2023-07-24, 19:14
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det ena leder till det andra. Jag har ingen aning om kärringens intentioner men det har ingen annan heller. Du lägger dig i mitt svar till en annan person där jag nämnde att det mycket väl kan ha varit en planerad livmodersimport snarare än ett rent smuggelförsök. Att den personen samt några fler försöker vinkla bort mina första inlägg här är en annan sak och jag tänker inte avvika från min syn på det hela.

Den här livmodersimporten och huruvida den är planerad eller ej... Den förutsätter nåt.
Samma med fostren som enligt dig inte är hundar, de förutsätter precis samma sak.

Nämligen en vuxen hund av honkön som bär på fostren och möjliggör import av sagda foster. Saknar tiken (det dräktiga djuret) de tillstånd, pass och annan dokumentation som skall finnas är det illegalt dvs. smuggling. Exakt vad är det du inte förstår i det här?
Citera
2023-07-24, 23:08
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja precis. Det var det fallet jag själv nämnde i en föregående kommentar. Men det verkar inte vara det som SirDuke skriver om då detaljerna är helt annorlunda. Men som sagt, det kan inte varit i Sverige.
I länken nedan framgår att inga patienter har behandlats på grund av rabies i Sverige under de senaste tio åren.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/rabies/

Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Veterinärhoran kan dra åt helvete. Om man vet att man ibland måste avliva fullt friska djur p.g.a. ett fuckat regelverk men ändå väljer att fortsätta med det p.g.a. den höga lönen har man noll sympati från min sida

Veterinärer lär vara den svenska yrkesgrupp som begår flest självmord. Dels för att de tvingas avliva djur och dels för att de får så sanslöst mycket skit och hängs ut på nätet av djurägare om inte deras djur blir kärnfriska på direkten efter en första behandling.
Citera
2023-07-24, 23:53
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskekaker
Förstod det som att en anledning till att hundarna inte kunde sättas i karantän eller ens återvända , är en regel om att hunden måste vara minst 1 vecka gammal innan den får resa ngnstans. DET är ju skruvat isf
Isolera hundarna på båten och låt de återvända eller hitta ngt isolat i hamnområdet tills lösning hittas
Tror många hade velat bidra med hjälp - ekonomisk och annan, för att rädda denna familj

Valpar måste vara så gamla att naveln har läkt och det tar uppemot 1 vecka. Olika fordons vibrationer och skakningar kan orsaka svåra blödningar både hos valparna och den nyförlösta mamman. Plus att en nyvalpad tik måste få lugn och ro för att må bra och för att inte, i värsta fall, överge eller bita ihjäl sina valpar.
Citera
2023-07-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Den här livmodersimporten och huruvida den är planerad eller ej... Den förutsätter nåt.
Samma med fostren som enligt dig inte är hundar, de förutsätter precis samma sak.

Nämligen en vuxen hund av honkön som bär på fostren och möjliggör import av sagda foster. Saknar tiken (det dräktiga djuret) de tillstånd, pass och annan dokumentation som skall finnas är det illegalt dvs. smuggling. Exakt vad är det du inte förstår i det här?
Nej, jag säger inte utan det finns inga valpar så länge de inte är födda. Detta gör att det är tillåtet.
Det övriga du snackar om här är inget jag sagt emot. Du och jag vet vad som gäller men det som skiljer oss åt är att jag begriper att inte alla vet. Om nu kärringen gjort samma resa tidigare utan problem så vill jag tro att hon trodde det var ok.
Citera
2023-07-25, 07:20
Medlem
Kattknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Veterinärer lär vara den svenska yrkesgrupp som begår flest självmord. Dels för att de tvingas avliva djur och dels för att de får så sanslöst mycket skit och hängs ut på nätet av djurägare om inte deras djur blir kärnfriska på direkten efter en första behandling.
Rätt åt dom, det tycker iaf jag! Vem fan bryr sig om vem fan ifitta! En veterinär som splittrar en familj för skojs skull hans eget nöje! Det är helt jävla förskräckligt att veterinärer kan döda djur på löpande band. Tänk själv att besöka läkaren och så mördar han än.
Citera
2023-07-25, 11:13
Medlem
[quote=Provocative3.0|85164861]
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Jag bad om lagar som du skrev om. Har dukollat vad jag skrivit tidigare för just nu är du bara patetisk.

Dumskalle! Leta själv om du kan. Med din erfarenhet borde du kunna det eller…. din sorgliga stackare🥳🥳😅
Citera
2023-07-25, 12:28
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det får den visst. Däremot är det inte rekommenderat att göra det. Men om du kollat ALLT jag skrivit innan du ger dig in i en pågående diskussion så hade du sett att jag redan skrivit om detta.
Ps. Kan du länka till lagen?

Kan du lägga ner ditt fjantiga nonsens? I förhållande till detta specifika fallet är det meningslöst dravel, och du framstår bara som en idiot som förstör tråden med poängslöst trams och felaktigheter.

