2023-07-26, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det finns än mindre bevis och säkra uppgifter för att SE inte skulle varit där.
I den hypotesen om SE som GM, så finns det rätt många uppgifter som gör honom möjlig som vittne och varandes på mordplatsen efter skotten.

Men det är väl omvänd bevisbörda som gäller..
Bevisa att SE inte hade en revolver på sig...Bevisa att han inte är GM.
Bevisa istället att han hade en revolver, så kommer vi bli fler som intresserar oss för hypotesen.
Jag räcker upp handen där.

Finns inga konkreta bevis att SE var på mordplatsen efter mordet och ca 20 minuter framåt. Han måste varit centralt placerad för att ha kunnat sett Lars J inne i gränden vid kulturhusets vägg just då. Pratade med Lisbet som var centralt placerad, nästan snubblade på Olofs döda kropp som heller ingen såg, ingen såg språngmarschen in i gränden, ej heller att han kom ut därifrån, ej heller att han stod och försökte få prata med en polis m.m. Finns som sagt mycket när det gäller att SE inte var på mordplatsen efter mordet.

Ni är säkra på att han inte hade vapen eller nycklar. Men hur kan man vara det 37 år senare undrar jag? De utredde inte SE som misstänkt förrän över 30 år efter mordet. De lade tyvärr krutet på oskyldiga som CP och CA med flera.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-07-26 kl. 20:40.
Citera
2023-07-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför ska han stämpla ut? Han får ju inte betalt.

Han har ju inte så bråttom så han måste springa till tåget. Eller har du ändrat dig...
Ändrat mig?

Han vet inte exakt vad klockan är vid Grand.
Citera
2023-07-26, 20:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Med ditt resonemang kan inte din favoritkandidat CA vara både Grandmannen och gm. Grandmannen lär inte ha bytt om på vägen till mordplatsen (från blåaktig jacka till mörk rock som gick ner till knäna).

Jo jag har inget problem med blå jacka. Alla mordplatsvittnen som klär mördaren i mörk rock har en sak gemensamt, de ser honom på långt håll i motljus från Dekorima. Så de ser bara en silhuett. Siluetten av en lång blå jacka är identisk med mörk rock.

Undantaget är AB. Men han var berusad, enligt Löhr och hans hustru. Och enligt Löhr sa han på mordplatsen att GM hade blå jacka.
Citera
2023-07-26, 20:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ändrat mig?

Han vet inte exakt vad klockan är vid Grand.

Han har bevisligen ett armbandsur
Citera
2023-07-26, 20:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej men det är heller inte omöjligt som du med flera förnekare anser konstigt nog. Om man kräver bevis så kan vi förkasta era teorier också med andra ord t ex CA, CP med flera. Det är inte bevisat att SE inte hade en revolver tiden för mordet, ej heller bevisat att han inte hade nycklar.
Det anser jag inte, det tror jag inte de andra gör heller. Det är inte omöjligt, det är väldigt osannolikt.

Varför fortsätter du att tjata om CP och CA? Jag tror inte på dom som gm. Ingen pratar om dom heller.

Du vet väl om att det är extremt svårt att bevisa en anti-tes? Det är därför man har bevisbördan på den som påstår något.

Ingenting tyder på att SE hade varken revolver eller nyckel. Tvärtom tyder allt känt material på att han inte hade det. Mycket närmare än så är det svårt att komma med anti-teser.

Kan du bevisa att det inte är jag som är gm? Ska vi se det som en möjlighet om du inte kan det?
Citera
2023-07-26, 20:51
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej Annelie K och Margareta S ansåg det. Jag var inte där så jag kan avgöra det.
Ansåg dom att SE hade det? Nej, de ansåg att grandmannen hade det. Det finns ingen som någonsin sagt att SE har en sådan.
Citera
2023-07-26, 20:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Finns inga konkreta bevis att SE var på mordplatsen efter mordet och ca 20 minuter framåt. Han måste varit centralt placerad för att ha kunnat sett Lars J inne i gränden vid kulturhusets vägg just då. Pratade med Lisbet som var centralt placerad, nästan snubblade på Olofs döda kropp som heller ingen såg, ingen såg språngmarschen in i gränden, ej heller att han kom ut därifrån, ej heller att han stod och försökte få prata med en polis m.m. Finns som sagt mycket när det gäller att SE inte var på mordplatsen efter mordet.

