2023-07-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
U-land? Ryssland är snart färdiga med sina litografimaskiner för 7nm. Man gör sig nästan helt oberoende av omvärlden vad det gäller teknologi, Kina likaså. Har du sett de nya Lancet som jobbar i svärmar nätcentrerat? Det blir ännu jobbigare för Kievregimens styrkor.

De hävdar att de ska ha en maskin klar 2028. Vad som sedan blir resultatet återstår att se.

Tidigare uttalande löd att de siktade på 30nm till 2030, vilket låter mer sannolikt.
Senast redigerad av sukp 2023-07-24 kl. 16:23.
Citera
2023-07-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Om detta vet du inte ett jävla skit.
Men tro mig, Ukraina vill ha ut sista ryss ur landet, om detta finns inga rimliga tvivel.
Nej jag vet ingenting om det, jag bara återger det som har skrivits i dagspressen.
Citera
2023-07-24, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Återger bara det som står i svensk media, men om det är sant det kan man ju inte veta..

Men du har rätt jag är inte på eran sida, och det är nog inte så många fb krigare som du om man skulle räkna, för dom flesta tar nog starkt avstånd till kriget.

De flesta tar avstånd från er pissryssars orättfärdiga invasion av ett självständigt land.
Citera
2023-07-24, 16:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja is är nog en väldigt eftertraktad och exklusiv produkt i Sibirien...

Bara en gissning: I Sverige för 100-150 år sedan innan frysarna var vanliga/uppfunna(?) var det vanligt att att bönderna (åtminstone de mer välbärgade storjorbrukarna) på sommarhalvåret köpte in stora isblock och la i ladorna och la hö runt som isolering för att frysa in maten, dock var de förstås tvungna att köpa in nya isblock rätt ofta vilka levererades med häst och vagn någon gång i månaden. (Ingen aning om var isen ursprungligen kom ifrån, Norra ishavet?)

Så en gissning är att det i de delar av den ryska landsbygden som saknar frysar (och kanske t.o.m. elektricitet) fortfarande gör så. Och med männen borta orkar inte kvinnorna göra det själva varför de får hjälp?

Det låter åtminstone fullt troligt med tanke på den fullständiga avsaknad av all modernitet som faktiskt fortfarande är vanlig i stora delar av den ryska landsbygden.
Jag hoppas ingen ser att det är OT. Förlåt mods.
Snö lagras numera i alla skidbackar, sågspån eller duk, förlust 50%, typ.
https://www.smhi.se/klimat/klimatanpassa-samhallet/exempel-pa-klimatanpassning/snolagring-sakrar-skidakning-for-varmare-vintrar-fordjupning-1.158763
Citera
2023-07-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Om det stämmer är det ju verkligen ett styrkebesked från ryssen…
Kommer närmre och närmre bunkern

https://twitter.com/abarbashin/status/1683455892426043392?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw

Vilket skämt, finns det några ryska män över 60 överhuvudtaget?! Dom flesta super väl ihjäl sig innan dess pga de miserabla levnadsförhållandena i u-landet Ryssland.
Citera
2023-07-24, 16:42
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Vilket skämt, finns det några ryska män över 60 överhuvudtaget?! Dom flesta super väl ihjäl sig innan dess pga de miserabla levnadsförhållandena i u-landet Ryssland.
Det lär vara liten skara personer… den fysiska formen lär ju inte vara att tala om
Citera
2023-07-24, 16:43
Medlem
Hoppsan,det var visst större skador än jag trodde på byggnaderna i Moskva.
Och nu vrålar Kreml helt enligt protokollet rakt ut att nu skall dom minsann hämnas.
Men det här är ju ingen krigsförklaring av Ukraina, det är ju tydligen bara en specialoperation av Ukrainas säkerhetstjänst.
Vilket som, Ukraina skiter troligen totalt i vad Kreml brölar om numera. Det kallas att ha stake att inte böja rygg och är ju ett okänt begrepp i Kreml. Men ryska civila dödsoffer i ryska städer får å andra sidan inte bli för många då det kan skada Ukrainas goda rykte ute i världen och leda till ett minskat militärt stöd över tid, tror jag i alla fall.

