i de olika valda alternativen.
Jag har själv absolut ingen som helst aning om vad som hänt med Jesu kropp, men enligt Ockhams rakkniv-resonemang så vore det ändå mer sannolikt att något av de föreslagna alternativen inträffat (eller något helt annat som inte nämnts) än att en människa uppstår från det döda. Men om man är troende - så hoppas man ju givetvis på det sistnämnda.