Citat:
Ursprungligen postat av
immenhusen
Du som ateist har ett sanningsanspråk på världens beskaffenhet som du inte kan bevisa, och som är minst lika giltigt som något annat. Livsåskådning är f.ö. en alternativ term och neutraliserat begrepp till religion, och på detta sätt kan ateism även sägas vara religion, fastän scientism kanske är en lämpligare term.
Gällande det fetade, så är det precis kärnan i ateism, att det inte finns en gud, och jag håller med dig om att det inte finns någon vettig forskare som benhårt menar på att Gud inte finns. Därav är de, jag och säkerligen kanske även du(?) mer att betrakta som agnostiker än ateister.
/AI
Det är nog få ateister, åtminstone i Sverige, som så att säga lever sitt liv för sin tro på att det inte finns en Gud.
De allra flesta svenska ateister anser säkert att frågan om Gud är ointressant och inte passar in i vårt moderna samhälle. Själv gillar jag astronomi, och jag är oerhört intresserad av vad astronomerna hela tiden upptäcker om vårt universum. Men det är
universum jag är intresserad av, inte tanken på att "det inte finns en Gud".
Men okej. Låt oss titta på skapelseberättelsen och se vad den säger om världen och universum:
Citat:
1 I början skapade Gud himlarna och jorden. 2 Jorden var öde och tom, mörker låg över djupet, och Guds Ande[b] svävade över vattnen.
Så jorden existerar från tidernas begynnelse, men däremot finns det inga andra planeter, inga stjärnor eller galaxer, ingen Big Bang och ingen våldsamt expanderande och glödhet liten "universumbubbla". Men vattnet finns från början, fancy that. Och det är mörkt, och Guds ande svävar över vattnet. Okej.
Citat:
3 Gud sa: ”Ljus, bli till!” Då blev det ljust. 4 Gud såg att ljuset var gott och skilde det från mörkret. 5 Han kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen[c].
Det blir ljust, bara så där. Men ljuset finns bara på dagen, för på natten är det mörkt. Men varifrån kommer dagsljuset?
Citat:
6 Gud sa: ”Vattnet ska dela sig för att forma himlavalvet där uppe och haven där nere.” 7 Gud skapade på så sätt himlavalvet, och skilde vattnet ovanför från vattnet nedanför. Det blev så. 8 Gud kallade valvet himmel. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den andra dagen.
Wow, oj! Fattar ni? Det finns en massa vatten ovanför våra huvuden! Shit, det finns
ett hav ovanför våra huvuden! Och "himlavalvet", typ den blå himlen, är liksom ett "paraply" som hindrar havet ovanför våra huvuden från att ramla ner på oss!
Imponerad much?
Citat:
9 Sedan sa Gud: ”Vattnet under himlen ska samlas till en enda plats, så att torrt land kommer fram.” Det blev så, 10 och Gud kallade det torra jord, och vattnet kallade han hav. Gud såg att det var gott.
Citat:
11 Gud sa: ”Jorden ska producera grönska: det ska växa fram alla slags fröbärande växter och fruktträd med kärnor i frukten.” Det blev så. 12 Jorden grönskade: det växte fram fröbärande växter och träd, allt efter sina respektive sorter[d].
Så jorden är nu full av grönska och fruktträd.
Citat:
14 Gud sa: ”Det ska bli ljus på himlen som ska skilja dagen från natten. De ska bestämma tiderna på jorden och utmärka dagarna och åren. 15 De ska vara ljus på himlen som lyser över jorden.” Det blev så. 16 Gud skapade två stora ljus[e], det större ljuset för att härska över dagen och det mindre ljuset för att härska över natten.
Wow!!!! Fattar ni?
Nu skapar Gud solen, nu när jorden redan är full av grönska och äppelträd!!! Men hallå!!!!
Citat:
Han skapade också stjärnorna. 17 Gud placerade dem alla på himlen för att lysa upp jorden, 18 härska över dagen och natten och skilja ljuset från mörkret. Gud såg att det var gott.
Ja, ja, ja. Yada, yada, yada. Gud skapade stjärnorna när jorden redan var grön och grönskande och full av fruktträd. Gäsp.
Och sen skapade Gud fåglar och fiskar och fyrfota djur, och sen skapade han människan till sin avbild. Ni kan historien.
Men seriöst: Hela den här historien är
ren skit, om vi jämför den med vad vi nu vet om universum.
Jag är ateist. Betyder det att jag går runt och tänker på skapelseberättelsen och säger till mig själv att jag
verkligen inte tror på skapelseberättelsen?
Nej för fasen, NEJ!!! Jag bryr mig väl inte om skapelseberättelsen. Gammal skit. Visst, jag kan se att det var en vacker historia på den tiden när människorna inte visste någonting om universum eller jordens historia. Men NU är den ren skit och inte någonting att fundera över.