Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Hittar du det i lagboken så är det en lag. JVS regler behöver man inte följa. Det är som att gå mot röd gubbe. Händer något blir du ansvarig.
Men jag har inte tjatat utan jag bemöter alla idioter som tjafsar om lagar.
Kort och gott.
Det enda fel hon gjort är att inte åkt till Sverige i god tid och med det avlivades valparna helt som det ska.
Vi kommer nog inte längre här, men jag kan dra högstadie-SO:n ett varv till:
Lagar stiftas av riksdagen, regeringen bearbetar dem till förordningar, och myndigheter bearbetar dem till föreskrifter. Alltihop kallas "författningar", men visst man skulle kunna använda ditt ord "regler".
"Reglerna" som utfärdas av myndigheter är alltså lagtext nedbruten till en konkret detaljnivå. Syftet är att det ska vara lättare att kunna förstå och följa lagen. "Reglerna" är inga rekommendationer eller förslag, de är alltid tvingande. Det finns alltid en lag i botten samt dess förarbeten och ibland även rättspraxis.
Jordbruksverkets "regler" om hundar bottnar bland annat i
Djurskyddsförordningen (2019:66) samt
EU-förordning nr 1/2005 om skydd för djur under transport och därmed sammanhängande förfaranden.
Ovanstående är inte min åsikt, det är bara så det är författningstekniskt.
Om du tycker att du träffar på väldigt många idioter bör du kanske kika lite närmare dig själv och se om det är där det slirar.