Men visst, trots allt så var det ju Ryssland som startade kriget 2014 och utökade det 2022 så vad än Ukraina ev. attackerar inne i Ryssland så är det vad jag förstår inte krigsbrott i alla fall. Så Zelenskyj förblir den respekterade presidenten, Putin förblir den avskydde presidenten och tillika åtalade brottslingen.
Citera
2023-07-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Crybar verkar inte vara riktigt lika övertygad om att det går så bra som stjärnorna i den här tråden.
Crybar är hysterisk.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683441926320660480#m

Att diverse Telegram propagandister har tystnat permanent tyder också p att Ryssland förlorar artilleri kriget.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683431888088596481#m

Vad är Nitter? Någon variant av twitter?
Citera
2023-07-24, 16:51
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes

Enligt en av våra nya och kära AI som man kan fråga.

Citat:
According to the World Bank, there are 3,523,990 men over the age of 60 living in Russia as of 2022. This represents 5.96% of the total male population in Russia.

Och medellivslängden för män i Ryssland enligt samma AI

Citat:
The average life expectancy for a male in Russia is 64.2 years. This is significantly lower than the average life expectancy for a male in the United States, which is 76.6 years. There are a number of factors that contribute to the lower life expectancy for men in Russia, including:

High rates of smoking and alcohol consumption. Smoking and alcohol consumption are two of the leading causes of death in Russia. According to the World Health Organization, 43% of men in Russia smoke, and 17% of men drink heavily.

High rates of stress and anxiety. The transition to a market economy in Russia has been accompanied by high levels of stress and anxiety among the population. This has contributed to an increase in heart disease, stroke, and other stress-related illnesses.

Så vid 64 år är medelryssen (gäller män) mer eller mindre ett vrak. Jag skulle tänka mig att deras "yngre" 60-åringar inte är i det bästa fysiska skicket.
Citera
2023-07-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hoppsan,det var visst större skador än jag trodde på byggnaderna i Moskva.
Och nu vrålar Kreml helt enligt protokollet rakt ut att nu skall dom minsann hämnas.
Men det här är ju ingen krigsförklaring av Ukraina, det är ju tydligen bara en specialoperation av Ukrainas säkerhetstjänst.
Vilket som, Ukraina skiter troligen totalt i vad Kreml brölar om numera. Det kallas att ha stake att inte böja rygg och är ju ett okänt begrepp i Kreml. Men ryska civila dödsoffer i ryska städer får å andra sidan inte bli för många då det kan skada Ukrainas goda rykte ute i världen och leda till ett minskat militärt stöd över tid, tror jag i alla fall.

Men visst, trots allt så var det ju Ryssland som startade kriget 2014 och utökade det 2022 så vad än Ukraina ev. attackerar inne i Ryssland så är det vad jag förstår inte krigsbrott i alla fall. Så Zelenskyj förblir den respekterade presidenten, Putin förblir den avskydde presidenten och tillika åtalade brottslingen.

Kremlpatrasket kallar det för terrorism, vad var då deras attack mot unescovärldsarvet, katedralen i Odessa med civila dödsoffer!? Inte konstigt att den absurda mongoldiktaturen betraktas som paria i civiliserade länder.
Citera
2023-07-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Jag är etnisk svensk men bor sedan en lång tid tillbaka i Finland och det är jag mycket glad för i dag.
Då är du med och betalar till Ukrainas försvar!
Citera
2023-07-24, 16:53
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Hänger samman med denna twittertråd

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1682683244884500482

Men lite kort och som jag förstår det, en del tror att det kan komma en större utrensning bland demagogerna. Vladimir Solovyov var nämnd vid namn i rapporten/strategidokumentet och dagen efter den släpptes så tog han semester, därav ryktena.
Så det handlar inte om att man inte vill ha galningar som står och skriker om atombombs världen och detta ger en dålig bild utåt, utan istället är det för att skydda de som sitter där från nya kuppförsök…
Ja va ska man säga, ryssar gör alltid märkliga saker. Implosionen en dag närmare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in