2023-07-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det här med att Sverige inte har någon överdödlighet för 2022-23 är intressant ur flera aspekter.

Hur resonerar du kring följande; det officiella narrativet har varit att vi under 2020 och 21 hade en hemsk pandemi och stor överdödlighet sen kom en fantastiskt vaccin/läkemedel som kraftigt minskade risken för att dö av/med/i Covid.

Borde vi inte rimligen har en betydande underdödlighet för 2022 då? Iom att dom många gamla och svaga dog under den enorma överdödligheten åren innan och att läkemedlet i stort sett satte stopp för dödsfall i/av/med Covid.

Narrativet som förts/förs går sisådär ihop med verkligheten

Här är en artikel som tar upp ämnet... https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/coronaepidemin-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/

Citat:
De kraftigaste epidemierna under de båda decennierna inträffade oktober 1988 till januari 1989 respektive november 1993 till januari 1994. Vid dessa båda epidemier inträffade cirka 3 000 dödsfall vardera.

Sammanfattningsvis såg mönstret ut enligt följande:

Som regel avled 2 000–3 000 personer i influensa.
Flertalet av dem som dog var sköra och skulle bara ha levt ytterligare några månader om influensaepidemin inte brutit ut.

Finns en figur där som illustrerar hur peaken vid influensan december 1988 åtföljdes av en kort dipp mars/april 1989. https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/avlidna_statistik.jpg

Kanske är det underdödligheten 2019 som gjorde att vi inte såg en tydlig dipp efter Covid-influensan? Oavsett vilket så varade dippen 1989 bara ett par månader så vi borde kanske inte förvänta oss underdödlighet 2022 och inte heller 2023.

I andra länder ser vi en överdödlighet som dessutom ser ut att öka år för år. Något sådant ser vi inte i Sverige... så trots att vi har hög vaccinationstäckning skiljer vi oss åt från många andra europeiska länder. De länder som införde stenhårda lockdowns verkar inte ha gynnats av det... snarare tvärtom.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2023-07-25 kl. 08:58.
Citera
2023-07-25, 18:35
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejdardu
Eftersom du inte verkar förstå varför folk ifrågasätter dina inlägg du postade i början av den här tråden så ska jag försöka förklara vad jag eventuellt tror att folk menar, då det är det jag tänker och tycker om dina inlägg.

Nej, dina tusen inlägg är inte fel, det är den informationen du fått av experter. Men gång på gång när någon skrev att dom var oroliga, oroliga över hur smittan skulle sprida sig och om det skulle bli en pandemi och allt där till, så svarade du upprepande gånger på flera olika inlägg där du hänvisade till experter, prognoser, statistiker med mera och mer eller mindre med det sa är folk att sluta oroa sig, då du menade på att expertutlåtanden och statistiker är det man ska gå efter.

Och sen visade dig sig att 90% av användarna på Flashbacks oro vart verklighet och att dina upprepande inlägg (experter, statistiker) var helt fel.

Så antagligen är det de folk menar med att du hade "fel". Alltså att din bedömning att bara gå efter statistiker var fel och att du valde att lita blint på experterna och sedan försöka övertyga alla andra om att också gå efter experternas information.

Så ja, du gjorde fel när du sa att det inte är något att oroa sig för (baserat på expertis), kanske inte dina ord från början, men du valde att predika om det och försöka tillrättavisa folk utefter det du forskat dig fram till. Både du och experterna, samt statistiken hade så fel.

Sen kommer du ju garanterat komma med ett "skönt" argument till detta inlägg oxkså, som i alla andra trådar på Flashback 😂
Att hävda att expertutlåtanden är bland en av de få saker vi har att utgå ifrån är inte det samma som att lita blint på experter.

Att hävda att det inte finns belägg för vissa typer av påståenden är inte det samma som att hävda att påståendet är falskt

Att efterfråga underlag på påståenden innan de bör beaktas seriöst är hur en debatt bör föras.

