2023-07-27, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skulle den första tidsserien kunna överensstämma med att hon stått upp vid diskbänken i köket och flyttat tyngden från ena foten till den andra och tagit nåt enstaka steg då och då?

Svårt att säga helt säkert, men jag har fått sådana här resultat när jag rört mig långsamt i en kö t.ex. Ska nog gå att reda ut detta.
Citera
2023-07-27, 01:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Åklagaren vet nog vad som verkligen har hänt, men eftersom både MH och JJ kommer med olika versioner som kan tolkas som lögner då har åklagaren nog förlitat sig mest på JJs version som kan verka mest trovärdig.

Hur skulle åklagaren kunna veta vad som verkligen hänt, och varför lägger han i så fall inte fram de bevis han har som gör att han kan veta det?

Finns ingenting i Johannas version som gör den "mest trovärdigt", det är bara din egen åsikt. Tvärtom kan man anse att Maja är mest trovärdig eftersom det är hon som på eget bevåg började berätta sanningen om vad som hände och som har avslöjat många saker utan att först att blivit överbevisar. Johanna å andra sidan har inte erkänt någonting som hon inte redan varit överbevisad om och hon fortsätter alltjämt att neka till mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att göra en rekonstruktion är nog inte så lätt eftersom det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram utan det är en iscensatt historia som har uppdiktats som det mest trovärdiga.

Hur vet du att det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram och hur vet man någonsin i något fall där man gör en rekonstruktion om det verkliga händelseförloppet har kommit fram innan man gör rekonstruktionen?

En rekonstruktion görs just av den anledningen att man vill komma så nära det verkliga händelseförloppet som möjligt. Har man en misstänkt som ljuger så kan det avslöjas vid en rekonstruktion. I detta fallet hade det t.ex. vid en rekonstruktion blivit helt uppenbart att Maja inte kan ha hållit i armarna på det vis som Johanna förklarat. Hade man genomfört en rekonstruktion så kanske Johanna hade tvingats medge att det var en lögn och istället berättat sanningen. Hade en rekonstruktion genomförst så kanske vi hade haft svaret på hur Toves olika skador hade uppkommit, huvudskadorna, ögonskada, armbågsskadorna och skadan på handen. Hade en rekonstruktion gjorts så hade vi kanske också fått en tydligare bild av tidslinjen, och inte minst så hade vi kanske fått en uppfattning om hur dunsen, eller dunsarna uppstod, och vad det var som orsakade slagen i väggen, eller vi kanske hade fått bekräftat att det åtminstone inte gick till på något visst vis som har förklarats. En rekonstruktion är till för att avslöja lögner och för att komma så nära sanningen som möjligt. För att avslöja hur saker skett, när saker skett, i vilken ordning saker skett, hur lång tid olika saker har tagit osv. Allt detta kunde ha haft stor betydelse i ett fall som detta. Och jag är inte precis ensam om min åsikt att detta är en grov miss av åklagaren. Även GW delar denna och enligt honom ävenså polisen själva. GW menar att polisen borde ha lagt mer krut på att övertala åklagaren om att genomföra en rekonstruktion. Det kan jag hålla med om även om jag menar att det inte borde ha behövts.

Jag är intresserad av att få veta sanningen i detta, därför ser jag bara fördelar med att genomföra en rekonstruktion.
Citera
2023-07-27, 01:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svårt att säga helt säkert, men jag har fått sådana här resultat när jag rört mig långsamt i en kö t.ex. Ska nog gå att reda ut detta.
Stod du och glodde på stegräknaren medan du lunkade fram i kön? Det krävs några knyck för att det ska bli registering och jag tror inte ett smack på att du fick ett steg i taget om det gick lååångsamt. Mycket hittepå som inte stämmer med verkligheten här och inte fan står man och glor i appen för att man tar ett steg i taget i en kö.

Majas mobil visade tydligt att hon var vaken och aktiv när det begav sig. Det är väl bara dom gängkriminella som ljuger lika "bra" som Maja. Ser fram emot när hennes livistidsstraff bekräftas efter nästa rättegång. Ingen som ska gå omkring lös på gatorna.
Citera
2023-07-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Kan dom inte gått runt och tjafsat med varann om hur dom skulle lösa allt med T? Typ som att dom rör sig runt varann och bråkar/diskuterar.