En tik får transporteras max 5 mil om det är mindre än 2 veckor kvar till den beräknade födseln. Det är mig veterligen mer än 5 mil mellan Polen och Sverige.

Det är inte någon "rekommendation", det är lagen.

https://lagen.nu/sou/2020:7

"I rapporten granskades 100 ärenden angående brott mot djurskyddslagen. I 53 procent av fallen hade förundersökningen lagts ned. Dessa ärenden avsåg främst enligt rapporten transport av dräktiga djur eller av sjuka eller skadade djur. I rapporten angavs att det ofta föreligger bevissvårigheter i fråga om när tidsgränsen för transport har passerats respektive om en skada har uppkommit till följd av transporten eller funnits sedan tidigare."

Bara för att dessa brott ofta läggs ner pga. bevissvårigheter så är det inte mindre brottsligt.
Citera
2023-07-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Vi talar alltså om en stackars kvinna som är helt knäckt och har gråtit i tre dagar. Citat:

Det var min enda glädje. Den har de tagit från mig. Jag har ingen lust att leva nu längre faktiskt. Jag har gråtit i tre dagar. Mitt hjärta är krossat. De var som mina barn.

Därför vill jag fråga dig TS, om du tycker att du själv blir bättre av att du hånar och förolämpar någon vars liv raserats? Det kan kanske vara svårt för en empatistörd incel att förstå, men för många människor kan hundar vara lika dyrbara som barn. Särskilt bland folk som av nån anlending inte kunnat får egna barn.
Därför känns det faktiskt helt sjukt att fullt friska hundar kan avlivas på plats på det sättet. Eller DÖDAS som de skrivit i artiklen, och jag gillar faktiskt det ordvalet bättre. Det får det att låta som mord.

Eftersom hundar betyder lika mycket som barn för vissa: tänk dig om samma regler gällt för en människa som föder? Om jag åker till Serbien när jag är gravid, och föder barnet, när jag kommer tillbaka till Sverige med en bebis utan pass så måste barnet avlivas på plats. Det hade varit fullständigt otänkbart. På gud, Sverige hade blivit uteslutet ur FN!
Om hundarna betyder så mycket för henne.
Varför då inte ta bättre hand om dem? Ge dem rätt vacvinationer, ordna pass åt dem, inte tvinga ut en havande tik som ska föddavilken dag som helst på en biltur genom ett varmt europa från Serbien till Sverige.
Plus troligen så är det antagligen nyinköpta hundar direkt från hundfabriken som hon skulle använda sin svenska hundars identitet till vid försäljningen av smuggelvalparna.
Citera
2023-07-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra

Ja, och det hjälper inte att media då och då vinklar sina artiklar helt uppåt väggarna som i det här fallet. Det är då det riskerar bildas drev.
Citera
2023-07-25, 17:03
Medlem
Svidmyras avatar
Ett bängtryne vid namn *oge* Bjö*kman har startat en Facebookgrupp: Insamling till Nada Bosanac, så hon kan köpa nya valpar”!
Några korvskallar har redan skickat pengar till kärringens swishnummer som visas i inlägget.
Citera
2023-07-25, 21:27
Medlem
Hittade en till artikel. Inte mycket nytt, kanske lite tydligare från tjänstemannen att återvisning och karantän alltid prioriteras om det är möjligt.

https://stonyheter.se/nadas-hund-fick-valpar-pa-farjan-avlivades-pa-kajen/

Jag har två frågor:

De vuxna hundarna hade bara serbiska pass. Försökte hon använda dessa som id-handlingar, eller som rätt att resa in i Sverige? Det är ju två olika användningsområden.

Och var hundarna ochippade och därmed inte möjliga att identifiera?
Citera
2023-08-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hittade en till artikel. Inte mycket nytt, kanske lite tydligare från tjänstemannen att återvisning och karantän alltid prioriteras om det är möjligt.

https://stonyheter.se/nadas-hund-fick-valpar-pa-farjan-avlivades-pa-kajen/

Jag har två frågor:

De vuxna hundarna hade bara serbiska pass. Försökte hon använda dessa som id-handlingar, eller som rätt att resa in i Sverige? Det är ju två olika användningsområden.

Och var hundarna ochippade och därmed inte möjliga att identifiera?

Serbiska pass är helt OK, om nu hundarna är importerade från Serbien. Dock krävs rabiesvaccination vid lägst 3 månaders ålder och därefter ett titertest. Utländska hundpass ska inte bytas till svenska eftersom de innehåller ursprunglig information om vaccinationer osv. Således var det helt OK med serbiska pass.
Om jag förstår det rätt så var föräldrahundarna importerade till Sverige, men nu hade de varit så pass länge utomlands att rabiesvaccinationen inte längre var giltig alternativt att titertest saknades.
Hundar chippas senast vid det tillfälle de vaccineras och pass ställs ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in