2023-07-27, 09:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som spännande med Maja är att hon med perfekt precision tajmar sin sömn med tiden för mord och grannens påringningar.

Ja men det är ännu mer skrämmande att det fin s idioter med rösträtt som tror på henne.
Citera
2023-07-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kan skärmen ha tänds av att M endast fått en notis, att hon inte rört tfn över huvud taget? Jag tolkade ett av dina tidigare inlägg så.

Så kan det vara.

För att testa det måste man skicka t.ex SMS till en testmobil så det genereras data i de s k Biomefilerna (SEGB) som lagras här i iPhonen

./private/var/mobile/Library/Biome/streams/public/Notification/local

respektive

./private/var/mobile/Library/Biome/streams/public/Backlight/local

Då kan man matcha tidsstämplarna mot varandra. Tiderna reggas med millisekund noggranhet så det underlättar säkert.

Men annars kan polisen se om det kommit in någon notis i ”mappen” ovan och har det inte det som matchar tiden för skärmtändningen så beror det på annan orsak.
Citera
2023-07-27, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Upplagt för total Goddag Yxskaft i hovrätten när detta ska diskuteras.

Rent juridiskt är det vad det är det här med användardatan och mobilerna kommer aldrig ge hela bilden.

Min känsla är att det är lite förvirrat i MH:s huvud när hon ska redogöra för natten där. Själv minns man ju knappt vad man gjorde för fem minuter sen så det är väl bra att hon ändå försöker förklara nånting.

Jag har en finurlig grej på G. Får se hur det urartar, haha! De får släppa protokollen nu illa kvickt.

Nu blir man ju nyfiken på vad du har, och jag hoppas på att du signalerar till rätt instans och inte bara hoppas att de kollar här...

Ja, inte kan man väl minnas detaljer från en sådan kväll, var man la telefonen, var man hämtade den, varje steg man tog, när, var och hur...utan det kan vara något speciellt ögonblick här och där.

Men just Majas (förmodade) oförmåga att anpassa sin historia efter en hälsoapp i mobilen, gör ju att jag har svårt att se hur hon skulle kunna få ihop en lögnakktig historia som stämmer med alla tider hit och dit. Hon är oflexibel, stelbent och säter sig själv på pottkanten, har alltför lama förklaringar till varför hon gjort vad hon erkänt för att det ska verka vara annat än sanningen, iaf den sanning som hon nu känner till och minns.

Som du säger, minns man ju inte själv ens varje steg man tagit nu idag.
Citera
2023-07-27, 10:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så kan det vara.

För att testa det måste man skicka t.ex SMS till en testmobil så det genereras data i de s k Biomefilerna (SEGB) som lagras här i iPhonen

respektive

Då kan man matcha tidsstämplarna mot varandra. Tiderna reggas med millisekund noggranhet så det underlättar säkert.

Men annars kan polisen se om det kommit in någon notis i ”mappen” ovan och har det inte det som matchar tiden för skärmtändningen så beror det på annan orsak.
Tack! M a o har 2.33 ingen betydelse så länge man inte vet vad tiden står för.
Citera
2023-07-27, 11:06
Medlem
Citat:
Så kan det vara.

respektive

Grannens mobil har ju också åkt på en genomgång. Detta efter att J s försvarare begärde det. Vet du hur det ligger till med den andra genomgången av J och M s telefoner? Var det på uppmaning av någon försvarare eller var det åklagaren som själv tog beslutet?
Citera
2023-07-27, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, det är en insats hennes föräldrar hade kunnat göra. Om de lyckats påverka Maja att åtminstone låtsas vara ångerfull och erkänna, skulle de hjälpa Toves familj med de frågor som finns kvar. Nu är det så uppenbart att Maja ljuger. Ljuger och döljer och försvårar.

På en helg gick Maja från sexklubb till mord.
Det är inte klokt vad ondskefullt och grymt.
Tyvärr tror jag att Maja har en väldigt liten respekt för sina föräldrar. Jag vet inte om de kan påverka henne men jag hoppas att de försöker. Risken är att de väljer att köpa hennes lögner precis som de tidigare valt att blunda för lögner, även när de haft starka misstankar. De har låtit henne komma undan. Men kan de som kristna verkligen se mellan fingrarna med lögner när det gäller ett så här allvarligt brott?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-07-27 kl. 11:20.
Citera
2023-07-27, 11:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag har tidigare ventilerat möjligt scenario:

Ett scenario är att: T är i ryggläge, M sitter vid T:s huvud, drar T:s armar uppåt och bakåt, placerar sina händer i armvecken och trycker T:s armar mot golvet vilket medför att armbågarna får de skador som beskrivs av AL.

Instämmer att en rekonstruktion är på sin plats, men då M påstår att hon sover när mordet genomförs ansåg väl åklagaren att det var meningslöst.

Hmm. Ja okej men det verkar lite svårt i mina ögon.
Om det har inträffat ser jag följande framför mig:
M sitter grensle över Toves ben, bakom Johanna och håller ner Toves händer mot golvet.
Citera
2023-07-27, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I princip alla begriper att Maja ljuger om varenda sak som hände från att dom stod utanför Nöjet tills att hon kom hem på natten. Hon lägger inte till några detaljer som man normalt gör. Hon skalar av hela storyn och vill inte prata om det. Dom detaljer som J lägger till nekar hon till eftersom det är ord mot ord. Efter att hon blivit överbevisad erkänner hon men skyller på nån annan. Allt för att inte behöva ta ansvar. Inte en enda sak har hon tagit ansvar för.

Sömn lögnen är nu spräckt, och det kan leda till att Maja ändrar sin utsaga i Hovrätten. Hon ljög även om dumpningen tills hon blev överbevisad. Därefter skyllde hon allt på J.

