2023-07-25, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är om jag varit lyckligare med mer på kontot och då levt i en sunkig hyreslägenhet, jag tror tyvärr inte det men absolut hade jag som du säger kunnat bo billigare.
Nyfiken fråga, du har hyreslägenhet va?

Hyresrätterna är alltid "sunkiga" i de här texterna. Jag har bott i HR och känner folk i HR, tänka sig, och jag har vare sig sett sunkiga byggnationer eller sunkiga grannar.
Citera
2023-07-25, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Låg ränta är onaturligt. En nödåtgärd som blivit kvar för länge
Det är nu som räntan börjar bli normal igen

Upplever man lånen som dyra
Så har man överbelånat sig
Köp det som du har råd med istället !!!

Makten i Sverige skulle inte ha slagit in på den här vägen. Folket gick i fällan. Helvete vilka förluster man gör nu själv. 1 miljon ned hittills. Kan väl bli en halv miljon ytterligare. På 2 år. Vad blir inte det per månad?

Men jag vill ändå ha räntorna uppåt för jag vill inte leva i ett skräp-land.
Citera
2023-07-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Makten i Sverige skulle inte ha slagit in på den här vägen. Folket gick i fällan. Helvete vilka förluster man gör nu själv. 1 miljon ned hittills. Kan väl bli en halv miljon ytterligare. På 2 år. Vad blir inte det per månad?

Vettig inställning. Vi kan inte fördärva hela landet för att rädda några bolånetorskar. Det ska svida tyvärr. Och det ska svida ett tag nu.
Citera
2023-07-25, 18:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hyresrätterna är alltid "sunkiga" i de här texterna. Jag har bott i HR och känner folk i HR, tänka sig, och jag har vare sig sett sunkiga byggnationer eller sunkiga grannar.

Det är nog mycket beroende på hyresvärden och åldern på huset skulle jag säga. Vi har hyrt ett till boende som var helt ok även om det inte var nytt och fräscht så fanns all utrustning som vi ville ha och den var dessutom väldigt billig men då i en mindre ort. Hyresbolaget var då något kommunalt.
Den andra var en paniklösning från en privat hyresvärd då vi behövde någonstans att bo i en ny stad. Den var sådär och som sagt, väldigt snål hyresvärd. Mattan i sovrummet hade gått sönder där sängbenet stått och istället för att byta hela mattan som då var 30 år gammal svetsade han i en ny bit matta just där.
Citera
2023-07-25, 18:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Klart det blivit dyrare att bo men det jag ser är att man helt enkelt får flytta fram någon renovering lite men annars klarar vi det bra och sker inget helt otroligt så är jag inte orolig för framtiden heller.
Jag tror fortfarande på stigande bostadspriser på lång sikt men klart det kommer ta ett antal år innan man kommit över högstanoteringen igen men så är det med investeringar i aktier också om man inte alltid prickar botten perfekt.
Ja bostäder kommer alltid öka på sikt, tillfälliga dippar kommer alltid ske på en marknad och det är naturligt. Finns hur mycket data som helst att luta sig emot. Och löneökningar kommer alltid ske.
Citera
2023-07-25, 18:30
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Har du köpt för en miljon mer än vad du sålde nu för?
Citera
2023-07-25, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Har du köpt för en miljon mer än vad du sålde nu för?

Jag pratar om orealiserade förluster och det är såklart lika relevant som orealiserade vinster. Jag har också nyligen köpt igen då jag flyttat. Räknar definitivt med rejäla förluster där också. Vilket är naturligt, det kostar ju faktiskt att bo. Kan ha missat budgivningshets här och det är positivt förstås men så ska jag få annat sålt också. Där blir det realiserade förluster.

Jag tror att svenskarna tror att vi förlorar en massa pengar nu när det i själva verket var så att pengarna aldrig fanns egentligen. Det var bara en bubbla alltihop, en bubbla och ett pyramidspel.
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-07-25 kl. 18:42.
Citera
2023-07-25, 18:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja bostäder kommer alltid öka på sikt, tillfälliga dippar kommer alltid ske på en marknad och det är naturligt. Finns hur mycket data som helst att luta sig emot. Och löneökningar kommer alltid ske.