En ledtråd till vad hon haft för sig är att BÅDA stegserierna är så här utdragna i förhållande till antalet steg.

Om man reser sig och går på toa så registreras det normalt sett med ungefär korrekt antal steg och den tid det tagit.

Då med en stegserie till toan och en därifrån. Rör man sig inne på toan så kanske någon kort stegserie registreras från toastolen till handfatet typ. Men uppdelat blir det normalt sätt.

Ja att stegräknaren skulle kunna fastna vid en sådan scen som du beskriver där är inte omöjligt men nu när vi vet tiderna så är det lättare att klura ut vad stegen kan innebära.
Citera
2023-07-27, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Fast vi har redan sen gammalt konstaterat att appen inte är exakt. Vi vet också att det går att röra sig utan att telefonen känner av det. Går man långsamt i en lägenhet är chansen rätt stor att en sensor inte känner av det.

Man kan bära mobilen flera hundra steg utan att den registrerar något alls. Gäller bara att bära den stilla och stadigt så inte sensorerna aktiveras.
Citera
2023-07-27, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så fort jag stannar någonstans, bara 5- 10 sekunder avslutas en stegserie och på börjas en ny med uppehållet mellan.

Min tanka är att det är en rad stegserier emed upphåll, för kanske lite snack med tjejerna, toa, kanske fixa med något, ja, vad gör hon under denna lång tid? Mobilen har kanske legat i en ficka och Maja har varit uppe fler gånger än ho minns?

Det ska bli spännande att se hur de definierar start och sluttid.

Men så länge vi inte har någon definitiv dödstidpunkt, och tydlig aktivitet för Majas mobil vid samma tidpunkt, kommer det bli svårt kunna dra några slutsatser vad Maja pysslat med under kvällen.

Bra att du är här i tråden, och kan reda ut ett och annat.
Man behöver ju inte heller h

Upplagt för total Goddag Yxskaft i hovrätten när detta ska diskuteras.

Rent juridiskt är det vad det är det här med användardatan och mobilerna kommer aldrig ge hela bilden.

Min känsla är att det är lite förvirrat i MH:s huvud när hon ska redogöra för natten där. Själv minns man ju knappt vad man gjorde för fem minuter sen så det är väl bra att hon ändå försöker förklara nånting.

Jag har en finurlig grej på G. Får se hur det urartar, haha! De får släppa protokollen nu illa kvickt.
Citera
2023-07-27, 01:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men om det var planerat varför väljer man att döda någon i sin egen lägenhet av alla ställen?!
Jag tror inte det var planerat längre i förväg än samma kväll. Händelsen på Nöjet utlöste allt. Det blev en hastig planering driven av ett raseri.
Citera
2023-07-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför tror du att jag skulle ha information om vem som bekostar utgifter i Majas försvar?

Det är väl dock inte så långsökt att tänka sig att Majas anhöriga, vid behov, ställer upp med det. Det löste sig i fallet med AE och Johanna, så varför inte för Maja? Det har säkert gjorts alla möjliga olika åtgärder inom ramen för försvaret som vi inte har en aning om.

Men varför skulle de bekosta något som polisen gör ”gratis”?
Citera
2023-07-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Ska inte fungera alls att stå och skaka armen då det är ett helt annat system och man måsta gå eller hoppa så det blir rätt knyck. Du som till och med blivit kändis nu borde veta att man inte kan skaka fram steg. Förmodligen rör man på påkarna samtidigt i så fall för det ska inte fungera annars. Har haft sån där aktivitetsklocka i flera år och det fungerar inte att röra på armarna endast. Kanske finns speciella för dom som är handikappade och är rullstolsburna möjligen? Ger inga steg av att baka bullar.

Håll du dig till bullbaket så kan jag ta den tekniska biten här, haha.

