2023-07-26, 12:00
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Intressant diskussion men jag ska ärligt medge att jag inte är expert på nazismen som ideologi. Men i de blindas rike är ju den enögde kung.. :-). Jag har uppfattat det som att i nazistisk ideologi är man i första hand mot rasblandning. Sedan i andra hand så kan vissa raser så över andra, men här är jag osäker på om alla nazister är överens om att just den ariska skulle vara den mest förnäma. Om vi har en riktig nazist i tråden så för hen gärna upplysa oss. Det jag förstått på Ukrainska nazister (själv sett diskussionen i en dokumentär om Azovbataljonen) är att de för fram att de av någon anledning skulle vara de enda renrasiga slaverna. Därför står de över alla andra slaver. I deras propaganda skulle då ryssar (kanske även polacker) vara de sämsta slaverna eftersom dessa tydligen är korsade med germaner. I deras ideologi är en korsning med germaner tydligen det ”smutsigaste” man kan vara. Vänligen notera att jag själv tar starkt avstånd från alla åsikter ovan och inlägget är bara för att förklara hur jag uppfattat Ukrainsk nazism utifrån dokumentärer och artiklar skrivna och producerade i väst då man fortfarande fick vara kritisk mot Ukraina. Sedan kan man absolut diskutera hur stor omfattningen av detta är och hur tongivande dessa strömningar varit. Självklart är ju såklart att ryssen förstärkt detta maximalt i sin propaganda. Dock betyder ju inte detta att problemet inte finns och inte heller att det är ett litet problem.

Jag är långt ifrån någon expert själv men även om nazism inkluderar motstånd mot rasblandning är det inte definerande attribut för nazism, då det finns massor av sätt att vara emot rasblandning på som med fördel klassificeras som "rasism" snarare än "nazism".
USA har t.ex. ett förflutet där de var hyperkänsliga mot all rasblandning med svarta så till den grad att de tillämpade "one drop rule", även om en person bara hade lite svart blod och kunde passera som vit blev de för alla praktiska ändamål ändå stämplade som svarta.
För hundra år sen var även rastänkande och eugenetik rätt poppis även i västvärlden, men nazister var de inte för det.

Men oavsett detta är jag lite tveksam till nyttan att använda ett ord som i sammanhanget har så många olika tolkningar att det blir begreppsförvirring.
En som ryssarna använder där användningen blivit så väldigt bred att det omfattar anti-ryska känslor och därmed fiender till Ryssland, samt en form av udda muterad nazism i Ukraina som inverterar ursprungliga förhållandet mellan germaner och slaver.
(De ryssfientliga nazister jag stött på brukar istället hänvisa att ryssar har mer främmande mongol-DNA än Ukraina och rasfrämlingar på det sättet.)

Slutligen har vi den slarviga användningen av nazistiska epitet för att i debattsyfte beteckna sin meningsmotståndare som dum i huvudet och förkastlig i största allmänhet, då nazism i folkmun blivit synonymt med renodlad ondska, och en indikator på när en debatt spårar ut.

Lägg då till den ursprungliga tolkningen av nazism, och så säger det sig självt att debatter spårar ur när man inte ens har samma tolkning av begrepp som kastas på meningsmotståndare.
Personligen ser inte jag det så konstruktivt att använda ett ord som ger så stor risk för begreppsförvirring, vilket är vad jag kan säga om detta då jag inte tror det finns mycket mer att tillägga.

För övrigt vad gäller appropiering av nazistiska attribut för att enbart framstå som "tuff" och "farlig" finns här ett synnerligen pinsamt exempel på de som kan lite punkhistoria:

https://sorrywatch.com/wp-content/uploads/2015/11/2d24cc845108c6aab8fe7f7875d6c6db.339x500x1.png
Citera
2023-07-26, 12:04
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Här kan du få läsa mer om ryzzlands bild om den ukrainska nazismen:
https://theconversation.com/putins-fascists-the-russian-states-long-history-of-cultivating-homegrown-neo-nazis-178535
https://theconversation.com/decrying-nazism-even-when-its-not-there-has-been-russias-invade-country-for-free-card-183695

Intressant, har skummat men ska läsa noggrannare sen. Sen lite offtopic men lustigt som fan med att Putin använt ”nazist” om alla meningsmotståndare… ringer lite klockor här om både Maggan, Annie och inte minst Löfven. Verkar vara ett patenterat grepp att ta till. Som jag skrivit tidigare så är det väldigt sannolikt att Putin överdrivit omfattningen och betydelsen av Ukrainsk nazism. Jag har inte påstått något annat. Däremot betyder inte detta att problemet inte finns. Även om det skulle vara överdrivet så finns det skäl att vara kritisk. Ingen rök utan eld.
Citera
2023-07-26, 12:06
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Nä det var inget jag glömde. Taffliga försök till halmgubbar men Ganska skrämmande att du finner njutning i att titta på det du länkar till. Jag tänker att man kan inte vara frisk i huvudet om man tittar och skrattar åt människor som dödas och lider.
Det är ni som startade detta elände och försök inte komma med att det var NATO. Halmgubbar är sådana som ni, som hela tiden ljuger.

