2023-07-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det speciellt kul att ha folk komma och gå på uppfarten? Varför bor man då i hus?

Folk tänker olika, en del hyr ut rum. Attefalls får ju egen ingång.

Det förekommer ju att man bygger inredd vindsvåning på garaget som man hyr ut.

Några bygger och fixar och tar in hyrorna som en pension.
Citera
2023-07-26, 10:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du missade visst att citera det väsentliga i artikeln förutom att inte länka tilll den;

https://www.affarsvarlden.se/artikel/hur-ska-riksbanken-stavja-inflationen-utan-att-totalknacka-bostadsmarknaden

Att bostadsmarknaden skulle "knäckas" av räntehöjningar är rent trams.

Och fastighetsbolagen lånar för helt andra räntor ändå. SBB fick betala 13% i sin senaste deal med MS och såg att de även hade ett lån på 7%+Stibor3m t.ex. Då spelar inte +25p eller 75p så stor roll.

Alla BLT har haft gott om tid att binda lånen <4% de senaste året så de som ligger kvar rörligt har ju helt klart tagit en höjd risk.
Citera
2023-07-26, 10:47
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Fast hur rättvis bild ger det där egentligen. Ligger ungefär 4-5 gånger så många lägenheter ute på Booli i de områden jag kollat på.

Nu vet jag inte hur utbudet sett ur på Booli tidigare år men misstänker att det totala utbudet i år är brutalt mycket större än tidigare år.

Genomgående för dig och övriga bubbelpratare i tråden är att ni är händelsestyrda över vad som sker just nu.
Lyft blicken och se vad som sker framöver och historiskt istället- pratar vi 5-10 år framåt så kommer priserna ökas på. Det finns nämligen inga alternativ till att priserna på sikt skulle minska:
-inflationen är neråtgående
-vi blir mer och mer människor i Sverige
-urbaniseringen fortsätter alla drar mot storstäderna och runt omkring dessa
-räntorna kommer gå ner kraftigt då bostadsbyggandet och ekonomin över tid alltid behöver ökad tillväxt
-billiga hyresrätter är snart ett minne blott då material och tjänster för att rusta upp och bygga har ökat med över 30% de 3 senaste åren i Sverige.

Jag kan fortsätta. Jag har varit med så länge och sett räntorna har gått upp och ner. Nu är det upp men snart går det ner igen.
Citera
2023-07-26, 10:48
Medlem
67 893 bostäder till salu hos Booli nu.
Citera
2023-07-26, 10:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, exakt så är det. Jag älskar de på FB som verkligen drar allt till sin spets och måste vända på varje ord.

Nej, det är inte så det funkar men även du vet att priserna i ghettoområden är lägre än på andra ställen. Här i stan där jag bor skulle jag säga att skillnaden är ca 2 miljoner på två liknande hus i ett bra område och ett i ghettoområdena.
Nu är sällan antalet villor så stort i just dessa områden.

En barnfamilj belånar sig gärna mer för att sitt barn ska kunna bo i ett ok område. I större städer så åker gärna föräldrarna gärna en extra sväng med bilen bara för att barnet ska gå i en bra skola som inte är överöst med blattar om de nu inte haft möjlighet att bosätta sig tillräckligt långt bort från problemen. Givetvis fortsätter de ändå att rösta för mer invandring för allt annat är ju rasistiskt.

Du skrev att områdena som var beboliga blev färre och färre. Då måste ju vissa områden bli just ghetton med lägre priser som följd? Det hela handlade om att bostadspriserna ALLTID på lång sikt gick upp, men det gäller ju då bara om området inte blir ett ghetto enligt ditt resonemang.
Citera
2023-07-26, 10:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Säg att du väljer att sälja din villa och hyra lägenheten för 18tusen I månaden. Vi antar att du säljer din villan och får ut 5miljoner att investera i andra tillgångar.

Du investerar 5miljoner i börsen och har en genomsnittlig avkastning på 8% per år, då får du drygt 33tusen i månaden.

Slår du av det mot hyran du har i hyresrätten för 18tusen så ligger din boendekostnad på -15tusen I månaden (du får 15tusen för att bo där). Jämfört med din villa där du kanske betalar 3-5tusen i månaden.

Om du har några miljoner lån på villan så har du allt som oftast kostnader som överstiger 18tusen I månaden I dagens marknad.

Tycker du visar ett bra räkneexempel men jag VILL bo bra och rymligt - jag värdesätter detta. Pengar i sig har inget egenvärde om de inte omsätts.
Jag har även ett källarplan med två rum och kyl/frys/wc/vad som jag lätt kan hyra ut för 6k i månaden. Men jag vill inte ha folk inpå mig helt enkelt.
Citera
2023-07-26, 11:01
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Alla BLT har haft gott om tid att binda lånen <4% de senaste året så de som ligger kvar rörligt har ju helt klart tagit en höjd risk.
Skönt och tryggt för alla i HR. Inga hyresvärdar har ju lån att betala räntor på.
Här i Malmö har vi fem stora hyresbolag som kräver årets ANDRA hyreshöjning.