Jag hoppas svaret var tillräckligt ”skönt” för dig.
Citera
2023-07-25, 20:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Källa som visar på en enormt överdödligheten I Sverige 2020?

Socialstyrelsen.
Citera
2023-07-25, 20:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det här med att Sverige inte har någon överdödlighet för 2022-23 är intressant ur flera aspekter.

Hur resonerar du kring följande; det officiella narrativet har varit att vi under 2020 och 21 hade en hemsk pandemi och stor överdödlighet sen kom en fantastiskt vaccin/läkemedel som kraftigt minskade risken för att dö av/med/i Covid.

Borde vi inte rimligen har en betydande underdödlighet för 2022 då? Iom att dom många gamla och svaga dog under den enorma överdödligheten åren innan och att läkemedlet i stort sett satte stopp för dödsfall i/av/med Covid.

Narrativet som förts/förs går sisådär ihop med verkligheten

Varför är det intressant att Sverige inte har överdödlighet år 2023? Pandemin anses ju vara över. Jag har aldrig förstått mig på det här eviga tjatet om överdödlighet/underdödlighet under pandemin. Även under en pandemi så förklaras ju dödlighet och därmed skillnader mellan åren till över 90% av andra orsaker än en enda specifik dödsorsak såsom covid.
Citera
2023-07-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Socialstyrelsen.

Duger ej. Länka till socialstyrelsens sida där data redovisas
Citera
2023-07-25, 20:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Duger ej. Länka till socialstyrelsens sida där data redovisas

Inte mitt problem. För alla andra duger det. Du får använda sökfunktionen eller googla. Hela diskussionen kring överdödligheten på 10% år 2020 känns så 2021. Nöjer mig nu liksom då med att konstatera att död med/av Covid i princip är samma sak ifråga om antal. Det dog i runda slängar 10 tusen fler personer än normalt första covidåret. FHM siffror angav också cirka 10 tusen döda med covid19.
Citera
2023-07-25, 21:27
Medlem
Citat:
Inte mitt problem. För alla andra duger det. Du får använda sökfunktionen eller googla. Hela diskussionen kring överdödligheten på 10% år 2020 känns så 2021. Nöjer mig nu liksom då med att konstatera att död med/av Covid i princip är samma sak ifråga om antal. Det dog i runda slängar 10 tusen fler personer än normalt första covidåret. FHM siffror angav också cirka 10 tusen döda med covid19.

Du påstår att det rådde en enorm överdödlighet pga av covid 2020 men kan inte visa belägg för det. Detta beror givetvis på att påståendet är falskt. Den MARGINELLA överdödlighet som ändå fanns 2020 kan lika gärna berott på andra faktorer exempelvis pga att många fick felaktig vård (respirator ist syrgas)eller fick palliativ vård eller rentav nekades vård.. eller så berodde den på planerade inställda behandlingar eller på stress orsaka av skrämselpropaganda i media dygnet runt. Detta kan vi bara spekulera kring.

Vad som är dock är helt klart är att den MARGINELLA överdödligheten inte visats bero på förkylning/covid. Jag förstår att du gärna vill att diskussionen kring detta ska dö ut och försvinna. Ni är många som vill att locket ska läggas på, att alla ska glömma det som hände och hur psykopater bland våra "ledare" agerade och hur deras agerande bejublades av NPC:er i alla samhällsklasser.

Jag tror tyvärr ni kommer få som ni vill.
Citera
2023-07-25, 21:33
Medlem
Citat:
Varför är det intressant att Sverige inte har överdödlighet år 2023? Pandemin anses ju vara över. Jag har aldrig förstått mig på det här eviga tjatet om överdödlighet/underdödlighet under pandemin. Även under en pandemi så förklaras ju dödlighet och därmed skillnader mellan åren till över 90% av andra orsaker än en enda specifik dödsorsak såsom covid.