Jag förstår inte hur ni kan leva med oändliga lögner ni får i ert nya manus. Men jag kan förstå att det är ert jobb och ett sätt att försörja er.....
Citera
2023-07-26, 12:10
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ingen har sagt att man ska ta ryssarnas parti för detta. Eller?

Kapar detta svar på en annan debattörs inlägg.

Tycker din debatteknik inte handlar om att flytta målstolpar, utan det är inte ens samma mål längre.

Vad om inte annat är att relativisera Rysslands invasion av Ukraina, än att börja peka på nazister i Ukraina???
Detta är ett praktexempel på hur man vill skifta fokus, från attackerande och felande part till försvarande part som är offret. Du relativiserar Rysslands ansvar.
Vill du diskutera Ukrainska nazister, Zelenskys länk till nazister, Bandera etc, starta en egen tråd för det.

Sedan verkar du inte vilja svara på om det är ok att använda samma måttstockar på folkomröstningar eller vad faran kan vara att "allt" ska gå till folkomröstningar.

Etnisk rensning blir ju baksidan på myntet, om folk kan dra nya gränser i ett land , beroende på att de har blivit majoritet.
Inte efter, utan före en omröstning.
Om du inför en ny ordning, där man hela tiden ska hålla folkomröstningar om tillhörighet, kommer man inte då riskera att om en grupp skulle bli för stor, måste denna decimeras?(Edit då detta inte kom med i mitt första inlägg)
Det skulle också kunna innebära speciella lagar. Ex i Ukrainas fall:
Endast godkända medborgare, får rösta.
Medborgare med dubbla medborgarskap är inte tillåtna.
Senaste 5 åren enbart medborgare i Ukraina.

Ja det är en massa varianter på hur folkomröstningar som hållits av ryssarna, på Ukrainska mark. Under annektering. Vilket är olagligt.
Vad kan vara fel av Ukraina att göra samma sak inom egna internationellt erkända gränser?

Ja det skedde även på Krym, som jag tidigare nämnt.

Kan du inte svara, oss som stöttar Sverige och Väst?
Senast redigerad av Area55 2023-07-26 kl. 12:28.
Citera
2023-07-26, 12:19
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag är långt ifrån någon expert själv men även om nazism inkluderar motstånd mot rasblandning är det inte definerande attribut för nazism, då det finns massor av sätt att vara emot rasblandning på som med fördel klassificeras som "rasism" snarare än "nazism".
USA har t.ex. ett förflutet där de var hyperkänsliga mot all rasblandning med svarta så till den grad att de tillämpade "one drop rule", även om en person bara hade lite svart blod och kunde passera som vit blev de för alla praktiska ändamål ändå stämplade som svarta.
För hundra år sen var även rastänkande och eugenetik rätt poppis även i västvärlden, men nazister var de inte för det.

Men oavsett detta är jag lite tveksam till nyttan att använda ett ord som i sammanhanget har så många olika tolkningar att det blir begreppsförvirring.
En som ryssarna använder där användningen blivit så väldigt bred att det omfattar anti-ryska känslor och därmed fiender till Ryssland, samt en form av udda muterad nazism i Ukraina som inverterar ursprungliga förhållandet mellan germaner och slaver.
(De ryssfientliga nazister jag stött på brukar istället hänvisa att ryssar har mer främmande mongol-DNA än Ukraina och rasfrämlingar på det sättet.)

Slutligen har vi den slarviga användningen av nazistiska epitet för att i debattsyfte beteckna sin meningsmotståndare som dum i huvudet och förkastlig i största allmänhet, då nazism i folkmun blivit synonymt med renodlad ondska, och en indikator på när en debatt spårar ut.

Lägg då till den ursprungliga tolkningen av nazism, och så säger det sig självt att debatter spårar ur när man inte ens har samma tolkning av begrepp som kastas på meningsmotståndare.
Personligen ser inte jag det så konstruktivt att använda ett ord som ger så stor risk för begreppsförvirring, vilket är vad jag kan säga om detta då jag inte tror det finns mycket mer att tillägga.