Japp, så är det.
Det var inte länge sen man kunde köpa en ny Volvo för 350 000kr och nu får man räkna med minst 400 000kr och då har du en mindre Volvo utan någon extrautrustning, med det till så är man snabbt uppe nära halvmiljonen.
Mitt första hus i en mindre ort i början av 2000-talet kostade mig lite över halvmiljonen. Då var det lån som gällde, idag hade jag pyntat den kontant.

Priserna förändras och över tid så blir allt dyrare.
Citera
2023-07-25, 18:44
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Självklart är det det!

Det är ingen rättighet, att bo i Stockholm eller Göteborg.

En sak ni små kommunister här i tråden inte räknat med, är att majoriteten av dom som är mellan 18-30 och köper sin första bostad, får ganska bra hjälp med kontantinsatser från föräldrar/morföräldrar.

Så var det för mig, och så var det för ALLA mina vänner och bekanta som också köpt sina bostäder.

Så det här med att man belånar sig till 85%, är skitsnack, och det vet du också.

Vill man bo schysst i Göteborg, eller Stockholm, får man hosta upp.

Kan man inte det, får det bli studentbostad i betongghettot bland dom andra hyrestorskarna, svartskallarna, fikusarna och pundarna!

Kan ju inte bli mer fikusaktigt att få hjälp av föräldrarna för köpa bostadsrätt.
Citera
2023-07-25, 18:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Japp, så är det.
Det var inte länge sen man kunde köpa en ny Volvo för 350 000kr och nu får man räkna med minst 400 000kr och då har du en mindre Volvo utan någon extrautrustning, med det till så är man snabbt uppe nära halvmiljonen.
Mitt första hus i en mindre ort i början av 2000-talet kostade mig lite över halvmiljonen. Då var det lån som gällde, idag hade jag pyntat den kontant.

Priserna förändras och över tid så blir allt dyrare.

Finns många saker som blir både billigare och bättre genom ökad produktivitet, innovation och ny teknik/material. Just bostadsbyggande har länge lidit brist på just det men vem vet vad som händer om 10 eller 50 år?

För övrigt finns det gott om bostäder och mark både i Sverige och globalt som fallit kraftigt i värde/pris.
Citera
2023-07-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lol, dessa ränteprognoser, från banker och marknaden, närmaste halvåret-året-2 år framåt har ändrats hela tiden senaste 12 mån, och räntetoppen ökar och skjuts fram hela tiden. Bara för 7-8 mån sen skulle räntan vara 2% i slutet av året enligt bankprognoser. Den som sätter sin prognos eller tilltro till dessa bankprognoser är ju en imbecil, t ex flanders och Liksom-fb.

Japp. Men dom förstår inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja dom refererar ofta till "experter" gärna med något spydigt tillägg.
Dessa experter sa ju för 1,5 år sedan att inflationen var övergående och inget att oroa sig för.
Ett bra tips vid den tiden hade varit att passa på att binda dina lån på 10år nu när räntan för det är 1,35%....

Precis. Att basunera ut bind räntan för 1,5 år sen vore mer rätt än "inflationen är övergående lönar sig aldrig att binda".

Idioter.
Citera
2023-07-25, 19:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jag pratar om orealiserade förluster och det är såklart lika relevant som orealiserade vinster. Jag har också nyligen köpt igen då jag flyttat. Räknar definitivt med rejäla förluster där också. Vilket är naturligt, det kostar ju faktiskt att bo. Kan ha missat budgivningshets här och det är positivt förstås men så ska jag få annat sålt också. Där blir det realiserade förluster.

Jag tror att svenskarna tror att vi förlorar en massa pengar nu när det i själva verket var så att pengarna aldrig fanns egentligen. Det var bara en bubbla alltihop, en bubbla och ett pyramidspel.
Du köper ju och säljer på samma marknad. Så har du fortfarande mer pengar än när du köpte så har du ju inte gått minus PP bostadsmarknaden. Man kan nog inte räkna med att det ska vara gratis att bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in