För att Maja ska erkänna något så måste bevisen vara överväldigande, och hon måste se en väg ut. Därför tror jag att hon nu kommer erkänna att hon var vaken och hörde dunsen men kommer säga att inte förstod vad det var. Av rädsla för J vågade hon inte larma efter hon insåg vad som hänt. Hon var så rädd för J att hon kände sig tvingad att hjälpa till. Hon var så rädd för J att hon ljög i månader om vad som hänt.
Hur går det egentligen till vid framläggande av nya bevis i Hovrätten? Hålls nya förhör? Vad hände, om som du säger, en av de anklagade vill ändra tidigare uppgifter? Skriver dennes försvarsadvokat en inlaga eller blir det ett nytt förhör? Många frågor! Det vore intressant om Johanna eller Maja skulle ändra sin tidigare historier.
Citera
2023-07-27, 12:22
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir man ju nyfiken på vad du har, och jag hoppas på att du signalerar till rätt instans och inte bara hoppas att de kollar här...

Ja, inte kan man väl minnas detaljer från en sådan kväll, var man la telefonen, var man hämtade den, varje steg man tog, när, var och hur...utan det kan vara något speciellt ögonblick här och där.

Men just Majas (förmodade) oförmåga att anpassa sin historia efter en hälsoapp i mobilen, gör ju att jag har svårt att se hur hon skulle kunna få ihop en lögnakktig historia som stämmer med alla tider hit och dit. Hon är oflexibel, stelbent och säter sig själv på pottkanten, har alltför lama förklaringar till varför hon gjort vad hon erkänt för att det ska verka vara annat än sanningen, iaf den sanning som hon nu känner till och minns.

Som du säger, minns man ju inte själv ens varje steg man tagit nu idag.

En vanelögnare, som jag tror att Maja är, kan ljuga in absurdum för att skydda sig. Tror att föräldrarna daltat för mkt med henne pga hennes svårigheter och att hon därför inte behövt ta ansvar.

Det tillhör normal uppfostran att påpeka lögner för sitt barn, för barnets bästa och egen framtids skull. Att ta eget ansvar handlar inte om att skamma.

Nu står Maja vid ett vägskäl där hennes liv kan braka samman rätt snart. Om hon även ljuger för sin egen advokat - då är det illa. Om hon ljuger trots att hon är oskyldig är det ännu värre.
Citera
2023-07-27, 12:23
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag att Maja har en väldigt liten respekt för sina föräldrar. Jag vet inte om de kan påverka henne men jag hoppas att de försöker. Risken är att de väljer att köpa hennes lögner precis som de tidigare valt att blunda för lögner, även när de haft starka misstankar. De har låtit henne komma undan. Men kan de som kristna verkligen se mellan fingrarna med lögner när det gäller ett så här allvarligt brott?

Maja har ju anknytningsstörningar pga sin adoption, och har gått i terapi för det. Jag tror inte hon känner så mycket för sina föräldrar.
Tror det blir ett omedvetet skydd att inte knyta an.
Så jag tror det är lönlöst att försöka använda föräldrarna och utgå från familjeförhållandena hos en ”vanlig” familj. Hon skiter nog i dom. Även därför argumentet i förhöret att hon skulle tänka på Toves föräldrar inte funkade.

Har av nån anledning ramlat in på just adoptioner via kontot ”stulen identitet” på instagram. Tror det var att jag såg en bild på Maja där och en text om vad det kan göra med en person att växa upp som utlandsadopterad i ett litet kristet samhälle.

Adoptioner verkar skada väldigt många, och det har tystats ner ordentligt. Jag har helt ändrat mitt synsätt efter att ha läst mer.
Citera
2023-07-27, 12:28
Avslutad
Nu har jag testat lite stegserier i min IPhone, obs helt ovetenskapligt .

En kort men ”målmedveten” förflyttning inomhus från punkt A till punkt B, ett tydligt uppehåll (typ toabesök) och sedan åter en målmedveten förflyttning tillbaka till punkt B ger registrering av flera korta stegserier.

Går jag däremot runt i köket och tar frukost, vilket ger ett steg här och ett där på i princip samma ställe, så får jag en sammanhållen stegserie med få steg men över flera minuter.

För mig talar det emot att Majas stegserier skulle vara förflyttning från vardagsrum till toa. Det är mer i överensstämmelse med att röra sig minimalt och ibland vara stillastående på i princip samma ställe i lägenheten. Om det inte var för att dunsen i tid inträffade vid 02:40-tiden skulle jag tycka att Majas stegserie 02:19-02:26 stämde in perfekt på att vara i rörelse i ett badrum under ett mord.
Citera
2023-07-27, 12:52
Medlem
Citat:
Hur går det egentligen till vid framläggande av nya bevis i Hovrätten? Hålls nya förhör? Vad hände, om som du säger, en av de anklagade vill ändra tidigare uppgifter? Skriver dennes försvarsadvokat en inlaga eller blir det ett nytt förhör? Många frågor! Det vore intressant om Johanna eller Maja skulle ändra sin tidigare historier.

Om jag har förstått det rätt så brukar förhören från TR spelas upp. Men advokaten kan begära tilläggsförhör eller att omförhör ska hållas. Så om Maja t.ex vill ändra sin story så begä advokaten nytt förhör i HR. Min erfarenhet är att rätten generellt är skeptiska till misstänka som ändrar sin historia.

Ny bevisning ska ju skickas in, innan förhandlingarna börjar. Så vi får säkert ledtrådar om vad denna nya bevisning handlar om, inom ett par veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in