Ni är säkra på att han inte hade vapen eller nycklar. Men hur kan man vara det 37 år senare undrar jag? De utredde inte SE som misstänkt förrän över 30 år efter mordet. De lade tyvärr krutet på oskyldiga som CP och CA med flera.

Jag är inte säker på något, men uppgifterna du raljerar om i första stycket finns det såklart uppgifter som visar på att så kan vara möjligt.
Citera
2023-07-26, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo jag har inget problem med blå jacka. Alla mordplatsvittnen som klär mördaren i mörk rock har en sak gemensamt, de ser honom på långt håll i motljus från Dekorima. Så de ser bara en silhuett. Siluetten av en lång blå jacka är identisk med mörk rock.

Undantaget är AB. Men han var berusad, enligt Löhr och hans hustru. Och enligt Löhr sa han på mordplatsen att GM hade blå jacka.

Nej blå, kort jacka blir inte en mörk rock som gick ner till knäna och fladdrade enligt flera mordplatsvittnen. Även vittnet Yvonne N ger den beskrivningen på mannen hon såg vid David Bagares gata. Nej Anders B sade mörk rockliknande plagg dvs som 10 av 12 st mordplatsvittnen gjorde redan i mars 1986. Lars J var dock osäker på längden redan tidigt.

Sannolikheten är mycket högre att mördaren hade en mörk rock som gick ner till knäna/ner på låren och fladdrade än en blå, kort täckjacka. (Det vill säga CA kunde inte varit Grandmannen och gärningsmannen. SE signalement stämmer dock bra på gm och han måste inte varit Grandmannen som CA).
Citera
2023-07-26, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ansåg dom att SE hade det? Nej, de ansåg att grandmannen hade det. Det finns ingen som någonsin sagt att SE har en sådan.

Anneli K har pekat ut SE så hon anser tydligen det.
Citera
2023-07-26, 21:02
Avslutad
Citat:
Det anser jag inte, det tror jag inte de andra gör heller. Det är inte omöjligt, det är väldigt osannolikt.

Varför fortsätter du att tjata om CP och CA? Jag tror inte på dom som gm. Ingen pratar om dom heller.

Du vet väl om att det är extremt svårt att bevisa en anti-tes? Det är därför man har bevisbördan på den som påstår något.

Ingenting tyder på att SE hade varken revolver eller nyckel. Tvärtom tyder allt känt material på att han inte hade det. Mycket närmare än så är det svårt att komma med anti-teser.

Kan du bevisa att det inte är jag som är gm? Ska vi se det som en möjlighet om du inte kan det?

Det är alltså inte bevisat att SE inte hade ett vapen tiden för mordet.

Om du tiden för mordet var: 30-50 år, klädd i en mörk rock som gick ner till knäna, var i närheten av mordplatsen tiden för mordet, inget alibi fast du var nära mordplatsen tiden för mordet, umgicks med Palmehatare t ex höga militärer och moderater på 1980-talet, umgicks med en vapensamlare som hade tillgång till rätt vapen och ammunition och bodde nära, skjutit med både gevär och pistol på tävlingar tidigare och kom med flera uppgifter som ingen annan har sett och hört på mordplatsen m.m. så skulle du kunna anses som misstänkt i.a.f. Man får inte misstänka SE alls enligt dig/er? Varför inte?
Citera
2023-07-26, 21:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Anneli K har pekat ut SE så hon anser tydligen det.

Och det utpekandet har inga problem?

Hon blir ju presenterad mördaren och därefter känner hon igen honom. Efter över 30 år.

Jag kan knappt inte minnas utseendet på folk jag såg under några minuter förra veckan.

Ska vi ta in sådana saker i beräkningen har ju både LP och LN pekat ut CP. Det har inget egentligt värde.
Citera
2023-07-26, 21:05
Avslutad
Citat:
Och det utpekandet har inga problem?

Hon blir ju presenterad mördaren och därefter känner hon igen honom. Efter över 30 år.

Jag kan knappt inte minnas utseendet på folk jag såg under några minuter förra veckan.

Ska vi ta in sådana saker i beräkningen har ju både LP och LN pekat ut CP. Det har inget egentligt värde.

Lisbet såg dock inte mördarens ansikte ens vilket blir stor skillnad mot Anneli och Margaretas observation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in