Skämt åsido så registrerar en iPhone steg om du håller på att veva med armen. Gyroskopet kan inte avgöra om du går eller vad som får det att ”reagera”.
Citera
2023-07-27, 02:10
Avslutad
Citat:
Hmm, mordet kanske inleddes 0235. Ja, ponera det. Så den där stegserien som Maja gick under 6-7 minuter från 0219 till 0226, den slutade alltså på golvet längst in på toaletten, och där satt Maja snällt och väntade i 9 minuter på att Johanna skulle sänka Tove på toagolvet så att Maja kunde hålla fast hennes händer. Sedan sitter Maja kvar där medan Joanna går ner till grannen och pratar med denna och inte förrän Johanna kommer upp till lägenheten igen så reser sig Maja upp från hörnet längst inne på toaletten där hon nu camperat inte mindre än 19 minuter. Man får förmoda då att du menar att Maja tände sin mobiltelefon två gånger vid 0233 bara för att kolla hur många minuter det var kvar tills Johanna skulle leverera Tove på badrumsgolvet, så att Maja kunde hålla fast hennes armar.

Ja, så gick det säkert till, och det kan omöjligen ha varit på något annat sätt. Eller hur

Nä du, inte ens om mordet gick på AE's berömda 10 sekunder så tror jag för en sekund på att mordet inleddes så sent som 0235. Tiden räcker rent praktiskt helt enkelt inte till för att några minuter senare placera Johanna i trapphuset pratandes med grannen. Bara i din fantasivärld.

Jag har redan givit en fullt rimligt version som stämmer med Majas utsaga. Och det är allt som behövs för att väcka rimligt tvivel.
Din version är helt orimlig eftersom du utelämnar väsentliga bevisligen inträffade händelser. Om man gör det så får man ihop det rent tidsmässigt, men det är ju bevisligen inte så det gått till.

Majas fipplande med telefonen 02:33 visar att hon, tvärtemot vad hon tidigare har uppgett, var vaken. Hon var även vaken 02:19-02:26 och 02:43-02:48. Det är svårt att pressa in nån sömn i Majas schema. Hon kan inte gärna somna in eller vakna upp på sekunden när telefonen inte är aktiv. Hon kan inte heller ha hunnit sova djupt utan grunt och uppenbarligen lättväckt. Att hon skulle missa ett mord och grannen som ringer flera gånger på dörren faller på sin egen orimlighet. Maja är allraminst vaken och hör mordet och grannens påringningar. Hon ljuger om sin sömn. Hon ljuger om att hon först ser Tove död i ett lakan i hallen. Hon ljuger om hela natten. Varför?
Citera
2023-07-27, 02:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Två nya inslag från SR P4 Jönköping med Majas försvarsadvokat Gillberg.

Det som är intressant här är att Gillberg säger att inget i detta är för honom ny information, samt att han också påpekar att det som framkommit är felaktiga uppgifter.

Det som har framkommit är ju inofficiella uppgifter, alltså en läcka inom polisen till Jönköpings lokalradio, som publicerade detta vid 5-tiden i morse. Det återstår för oss att se mer i detalj vad som framkommit när informationen så småningom blir officiell.

Att Gillberg haft denna information ända sedan han tog sig an fallet är bara ännu ett underbetyg åt åklagaren och polisen. "Det är bara att titta i telefonen" säger Gillberg. Exakt vad han menar med det kan man undra, men tydligt är att han menar att det inte är svårt att få fram informationen.

Gillberg säger också att denna information är irrelevant, och trycker på att det är åklagaren som har att bevisa Majas skuld i mordet. Och där har han ju en poäng. Även jag har tryckt på detta, så sent som igår kväll påpekade jag ingen information i mobilen kan bevisa Majas skuld. På sin höjd kan den göra troligt att hon har varit vaken.

En detalj som är intressant med de där två loggningarna vid 0233 är att de, enligt Gillberg, endast är en upptändning av mobilens skärm, inte någon upplåsning av mobilen. Det är alltså ett mycket svagt bevis på att Maja skulle vara vaken, eftersom precis vem som helst som rör mobilen enkelt kan få skärmen att tändas.

Det som skall bli intressant att se framöver, är om denna information kommer att förändra Majas hållning eller uttalanden på något vis. Det faktum att Gillberg säger att detta inte är någon ny information, indikerar dock att Maja inte kommer att ändra något av sin utsaga.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-bemoter-advokaten-nya-beviset-mot-18-aringen

https://sverigesradio.se/artikel/advokaten-efter-nya-beviset-18-aringen-ar-tillforlitlig

Citat:
Hur skulle åklagaren kunna veta vad som verkligen hänt, och varför lägger han i så fall inte fram de bevis han har som gör att han kan veta det?