Vi kan nog se fram emot en blodig hyresförhandling inför 2024-25-26 och framåt där många värdar vill ta igen vad de förlorat 2023.

Samtidigt kämpar hyresgästföreningen för sin existens. De har levt bekvämt i många år med minimala ändringar på hyresmarknaden. Nu sitter de i en situation där hyresförhandlingar med både privata och allmänna hyresvärdar strandar och man tar avgörandet till Hyresnämnden och Hyresmarknadskommitten.

Visar det sig att domstolarna går värdarnas väg kommer det att bli en väldig elasticitet i hyresnivåerna de kommande åren och det kommer att utnyttjas å det grövsta.

En, populärt kallad, BLT har kanske tanken "Om jag köper min bostad så kan det på sikt bli en bra affär, har jag tur har jag bott gratis i längden. Vi får hoppas det går bra men jag kan inte göra mer än hoppas."
En hyresvärd har tanken "Jag har 35.000 aktieägare, jag SKA visa vinst och ge utdelning VARJE år. Går det inte ena året får jag höja hyrorna mer nästa år, stålarna SKA in."
Citera
2023-07-26, 11:05
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Öh, kan det vara … cash kanske? 🤷🏼‍♂️
Öh är ni desperata eller?
Citera
2023-07-26, 11:23
Medlem
TeEsErs avatar
En annan intressant sak som har med det aktuella skeendet att göra är Hemnets roll inom bostadsförsäljningen. Hemnets dominans och prissättning har varit ett samtalsämne och irritationsmoment ett bra tag men inte mycket har hänt. Men nu är det riktigt många mäklare/säljare som börjar med att bara ha en "snart till salu"-annons hos sig själva och blir uppplockade av t.ex Booli eller annan aggregator. Det blir en intressant utveckling att följa.

Sen kan man ju vara rätt säker på att den aktör som eventuellt tar över efter Hemnet kommer vilja kapitalisera på det i längden.
Citera
2023-07-26, 11:25
Bannlyst
Efter att ha sett några vansinniga krig mellan köpare och naiva säljare under våren och sommaren, börjar det lugna ner sig. Fler hus dyker upp på marknaden. Det har skett några betydande prissänkningar. Vad som hände med bostadspriserna under våren var förmodligen bara säsongsrelaterat, det är normalt att priserna går upp lite efter vintern.

Rädslan för räntehöjningar har påverkat psykologin på marknaden. Det är inte bara de naiva säljarna, det är nya köpare som ville komma in på marknaden innan räntorna går upp ännu mer. Det har också bidragit, men det går nog mot sitt slut.
Citera
2023-07-26, 11:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du skrev att områdena som var beboliga blev färre och färre. Då måste ju vissa områden bli just ghetton med lägre priser som följd? Det hela handlade om att bostadspriserna ALLTID på lång sikt gick upp, men det gäller ju då bara om området inte blir ett ghetto enligt ditt resonemang.

Blir ett område ghettofierat så skulle jag säga att de först går ner i pris och sen sakta även här går upp i pris enligt den vanliga uppräkningen.
Har du ett hus för 2 miljoner eller ett hus för 4 miljoner och priserna går upp säg 5% så blir inte ökningen lika stor i kronor och ören på 2 miljonersvillan som på 4 miljonersvillan men de går ändå upp med liknande faktor.
Citera
2023-07-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Genomgående för dig och övriga bubbelpratare i tråden är att ni är händelsestyrda över vad som sker just nu.
Lyft blicken och se vad som sker framöver och historiskt istället- pratar vi 5-10 år framåt så kommer priserna ökas på. Det finns nämligen inga alternativ till att priserna på sikt skulle minska:
-inflationen är neråtgående
-vi blir mer och mer människor i Sverige
-urbaniseringen fortsätter alla drar mot storstäderna och runt omkring dessa
-räntorna kommer gå ner kraftigt då bostadsbyggandet och ekonomin över tid alltid behöver ökad tillväxt
-billiga hyresrätter är snart ett minne blott då material och tjänster för att rusta upp och bygga har ökat med över 30% de 3 senaste åren i Sverige.

Jag kan fortsätta. Jag har varit med så länge och sett räntorna har gått upp och ner. Nu är det upp men snart går det ner igen.
Om du varit med så länge borde du veta att bostadspriserna på längre sikt inte stiger alls. Eller jo de stiger ju i takt med inflationen men inte mer. Detta gäller överallt där det finns tillförlitlig statistik. Från åtminstone 1800-talet och framåt, förmodlingen ännu längre, har detta gällt.

Sveriges avvikande trend de senaste 20 åren ändrar inte på detta. Det är faktiskt svårt att förstå att folk inte tar in detta enkla faktum. 'Bostäder går alltid upp, åtminstone på sikt' är ett så obildat sätt att tänka så man blir helt matt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in