2023-07-26, 18:56
Medlem
Eustaches avatar
Citera
2023-07-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag läser precis det du skriver, och du förnekar att ateism är en tro tillika livsåskådning, vilket är fel. Ditt sanningsanspråk är minst lika giltigt eller ogiltigt som motsvarande hos en troende. Du kan lika lite bevisa din tes, som en troende.
Tror du inte, så är det är livsåskådning. Hör du inte själv hur dumt det låter?
Citat:
Du ändrade ditt inlägg, så du får läsa svaret utifrån det du skrev först.
Jag har inte ändrat någonting, mer än möjligen stavning. Det är inte så att jag ändrat åsikt.
Citat:
Länken du skickade förklarar klart och tydligt det jag har sökt framlägga, nämligen att ateism är en tro på ett sanningsanspråk av ett icke-existent transcendent väsen.
Att inte tro att det finns rosa elefanter på månen har ingenting med tro att göra. Du är väl för fan inte troende för att det är massor saker du inte tror på, som att du inte tror att det finns rosa elefanter på månen. Skärp till dig.
Citat:
Min uppfattning är dock att de flesta forskare snarare resonerar som agnostiker, d.v.s. med ovisshetens ödmjukhet över att vi nog aldrig kommer att veta. Dessvärre verkar de flesta forskare inom naturvetenskapen inte vara hemma på terminologin, vilket bl.a. visar sig i motsvarande statisk, och som är högst olyckligt. Men då det är filosofiska begrepp, klandrar jag dem inte. Ang. mitt boktips, används den f.ö. inte sällan som en introduktion till universitetskurser av religions- och vetenskapsfilosofi.
Men snälla du, det finns väl för fan inte en vettig forskare eller vetenskapare som benhårt säger att Gud inte finns. Inte jag heller. Blanda inte ihop det med att det totalt saknas evidens för en Gud.

Det finns svarta svanar.
Citera
2023-07-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om källan är "inbyggd" så antar jag att du menar subjektiv. Detta innebär att den inte är verklig. Det är ingen fråga som är "konstig". Den har grubblats över av filosofer sedan urminnes tider. Sokrates och Jesus är två prominenta.
Och då får du till det med att Jesus har gjort det som står i Bibeln? Hur får du till det?

Du får det till att religiösa är otroligt korkade. Inser du det?
Citera
2023-07-26, 19:01
Avslutad
Citat:
Om inte rätt och fel finns så kan man inte göra varken fel eller rätt. Finns inte Gud så är allt tillåtet. Om man definierar Gud som moralens källa.
Om...
Citera
2023-07-26, 19:09
Medlem
Citat:
De ville förhindra stöld av kroppen. Detta stödjer alltså tesen att kroppen inte blev stulen. Romarna hade vidtagit åtgärder för att förhindra stöld av kroppen. Stöld utesluts och kvar finns två utfall. Antingen

1. var kroppen kvar efter 3 dagar (ingen återuppståndelse).
2. Eller så återuppstod han och gick God-mode på vakterna vid graven. Tänk en Jason Bourne-film, fast där hjälten har övernaturliga superkrafter. Varför har ingen gjort en film av det än?

(1) har problemet att romarna i detta fall skulle kunna visa upp kroppen för offentligheten, och därmed motbevisa hela kristendomen. Detta skedde inte.

Romarna kanske somnade på sin vakt och kroppen blev stulen... uppenbarligen danns de ju en risk för de iom vakterna
Citera
2023-07-26, 19:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?
Det här består av två saker. Ett påstående att Jesus är Gud, vilket inte styrks av evangelierna. De är faktiskt något som man skapade 300 år efter hans död. Att dyrka Jesus som Gud, bryter mot första budet.

Sen om korsfästelsen och uppståndelsen, är min åsikt att han aldrig dog på korset, då han satt för kort tid. Man dör inte lika fort som det påstås i bibeln. Även Pontus ställde väl frågan: "Redan?". Så om man utgår från evangelierna, är min åsikt att han var skendöd och vaknade upp i graven och lämnade den själv. Sedan är frågan vad som hände när han uppsteg till himmelen. Gjorde han det, eller hände något annat, när Petrus och Johannes var de enda två som kom ner, efter att tre hade gått upp.

Jag menar, de var väl de enda inblandade när Gud straffade en man och hans fru som inte vill skänka pengar till rörelsen. Tror man på Gud, kan man tro på det, tror man inte, misstänker man mord.
Citera
2023-07-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Menar du att ts bara tror på vissa saker som står i boken? Vem väljer då ut vilka saker hen saka tro på?
Det var inte Jesus som delade Röda havet, enligt bibeln hette han Moses.
Citera
2023-07-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var inte Jesus som delade Röda havet, enligt bibeln hette han Moses.
Aha, och då plötsligt stämmer allt i Bibeln?
Citera
2023-07-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Aha, och då plötsligt stämmer allt i Bibeln?
Yes! Allt stämmer till och med i ditt huvud. Du måste väl ändå erkänna att det inte händer särskilt ofta!
Citera
2023-07-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Yes! Allt stämmer till och med i ditt huvud. Du måste väl ändå erkänna att det inte händer särskilt ofta!
Har jag någonsin sagt att det som står i Bibeln stämmer, eller inte stämmer?

Det är religiösa som ser allt i boken som en sanning. Jag vet inte. Men jag lutar åt att det mesta är fiktion.
Citera
2023-07-26, 19:24
Medlem
Vad menar du att Paulus är fiende till kristendomen? Det stämmer inte.

Kan det vara så att man lämpligt nog inte vet var graven är?
Citera
2023-07-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Kan det vara så att man lämpligt nog inte vet var graven är?
Vems grav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in