Finns ingenting i Johannas version som gör den "mest trovärdigt", det är bara din egen åsikt. Tvärtom kan man anse att Maja är mest trovärdig eftersom det är hon som på eget bevåg började berätta sanningen om vad som hände och som har avslöjat många saker utan att först att blivit överbevisar. Johanna å andra sidan har inte erkänt någonting som hon inte redan varit överbevisad om och hon fortsätter alltjämt att neka till mord.

Hur vet du att det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram och hur vet man någonsin i något fall där man gör en rekonstruktion om det verkliga händelseförloppet har kommit fram innan man gör rekonstruktionen?

En rekonstruktion görs just av den anledningen att man vill komma så nära det verkliga händelseförloppet som möjligt. Har man en misstänkt som ljuger så kan det avslöjas vid en rekonstruktion. I detta fallet hade det t.ex. vid en rekonstruktion blivit helt uppenbart att Maja inte kan ha hållit i armarna på det vis som Johanna förklarat. Hade man genomfört en rekonstruktion så kanske Johanna hade tvingats medge att det var en lögn och istället berättat sanningen. Hade en rekonstruktion genomförst så kanske vi hade haft svaret på hur Toves olika skador hade uppkommit, huvudskadorna, ögonskada, armbågsskadorna och skadan på handen. Hade en rekonstruktion gjorts så hade vi kanske också fått en tydligare bild av tidslinjen, och inte minst så hade vi kanske fått en uppfattning om hur dunsen, eller dunsarna uppstod, och vad det var som orsakade slagen i väggen, eller vi kanske hade fått bekräftat att det åtminstone inte gick till på något visst vis som har förklarats. En rekonstruktion är till för att avslöja lögner och för att komma så nära sanningen som möjligt. För att avslöja hur saker skett, när saker skett, i vilken ordning saker skett, hur lång tid olika saker har tagit osv. Allt detta kunde ha haft stor betydelse i ett fall som detta. Och jag är inte precis ensam om min åsikt att detta är en grov miss av åklagaren. Även GW delar denna och enligt honom ävenså polisen själva. GW menar att polisen borde ha lagt mer krut på att övertala åklagaren om att genomföra en rekonstruktion. Det kan jag hålla med om även om jag menar att det inte borde ha behövts.

Jag är intresserad av att få veta sanningen i detta, därför ser jag bara fördelar med att genomföra en rekonstruktion.

Jag tillhör den lilla skara som inte begriper varför man inte har gjort en rekonstruktion ännu. Eller har man gjort det?

Vill få förklarat och visat hur i såfall Maja skulle ha kunnat hålla Toves händer. ”Mot golvet”, som Johanna svamlade om utan att förklara precis hur hon menar.

Det duger inte.

Det finns bara ett sätt att göra det på om händerna ska nå golvet och det har jag skrivit ett antal ggr, men utan särskild respons. Kanske för att det inte har hänt?

Jag vet inte vad jag ska tro.
Citera
2023-07-27, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Stod du och glodde på stegräknaren medan du lunkade fram i kön? Det krävs några knyck för att det ska bli registering och jag tror inte ett smack på att du fick ett steg i taget om det gick lååångsamt. Mycket hittepå som inte stämmer med verkligheten här och inte fan står man och glor i appen för att man tar ett steg i taget i en kö.

Majas mobil visade tydligt att hon var vaken och aktiv när det begav sig. Det är väl bara dom gängkriminella som ljuger lika "bra" som Maja. Ser fram emot när hennes livistidsstraff bekräftas efter nästa rättegång. Ingen som ska gå omkring lös på gatorna.

Min mobil spårar varje steg jag tar geografiskt. Jag ser i historiken så här i efterhand exakt var jag var ”på kartan” under den tidsperiod som stegen registrerades.

Det var i en taxikö på en flygplats och kön rörde sig långsamt och stod stundtals helt still.
Det var kravaller i stan så det var ont om taxibilar då lokaltrafiken inte gick.
Det här är nog tredje gången jag beskriver det i tråden men nu vet du det också hur jag tänkte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in