Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Åklagaren vet nog vad som verkligen har hänt, men eftersom både MH och JJ kommer med olika versioner som kan tolkas som lögner då har åklagaren nog förlitat sig mest på JJs version som kan verka mest trovärdig.
Hur skulle åklagaren kunna veta vad som verkligen hänt, och varför lägger han i så fall inte fram de bevis han har som gör att han kan veta det?
Finns ingenting i Johannas version som gör den "mest trovärdigt", det är bara din egen åsikt. Tvärtom kan man anse att Maja är mest trovärdig eftersom det är hon som på eget bevåg började berätta sanningen om vad som hände och som har avslöjat många saker utan att först att blivit överbevisar. Johanna å andra sidan har inte erkänt någonting som hon inte redan varit överbevisad om och hon fortsätter alltjämt att neka till mord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Att göra en rekonstruktion är nog inte så lätt eftersom det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram utan det är en iscensatt historia som har uppdiktats som det mest trovärdiga.
Hur vet du att det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram och hur vet man någonsin i något fall där man gör en rekonstruktion om det verkliga händelseförloppet har kommit fram innan man gör rekonstruktionen?
En rekonstruktion görs just av den anledningen att man vill komma så nära det verkliga händelseförloppet som möjligt. Har man en misstänkt som ljuger så kan det avslöjas vid en rekonstruktion. I detta fallet hade det t.ex. vid en rekonstruktion blivit helt uppenbart att Maja inte kan ha hållit i armarna på det vis som Johanna förklarat. Hade man genomfört en rekonstruktion så kanske Johanna hade tvingats medge att det var en lögn och istället berättat sanningen. Hade en rekonstruktion genomförst så kanske vi hade haft svaret på hur Toves olika skador hade uppkommit, huvudskadorna, ögonskada, armbågsskadorna och skadan på handen. Hade en rekonstruktion gjorts så hade vi kanske också fått en tydligare bild av tidslinjen, och inte minst så hade vi kanske fått en uppfattning om hur dunsen, eller dunsarna uppstod, och vad det var som orsakade slagen i väggen, eller vi kanske hade fått bekräftat att det åtminstone inte gick till på något visst vis som har förklarats. En rekonstruktion är till för att avslöja lögner och för att komma så nära sanningen som möjligt. För att avslöja hur saker skett, när saker skett, i vilken ordning saker skett, hur lång tid olika saker har tagit osv. Allt detta kunde ha haft stor betydelse i ett fall som detta. Och jag är inte precis ensam om min åsikt att detta är en grov miss av åklagaren. Även GW delar denna och enligt honom ävenså polisen själva. GW menar att polisen borde ha lagt mer krut på att övertala åklagaren om att genomföra en rekonstruktion. Det kan jag hålla med om även om jag menar att det inte borde ha behövts.
Jag är intresserad av att få veta sanningen i detta, därför ser jag bara fördelar med att genomföra en rekonstruktion.