Spelar du dum? Eller förstår dun inte det enkla resonemang som presenterades?

Det intressanta är att vi inte har underdödlighet vilket vi borde ha om 1 . vi hade en pandemi som resulterade i stor överdödlighet åren innan 2. Fick en säkert och effektivt läkemedel/vaccin som förhindrade att folk avled till följd av sjukdomen.

Eftersom Sverige inte har någon underdödlighet och andra länder tom. har överdödlighet så vill jag som vän av ordning och faktiskt vetenskap att orsakerna till detta objektivt utreds. Men det kommer knappast att ske.
Citera
2023-07-25, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Spelar du dum? Eller förstår dun inte det enkla resonemang som presenterades?

Det intressanta är att vi inte har underdödlighet vilket vi borde ha om 1 . vi hade en pandemi som resulterade i stor överdödlighet åren innan 2. Fick en säkert och effektivt läkemedel/vaccin som förhindrade att folk avled till följd av sjukdomen.

Eftersom Sverige inte har någon underdödlighet och andra länder tom. har överdödlighet så vill jag som vän av ordning och faktiskt vetenskap att orsakerna till detta objektivt utreds. Men det kommer knappast att ske.

Läste du ens vad jag skrev? Total dödlighet (och därmed över/underdödlighet) påverkas av tusentals faktorer varav covid bara är en. Därmed är måttet HELT ointressant för att analysera covidsjukdomen och dess dödlighet.
Tittar du på ev överdödlighet vad gäller trafikdöda och ihjälskjutna på gator och torg också?
Citera
2023-07-26, 06:34
Medlem
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Total dödlighet (och därmed över/underdödlighet) påverkas av tusentals faktorer varav covid bara är en. Därmed är måttet HELT ointressant för att analysera covidsjukdomen och dess dödlighet.
Tittar du på ev överdödlighet vad gäller trafikdöda och ihjälskjutna på gator och torg också?

Hur analyserar vi bästa covidförkylningen och dess dödlighet tycker du?

Citera
2023-07-26, 07:38
Avslutad
Hur stor är chansen att Le Brons son inte var vaccinerad?

Hur många unga har drabbats av plötslig hjärtsvikt tro?

LeBron James son drabbad av hjärtattack

Bronny James, NBA-stjärnan LeBron James 18-årige son, har drabbats av en hjärtattack.

Bronny James drabbades av en hjärtattack under måndagen.
Under tisdagen berättar en talesperson för familjen om tillståndet.
– Han är nu i stabilt tillstånd, säger personen till TMZ.

https://www.gp.se/sport/lebron-james-son-drabbad-av-hj%C3%A4rtattack-1.105700428
Citera
2023-07-26, 08:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Hur analyserar vi bästa covidförkylningen och dess dödlighet tycker du?

Inte genom att titta på ett mått som under covids värsta härjningar till 90% inte är relevant i vart fall. Idag är väl relevansen inte ens 1%, då säkerligen 99% av samtliga dödsfall dör av någonting annat. En enskild sjukdom drunknar i de här siffrorna. Du kommer aldrig att kunna identifiera trender genom att titta på total dödlighet. Det blir bara ett brus. Nu var det visserligen jävligt många som fick covid och avled år 2020 så där framgick ändå en överdödlighet på knappt 10% för helåret.

Bäst är förstås att titta på ställd diagnos och dödsfall en tidsrymd därefter, exempelvis inom 14 dagar. Då kan man på ganska goda grunder anta att covidviruset var det som ledde till döden. Dvs, precis så som FHM gör. Man missar då tyvärr de som aldrig får någon diagnos innan de dör, men man får även med de som dör med och inte av. Man missar även de som dör långt efter i sviterna. De som fått skador på hjärtmuskelatur exempelvis, såsom Tommy Körberg fick. I korsjämförelser mellan dödsorsaksintyg och FHM metod blir skillnaderna ändå rätt små, då det jämnar ut sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in