2023-07-27, 10:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Roadkill kostar inget
Roadkill är betydligt dyrare än butikskött eftersom man själv måste betala alla tester som måste utföras innan man vet om det går att äta eller ej.
Citera
2023-07-27, 10:10
Medlem
Rastapunxs avatar
Håll koll på kort datum lådan i butiken.
Mindre importörer säljer ibland även till privatpersoner för bra pris.
Spillbitar säljs med billigt ibland.
Citera
2023-07-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Är det ens värt att köra karnivore om man inte hade tänkt lägga en del pengar på kött av god kvalitet? Bästa vore väl att köpa kött direkt från en ekologisk nötproducent, man kan ofta beställa köttlådor från dom. Men prislappen ligger en bra bit över 80:- kilot. Ett annat alternativ är att jaga själv. Båda lösningarna kräver en liten investering.

Jaga själv ger nog det klart dyraste köttet, investeringar i vapen, jaktkort, kurser, ammunition, kläder, medlemskap i jaktlag/avgifter för jaktarrende, resor, inlogering och uppehälle. Blir dyra köttbitar om man inte har egna jaktmarker och fäller någon älg då och då med den gamla karbinen man ärvde av farfar en gång i tiden.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-07-27 kl. 10:24.
Citera
2023-07-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Roadkill är betydligt dyrare än butikskött eftersom man själv måste betala alla tester som måste utföras innan man vet om det går att äta eller ej.

Det finns väl ingen som bryr sig om att besiktiga ett roadkill? Verkar det någorlunda färskt och inte luktar illa så slänger dom bara in det i bagageluckan och tar hand om det när dom kommer hem.
Citera
2023-07-27, 10:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det finns väl ingen som bryr sig om att besiktiga ett roadkill?
Det beror på vad man har för självbevarelsedrift.. Naturdjur är idag belamrade med allsköns bakterier och virus som kan drabba en på de mest lömska sätt.

Billigt kött i all ära, men är det värt risken att hamna på sjukhus i 3 månader och sedan spendera 2 år till för att lära sig kunna gå igen?
Citera
2023-07-27, 10:31
Bannlyst
vill du hitta extrapriser så finns det bara en sak, skriv upp dig på alla butikskedjors "kundklubbar" eller "+medlemskap", vad dom nu väljer att kalla det.

du får då varje måndag ett mejl med veckans erbjudande, fläskfilé, blandfärs, kassler och andra detaljer kan då hittas till vrakpris.

enligt min erfarenhet är det sällan så att en butik har ett stående lågt pris, du måste "jaga" sådant.

ett annat bra tips är att bli tjenis med jägare, speciellt en sådan där psykopat som är ute och mördar varenda helg, psykopaterna som skjuter varje helg har ofta mer kött än vad dom kan äta och förvara själva, att bli kompis med sådana är värdefullt och byteshandel kan göras, viltkött är självklart det absolut godaste och bästa kött som finns!
Citera
2023-07-27, 10:41
Jag käkar ekologiskt kött varje dag med carnivore diet, flex
Citera
2023-07-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
vill du hitta extrapriser så finns det bara en sak, skriv upp dig på alla butikskedjors "kundklubbar" eller "+medlemskap", vad dom nu väljer att kalla det.

du får då varje måndag ett mejl med veckans erbjudande, fläskfilé, blandfärs, kassler och andra detaljer kan då hittas till vrakpris.

enligt min erfarenhet är det sällan så att en butik har ett stående lågt pris, du måste "jaga" sådant.

ett annat bra tips är att bli tjenis med jägare, speciellt en sådan där psykopat som är ute och mördar varenda helg, psykopaterna som skjuter varje helg har ofta mer kött än vad dom kan äta och förvara själva, att bli kompis med sådana är värdefullt och byteshandel kan göras, viltkött är självklart det absolut godaste och bästa kött som finns!

Miljögifter då som PCB, kvicksilver m.m, cesium, trikiner..
Citera
2023-07-27, 10:50
Bannlyst
Citat:
Miljögifter då som PCB, kvicksilver m.m, cesium, trikiner..

är du totalt efterbliven?

detta testas alltid
Citera
2023-07-27, 10:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tänkte testa karnivordieten, men tänker att det kommer göra ont i plånboken.

Fläskkött är ju billigt men tänker att man kommer tröttna. Finns ju många billigare nötköttsdetaljer, rulle tex men tycker det är svårt att hitta i affärer.

Var hittar jag billigast kött? Djur är oviktigt egentligen, likaså om det är färs eller delar.

Höns kunde man hitta för några år sen, men det gick tydligen inte ihop sig ekonomiskt. Detta går ju till förbränning idag tror jag.

Hjälp?!?

Edit: med billigt kött menar jag billigare än fläskfärs, alltså under 60 kronor kilot.

Finns redan flera trådar om detta men jag kommenterar ändå.

Jag tror att det billigaste köttet du hittar i vanliga butiker är färsk hel kyckling. Finns ofta på extrapris. Koka gryta på hela skiten så utvinner du även näringen från skrovet.
Citera
2023-07-27, 10:57
Medlem
Conams avatar
Citat:
Det finns väl ingen som bryr sig om att besiktiga ett roadkill? Verkar det någorlunda färskt och inte luktar illa så slänger dom bara in det i bagageluckan och tar hand om det när dom kommer hem.
Inte om man tar det direkt från .. grillen...
Citera
2023-07-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
är du totalt efterbliven?

detta testas alltid

Inte allt kött som testas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto