2023-07-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Men om ryssarna tappar Grushögen Bachmut, är det pinsamt då? Bara så vi vet….

Det var ju en väldans grej för er när ni till slut intog det som en gång var en stad efter 9 mån så det lär ju onekligen svida om området och staden tillfaller Ukraina igen.
Haha, snacka om att försöka ta ut segern i förskott? I nuläget är det de arma ukrainarna som får stryk, brinner upp i sina tanks och Bradleys (eller går under i minfälten) nästan överallt.
Citera
2023-07-26, 11:10
Medlem
Reimers avatar
Om det här är sant så lär det synas på kartorna och i twitterflödet snart

Citat:
🇺🇦 army started full scale offensive on 🇷🇺 defence lines at the South Front this morning with up to hundred armored vehicles‼️⚔️

Russian sources describe the situation as difficult and unsustainable in the long term🔥

https://twitter.com/WarFrontline/status/1684128560053886977
Senast redigerad av Reimer 2023-07-26 kl. 11:15.
Citera
2023-07-26, 11:13
Avstängd
smaug20017s avatar
Ryss-mongol som är fastkedjad av sina egna och det ser ut att pundaren har absintens från Opiater. Bara pundaren överlevde striden.
Citat:
Russian soldier that was chained by his “comrades” and left behind due him not being in a state to fight. The reason? He’s addicted to opioids and going through withdrawal. He’s actually lucky: none of his squad survived.

The Ukrainians jokingly offer him some painkillers if he can say “Palyanitsya”. He is unable to, thus he will have to bear the uncomfortable withdrawal symptoms.
https://t.me/bigSAC10archive/2742

Är det inte Vodkan så är det alltid något annat de pundar. Jävla pundare hela högen.....
Citera
2023-07-26, 11:15
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Vissa kan ju tycka att diskussion om nazism gränsar till OT men då det avses som en huvudanledning till invasionen av Ukraina är det nog i högsta grad intressant att undvika begreppsförvirring.

Du menar på att "nazismen" i Ukraina skall vara någon variant där man helt enkelt bytt ut judarnas roll mot ryssar, men allt annat i ideologin är intakt inklusive rastänkandet, eugenetik, självbild av mästerras som av naturen har rätt att härska över världen osv ?

Riktar det sig mot ryssar som specifik ras eller framför allt nation/kultur? Judarna ansågs ju i Hitler-Tyskland påverka och styra världen bakom kulisserna där länder kunde betecknas som ZOG vilket i praktiken ansågs ha judestyrda regeringar, där det fördes krig mot Tyskland på flera fronter, såväl via det internationella bankväsendet och "judiska" bolsjeviken.
Är detta rollen som ryssar antas spela, eller är det mer klassisk imperialism?

Detta är ju utan tvekan så att Hitler avskydde ryssarna, men rådande bolsjevikism ansågs ju också vara ett judiskt påfund där ryssarna blir mer hantlangare än huvudfienden på världsarenan.

I vilken mån anses denna form av nazism har riktigt ideologiskt djup och inte framför allt appropiering av deras attribut? Anledningen till frågan är att jag har rest runt en del i Afrika och där har kolsvarta Afrikaner uttryckt sig beundrande om Hitler, kanske inte just för hela ideologin men att han uppfattades som en tuff "strongman" som utmanade USA/bankkontrollerade världshegenomin.

Ifall det inte finns något större ideologiskt djup kan man då fråga sig hur de i praktiken skiljer sig från random ultranationalistisk högerextrem militia som har mer likheter med fascism än nazism?

Intressant diskussion men jag ska ärligt medge att jag inte är expert på nazismen som ideologi. Men i de blindas rike är ju den enögde kung.. :-). Jag har uppfattat det som att i nazistisk ideologi är man i första hand mot rasblandning. Sedan i andra hand så kan vissa raser så över andra, men här är jag osäker på om alla nazister är överens om att just den ariska skulle vara den mest förnäma. Om vi har en riktig nazist i tråden så för hen gärna upplysa oss. Det jag förstått på Ukrainska nazister (själv sett diskussionen i en dokumentär om Azovbataljonen) är att de för fram att de av någon anledning skulle vara de enda renrasiga slaverna. Därför står de över alla andra slaver. I deras propaganda skulle då ryssar (kanske även polacker) vara de sämsta slaverna eftersom dessa tydligen är korsade med germaner. I deras ideologi är en korsning med germaner tydligen det ”smutsigaste” man kan vara. Vänligen notera att jag själv tar starkt avstånd från alla åsikter ovan och inlägget är bara för att förklara hur jag uppfattat Ukrainsk nazism utifrån dokumentärer och artiklar skrivna och producerade i väst då man fortfarande fick vara kritisk mot Ukraina. Sedan kan man absolut diskutera hur stor omfattningen av detta är och hur tongivande dessa strömningar varit. Självklart är ju såklart att ryssen förstärkt detta maximalt i sin propaganda. Dock betyder ju inte detta att problemet inte finns och inte heller att det är ett litet problem.
Citera
2023-07-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ryssarna måste vara väldigt dåliga på att bekämpa militära mål, de har ju trotts allt förlorat hälften av de områden de kontrolerade förra sommaren....

Inte olikt nazitysklands blunder att öka intensitet av folkmordet på civla barn och kvinnor, istället för att sattsa på det militära målen i takt med att krigslyckan vände..... ledde till nederlag och självmord i en bunker....

zelensky lär ju sluta på samma sätt som hans själsfrende adolf gjorde, han följer den stigen ganska väl som du beskriver.
Citera
2023-07-26, 11:26
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Så mycket lögner i en brutal och icke läsvärd text. Har du pundat?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Vad är lögner i texten? Oavsett så har jag bara förklarat hur jag uppfattat nazisismen i Ukraina utifrån det som på 2010-talet skrivits om i västmedia. Kan inte avgöra sanningshalten av detta och gör inte heller anspråk på detta.
Citera
2023-07-26, 11:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En s k "trådsanning" som inte är belagd någonstans utanför ett par PR-twittare och några clickbait-rader från ett antal propagandister (bl a svensken Kenneth Drägg och någon brittisk skrivbordsmilitär vid namn Chip Chapman som säger något i den stilen på Youtube - i alla fall står det så i rubriken till hans video, den är f ö kul eftersom den är så verklighetsfrämmande).

Inga seriösa nyhetsmedier alls rapporterar att Ukraina skulle vara nästan på väg att omringa Bakhmut. Det finns en hel tråd om detta, startad av nån som bara drog påståendet ur sin bakdel:

(FB) Knäpptyst bland PRO-ryssarna om Rysslands fullständiga kollaps i Bakhmut

Du har åtminstone 1 snabbt veriferbart fel i detta inlägg vilket gör att din trovärdighet i frågan ganska snabbt kan ifrågasättas.
Citera
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
zelensky lär ju sluta på samma sätt som hans själsfrende adolf gjorde, han följer den stigen ganska väl som du beskriver.
Du menar vägen utan omvärldens stöd? Låter mer som blöjdvärgen den vägen säkert vandrar 😄
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

Du måste vara väldigt alkholskadad av dina moders drickande min lilla vatnik,

du är medveten om att ryssarna slaktas 8-1 (nu igen) kring bakhmut....
så precis som förra året när ryssarna slaktades och drevs ur, kherson, kharkiev oblast, lyman, iszium etc osv, så har de inte lärt sig av sina misstag. förstärker en front där ukraina avancerar metodiskt och försiktigt, medans de utpånar reserver och matriell bakom fronten (precis som i kherson oblast i höstas) och slaktar ryssar som lider brist på matriell i östlig riktning.

"We're very lucky they're so fucking stupid"
Citera
2023-07-26, 11:37
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
NOEL rapporterade om utslaget EW-system igår (totalt tre EW-system utslagna igår!). Army recognition har en kort analys.

Citat:
In a tweet, NOEL reports on July 25, 2023, that a Russian R-330Zh Zhitel mobile electronic warfare system was located by a Ukrainian drone. Following this, the Ukrainian artillery carried out precision strikes, guided by the drone, resulting in the reported destruction of the Russian electronic warfare system. Remarkably, this marks the third reported instance of a Russian electronic warfare system being destroyed on the same day.
...
This report follows an announcement by the Ukrainian Special Operations Forces about the destruction of two electronic warfare systems: one Leer-2 mobile electronic warfare system, and one Tirade jamming system.
The R-330ZH, also named Zhitel, is a jamming communication station designed and manufactured by the Russian company Protek. The system is in service with the Russian army and deployed by the 18th Motor Rifle Brigade. The whole system includes a Ural-43203/KAMAZ-43114 truck with a shelter. The truck is the control center for the operators; its shelter is equipped with four telescopic active phased array transmitter antennas mounted on a four-wheel trailer. The R-330ZH is designed for the detection, analysis, direction-finding, and jamming of satellite and cellular phone communication systems operating in the frequency from 100 to 2,000 MHz. The jamming system provides analysis and selection of emitters’ signal parameters.
https://www.armyrecognition.com/ukraine_-_russia_conflict_war_2022/ukrainian_soldiers_destroy_r-330zh_zhitel_as_third_russian_electronic_warfare_s ystem_destruction_in_ one_day.html
Citera
2023-07-26, 11:38
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Intressant diskussion men jag ska ärligt medge att jag inte är expert på nazismen som ideologi. Men i de blindas rike är ju den enögde kung.. :-). Jag har uppfattat det som att i nazistisk ideologi är man i första hand mot rasblandning. Sedan i andra hand så kan vissa raser så över andra, men här är jag osäker på om alla nazister är överens om att just den ariska skulle vara den mest förnäma. Om vi har en riktig nazist i tråden så för hen gärna upplysa oss. Det jag förstått på Ukrainska nazister (själv sett diskussionen i en dokumentär om Azovbataljonen) är att de för fram att de av någon anledning skulle vara de enda renrasiga slaverna. Därför står de över alla andra slaver. I deras propaganda skulle då ryssar (kanske även polacker) vara de sämsta slaverna eftersom dessa tydligen är korsade med germaner. I deras ideologi är en korsning med germaner tydligen det ”smutsigaste” man kan vara. Vänligen notera att jag själv tar starkt avstånd från alla åsikter ovan och inlägget är bara för att förklara hur jag uppfattat Ukrainsk nazism utifrån dokumentärer och artiklar skrivna och producerade i väst då man fortfarande fick vara kritisk mot Ukraina. Sedan kan man absolut diskutera hur stor omfattningen av detta är och hur tongivande dessa strömningar varit. Självklart är ju såklart att ryssen förstärkt detta maximalt i sin propaganda. Dock betyder ju inte detta att problemet inte finns och inte heller att det är ett litet problem.
Här kan du få läsa mer om ryzzlands bild om den ukrainska nazismen:
https://theconversation.com/putins-fascists-the-russian-states-long-history-of-cultivating-homegrown-neo-nazis-178535
https://theconversation.com/decrying-nazism-even-when-its-not-there-has-been-russias-invade-country-for-free-card-183695
Citera
2023-07-26, 11:43
Medlem
dusugermers avatar
Ryssen lämnar sina lik vid vägkanten för att slippa betala ut ersättning till anhöriga:
https://twitter.com/NOELreports/status/1684136445806800896
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in