Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Påståendet som åkt runt här (och i sin egen tråd) i ett par dagar var att Bakhmut nu
var helt inringat av Ukraina, eller näst intill. Det är inte i närheten av att stämma, och ingen seriös nyhetskälla jag har sett påstår något i den stilen, men de som postade här hade huggit det från PR-twitttrare och en soundbite i nån tjoffsig Youtube-video full med struntprat.
Resten är bara dina pålagda moraliska floskler. Pengar och ekonomi trumfar i längden storsvenska (eller halvrasistiska) floskler om att Karl XII skulle uttrycka Sveriges eviga mission att stå på vakt mot Ryssland (och att Bandera och Mazeppa också är våra hjältar), eller neo-con-liberalt prat (sedan början av förra året är ju dessa två motsatta strömningar märkligt nog allierade),. När de ekonomiska och strategiska realiteterna blir för mycket ramlar flosklerna ner i diket och även NATO-länder anpassar sig efter den nya kartan. Jag har sett den typen av helomvändningar tidigare, som på kommando vänder alla plötsligt kappan...

Nu gör du mig glad om du menar att pengar och ekonomi kommer avgöra kriget för då är ju fattighemmet Ryssland kört så det ryker om det.
Men underskatta inte heller det goda människan med stake och moral i bagaget. Ukrainarna gjorde sig ju till slut av med den korrupte rysslakejen Viktor Janukovytj då han blev för ryssvänlig och glömde vad hans ämbete var, att tjäna Ukraina inte den ryske diktatorn. Väst hjälper nu Ukraina till med enorma hjälppaket men det har vi ju råd med och lär dessutom utökas. Men Ukrainarna får ju själva svara för att ryss-slakten blir framgångsrik.
Det bästa är ju att vi i Europa nu ser att vi framöver kommer klara och bygga vidare på våra samhällen utan att som tidigare vara så totalt sjukt beroende av ryska råvaror. Ännu ett politiskt påtryckarvapen har därmed ryckts ur Putin händer.