För övrigt vad gäller appropiering av nazistiska attribut för att enbart framstå som "tuff" och "farlig" finns här ett synnerligen pinsamt exempel på de som kan lite punkhistoria:

https://sorrywatch.com/wp-content/uploads/2015/11/2d24cc845108c6aab8fe7f7875d6c6db.339x500x1.png

Jovisst, håller i grunden med om det du skriver. Men här är det lite väl mycket som talar för att det inte bara är ”coolhets-nazism”. Azovbataljonen var ju långt ifrån enda grupperingen som terroriserade minoriteter i Ukraina, finns en handfull till. Förutom nazistiska attribut som hakkors och vargkors både i form av fanor och tatueringar så dessa hyllningar av Stepan Bandera av även myndighetspersoner och politiker samt alla dessa rasistiska uttalanden som dessutom spridit sig långt utanför Ukraina (bl.a. i detta forum). Lite för mycket grejer för att ignorera.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Belarus har ansökt om medlemskap i BRICS, enligt TASS som hänvisar till vitryska utrikesdepartementet
Citera
Avstängd
smaug20017s avatar
Flera afrikanska länder kommer inte att närvara på putins Russia- African Summit. Många har har hoppat av mötet för att de vet om att att putin är en liten dvärg och nolla idag. Endast 16 av 54 länder kommer delta i detta coola mötet.....
Citat:
Putin's Russia-Africa summit will take place amid a boycott by most African heads of state

38 out of 54 African countries did not send their leaders to the summit, which will be held on July 27-28 with Putin's participation.

Only 16 countries will be represented at the level of heads of state, presidential aide Yuri Ushakov said Tuesday. Another 10 African states have sent their prime ministers to the event in St. Petersburg. Almost half of the summit participants have sent delegations of a lower level: 16 of them are headed by deputy prime ministers and ministers, and five are just ambassadors. Five African states refused to participate in the summit at all.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1683932041987883009

De som deltar måste ha pundat och har skulder att betala för alla skitvapen risslandet exporterar...
Citera
2023-07-26, 12:20
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
zelensky lär ju sluta på samma sätt som hans själsfrende adolf gjorde, han följer den stigen ganska väl som du beskriver.
Vilken värld lever du i knäppgök?
Zelenskyj kommer gå till historien som den prisbelönte presidenten vars mod frigjorde Ukraina från det destruktiva, korrupta och bakåtsträvande Ryssland som våldför och paratiserar på den Ukrainska nationen.
Citat:
Zelenskyj i brandtal mot korruption: ”Varnar er”
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj ägnade sitt dagliga videotal åt ett brandtal mot korruption inom landet, rapporterar Reuters.

– Låt mig varna alla parlamentsledamöter, myndighetsföreträdare och tjänstemän inom civilsamhället, sa presidenten.

Ingen förlåtelse kommer att visas mot offentliganställda ”som motverkar staten”, fortsatte han.
https://omni.se/t/ukrainas-svar/d2b5727a-11b8-4e30-960d-0b41e0e53c8c

Volodymyr Zelensky Is TIME's 2022 Person of the Year.
https://time.com/person-of-the-year-2022-volodymyr-zelensky/

Vladimir Putin är en genomkorrupt, efterlyst massmördare som vid sidan av Zelenskyj framträder som den geopolitiskt okunniga dåre han är. 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-07-26 kl. 13:11.
Citera
2023-07-26, 12:22
Avslutad
Ukraina tar lite mark i öst och söder men förlorar nu enorma områden upp i norr där Ryssland gått på offensiven.

Det hela känns löjligt, byter man områden med varandra?

Hela upplägget är meningslöst. Jag föreslår att man sätter sig ner och diskuterar saken

Väst har snart slut på material att skicka.

Ryssland har mer att sätta in av både t90 och t72

Inte lika bra som leopard, men låt oss inse fakta, leopard slås ut. 11 st nu enligt oryx, vad är verklig siffra?

Fredsavtal behövs säger de som diskuterat saken och jag håller med
Citera
2023-07-26, 12:22
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Belarus har ansökt om medlemskap i BRICS, enligt TASS som hänvisar till vitryska utrikesdepartementet
Bara fattiga länder ansöker om att tillhöra en fattigmansorganisation......
Citera
2023-07-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ukraina tar lite mark i öst och söder men förlorar nu enorma områden upp i norr där Ryssland gått på offensiven.

Hela upplägget är meningslöst. Jag föreslår att man sätter sig ner och diskuterar saken

Inte lika bra som leopard, men låt oss inse fakta, leopard slås ut. 11 st nu enligt oryx, vad är verklig siffra?

Tror du?
Citera
2023-07-26, 12:33
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Det är fint att du som vanligt kommer med källor som backar upp vad du säger…
Rena fantasier kan man posta i andra trådar, ska du komma med något ha en legitim källa eller posta inte alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in