Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jo, jag tycker inte heller indiciekedjan är intakt. Den bygger på antaganden av tidigare tolkningar och sedan slutledning utifrån dem. Men då det avgörs av tolkningar och bedömningar tycker jag inte man kan hävda att en tolkning är fel.
Det ska bli intressant att se hur skolade jurister kommer att tolka och bedöma.
Domen är som du säger rena gissnings-VM till M.s nackdel. I varenda liten detalj gör domaren allt för att misstänkliggöra M för att få ihop en indiciekedja för att döma henne. Ser ingenstans där han gjort en objektiv bedömning.
Han är en ökänd negerhatare - inget konstigt med det, men det blir lite väl uppenbart att han via domen spatserar som en master på plantagen och piskar sina niggers och njuter. Att han fick målet när det finns så många kompetenta domare i Sverige är inget annat än horribel oflax. För några år sedan hade J fått 6 år för dråp. Vi ser en utveckling som är oroväckande när ett fyllegräl resulterar i livstid först på J, och när vi kommer till M kan detta vara den mest absurda dom jag läst.
Sen spelar det inte så stor roll om M ljugit lite hit och dit om att hon inte sett Tove etc. Det finns noll bevisning. Noll. Att som domaren koka soppa på en spik och sätta en ung tjej på livstid lite på en höft är mot förnuftet, och sen gäspar han ur sig ännu värre förklaringar för varför han kände för att hon skulle bort. "Han hade en känsla"
Han har frångått alla principer som varje jurist får lära sig. Domaren är en skitstövel och sadist - En genuint ond människa. Det går inte att komma bort ifrån. Han skall frånskiljas alla uppdrag som domare. Kalrn är tamejfan inte riktigt klok, och att vi lägger ner tid och ens diskuterar hans bisarra tolkningar som om de vore något att bry sig om är ännu mer bisarrt.
Det fanns en liknande domare på avdelning 1 i stockholms hovrätt för många år sedan. Han var stenhård. Skillnaden mellan denna fullkomliga idiot och avd 1s domare var att avd 1 friade om det inte fanns bevis, på samma sätt som han dömde ut stenhårda straff till de som var skyldiga. Han hade 100% friat M.
Jag satt på den tiden på en advokatbyrå och fragglade och kokade kaffe. Vi hade ett mål där vår huvudman hade fått 2 år i Tinget och vi fick avd 1. Alla på byrån flög i taket och sa till klienten att han inte skulle överklaga, men som i vissa fall så tycker klienten att de är oskyldiga... vi nöjdade oss ej och domen blev 6 år. Men som sagt avd 1 hade friat M tvivelsutan.