2023-07-26, 02:32
Medlem
hängballens avatar
Jesus var bög, kom ihåg vart ni läste det först! 🥸
Citera
2023-07-26, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Bevis är ett begrepp främst inom logik och matematik. Det motsvarar engelskans "proof". Belägg är ett begrepp för en bit information som stödjer ett argument, men som inte följer strikta logiska/matematiska steg från premisser till slutsats. T.ex. är "det är blött på gräsmattan" inte ett bevis för att det nyligen regnat, men det är ett belägg för det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_(truth)#Proof_vs_evidence
Du vet mycket väl vad jag menar när jag säger att det inte finns bevis för att någon gudomlig varelse funnits. Till det kommer logik och sist men viktigast vetenskapen.

Men, jag tror att inget av det biter på dig för det biter inte på mina religiösa vänner. Tron har helt ockuperat deras hjärnor till den milda grad att de inte är fria människor. De styrs helt av sagoboken som kallas "bibeln".

Nä, nu skall jag ta en kopp kaffe....
Citera
2023-07-26, 04:52
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Att kroppen skulle ha stulits är troligare än att den skulle ha återuppstått.
Citera
2023-07-26, 05:37
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Vad menar du; var Hans grav inte tom?

Enligt Billy Carson så dog aldrig Jeshua (på det sättet, vid den tiden) utan han levde vidare och någon korsfästelse ägde aldrig rum.

https://rumble.com/v2s1xsr-new-evidence-ancient-emerald-tablets-reveal-proof-of-mysterious-origins-of-.html
Citera
2023-07-26, 07:59
Medlem
Aaaaaa, religiösa och ateister som går igång på varandra.

Båda grupper exakt lika benhårt övertygade om att de har rätt och andra har fel.

Båda grupper totalt låsta och inskränkta.
Citera
2023-07-26, 08:05
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Enligt Billy Carson så dog aldrig Jeshua (på det sättet, vid den tiden) utan han levde vidare och någon korsfästelse ägde aldrig rum.

https://rumble.com/v2s1xsr-new-evidence-ancient-emerald-tablets-reveal-proof-of-mysterious-origins-of-.html
Jo det är Guds plan. Livsvillkor.

Du ser väl att det finns liv och död.
Då måste man tro på vad synd och avfall ställde till. Var vi står utan förlösningen i Jesus.
Om vi inte tar emot vad han gjorde för oss. Försoning och gottgörelse..

Livet börjar vid korset. Ge mig kraft att leva Jesus. Jag vill inte vara ond..
Citera
2023-07-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vad spelar det för roll om man tror eller inte?
Om religion berikar dit liv så var tacksam över det. Stanna där. Är du stark i din tro är så är det väl skit samma vad ateister tycker?

Det är här problemen kommer in, oavsett religion. Får de utöva fritt ska kukarna till varje pris övertala alla om deras jävla tro hela tiden. Har de mer makt försöker de tvinga.

Religion kommer ta död på oss alla, inte politik eller teknologi.
Citera
2023-07-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det är här problemen kommer in, oavsett religion. Får de utöva fritt ska kukarna till varje pris övertala alla om deras jävla tro hela tiden. Har de mer makt försöker de tvinga.

Religion kommer ta död på oss alla, inte politik eller teknologi.
Så religion är ett massförstörelsevapen? De största konflikterna i världen på senare tid har varit politiskt motiverade, inkl Syrien, Jemen och Libyen där diktatorer dödade sina medborgare.
Citera
2023-07-26, 08:28
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jo det är Guds plan. Livsvillkor.

Du ser väl att det finns liv och död.
Då måste man tro på vad synd och avfall ställde till. Var vi står utan förlösningen i Jesus.
Om vi inte tar emot vad han gjorde för oss. Försoning och gottgörelse..

Livet börjar vid korset. Ge mig kraft att leva Jesus. Jag vill inte vara ond..

Är Gud allsmäktig?
Citera
2023-07-26, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så religion är ett massförstörelsevapen? De största konflikterna i världen på senare tid har varit politiskt motiverade, inkl Syrien, Jemen och Libyen där diktatorer dödade sina medborgare.

Och därtill med retorik och religion för att stärka sin makt och förtrycka populationen ja. Så historiskt och så även idag. De dumma fåren är lätta att kontrollera om de är troende. Islam är utan tvekan den största anledningen till missär idag, utan tvekan, och hade kristendomen varit lika stark hade den varit källan till det istället. Stark religion / tro och fria rättigheter, demokrati och utveckling har aldrig någonsin fungerat i något samhälle. Har jag fel? Ge mig exempel.
Citera
2023-07-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Och därtill med retorik och religion för att stärka sin makt och förtrycka populationen ja. Så historiskt och så även idag. De dumma fåren är lätta att kontrollera om de är troende. Islam är utan tvekan den största anledningen till missär idag, utan tvekan, och hade kristendomen varit lika stark hade den varit källan till det istället. Stark religion / tro och fria rättigheter, demokrati och utveckling har aldrig någonsin fungerat i något samhälle. Har jag fel? Ge mig exempel.
Det är precis samma sak med en.politisk ideologi där folk uppmanas lämna offer av olika slag for the greater good. Så ock i USSR som i USA.
Citera
2023-07-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är precis samma sak med en.politisk ideologi där folk uppmanas lämna offer av olika slag for the greater good. Så ock i USSR som i USA.

Det du pratar om är statsskick. Och nej det är inte alls samma sak. Att tro och försvara det man har är inte samma sak som att tro och försvara sin gud eller ledare som representerar den är inte samma sak alls. Det ena är praktiskt och säkerhetsmässigt både på individuell och nationell nivå. det andra är religiös idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in